تحصیل در ترکیه آرزوی خیلی از افراد است، برای اینکه با این موضوع بیشتر آشنا شویم بهتر است بیشتر با این کشور آشنا شوید. ترکیه سابق یکی از قدرتمندترین امپراتوری های تاریخ به شمار می رود، این کشور در حال حاضر یکی از جذاب ترین تاریخ ها و شخصیت های فرهنگی را در منطقه در اختیار دارد. تحصیل در ترکیه به دلیل موقعیت جالب و بین قاره ای خود، همچنین به دلیل ترکیب قومیت و فرهنگ های بی نظیرش و نیز امکانات زیرساختی بهترین گزینه برای تحصیل است.

 دانشجویانی که برای تحصیل در ترکیه اقامت دارند، این شانس را دارند که خود را در کشوری با ثروتمندترین و پیچیده ترین تاریخ ببینند. چه مکانی بهتر از ترکیه برای یادگیری و کشف اسرار ناشناخته وجود دارد! کشوری که نه یکی، بلکه دو تا از هفت عجایب جهان باستان در آن وجود دارد (معبد آرتمیس و آرامگاه موجود در هالیکارناس).

اگر به دنبال مکانی برای ادامه تحصیل در مقطع لیسانس یا فوق لیسانس و در برخی رشته ها دکتری برای خود هستید، جایی بهتر وجذاب تر از ترکیه برای تحصیل پیدا نخواهید کرد. شما برای تحصیل در ترکیه این فرصت را دارید تا کلاس های روزانه و دوره ای خود را در طول هفته بگذرانید و سپس یک سفر آخر هفته به سایت باستان شناس یتروی یا سایت های سنگی کپادوکیا اختصاص دهید!

حال سوال خیلی از افراد این است که چرا برای تحصیل در ترکیه اقدام کنیم؟

این کشور علاوه بر داشتن چندین دانشگاه رتبه برتر که بسیاری از آنها برنامه های آموزش زبان انگلیسی را ارائه می دهند، دانشگاه ها و کالج های ترکیه نیز به دلیل حفظ همکاری با موسسات همسایه در سرتاسر ترکیه و سایر نقاط جهان شناخته می شوند.

study in turkish universities

اگر علاقمند به تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد یا لیسانس خود هستید، دانشگاه ها و موسسات ترکیه برنامه های درجه یک و جالب را برای هر آنچه که به آن علاقه مندید ارائه می دهند. برنامه های دو ساله مقطع کاردانی، به دنبال آن برنامه های دوره 4 ساله لیسانس و برنامه های تحصیلات تکمیلی 2- تا 4 ساله.

حتما بخوانید:

مزیت های تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه؟

تحصیل در ترکیه، بسته به حرفه شما و یا اهدافی که شما در نظر دارید، می توانند چیزی متناسب با زندگی شما ارائه دهند و راهی برای موفقیت شما باشد. برای این که بتوانید به درستی رشته تحصیلی خود را در کشور ترکیه انتخاب کنید تا در آینده بهترین بهره را از آن ببرید بهتر است با افراد با تجربه و مشاویرین در این زمینه کمک گرفته شود.

حال در این بخش از مطالب به این سوال برخورد می کنیم که چه رشته هایی را برای تحصیل در ترکیه انتخاب کنیم، در جواب این سوال باید گفت که برای تحصیل در ترکیه می توانید در زمینه ها و موضوعات مختلفی تخصص کسب کنید. در طول تاریخ، ترکیه همواره سهم بی نظیری در علوم، هنر و معماری داشته است. حتی امروزه، با وجود مراکز توسعه فناوری خود در تمام دانشگاه های بزرگ، دانشجویان در همه جا می توانند موضوعات مورد علاقه خود را پیدا کنند؛ اما اگر بخواهیم در این مورد مثال بزنیم باید به رشته دندانپزشکی اشاره کرد که یکی از پردرآمد‌ترین رشته های است که در ترکیه می شود در آن تحصیل کرد.

همچنین از پر درآمدترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشته دندانپزشکی
  • رشته های حسابداری و مالی
  • رشته های روابط بین الملل
  • رشته های مهندسی زیست پزشکی
  • رشته معماری
  • رشته عمران
  • روزنامه نگاری
  • پزشکی
  • و رسانه

همانطوری که گفته شد رشته های زیادی برای تحصیل در ترکیه وجود دارد اما از محبوب ترین رشته های تحصیلی، رشته دندانپزشکی در ترکیه می باشد که سالانه تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی به خصوص دانشجویان ایرانی برای تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه می شوند.

با کمی مطالعه و پرس و جو در رابطه باتحصیل در ترکیه به خوبی مشخص می شود که دانشگاه‌های ترکیه در رشته دندانپزشکی و پزشکی از اعتبار جهانی بالایی برخوردار هستند برای مثال در میان دانشگاه های دندانپزشکی در ترکیه، دانشگاه حاجت تپه از لحاظ عملکرد دانشگاهی در رتبه اول ترکیه قرار گرفته است.

مهمترین و پردرآمدترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه به خصوص در رشته دندانپزشکی، فرصت های بسیار مناسبی را برای دانشجوی خارجی فراهم می کند تا از امکانات موجود و تخصص اساتید بزرگ دندانپزشکی استفاده کنند. در دانشکده های دندانپزشکی ترکیه دو روش برای پذیرش دانشجویان خارجی وجود دارد که هر دو روش برای دانشجوی بین المللی بسیارمناسب است.

پردرآمدترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه

یک گزینه این است که مستقیماً با نتایج خود از آزمون یوس (YOS) که سالی یک بار توسط دانشگاه برگزار می شود، به دانشگاه دولتی مراجعه کنید؛ و راه دوم برای دریافت نامه قبولی و ورود به دانشکده دندانپزشکی، درخواست بدون آزمون ورودی به دانشگاه هایی است که اغلب انتخاب هزاران دانشجوی بین المللی است.

تعداد دانشکده های دندانپزشکی در ترکیه سال به سال در حال افزایش است تا همه خواسته های ملی و بین المللی آموزش عالی را در بر بگیرد. کیفیت دانشکده های دندانپزشکی نیز از نظر رقابتی در سطح عالی قرار دارد.

هزینه تحصیل در ترکیه؟

هزینه تحصیل در ترکیه شرایط خاصی را می طلبد، ترکیه دانشگاه های زیادی را برای تحصیل داردکه هر یک برنامه هایی را به زبان انگلیسی برای دانشجویان در سراسر جهان ارائه می دهد. علاوه بر این، بسیاری از دانشگاه های آنها از رتبه و شهرت جهانی بالایی برخوردار هستند که هزینه تحصیل در هر یک متفاوت می باشد. بطور کلی دانشگاههای دولتی باتوجه به آزمون ورودی سختی که دارند شهریه پایینتری هم دارند. حدود شهریه این دانشگاهها در رشته هایی همچون پزشکی و دندان از 2000 لیر تا حداکثر 40 هزار لیر میباشد.(حداکثر 5 هزار دلار). دانشگاههای خصوصی آزمون ورودی ندارند و عمدتا به دلیل تراز علمی و رنکینگهای بالای بین المللی، شهریه های بالایی دارند. شهریه دانشگاههای خصوصی ترکیه در رشته های پزشکی و دندان بین 10 الی 25 هزار دلار در سال متفاوت است.

در اینجا لیستی از دانشگاه های برتر خصوصی برای تحصیل در ترکیه آماده کرده ایم که شرایط تحصیل در هر کدام از لحاظ هزینه متفاوت می باشد:

هر دانشگاهی در ترکیه سیستم خود را در وب سایت خود داردکه به دانشجویان اجازه می دهد تا در رشته تحصیلی خود ثبت نام کنند؛ بنابراین، پس از انتخاب دانشگاه مورد نظر خود، می توانید درخواست آنها را طی کرده و مطالب خود را در آنجا ارسال کنید.

بهتر است بدانید که برای تحصیل در ترکیه و رسیدن به اهدافتان باید تلاش زیادی کنید تا در آینده به موفقیت برسید. در میان رشته های تحصیلی در ترکیه، رشته های پزشکی و دندانپزشکی نسبت به رشته های دیگر هزینه زیادی را طلب می کند.

5/5 - (1 امتیاز)