بورسیه تحصیلی ترکیه به این صورت است که دولت ترکیه همه ساله برای جذب دانشجو از سراسر جهان بورسیه های تحصیلی برای تمامی دانشجویان جهان ارائه می کند. بورسیه ترکیه یک فرصت مناسب برای تحصیل رایگان در رشته هایی مثل پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، رشته های مهندسی و علوم پایه و بسیاری دیگر از رشته ها  می باشد.

بورسیه تحصیلی ترکیه

زمان حدودی ثبت نام بورسیه تحصیلی ترکیه

– برای دانشجویان ارشد و دکتری از اوایل ماه فوریه تا اوایل ماه مارس
– برای دانشجویان کارشناسی از نیمه ماه آوریل تا نیمه ماه می

بورسیه های ارائه شده برای دانشجویان ایرانی در مقاطع مختلف عبارت است از:

بورسیه تحصیلی ترکیه مقطع کارشناسی

– بورسیه Harran Scholarship Program در مقطع کارشناسی فقط برای دانشجویان ایرانی و چند کشور دیگر در رشته های پزشکی، مطالعات اسلامی، زبان و ادبیات ترکی ارائه می شود.

بورسیه تحصیلی ترکیه مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

– بورسیه تحصیلی Ali Kuşçu Science and Technology Scholarship در مقطع ارشد و دکتری از تمامی کشورها برای دانشجویان متقاضی تحصیل در رشته علوم پایه، مهندسی و تکنولوژی ارائه می شود.
– بورسیه تحصیلی İbni Haldun Social Sciences Scholarship در مقطع ارشد و دکتری از تمامی کشورها برای دانشجویان متقاضی تحصیل در رشته های علوم انسانی، مطالعات اسلامی و ادبیات و زبان ترکی ارائه می شود.

بورسیه های تحقیقاتی

– بورسیه Turkish Language Program for Public Officials and Academicians که برای مقامات دولتی و اساتید دانشگاه جهت یادگیری زبان ترکی ارائه می شود. این بورسیه به مدت ۸ ماه در مرکز زبان دانشگاه استانبول به منظور شرکت در کنفرانس ها، سمینارها و مذاکرات برگزار می شود.
– بورسیه Research Scholarships برای دانشجویان دکتری ارائه می شود که از یکی از دانشگاه های ترکیه پذیرش داشته و معیارهای زبان آن را برآورده کرده باشند. این بورسیه به دانشجویان ملیت های مختلف جهان تعلق می گیرد.
– بورسیه Success Scholarship Program برای دانشجویانی که در حال تحصیل با هزینه خود در کشور ترکیه می باشند و هرساله معیارهای پذیرش آن تغییر می کند.

حتما بخوانید:

مزایای بورسیه تحصیلی ترکیه

  1. خوابگاه های دانشجویی رایگان:
    افرادی که موفق به دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه می شوند می توانند در خوابگاه های دانشگاه های دولتی ترکیه به صورت رایگان اسکان پیدا کنند. دانشجویانی که قصد اسکان در اینگونه خوابگاه ها را ندارند، می توانند با هزینه خود در مکان های دیگر ساکن شوند
  2. تحصیل رایگان در ترکیه:
    همچنین بورس تحصیلی ترکیه شامل تمام هزینه تحصیل می شود و دانشجویان هیچ هزینه ای جهت تحصیل خود در دانشگاه ها پرداخت نمی کنند.
  3. بیمه درمانی رایگان:
    این بورسیه تحصیلی شامل هزینه بیمه درمانی نیز می شود.
  4. دوره زبان ترکی رایگان:
    برای دانشجویان بورسیه که مهارتی در زبان ترکی ندارند نیز یک دوره زبان ترکی یک ساله به صورت رایگان ارائه می شود. حتی برای دانشجویانی که رشته های آن ها به زبان های دیگر ارائه می شود، باید دوره زبان ترکی را بگذرانند.
  5. هزینه رفت و برگشت به کشور:
    این بورسیه همچنین هزینه یک سفر رفت و برگشت از کشور دانشجو به ترکیه را در ابتدا و انتهای تحصیل دانشجو را شامل می شود.

 

مقدار بورسیه تحصیلی براساس مقطع تحصیلی متفاوت می باشد:

  • مقطع کارشناسی ۷۰۰ لیر در هر ماه
  • مقطع ارشد ۹۰۰ لیر در ماه
  • مقطع دکتری ۱۴۰۰ لیر در ماه
  • بورسیه تحقیقی ۳۰۰۰ لیر در ماه

برای مشاوره بورسیه تحصیلی ترکیه و تحصیل در ترکیه از طریق مشاوران موسسه تماس بگیرید.

بورسیه تحصیلی ترکیه

شرایط مورد نیاز برای بورسیه تحصیلی ترکیه

تمامی فارغ التحصیلان و دانشجویان سال آخر مقاطع کارشناسی و ارشد و دانش آموزان سال آخر یا فارغ التحصیل شده می توانند در بورس تحصیلی ترکیه شرکت کنند. شرایط سنی متقاضیان به صورت زیر است:

  • متقاضیان بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی باید حداکثر ۲۱ ساله باشند.
  • متقاضیان بورسیه تحصیلی مقطع ارشد باید حداکثر ۳۰ ساله باشند.
  • متقاضیان بورسیه تحصیلی مقطع دکتری باید حداکثر ۳۵ ساله باشند.
  • برای متقاضیان بورسیه تحصیلی تحقیقی باید حداکثر ۴۵ ساله باشند.
  • متقاضیان بورسیه تحصیلی نباید مشکل سلامتی داشته باشند که مانع از تحصیل آن ها شود.

 

بورسیه تحصیلی ترکیه برای شهروندهای تمامی کشورها برقرار است و میتوانند با توجه به شرایط خود برای این بورسیه اقدام کنند.

تحصیلی ترکیه

انتخاب متقاضیان براساس مدارک تحصیلی آن ها و نتیجه مصاحبه انجام می پذیرد.  معیارها و شرایط مورد نیاز جهت پذیرش در بورسیه تحصیلی به صورت زیر است:

مدارک لازم بورسیه تحصیلی ترکیه

  1. مدارک تحصیلی و ریز نمرات آخرین مدارک تحصیلی
  2. تصویر پاسپورت و شناسنامه
  3. نتیجه آزمون های بین المللی نظیر GMAT، GRE و غیره (در صورت وجود)
  4. نتایج ارزیابی ها و آزمون های علمی (در صورت وجود)
  5. توصیه‌نامه معتبر از اساتید دانشگاه برای مقاطع ارشد و دکترا
  6. مدرک زبان ( در صورت وجود)
  7. انگیزه‌نامه و رزومه
  8. عکس رنگی

معدل مورد نیاز برای بورسیه تحصیلی ترکیه

– حداقل معدل برای بورسیه تحصیلی کارشناسی ۱۴ (۷۰% بالاترین نمره) می باشد.
– حداقل معدل برای ارشد و دکتری ۱۵ (۷۵% بالاترین نمره) می باشد.
– حداقل معدل برای رشته های پزشکی ۱۸ (۹۰% بالاترین نمره) می باشد.

تمامی دانشجویانی که شرایط پذیرش بورسیه تحصیلی ترکیه را احراز کرده باشند براساس موفقیت های علمی آن ها به مصاحبه دعوت می شوند.
دعوت به مصاحبه توسط ایمیل و سیستم پذیرش آنلاین به اطلاع دانشجو می رسد. مصاحبه به صورت حضوری در محل کنسولگری یا سفارت انجام می شود و در کشورهایی که سفارت این کشور وجود ندارد به صورت آنلاین انجام می شود.

دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه فقط از طریق سامانه اینترنتی انجام می پذیرد و هیچ گونه سازمان یا موسسه خصوصی در پذیرش بورسیه تحصیلی ترکیه نقشی ندارد.  

همکاران موسسه آباد مهاجر دانش در خصوص نحوه ثبت نام و مدارک مورد نیاز جهت پذیرش بورسیه تحصیلی ترکیه و نیز پذیرش دانشگاه های ترکیه در مقاطع مختلف همراه شما می باشند.

لینک ثبت نام بورس دانشگاههای ترکیه

انواع بورسيه‌های تحصیلی دانشگاههای ترکیه

برای دانشجویانی که می‌خواهند از بورسيه‌های تحصیلی در ترکیه بهره‌مند شوند، گزینه‌های مختلفي وجود دارد. از جمله آن مي‌توان به بورسيه‌هاي ارائه شده توسط دولت ترکیه، بورسیه‌های ارائه شده توسط کشورهایي كه متقاضيان از آنجا اقدام مي‌كنند، بورسيه‌های پيشنهادي توسط موسسات و سازمانهای مختلف ملی و بین المللی و در نهايت بورسیه دانشگاه‌هاي كشور تركيه اشاره نمود. فرصتها و مبالغ ارائه شده توسط موسسات اخذ بورسيه تحصیلی متفاوت است. برخی از موسسات يادشده هزینه عزيمت دانشجو را نیز از كشور مبدا به ترکیه پوشش مي‌دهند. تعداد بورسيه‌های ماهانه تحصیلی نیز بسته به میزان تحصیلات دانشجویان بین‌المللی متفاوت است.

براي بازديد از بورسيه‌هاي تحصيلي موجود مي‌توانيد به صفحه اينترنتي دانشگاه ذيربط مراجعه و اطلاعات كلي را در بخش جزئيات دريافت نماييد. گفتني است برخي ديگر از بورسيه‌هاي تحصيلي نيز توسط بورسيه‌هاي تحصيلي دولت تركيه و شوراي آموزش عالي (CoHE) اين كشور ارائه مي‌شود.

ترکیه

 

بورسيه تحصیلی شوراي آموزش عالي تركيه (CoHE) برای دانشجویان بین المللی 

این بورسيه برای دانشجویان بین المللی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از کشورهایی در نظر گرفته شده که با شورای آموزش عالی تفاهم‌نامه همكاري منعقد مي‌نمايند. براي آن دسته از دانشجویانی که بدون اخذ گواهي تسلط بر زبان تركي، در يكي از بورسيه‌هاي تحصيلي شوراي آموزش عالی ترکیه پذیرفته شده‌اند، یک دوره يكساله آمادگي زبان درنظر گرفته خواهد شد.برای اطلاع بیشتر در مورد اين بورسیه تحصيلي (YÖK) وبسایت بورسیه تحصیلی در ترکیه به نشانی(https://turkiyeburslari.gov.tr) را مشاهده کنید.

بورسيه‌های تحصیلی دولت ترکیه

 بورسيه‌های تحصیلی دولت ترکیه علاوه بر پشتیبانی مالی، اين امكان را براي دانشجویان بین‌المللی فراهم مي‌كنند تا در رشته تحصيلي موردنظر در دانشگاه تحصيل نمايند. اين ويژگي، بورسيه تحصيلي دولت تركيه را با سایر بورسیه‌هاي موجود در جهان متمايز مي‌سازد. دولت تركيه بر آن است تا با ارائه اينگونه بورسيه‌ها اطمينان حاصل نمايد كه دانشجویان در طول زمان حضور در اين كشور از فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی و همچنین تحصیلات دانشگاهی بهره‌مند مي‌گردند. این بورسيه تحصیلی همچنین نیازهای دانشجويان اعم از اسکان و بیمه درمانی را در مدت تحصيل پوشش خواهد داد.

بورسیه های تحصیلی دانشگاههای خصوصی

برای تحصیل در دانشگاههای دولتی ترکیه بالاخص دانشگاههای مورد تایید ایران، باید در آزمون ورودی شرکت کنید. دو نوع آزمون را امکان انتخاب دارید. یک آزمون اختصاصی ویژه دانشگاههای ترکیه و همچنین یک آزمون بین المللی.

در صورتی که امکان و علاقه ای به شرکت در این آزمون ندارید، گزینه انتخابی شما دانشگاههای خصوصی خواهد بود. تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه مستلزم این است که شهریه های دانشگاه را که گاها بسیار زیاد است پرداخت کنید.

تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاههای خصوصی ترکیه شهریه ای بین 10 هزار الی 25 هزار دلار در سال را دارند. تعدادی از دانشگاه های خصوصی این امکان را فراهم می آورند که دانشجو پس از چند ترم تحصیل در ترکیه، در برخی دانشگاه های اروپایی مهمان شود و در صورت حفظ معدل مناسب در آنجا تحصیلات خود را ادامه دهد.

موسسه آباد مهاجر دانش با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با سالها تجربه و با بهره گیری از مشاورینی مجرب و متخصص، آمادگی دارد تا بعد از بررسی مدارک شما، بورس تحصیلی از 10 درصد تا 100 درصد از دانشگاههای خصوصی برای علاقمندان عزیز تحصیل در دانشگاههای ترکیه را فراهم نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

بورسیه اراسموس موندوس (Erasmus Mundus)

دانشگاههای ترکیه حداقل با یک دانشگاه دیگر معتبر اروپایی یا آمریکایی توافقنامه تبادل دانشجو دارند. تقریبا همه دانشگاههای ترکیه با حضور در برنامه تبادل دانشجو موافقت نموده اند.

دانشگاههای ترکیه در برنامه اراسموس (Erasmus) در مقامهای بالایی نسبت به دانشگاههای اروپایی قرار دارند.

بورسیه اراسموس موندوس Erasmus Mundus یک برنامه مشترک همکاری و انتقال دانشجو در اتحادیه اروپا است که از سال 2003 با هدف ارتقای سطح علمی دانشگاههای اروپا و ایجاد تعامل بین مردم و فرهنگهای مختلف از طریق همکاری و مشارکت کشورهای اروپایی با کشورهای غیر اروپایی در زمینه تحصیلات عالی و بهینه سازی شرایط منابع انسانی و بازار کار جوامع اروپایی،کارخود را شروع کرد.

بورسیه اراسموس به چه کسانی تعلق می گیرد ؟

بورسیه اراسموس موندوس عموماً به متقاضیان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا اعطا می شود و برای مقطع کارشناسی خدمات بسیار محدودی ارائه می کند. در این بورسیه بیش از 200 رشته در مقطع دکترا و بیش از 100 رشته در مقطع کارشناسی ارشد تحت پوشش قرار دارد.

بورسیه اراسموس به دانشجویان ممتاز مقاطع ارشد و دکترا، محققان و دانشمندان و اساتید دانشگاهها این فرصت را میدهد تا با بهره برداری از منابع مالی تامین شده توسط این کنسرسیوم تحصیلات خود را در اروپا ادامه دهند و در نهایت هم با توجه به عدم وجود تعهد برای بازگردانی این بورسیه در قالب مالی و یا کار برای دانشگاه یا اراسموس موندوس، دانشجویان دریافت کننده این بورسیه می توانند پس از اتمام تحصیلات به کشور خود برگردند و یا به کشور دیگری مهاجرت کنند.

شرایط دریافت بورسیه اراسموس موندوس

دریافت کنندگان این بورسیه باید شرایط زیر را در نظر داشته باشند:

  • متقاضیان به دو گروه یک) دانشجویان با تابعیت اروپایی و دو) دانشجویان غیر اروپایی که در 5 سال اخیر حداقل یک سال را مشغول به کار یا تحصیل در اروپا بوده اند تقسیم می شوند. دریافت کنندگان این بورسیه در طول تحصیل خود تحت پوشش این برنامه چنانچه از گروه یک باشند ماهانه 1000 یورو و متقاضیان گروه دو ماهانه 500 یورو دریافت خواهد کرد.
  • زبان تدریس در اکثر موارد انگلیسی می باشد.
  • آخرین مهلت ثبت نام سالانه برای دریافت این بورسیه بسته به رشته انتخابی، از ماه دسامبر تا فوریه متغیر می باشد.
  • مراحل اخذ پذیرش شامل مرحله ارسال مدارک و درخواست برای دریافت بورسیه و مرحله مصاحبه آنلاین می باشد.
  • حداکثر زمان مجاز برای تحصیل هر دانشجو 5 سال است.
  • دریافت کنندگان این بورسیه در طول تحصیل خود حداقل باید در 2 کشور اروپایی تحصیل کنند.
  • مدارک کارشناسی ارشد و دکترا ی تحت پوشش این برنامه به صورت مشترک و از سوی کشورهایی که متقاضی در آنها تحصیل کرده است صادر می شود.
  • دانشگاه ها و مراکز علمی مشارکت کننده در این برنامه خدمات متنوعی به دانشجویان از قبیل مشاوره و پیدا کردن محل زندگی ارائه می کنند.
erasmusmundus1
بورسیه اراسموس موندوس

مدارک لازم بورسیه اراسموس موندوس

  1. ترجمه رسمی مدرک کارشناسی یا کارشناسی از دانشگاههای معتبر
  2. رزومه تحصیلی CV
  3. انگیزه نامه SOP
  4. مدرک آیلتس یا تافل
  5. توصیه نامه Recommendation Letter

اگر علاقه مند به ادامه تحصیل در ترکیه و یا اخذ بورسیه اراسموس موندوس هستید و تمایل دارید پزشکی در ترکیه، دندانپزشکی در ترکیه و یا داروسازی در ترکیه را انتخاب کنید با ما در تماس باشید.

4.9/5 - (44 امتیاز)