پذیرش بدون کنکور ترکیه یکی از دلایل مهاجرت تحصیلی متقاضیان ایرانی به ترکیه است. در این راستا کارشناسان موسسه آباد مهاجر دانش (دارای مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) با تهیه این مقاله به بررسی دانشگاه های بدون آزمون ترکیه و همچنین شرایط پذیرش آنها پرداخته اند. اگر قصد تحصیل بدون کنکور در ترکیه را دارید، با ما همراه باشید.

همچنین قبلا در مقاله تحصیل در ترکیه در مورد نحوه ادامه تحصیل در کشور ترکیه صحبت کرده ایم. اگر به دنبال این هستید که بدون کنکور و آزمون وارد دانشگاه های ترکیه شوید این مقاله را به صورت کامل مطالعه نمایید.پذیرش بدون آزمون ترکیه راحت ترین و مطمئن ترین راه برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه می باشد.

برخی از دانشگاه های دولتی ترکیه و تمامی دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه از این طریق دانشجویان بین المللی را می پذیرند. باید این موضوع را به خوبی بدانید که اگر شما از طریق آزمون YOS و یا آزمون SAT برای پذیرش بدون کنکور دانشگاه های ترکیه اقدام نمایید ممکن است نمره حد نصاب نمره را کسب نکنید.

اما از طریق پذیرش بدون آزمون کاملا به صورت تضمینی پذیرش شما در دانشگاه و رشته مورد نظرتان ثبت خواهد شد و با شروع ترم جدید شما وارد دانشگاه مورد نظرتان خواهید شد. دانشگاه های کشور ترکیه از ۳ راه مختلف دانشجویان غیر بومی را جذب می کنند:

1- آزمون یوس (آزمونی برای جذب دانشجویان بین المللی که مختص کشور ترکیه است)

2- آزمون SAT (آزمونی آمریکایی که توسط کالج برد برگزار می شود و برخی از دانشگاه ها در سراسر دنیا از این طریق دانشجو می پذیرند)

3- پذیرش بدون کنکور ترکیه

تا چندی پیش بیشتر کسانی که قصد داشتند بدون آزمون ورودی در دانشگاه های ترکیه تحصیل نمایند باید جذب دانشگاه های خصوصی می شدند. موسسه آباد مهاجر دانش با چندین سال سابقه و اخذ پذیرش صدها دانشجو در ترکیه به عنوان تنها دپارتمان از ایران، توانسته است برای اولین بار با تمامی دانشگاه دولتی و خصوصی قرارداد مستقیم ببندد.

شرایط پذیرش دانشگاه های بدون کنکور ترکیه

دانشگاه های خصوصی ترکیه بیشتر شرایط پذیرش تحصیلی بدون آزمون ورودی را دارند. البته در حال حاضر برخی دانشگاه های دولتی نیز با شرط پرداخت هزینه های شهریه اقدام به پذیرش متقاضیان بدون کنکور می کنند.

از شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه بدون کنکور دارا بودن معدل درسی مناسب و دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی می باشد.برخی از دانشگاه های بدون آزمون ترکیه شرط معدل و چند دانشگاه دیگر شرط دارا بودن مدرک زبان را معیار پذیرش متقاضیان قرار داده اند.

حتما بخوانید:

پذیرش بدون کنکور ترکیه

مدارک لازم پذیرش دانشگاه های ترکیه بدون کنکور

متقاضیان برای اخذ پذیرش از دانشگاه های بدون آزمون ترکیه باید در ابتدا از این دانشگاه ها پذیرش تحصیلی دریافت کنند. برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه ترکیه بدون آزمون متقاضیان باید در ابتدا مدارک لازم را به دانشگاه مورد نظر ارسال کنند.

مدارک لازم اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه عبارت است از:

  • آخرین مدرک تحصیلی
  • ریزنمره های تحصیلی
  • گواهی تمکن مالی کافی
  • رزومه علمی تحصیلی
  • مدرک مهارت زبان آیلتس یا تافل
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • رسید واریز هزینه اخذ پذیرش تحصیلی
  • نتیجه آزمون های بین المللی مانند GRE
  • هزینه پذیرش بدون کنکور ترکیه ۲۰۲۱

هزینه های پذیرش بدون کنکور دانشگاه های ترکیه در رشته های مختلف متفاوت است. همچنین هزینه پذیرش دانشگاه های دولتی با دانشگاه های خصوصی نیز تفاوت دارد.

اما موسسه آباد مهاجر دانش به دلیل اخذ قرارداد مستقیم با تمامی دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه کمترین هزینه ها را برای پذیرش بدون کنکور دارد. برای اطلاع از آخرین هزینه های تحصیل در ترکیه می توانید با شماره ای که در ادامه قرار داده ایم تماس بگیرید و یا واتس آپ همان شماره پیام ارسال نمایید.

در حالت کلی هزینه های پذیرش دانشگاه های خصوصی بسیار پایین تر از دانشگاه های دولتی است اما هزینه های سالیانه دانشگاه های خصوصی بالاتر از دانشگاه های دولتی است. به این موضوع نیز باید اشاره کرد که امکانات و شرایط دانشگاه های خصوصی در اکثر موارد بسیار بهتر از دانشگاه های دولتی می باشد.

مدارک لازم اخذ ویزا دانشگاه های بدون کنکور ترکیه

متقاضیان پس از ارسال مدارک مورد نیاز به دانشگاه ترکیه بدون آزمون و اخذ پذیرش تحصیلی باید به سفارت ترکیه در ایران مراجعه کنند. متقاضیان برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه باید نامه پذیرش دانشگاه های ترکیه بدون کنکور و مدارک دیگر را به سفارت ترکیه ارائه دهند.

علاوه بر این مدارک تحصیلی و گواهی سلامت پزشکی، اوراق هویتی، پاسپورت با اعتبار کافی و گواهی تمکن مالی برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه الزامی است.

در چه رشته هایی بدون کنکور در ترکیه می توان تحصیل کرد؟

متقاضیان پذیرش بدون کنکور ترکیه می توانند در رشته های متنوع پزشکی، مهندسی و علوم انسانی تحصیل کنند. از جمله رشته های بدون کنکور ترکیه موارد زیر را می توان نام برد:

  • رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی
  • رشته های مهندسی، معماری و هنر
  • رشته اقتصاد، طراحی و مد
  • رشته گردشگری، روزنامه نگاری و ارتباطات
  • رشته موسیقی، تجارت و بازرگانی و زبان خارجی
  • رشته آموزش، علوم طبیعی و علوم اجتماعی
  • رشته فناوری اطلاعات و علوم پایه

رشته ها و دانشگاه های بدون کنکور ترکیه

متقاضیان می توانند در برخی از رشته های هر دانشگاه معتبر و مطرح ترکیه بدون آزمون ورودی و کنکور پذیرش تحصیلی را دریافت و تحصیل را شروع کنند. در فهرست زیر به ارائه رشته های موجود در هر دانشگاه ترکیه بدون کنکور و آزمون ورودی پرداخته ایم:

دانشگاه کادیر حاص: رشته مهندسی شهرسازی، رشته سینما و رشته هنرهای نمایشی
دانشگاه کوچ: رشته های مهندسی برق، مهندسی پزشکی، مهندسی مکانیک، ژنتیک، حقوق، اقتصاد و پرستاری
دانشگاه بیلکنت: رشته های موسیقی، مدیریت و طراحی داخلیدانشگاه سابانچی: رشته مهندسی عمران
دانشگاه یدی تپه: رشته معماری، داروسازی و رشته فیزیولوژی ورزشی
دانشگاه آیدین: رشته بیناسنجی و فیزیوتراپی
دانشگاه اسکودار: رشته شنوایی سنجی
دانشگاه اوزیین: رشته خلبانی
دانشگاه آبانت ایزت بایسال: رشته تربیت بدنی

پذیرش دانشگاه ترکیه به شرط معدل

متقاضیان پذیرش بدون کنکور ترکیه و آزمون ورودی باید دارای معدل بالای درسی باشند. دارا بودن معدل درسی بالا در مقطع دیپلم و یا سال های آخر دبیرستان برای اخذ پذیرش دانشگاه های بدون آزمون ترکیه الزامی است. البته برخی از دانشگاه های بدون آزمون ترکیه شرط دارا بودن مدرک زبان انگلیسی با نمره بالا را ملاک پذیرش قرار می دهند.

در واقع هر چه نمره مدرک زبان متقاضی بالاتر باشد، احتمال پذیرش بالاتر است. برای اخذ پذیرش دانشگاه های بدون کنکور ترکیه شرط سنی چندان الزامی نمی باشد.

 تحصيل بدون كنكور در تركيه

پذیرش پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه بدون کنکور

رشته پزشکی در ترکیه و دندانپزشکی در ترکیه چند رشته ای است؛ که مربوط به بدن انسان و شرایط سلامتی آن است. به طوری که می توان بیماری‌ها را به درستی درمان و پیشگیری کرد. هزینه پزشکی و دندان‌پزشکی در دانشگاه‌های خصوصی از 10000 دلار تا 25000 دلار متفاوت می‌باشد. شما می‌توانید برای تحصیل در این رشته‌ها، از دانشگاه‌های خصوصی بدون آزمون ورودی پذیرش بگیرید.

همچنین در دانشگاه‌های خصوصی، می‌توانید رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی را به زبان انگلیسی مطالعه کنید. سیستم آموزشی پزشکی ترکیه، بر اساس دستورالعمل های آموزش آمریکایی و اروپایی است؛ به طوری که فارغ التحصیلان می توانند در یک بازار انگلیسی زبان، صحبت کنند.رشته پزشکی و دندان‌پزشکی، جزء رشته هایی است که با مردم سر و کار دارد.

شما نیاز دارید که به زبان ترکی نیز مسلط باشید. سال اول و دوم این رشته ها معمولا مانند سایر کشورها با علوم پایه پر شده است. سال سوم به صورت نظری و عملی می‌باشد. سال چهارم و پنجم نیز شامل کارآموزی بالینی می‌باشد. در سال آخر تحصیلات خود به عنوان یه پزشک در کلینیک و یا درمانگاه شروع به کار می‌کنید.

تحصیل داروسازی و دیگر زیر شاخه های پزشکی بدون کنکور در ترکیه

شما می‌توانید در رشته های داروسازی و پیراپزشکی، در دانشگاه‌های پذیرش بدون کنکور ترکیه را انجام دهید. این دانشگاه‌ها خصوصی می‌باشد و نیاز به پرداخت شهریه دارید. مقدار شهریه بر اساس دانشگاه انتخابی شما متغیر می‌باشد.

داروسازی پیوند بین علوم انسانی و شیمی است؛ که با توسعه و تولید دارو، و حصول اطمینان از ایمنی بیماران همراه می‌باشد. دانش‌آموزانی که در رشته های داروسازی شرکت می کنند؛ یاد خواهند گرفت که چگونه انواع مختلف داروها روی بدن و ذهن انسان تاثیر می‌گذارند، و چگونه با هم مخلوط می شوند.

فردی که مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در داروسازی را دریافت می‌کند، می‌تواند در آزمایشگاه‌ها( برای تحقیق و یادگیری در مورد نحوه تولید دارو) و در داروخانه‌ها کار کند. زیر شاخه‌های داروسازی شامل: داروسازی، شیمی دارویی و تمرین داروسازی می‌باشد. در طول سال‌های آخر تحصیل، دوره کارآموزی شروع می‌شود.

پذیرش در رشته های مهندسی و علوم انسانی و هنر در ترکیه بدون آزمون

دانشگاه‌های ترکیه دارای انتخاب های زیادی برای تحصیل در دوره‌های مهندسی و علوم انسانی و هنر می‌باشد. این کشور نسبت به سایر کشورها هزینه تحصیل و زندگی مقرون به صرفه تری دارند و رنکینگ و رتبه علمی خوبی دارند. در ترکیه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی زیادی وجود دارد. در این کشور شما می‌توانید در دانشگاه‌های خصوصی بدون آزمون ورودی، شروع به تحصیل در رشته‌های مهندسی و علوم انسانی و هنر کنید.

این دانشگاه‌ها رشته‌های بیزنس، کامپیوتر، علوم سیاسی، روابط بین الملل، مهندسی زیست محیطی و علوم اجتماعی و علوم انسانی و… را ارائه می‌دهد. رشته‌های مهندسی در ترکیه مانند کشورهای دیگر در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود.

طول دوره کارشناسی 4 سال، کارشناسی ارشد 2 سال و دکتری 4 سال می‌باشد. زبان آموزشی در دانشگاه های ترکیه به طور عمده به زبان ترکی می‌باشد؛ اما دانشگاه‌هایی نیز هستند که در آنها زبان‌های انگلیسی، فرانسه و آلمانی نیز تدریس می‌شود.

پذیرش بدون آزمون ترکیه در دانشگاه های دولتی

شاید اگر کمی تحقیق کنید و به سایت های دیگر سر بزنید به این نتیجه برسید که نمی شود برای دانشگاه های دولتی بدون کنکور پذیرش گرفت.اما باید به شما این نوید را بدهیم که موسسه آباد مهاجر دانش با مجوز های مختلف و رسمی از کشور ایران و ترکیه با بسیاری از دانشگاه معتبر و دولتی کشور ترکیه همکاری مستقیم دارد و مطمئن ترین راه های پذیرش پذیرش بدون کنکور ترکیه را در اختیار شما خواهند گذاشت.

دانشگاه استانبول: یکی از بهترین دانشگاه های کشور ترکیه و جزو ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا (رشته های پزشکی و دندان پزشکی پذیرش ندارد)
دانشگاه سلیمان دمیرل: دانشگاهی معتبر و زیبا در شهر اسپارتا (رشته دندان پزشکی پذیرش ندارد)
دانشگاه کاتب چلبی: دانشگاهی تازه تاسیس و پیشرفته در شهر زیبا و ساحلی ازمیر (رشته دندان پزشکی پذیرش ندارد)
دانشگاه آتاتورک: یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه و دانشگاه مورد تائید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران
دانشگاه قاضی آنکارا: از بهترین و قدیمی ترین ترکیه که رنک بسیار خوبی دارد و رشته دندانپزشکی آن مورد تائید ایران است.
دانشگاه جمهوریت سیواس: دانشگاهی زیبا در شهر سیواس واقع در مرکز ترکیه
دانشگاه کارابوک: یکی از دانشگاه های تازه تاسیس و بزرگ کشور ترکیه در شهر کارابوک
دانشگاه ساکاریا: دانشگاه شهر ساکاریا در نزدیکی استانبول
دانشگاه ارجیس: دانشگاهی در شهر کایسری که در رشته پزشکی رنکینگ بسیار خوبی دارد.
دانشگاه آنکارا: از بهترین دانشگاه های سطح جهان و مورد تائید وزارت بهداشت و علوم ایران.
و دیگر دانشگاه های دولتی ….
دانشگاه هایی که در بالا اشاره شد فقط تعدادی از دانشگاه های دولتی ترکیه هستند و تعداد زیادی از دانشگاه ها مانند ارجیس، مرسین، کوجالی، مارمارا، اگه ازمیر و ….. هستند که در بالا به آنها اشاره نکردیم.

پذیرش بدون کنکور ترکیه در دانشگاه های خصوصی

دانشگاه های خصوصی به دلیل این که از دولت هزینه ای برای تعلیم به دانشجویان دریافت نمی کنند باید خودشان هزینه های دانشگاه را تامین نمایند. این هزینه ها می تواند از طریق انجام پروژه های تحقیقاتی، شهریه سالانه دانشجویان و پذیرش دانشجو بدون کنکور در ترکیه با دریافت هزینه باشد.

باید به این نکته مهم اشاره کرد که هزینه پذیرش در یک دانشگاه خصوصی رده بالا و بسیار معتبر کمتر از هزینه یک ساله دوره آموزشی آزمون یوس در شهر استانبول است.از آنجایی که تمامی دانشگاه های خصوصی ترکیه پذیرش بدون آزمون دارند ما فقط ۱۳ تا از بهترین و تاپ ترین دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه را به شما معرفی میکنیم.

دانشگاه کوچ (استانبول)
دانشگاه بیلکنت (آنکارا)
دانشگاه سابانجی ترکیه (استانبول)
دانشگاه آتیلیم (آنکارا)
دانشگاه یدی تپه (استانبول)
دانشگاه باهچه شهیر (استانبول)
دانشگاه مدیپل (استانبول و آنکارا)
دانشگاه آیدین (استانبول)
دانشگاه بیلگی (استانبول)
دانشگاه آیدین (استانبول)
دانشگاه بیرونی (استانبول)
دانشگاه اوکان (استانبول)

5/5 - (5 امتیاز)