راهنمای مطالعه
این مقاله جامع از سوی موسسه مهاجرتی مهاجردانش در راستای پاسخگویی به سوالات شما در زمینه اقامت تحصیلی ترکیه شامل هزینه‌ها، شرایط، مدت اعتبار، مدارک مورد نیاز، بهترین زمان اقدام و بسیاری سوالات دیگر تهیه شده است. تا انتها همراه ما باشید تا پاسخ تک تک سوال‌های نقش بسته در ذهن شما را با یکدیگر بیابیم.

آیا برای اقامت تحصیلی در ترکیه نیاز به ویزا است؟

در جواب این سوال باید بصورت قطعی بگوییم که تمام دانشجویان ایرانی برای اخذ اقامت تحصیلی بایستی ویزای تحصیلی ترکیه را داشته باشند. نکته حائز اهمیتی که بایستی بدانید این است از آنجایی که طول مدت ویزا برای اهداف تحصیلی معمولا کم بوده و دانشجویان ایرانی بایستی بلافاصله پس از ورود به کشور ترکیه برای اخذ اجازه اقامت تحصیلی اقدام نمایند.

چه مدت زمانی برای اخذ ویزای تحصیلی در ترکیه لازم است؟

معمولا ویزاهای تحصیلی ترکیه سریع و تا 2 هفته یا 15 روز کاری صادر می شوند. اما بهتر است بعد از اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه به سرعت برای اخذ ویزا اقدام کنید تا در صورت بروز هر گونه مشکل در طول پروسه ویزا همانند نقصی مدارک یا تاخیرهای احتمالی از سوی سفارت ترکیه، خیالتان راحت باشد به موقع به شروع کورس خود می رسید. مقاله پیشنهادی: توصیه می‌کنم مقاله راهنمای ما را در زمینه ویزای تحصیلی ترکیه مطالعه نمایید.

آیا می‌توانم با ویزای تحصیلی در ترکیه کار کنم؟

اگر دانشجوی کارشناسی ارشد یا به اصطلاح مستر هستید و قصد دارید تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه‌های ترکیه بگذرانید، شما حداکثر اجازه کار پاره وقت 30 تا 35 ساعت در هفته را خواهید داشت. اما متاسفانه دانشجویان کارشناسی یا به اصطلاح بچلر نمی توانند به هنگام تحصیل در ترکیه کار کنند و بایستی یک سال از تحصیل آن‌ها بگذرد و بعد از این مدت می‌تواند حداکثر 30 ساعت در هفته کار کنند. اما فراموش نکنید که در هر صورت دانشجویان در ترکیه نیاز به اخذ مجوز کار قانونی دارند.

آیا برای اقامت تحصیلی در ترکیه نیاز به بیمه سلامت است؟

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که داشتن ویزای تحصیلی برای ادامه تحصیل در ترکیه کفایت نمی کند و دانشجویان بایستی در همان ماه‌های ابتدایی که وارد خاک ترکیه می‌شوند برای اقامت تحصیلی درخواست دهند. یکی از مدارک مورد نیاز برای اخذ این نوع اقامت ارائه بیمه سلامت می‌باشد. پس دانشجویان بین المللی برای طول مدت اقامت قانونی خود در ترکیه مستلزم تهیه بیمه سلامت (به اصطلاح health insurance) هستند. همچنین بهتر است بدانید که امکان تهیه دو نوع بیمه شامل بیمه سلامت خصوصی و بیمه سلامت عمومی (که به اصطلاح GSS گفته می‌شود) وجود دارد.

چه مدارکی برای اقامت تحصیلی در ترکیه لازم است؟

خبر خوب این است که شما تمامی مدارک لازم را دارید و راه زیادی برای اخذ اقامت تحصیلی در ترکیه ندارید، چرا که بیشتر مدارک قبلا تهیه کرده‌اید. کافیست فقط ویزای تحصیلی، پاسپورت، مدارک آکادمیکی، نامه پذیرش از دانشگاه و گواهی بیمه را به همراه یک فرم درخواست و چند قطعه عکس آماده داشته باشید. به یاد داشته باشید که مجوز اقامت شما یک ساله صادر می‌شود و بایستی هر سال پیش از انقضای آن برای تمیدید اقدام کنید و مجدد درخواست دهید.

آیا برای اقامت تحصیلی در ترکیه نیاز به زبان ترکی است؟

برای اخذ اجازه اقامت تحصیلی نیاز به ارائه مدرک زبان ترکی نیست. دانشگاه‌های ترکیه هم به زبان انگلیسی و هم به زبان ترکی کورس ارائه می‌دهند و این موضوع البته به رشته ، مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه انتخابی شما بستگی دارد. همین جا بگویم که برای تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع مستر شانس بیشتری دارید چرا که کورس‌های بیشتری به این زبان انگلیسی در این مقطع ارائه می‌شوند.

چه مدت زمانی برای اقامت تحصیلی در ترکیه مجاز هستم؟

همانطور که در بالا هم اشاره مختصری به آن نمودیم، اقامت تحصیلی در ترکیه با اعتبار 1 ساله صادر می‌شوند و نیاز است تا 60 روز قبل از اتمام اعتبار آن مجدد مجوز خود را تمدید کنید.

آیا می‌توانم همراه خانواده‌ام در ترکیه اقامت کنم؟

جواب سوال به این موضوع بستگی دارد که شما از قبل درخواست ویزای همراه برای همسر و فرزندان خود داده باشید یا خیر. در صورتیکه متاهل هستید و مایلید که همسر و فرزندان شما به هنگام تحصیل همراه شما باشند، بایستی از قبل برای ویزای همراه تحصیلی ترکیه درخواست داده باشید.

آیا می‌توانم در ترکیه بورس تحصیلی دریافت کنم؟

بله بورسیه های متنوعی از سوی دانشگاه‌های ترکیه و دولت ترکیه همانند بورسیه تحصیلی اراسموس، بورسیه تحصیلی Tubitak، تورک بورسلاری و بورسیه‌های دانشگاه‌های مختلف همانند فنی خاورمیانه و دانشگاه سابانچی به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌گردد. نکته‌ای که بایستی بدانید این است که هر کدام از این بورسیه‌ها شرایط خاصی دارند و دریافت آن رقابتی است و مستلزم برآوردن شرایط تعیین شده می‌باشد. در مقاله‌ای جداگانه تحت عنوان بورسیه تحصیلی ترکیه به طور جامع به آن پرداخته‌ایم که خواندن آن کمک بسیاری به شما خواهد نمود.

چه هزینه‌هایی برای اقامت تحصیلی در ترکیه باید در نظر گرفت؟

به طور کلی ابتدا می‌خواهم به یک نکته مهم اشاره کنیم که برای بیشتر موارد صدق می‌کند. شرایط و هزینه‌ها ممکن است در هر زمان تغییر کنند و بایستی آخرین آپدیت‌ها را حتما در هر مرحله ای که هستید چک کنید. در حال حاضر برای اخذ اجازه اقامت تحصیلی 760 لیر ترکیه مورد نیاز است. اما این مبلغ ممکن است در زمانی که شما درخواست خود را ثبت می‌کنید تغییر نموده باشد.

آیا دانشجویان بین‌المللی در ترکیه به امکانات مسکن دانشگاه دسترسی دارند؟

دانشجویان بین المللی به هنگام تحصیل در ترکیه گزینه‌های اقامتی متنوعی در پیش رو دارند. یکی از این اقامتگاه‌ها خوابگاه‌های دانشگاه‌ها هستند. البته ظرفیت، هزینه و خدمات ارائه شده در این خوابگاه‌ها برای هر دانشگاه متفاوت است. این خوابگاه ها که به خوابگاه‌های on-campus مشهور هستند توسط KYK مدیریت می‌شوند و در نقاط مختلف شهر واقع شده‌اند.

آیا در ترکیه میزان تحصیلات پیشین در نظر گرفته می‌شود؟

به طور کلی برای هر مقطعی که قصد اخذ پذیرش دارید نیاز به ارائه سوابق آکادمیک می‌باشد. و ارزیابی شما هم از سوی دانشگاه بر اساس همین سوابق تحصیلی و البته سوابق کاری، سطح زبان شما (انگلیسی یا ترکی که به زبان کورس انتخابی و ارائه شده بستگی دارد) و فاکتور‌های دیگر همچون دستاوردهای شما می‌باشد. اما اینکه برای کدام دانشگاه و کدام رشته و کدام مقطع درخواست می‌دهید، ممکن است مدارک متفاوتی از شما خواسته شود. توصیه می‌کنم در این زمینه از مشاوران ما در موسسه مهاجرتی مهاجردانش راهنمایی بخواهید تا به شما کمک کنند.

آیا می‌توانم بعد از اتمام تحصیل در ترکیه برای کار ماند؟

در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم خوشبختانه دولت ترکیه به دانشحویان بین المللی ایت اجازه را می‌دهد تا به به مدت یک سال پس از فارغ التحصیلی در ترکیه اقامت داشته باشند و به دنبال شغل بگردند.

آیا دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در ترکیه کار پاره‌وقت داشته باشند؟

در سوالات قبلی به این موضوع اشاره کردیم که دانشجویان بین المللی در مقطع مستر و تحصیلات تکمیلی اجازه 20 ساعت کار در هفته را دارند. که با توجه به اینکه مشغول به تحصیل هستند بایستی مشاغل پاره وقت را انتخاب نمایند.

آیا دانشجویان بین‌المللی در ترکیه به امکانات فرهنگی و تفریحی دسترسی دارند؟

خبر حوب این است که دانشگاه‌های ترکیه امکانات فرهنگی و تفریحی بسیار خوب و جذابی برای دانشجویان بین المللی فراهم نموده‌اند. در واقع دولت و دانشگاه‌های ترکیه در تلاش هستند تا تجربه تحصیل در ترکیه را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کنند و این کشور را به یک مقصد تحصیلی جذاب تبدیل نمایند که هم کیفیت آموزشی بالایی دارد و هم امکانات و خدماتی خوبی را ارائه می‌دهد.

آیا دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در ترکیه زندگی راحتی داشته باشند؟

در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم که ایرانیان بسیاری بنا به دلایل مختلفی که بارها و بارها در مقالات متعدد خوانده‌اید و از زبان مشاوران شنیده‌اید، ترکیه را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می‌کنند. در این کشور می‌توان زندگی راحتی داشت. ولی این نکته را باید بدانید که باز هم همه چی به بودجه شما برای زندگی در ترکیه، لایف استایل شما، دانشگاه و شهری که برای تحصیل انتخاب می‌کنید و محل قرارگیری کمپس دانشکده شما بستگی خواهد داشت. اما به طور کلی شهرهای بزرگ و معروف ترکیه از امکانات رفاهی و حمل و نقلی خوبی برخوردار هستند. این نکته را هم توجه داشته باشید که ترکیه فقط مقصد دانشجویان بین‌المللی نیست بلکه این کشور میزبان توریست‌های بسیاری از کشورهای مختلف است، پس مسلما شهرهای ترکیه از خدمات خوبی برخوردار هستند. شما برای زندگی در ترکیه به یک بودجه بین 400-650 یورویی برای زندگی نیاز دارید.

آیا دانشجویان بین‌المللی در ترکیه از تخفیفات تحصیلی بهره‌مند می‌شوند؟

اولین خبری که باید به شما بدهم که ممکن است از شنیدن آن نیز ذوق کنید این است که از سوی خطوط هواپیمایی ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی تخفیفات خوبی در نظر گرفته شده است. همچنین دانشجویان از تخفیفات حمل و نقل در ترکیه و البته تخفیفات بازدید از مکان‌های توریستی نیز برخوردار هستند. نگران نباشید که چه چوری و از کجا باید به این خدمات دسترسی پیدا کنید. همه این تخفیفات از طریق ایمیل به دانشجویان اطلاع رسانی می‌شوند.

آیا دانشجویان بین‌المللی در ترکیه اجازه کار تابستانی دارند؟

بله اجازه کار در تعطیلات را دارند. برای اینکه راحت‌تر و سریع‌تر کار پیدا کنید بهتر است کمی زبان ترکی بلد باشید. و چون کشور توریستی است، مشاغل زیادی در هتل‌ها، رستوران‌ها و ... وجود دارند.

آیا دانشجویان بین‌المللی در ترکیه به امکانات کتابخانه‌ها دسترسی دارند؟

دانشگاه‌های ترکیه همه چیز را برای دانشجویان بین‌المللی مهیا نموده‌اند. دانشگاه‌های ترکیه از امکانات مدرن و مجهزی در کتابخانه‌های خود برخوردار هستند. همچنین جالب است بدانید که در تمام کتابخانه‌های ترکیه دانشجویان دسترسی به اینترنت رایگان نیز دارند. اگر به امید خدا در ترکیه مشغول به تحصیل شدید، حتما از کتابخانه ملی ترکیه به نام Milli Kütüphane که در آنکارا است بازدید کنید، چرا که غنی‌ترین مجموعه‌ای از انتشارات (یک کالکشن 3 میلیونی) در ترکیه را در خود جای داده است.

آیا دانشجویان بین‌المللی در ترکیه به کلاس‌های آنلاین دسترسی دارند؟

همه چیز به کورسی که شما در آن ثبت نام نموده‌اید بستگی دارد. ولی در کل بایستی بگویم که دانشگاه‌های ترکیه از سیستم آموزشی آپدیت و مدرنی برخوردار هستند و در دوران کوید 19 نیز بسیاری از کلاس ها بصورت آنلاین برگزار شدند.  بله دانشجویان بین‌المللی در ترکیه به کلاس‌های آنلاین نیز دسترسی دارند.

سخن پایانی

همانطور که در ابتدای مقاله قول داده بودیم که به سوالات شما پاسخ میدهیم، الوعده وفا!! حالت نوبت شماست که گام اصلی و مصمم خود را برای شروع پروسه تحصیل در ترکیه را بردارید. برای اینکه نقشه راه بیشتر برای شما مشخص بشه و متوجه بشید که از کجا و کی باید شروع کنید، پیشنهاد می‌کنم با مشاوران و متخصصان ما در موسسه مهاجرتی مهاجردانش تماس بگیرید و راهنمایی بخواهید. تردید نکنید که همت شما و تخصص ما، شما به رویای مهاجرتی‌تان می‌رساند.
5/5 - (1 امتیاز)