مهندسی عمران یکی از رشته‌های مهم و کاربردی در سطح دنیا است. دانشجویان زیادی در سراسر دنیا به تحصیل در این رشته علاقه مند هستند. انگلستان از جمله کشورهایی است که رتبه علمی بالایی در دنیا دارد و مهندسین با رتبه علمی بالایی را وارد جوامع علمی کرده است. در این میان افراد زیادی از سراسر دنیا به دنبال تحصیل رشته مهندسی عمران در انگلستان هستند. دانشجویانی که در این دوره ثبت نام می‌کنند، پیچیدگی‌ها و اصول اولیه مهندسی عمران را به طور عمیق یاد می‌گیرند. دانشگاه‌های بریتانیا که این دوره را ارائه می‌دهند، از مزایای استفاده جهانی، فناوری در سطح جهانی و تکنیک‌های آموزشی درجه یک برخوردار هستند. در ادامه جزئیات کاملی از تحصیل در انگلستان در رشته مهندسی عمران را بررسی می‌کنیم.

مهندسی عمران در انگلستان

نکات مهمی برای تحصیل رشته مهندسی عمران در انگلستان وجود دارد که به طور خلاصه در جدول زیر آمده‌اند.

پردرآمدترین مشاغلمهندس عمران مشاور مشاوره مدیریت مهندسی عمران مهندس هسته‌ای مهندس سازه نقشه بردار کنترل ساختمان
طول دورهلیسانس: 3 سال کارشناسی ارشد: 1 سال
متوسط شهریه در ساللیسانس: 13,000 پوند تا 26,000 پوند کارشناسی ارشد: 22,750 GBP تا 36,950 GBP
صلاحیت پذیرشBachelors: Passed 10+2 from a recognized board with a science stream
  Masters: Bachelor’s degree in relevant field with 3.0~ 60-70% GPA

در ادامه این موارد را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم.

چرا در انگلستان مهندسی عمران بخوانیم؟

انگلستان خانه بسیاری از دانشگاه‌های معتبر در سطح جهانی محسوب می‌شود. در این میان همواره تعدادی از دانشگاه‌های این کشور در لیست بهترین دانشگاه‌ها قرار می‌گیرند. این مراکز آموزشی نه تنها محیط آموزشی بسیار قوی و امکانات عالی دارند، بلکه فرصت‌های شغلی مناسبی نیز پیش روی دانشجویان خود قرار می‌دهند. بنابراین، این کشور یکی از بهترین کشورها برای تحصیل در مقاطع مختلف مهندسی عمران به شمار می‌رود. در ادامه برخی از مزایای مهم تحصیل رشته مهندسی عمران در انگلستان معرفی شده‌اند:

  • حدود 19 درصد از افراد شاغل انگلستان در زمینه‌های مختلف مهندسی مشغول به کار هستند. به همین دلیل مهندسی عمران نیز می‌تواند فرصت‌های شغلی مطمئنی را برای فارغ التحصیلان جدید ارائه دهد.
  • بریتانیا دارای نرخ اشتغال 57 درصد برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران است.
  • دانشگاه‌های بریتانیا برنامه‌های مربیگری و دوره‌های کارآموزی را ارائه می‌دهند تا دانشجویان بتوانند با کارفرمایان ارتباط برقرار کرده و مشغول به کار شوند.

جزئیات و گرایش‌های مختلف مهندسی عمران در انگلستان

گذراندن دوره مهندسی عمران در انگلستان شامل مطالعه دروس، آخرین فناوری‌ها، زیرساخت‌ها و تکنیک‌های ساخت و ساز است. متقاضیان در هنگام انتخاب رشته مهندسی عمران در انگلستان، باید گرایش موردنظر خود را انتخاب و به صورت تخصصی در یکی از شاخه‌های عمران تحصیل کنند.. گرایش‌های مختلفی برای این رشته مهندسی وجود دارد که به صورت زیر هستند:

  • مهندسی ساخت و ساز
  • مهندسی سواحل و اقیانوس
  • مهندسی ژئوتکنیک
  • مهندسی حفاظت در برابر آتش
  • مهندسی سازه
  • مهندسی پل
  • مهندسی آبیاری
  • توسعه زمین
  • مهندسی مواد
  • مهندسی حمل و نقل
  • مهندسی شهرسازی

دروس رشته مهندسی عمران در انگلستان

دروس مختلفی برای تحصیل رشته مهندسی عمران در انگلستان وجود دارند که با توجه به دانشگاه، گرایش و مقطع متفاوت هستند. این دورس برای دوره کارشناسی به تفکیک هر سال به صورت زیر هستند.

کارشناسی

سال اولسال دومسال سوم
هیدرولیک 1سازه‌های 2طراحی سازه و مصالح
مواد 1طراحی 2طراحی 3
ژئوتکنیک 1هیدرولیک 2پروژه انفرادی
طراحی 1مدل سازی و شبیه سازیارزیابی زیست محیطی
فیزیک و خدمات ساختمانمواد 2سازه‌های 3
مکانیک (عمران)ژئوتکنیک 2هیدرولیک 3
ابزار برای مهندسین عمراننقشه برداریژئوتکنیک 3
سازه‌های 1سازه‌های فولادی و بتنیژئوتکنیک 4
زیر ساخت پایدارمهندسی آب 1مدیریت عملیات 10
تمرین مهندسی عمرانمحاسبات عددیبهره وری منابع و مدیریت پسماند

کارشناسی ارشد

  • مکانیک خاک پیشرفته
  • هیدرولیک و رودخانه‌ها
  • مهندسی سازه‌های زلزله‌ای
  • تحلیل پیشرفته مواد سازه‌
  • تحلیل و طراحی سیستم‌های سازه‌ای
  • مهندسی محیط‌زیست
  • ترافیک و حمل و نقل پایدار

شرایط پذیرش در مهندسی عمران

پس از بررسی دانشگاه‌ها، دوره‌ها و گرایش‌های مختلف باید شرایط هر دانشگاه، مقطع و دوره را بررسی کنید تا در صورت واجد شرایط بودن درخواست پذیرش خود را ارسال کنید. هر دانشگاه شرایط پذیرش خاص خود را دارد اما برخی از این شرایط به صورت کلی معرفی می‌شوند.

صلاحیت آموزشی

مدارک مورد نیاز برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در مهندسی عمران انگلستان به صورت زیر است:

  • برای لیسانس‌ها: ارائه مدرک فارغ التحصیلی از دبیرستان یا کلاس 12 از مؤسسه آموزشی ثبت شده برای همه دانش آموزان الزامی است.
  • برای کارشناسی ارشد: اخذ مدرک کارشناسی از یک دانشگاه یا کالج معتبر برای دانشجویان ضروری است.

مهارت زبان انگلیسی

دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در دانشگاه های مهندسی عمران در انگلستان هستند باید در آزمون مهارت زبان انگلیسی شرکت کنند. این نمرات ممکن است برای دانشگاه و گرایش‌های مختلف تغییرات جزئی داشته باشند.

آزمون زبانحداقل نمره کسب شده
آیلتس6.5 -7
تافل80 -110
PTE58 -62
GRE321

امتیاز GRE مورد نیاز

برخی از دانشگاه‌های انگلستان به آزمون ورودی GRE نیاز دارند. برای اینکه در موسسه مورد نظر خود پذیرش شوید، باید نمره 159 در استدلال کمی و 145 در استدلال کلامی در GRE کسب کنید.

تجربه کاری

برخی از دانشگاه‌های انگلستان برای دوره‌های کارشناسی ارشد یا کارشناسی، درخواست مدارکی دال بر تجربه کاری دارند. بنابراین داشتن 2-3 سال سابقه کار در صنعت مهندسی مزیت محسوب می‌شود.

پاسپورت و ویزای دانشجویی

دریافت ویزا و پاسپورت برای دانشجویان بین المللی که می‌خواهند از دانشگاه‌های انگلستان پذیرش دریافت کنند، الزامی است. اگر قصد تحصیل رشته مهندسی عمران در انگلستان دارید، مطمئن شوید که می‌توانید حداقل سه ماه قبل از سفر برای دریافت ویزای تحصیلی انگلستان اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای دانشگاه‌های مهندسی عمران در انگلستان

برای ثبت نام در یکی از بهترین کالج‌های مهندسی عمران در انگلستان، باید مدارک زیر را همراه با درخواست خود ارسال کنید:

  • ریز نمرات دانشگاهی
  • اصل گواهی‌های سازمانی
  • کارت امتیازی ELP و GRE
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه
  • رزومه
  • یک کپی معتبر از پاسپورت
  • نامه تمکن مالی برای اثبات توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل مهندسی عمران در انگلستان

انگلیس دارای دانشگاه‌هایی با سطح علمی بالا در دنیا است. در این میان برخی از دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته مهندسی عمران شرایط بهتری دارند. در جدول زیر لیست 10 نمونه از بهترین دانشگاه‌های انگلیس به همراه رتبه علمی در سطح دنیا آورده شده است.

دانشگاهمعرفیحداقل نمره آیلتسرتبه جهانی
دانشگاه آکسفوردیک دانشگاه تحقیقاتی دانشگاهی واقع در آکسفورد، انگلستان است. بر شهرت علمی و تحقیقاتی در سطح جهانی، رتبه بالایی از نظر تدریس نیز در دنیا دارد.کارشناسی: 6.5 کارشناسی ارشد: 6.54
دانشگاه امپریال لندنکالج امپریال لندن دارای یک بخش مهندسی اختصاصی است که طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی از جمله مهندسی عمران را در دوره‌های کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می دهد.کارشناسی: 6.5 کارشناسی ارشد: 6.56
دانشگاه UCLدانشگاه کالج لندن که یکی از بهترین دانشگاه‌های لندن با برنامه‌های متنوع تحصیلی محسوب می‌شود.کارشناسی: 6.5 کارشناسی ارشد: 6.522
دانشگاه ادینبرگششمین دانشگاه قدیمی بریتانیا با بیش از 45000 دانشجو در پنج پردیس مختلف.کارشناسی: 6.5 کارشناسی ارشد: 6.530
دانشگاه منچستردانشگاه منچستر یکی از 40 دانشگاه بین المللی در جهان است. کتابخانه دانشگاه منچستر دارای بهترین منابع در کشور است و به عنوان یکی از برترین کتابخانه‌های تحقیقاتی جهان شناخته می شود.کارشناسی: 6.5 کارشناسی ارشد: 6.551
دانشگاه بریستولدانشگاه بریستول در رتبه 55 در سطح جهانی و نهمین در بریتانیا (رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی QS 2024) قرار دارد. این مرکز بیش از 30000 دانشجو دارد.کارشناسی: 6 کارشناسی ارشد: 681
دانشگاه شفیلددانشگاه پیشرو جهانی و یکی از اعضای گروه معتبر راسل است. در رتبه 104 جهانی (QS World 2024) قرار دارد.کارشناسی: 6 کارشناسی ارشد: 6.5105
دانشگاه warwickرتبه 61 در رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال 2022 رتبه دهم در رتبه بندی دانشگاه QS انگلستان در سال 2022 ششمین دانشگاه در راهنمای دانشگاه گاردین 2022 جز 30 دانشگاه برتر در سراسر جهان از نظر شهرت کارفرماکارشناسی: 6 کارشناسی ارشد: 6.5106
دانشگاه لیورپولدانشگاهی با بیش از 8000 دانشجوی بین المللی از بیش از 130 کشور. عضو گروه معتبر راسلکارشناسی: 6 کارشناسی ارشد: 6.5168
دانشگاه کاردیفرتبه 166 در جهان (رده بندی جهانی QS 2023) یکی از مقرون به صرفه‌ترین شهرهای انگلستان برای دانشجویان جز20 دانشگاه برتر در بریتانیا از نظر کیفیت تحقیق (REF 2021) بیش از 7300 دانش آموزکارشناسی: 6.5 کارشناسی ارشد: 6.5190

هزینه تحصیل

هزینه تحصیل در رشته مهندسی عمران در انگلستان شامل هزینه‌های مختلفی است. اما دو مورد از مهم‌ترین آنها هزینه تحصیل و هزینه زندگی در این کشور است. بهتر است متقاضیان قبل از اقدام از این هزینه‌ها اطلاع داشته و با آمادگی کامل برای دریافت پذیرش و تحصیل رشته مهندسی عمران در انگلستان اقدام کنند.  

برای مدرک لیسانس، متوسط هزینه سالانه 13000 پوند تا 26000 پوند است. از طرف دیگر، متوسط هزینه سالانه شهریه برای مقطع کارشناسی ارشد حدود 22750 پوند تا 36950 پوند است. البته این هزینه‌ها ممکن است از دانشگاهی تا دانشگاه دیگر و همچنین برای گرایش‌های مختلفق، متفاوت باشند.

دومین هزینه سنگین، هزینه زندگی است. متوسط هزینه زندگی در انگلستان تقریباً 13848 پوند است. این میزان شامل هزینه‌های مسکن، رفت و آمد، خواربار، آب و برق و تفریح است که با جزئیات بیشتر در ادامه ذکر شده‌اند.

مورد هزینه زندگی در انگلستان (ماهیانه)

  • محل اقامت خارج از دانشگاه: 408 پوند
  • اقامت در محوطه دانشگاه: 472 پوند
  • حمل و نقل: 65 پوند
  • غذا: 360 پوند
  • خدمات آب و برق: 189 پوند
  • مواد غذایی: 28 پوند
  • لباس: 64 پوند
  • سرگرمی: 40 پوند

کل هزینه زندگی با اسکان خارج از دانشگاه: 1154 پوند

کل هزینه زندگی با محل اقامت در دانشگاه: 1218 پوند

هزینه زندگی سالانه: 13848 پوند

بورسیه‌های تحصیلی

همانطور که دیدید تحصیل در رشته مهندسی عمران در انگلستان گران است. دانشجویان می‌توانند با روش‌های مختلفی مانند وام دانشجویی برای پرداخت این هزینه‌ها اقدام کنند. یکی دیگر از روش‌های توصیه شده، استفاده از بورسیه‌ تحصیلی انگلستان است. دانشگاه‌ها، سازمان‌های غیردولتی و دولت انگلیس چندین بورس تحصیلی و جوایز در نظر گرفته‌اند تا برای مدیریت هزینه‌های تحصیل به دانشجویان کمک کنند. در ادامه با این بورسیه‌ها آشنا می‌شویم.

بورس تحصیلیجزئیات
بورسیه‌های مشترک المنافعاین بورسیه شامل بلیط هواپیما به مقصد و از مبدا انگلستان، هزینه‌های تحصیل و امتحان، کمک هزینه شخصی و کمک هزینه اولیه برای انجام پایان نامه است. مقدار این بورسیه متفاوت است.
بورسیه‌های بین المللی صدراعظم دانشگاه ساسکس  این بورسیه به دانشجویان بین المللی بر اساس عملکرد و پتانسیل تحصیلی اعطا می‌شود. مقدار آن تا 50% تخفیف شهریه است و برای یک سال به دانشجویان بین المللی تعلق می‌گیرد.
بورسیه سفیر بین المللیدانشجویانی که مایل به تحصیل در دانشگاه غرب لندن به صورت تمام وقت در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد هستند، واجد شرایط دریافت بورسیه سفیر بین المللی هستند. مقدار بورسیه تا 5000 پوند (482809 INR) است.
بورسیه بین المللی Bristol ThinkBig  بورسیه بین المللی Bristol ThinkBig بودجه کاملی را برای هزینه‌های تحصیل برای یک سال تحصیلی، فراهم می‌کند. 100,000 GBP (9,657,168 INR)

سوالات متداول

هزینه مهندسی عمران در انگلستان چقدر است؟

برای مدرک لیسانس، متوسط هزینه سالانه حضور 13000 پوند تا 26000 پوند و متوسط هزینه سالانه شهریه برای مقطع کارشناسی ارشد حدود 22750 پوند تا 36950 پوند است.

کدام دانشگاه ها در انگلستان برنامه های مهندسی عمران را ارائه می دهند؟

دانشگاه آکسفورد، امپریال کالج لندن، دانشگاه کمبریج، دانشگاه ادینبورگ، دانشگاه منچستر و دانشگاه گلاسکو برخی از بهترین دانشگاه‌های بریتانیا هستند که رشته مهندسی عمران را ارائه می‌دهند.

آیا برای تحصیل رشته مهندسی عمران در انگلستان بورسیه وجود دارد؟

بورسیه‌های مشترک المنافع، بورسیه‌های بین المللی صدراعظم دانشگاه ساسکس، بورسیه بین المللی سفیر و بورسیه بین المللی Bristol ThinkBig نمونه‌هایی از بورسیه‌های مختلف موجود برای دانشجویان مهندسی عمران در موسسات بریتانیا هستند.

آینده شغلی مهندسان عمران در انگلستان پس از اتمام تحصیلاتشان چیست؟

مهندسان عمران در انگلستان می‌توانند پس از تکمیل مدرک خود، در شغل‌هایی مانند نقشه بردار کنترل ساختمان، مهندس هسته‌ای، مهندس سازه و … فعالیت کنند.

معمولاً چه مدت طول می کشد تا یک برنامه مهندسی عمران در انگلستان تکمیل شود؟

یک برنامه مهندسی عمران ممکن است بسته به کالج و دوره، سه تا چهار سال طول بکشد.

جمع بندی

در این مقاله از موسسه مهاجردانش به طور کامل با جزئیات تحصیل رشته مهندسی عمران در انگلستان آشنا شدیم. اگر به تحصیل در این رشته در دانشگاه‌های انگلستان علاقه دارید، می‌توانید پس از بررسی دانشگاه، مقطع موردنظر، گرایش و … برای ارسال درخواست پذیرش اقدام نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)