در این مقاله به بررسی 13 دانشگاه معتبر ترکیه بهمراه رنکینگ، شرایط اخذ پذیرش و شهریه ها خواهیم پرداخت. برای تحصیل در ترکیه و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان مهاجردانش تماس بگیرید. دانشگاه‌های کشورهای مختلف دنیا بسته به رشته‌های تحصیلی؛ پزشکی، مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی و علمی کاربردی آنها در امر مدیریت، پژوهش و صنایع آن کشور و  ارتباط با دانشگاه‌های معتبر جهانی در امر تحقیق از اعتبار خاصی برخوردارند و دانشجو پذیرش می‌کنند. این مورد هم در ایران و هم در هر جای دنیا مرسوم بوده و دانشجویان بنا به علاقه و نمره‌ای که کسب می‌کنند به سمت یکی از انواع این رشته‌ها کوچ می‌کنند.

اگر به دنبال تحصیل در خارج از کشور در هر رشته‌ای هستید، دانشگاه های معتبر ترکیه هم مکان مناسبی است که امکان تحصیل با کیفیت قابل قبولی در آن فراهم شده و تمامی این رشته‌های گفته شده را پوشش می‌دهد. اما کدام دانشگاه‌ها معتبرند؟ کدام دانشگاه برای تحصیل بهتر است؟ کدام دانشگاه‌ها رشته‌های موردنظرمان را دارند؟

13 دانشگاه معتبر ترکیه

دانشگاه‌های کشور ترکیه هم با توجه به رشد و انتشار مقالات علمی و میزان نفوذ آن‌ها در توسعه صنعتی و پزشکی کشور، شهرت ویژه‌ای دارند بطوری‌که هفت دانشگاه پزشکی و پیراپزشکی این کشور از نظر وزارت بهداشت ایران در سال‌های 1919 تا 2020 مورد تایید قرار گرفته‌اند.

دانشگاه آنکارا یکی از 13 دانشگاه معتبر ترکیه

۱- دانشگاه دولتی آنکارا (Ankara University)

دانشگاه دولتی آنکارا یکی از دانشگاه‌ های معتبر ترکیه است که در ابتدا یک رشته تحصیلی بیشتر نداشت و آن هم رشتۀ حقوق بود و بعد توسعه پیدا کرد. این دانشگاه کتابخانۀ الکترونیکی مجهزی دارد و دارای مؤسسات پژوهشی مختلفی است.

Ege University یکی از 13 دانشگاه معتبر ترکیه

۲- دانشگاه دولتی اژه Ege University

این دانشگاه در شهر ازمیر است و در رشته های پزشکی و کشاورزی هم فعالیت می‌کند، در سال 1955 تأسیس شد و توسعۀ زیادی پیدا کرده است.

Ataturk University یکی از 13 دانشگاه معتبر ترکیه

۳- دانشگاه دولتی آتاترک Ataturk University

این دانشگاه در سال 1975در شهر ارزروم افتتاح شد که در رشته‌های داروسازی، دندانپزشکی، اقتصاد، ادبیات، علوم اداری،علوم پایه، تربیت معلم و ارتباطات فعالیت می‌کند و از امکانات خوبی برخوردار است.
دانشگاه آتاترک 50000 دانشجو دارد که به زبان ترکی در آن درس می‌خوانند و دارای 17 مدرسه عالی، 16 انستیتو، 10 مرکز تحقیقات و 2 بیمارستان پژوهشی است.

دانشگاه حاجت تپه یکی از 13 دانشگاه معتبر ترکیه

۴- دانشگاه دولتی حاجت تپه Hacettepe University

این دانشگاه در آنکارا تاسیس شده و از بهترین دانشگاه‌ها در رشتۀ علوم پزشکی است. البته به غیر از رشته‌های پزشکی، رشته‌های تحصیلی مهندسی، هنری و … هم در آن تدریس می‌شود.

۵- دانشگاه دولتی استانبول Istanbul University

این دانشگاه در سال 1453 بعد از فتح قسطنطنیه تاسیس شد و در قدیم به این دانشگاه دارالفنون هم می‌گفتند. بیشتر دانشجویان، این دانشگاه را برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی انتخاب می‌کنند.

۶- دانشگاه غیر دولتی کوچ Koc University

این دانشگاه به نام موسس آن “کوچ” و در شهر استانبول است و تسلط به زبان ترکی در رشته‌های علوم پایه، مهندسی، اقتصاد و بهداشت در آن الزامی است. البته عمده رشته‌ها در آن به انگلیسی تدریس می‌شود.
این دانشگاه 5500 دانشجو دارد که 460 نفر آن خارجی است و در سال 2018 رتبه 301 را در بین دانشگاه‌های برتر دنیا داشت. این دانشگاه برای بورس تحصیلی گزینه مناسبی است.

حتما بخوانید:

۷- داشگاه خصوصی یدی تپه یا هفت تپه Yeditepe University

این دانشگاه خصوصی نیز یکی از دانشگاه‌ های معتبر ترکیه بوده که در سال 1996 تأسیس شد و از امکانات خیلی خوبی چون بیمارستان و کلنیک‌های پزشکی برخوردار است. البته رشته ‌های غیر پزشکی هم در آن تدریس می‌شود.
در این دانشگاه 15000 دانشجو به تحصیل مشغولند و در حال حاضر از بزرگترین مؤسسات دانشگاهی در بین 27 دانشگاه خصوصی کشور ترکیه است.

در اغلب دانشگاه‌ های معتبر ترکیه که در بالا به آن‌ها اشاره شد علاوه بر رشته‌های پزشکی، رشته‌های فنی، هنری و علوم انسانی هم تدریس می‌شود که با وجود الزام به تسلط به زبان ترکی در بعضی از دانشگاه‌های کشور ترکیه، زبان انگلیسی در تعدادی از دانشگاه‌های آن برای تدریس معمول است. بعد از این‌ها دانشگاه‌های دیگری نیز هستند که از رتبه خوبی برخوردارند و از برترین دانشگاه‌ها قرار می‌گیرند.

8- دانشگاه بیلکنت ترکیهBilkent University

این دانشگاه، خصوصی و فنی مهندسی است و بیلکنت به معنی “شهر یادگیری و علم” است. تأسیس آن به سال 1984 بر می‌گردد و در آنکارا واقع شده و رتبه خوبی در بین دانشگاه‌ های معتبر ترکیه و دنیا دارد. دانستن زبان انگلیسی در آن کار شما را پیش می‌برد چون دروس به انگلیسی تدریس می‌شوند.

9- دانشگاه بغازچی Bogazici University

این دانشگاه آمریکایی در سال 1864 در استانبول تاسیس شده که در رشته‌های تحصیلی هنر، علوم انسانی، مهندسی و علوم پایه فعالیت می‌کند که با سیستم آمریکایی اداره می‌شوند و 17000 دانشجو دارد. دانشگاه بغازچی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه است.

زبان تدریس در این دانشگاه به زبان انگلیسی است و نام قبلی آن “کالج رابرت” بوده که از اولین دانشگاه‌های آمریکایی است که در خارج از آمریکا تاسیس شده است.

10- دانشگاه فنی ترکیه

این دانشگاه در آنکارا است و از دانشگاه‌های دولتی است که پذیرش در آن به سختی انجام می‌شود و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های علوم پایه و مهندسی دانشجو می‌پذیرد و زبان تدریس در این رشته‌ها به زبان انگلیسی است و فقط در رشتۀ زبان ترکی استانبولی و تاریخ انقلاب، زبان ترکی به کار می‌رود. این دانشگاه به نام دانشگاه خاورمیانه هم شناخته می‌شود.

11- دانشگاه سابانچی Sabanci University

این دانشگاه با آنکه جدید است به دانشجویان بورسیه تحصیلی خوبی می‌دهد و در زمینۀ رشته‌های علوم اجتماعی، مهندسی، مدیریت و زبان فعالیت می‌کند و در رده دانشگاه‌های برتر است. در ضمن زبان تدریس هم در این دانشگاه انگلیسی است.

12- دانشگاه مرمره

این دانشگاه نیز جزء دانشگاه‌ های معتبر ترکیه بوده که در استانبول واقع شده و رشته‌های متنوعی چون کامپیوتر، زبان‌های خارجی و تربیت معلم در مقاطع کاردانی و کارشناسی در آن تدریس می‌شود.

زبان تدریس در این دانشگاه به زبان‌های آلمانی، ترکی استانبولی، فرانسه و انگلیسی است که باعث می‌شود دانشجویان زیادی از خیلی از کشورهای دنیا از این دانشگاه استقبال کرده و بورسیه تحصیلی دریافت کنند. این دانشگاه سعی می‌کند قوانین خود را با استانداردهای علمی دانشگاه‌های معتبر جهان تطبیق دهد.

13- دانشگاه آک دنیز

این دانشگاه در شهر آنتالیا مستقر و زبان تدریس در آن ترکی است که در زمینه رشته‌های علوم پایه، مهندسی، ارتباطات، ادبیات و پزشکی فعالیت کرده و از بهترین دانشگاه‌های ترکیه به شمار می‌رود.

در هر کشوری دانشگاه‌های معتبر از دانشگاه‌های معمولی جدا شده و بین آن‌ها و مدرکشان تفاوت‌هاییست. دانشگاه‌ های معتبر ترکیه نیز بی‌شمار بوده و اعتبار خاصی دارند. برای اینکه بیشتر با آن‌ها آشنا شوید و در انتخاب خود کاملا دقیق باشید امروز بهترین‌ها را به شما معرفی کردیم.

5/5 - (5 امتیاز)