کشور ترکیه به دلیل چند فرهنگی بودن و هزینه‌های پایین زندگی همیشه مورد توجه مهاجران بوده است. این روزها دانشگاه‌های ترکیه در کنار فرهنگ و گستردگی این کشور ارتقا علمی بالایی را کسب کرده‌اند. دانشگاه‌های بین‌المللی با شهریه‌های مناسب و اعتبار بالای مدرک علمی از عوامل جذب دانشجویان از سراسر دنیا هستند.

ویزای تحصیلی ترکیه یک فرصت بسیار عالی برای افرادی است که متقاضی ادامه تحصیل و زندگی در کشور ترکیه هستند. گرفتن ویزای تحصیلی از دانشگاه‌های رده بالای ترکیه فرآیند دشواری نیست. در ادامه مطلب با ما باشید تا درباره دانشگاه‌ها و شرایط اقامت و زندگی در ترکیه اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

شرایط عمومی اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

اقامت تحصیلی ترکیه و شرایط عمومی آن در ادامه بررسی خواهد شد. ترکیه بین اروپا و آسیا، نقش مهمی در تاریخ غرب و شرق ایفا کرده است. این کشور دارای مکان های تاریخی و بناهای تاریخی فراوان است و به یک محدوده غنی و متنوعی از فرهنگ ها تبدیل شده است. به طور کلی این کشور شرایط خوبی را برای دانشجویانی که خواستار تحصیل در کشوری ارزان قیمت از نظر تحصیلی و زندگی هستند، به وجود آورده است.

برای ایرانی ها به جهت نزدیک بودن مسافت شرایط بسیار مناسب تر نیز هست. اگر به دنبال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا لیسانس هستید، هیچ جایی جذاب تر از ترکیه نخواهید یافت. در طول هفته می توانید دوره های خود را در دانشگاه ها بگذرانید و آخر هفته خود را نیز در کاپادوکیا بگذرانید. علاوه بر داشتن چندین دانشگاه برتر، که بسیاری از آنها برنامه های تحصیلی انگلیسی را ارائه می دهند، دانشگاه های ترکیه نیز برای همکاری با دانشگاه های همسایه در سراسر ترکیه و سایر نقاط جهان شناخته شده اند.

سیستم دانشگاهی در ترکیه عمدتا از سیستم آمریکایی مدل سازی شده است. در طول تاریخ، ترکیه همواره در زمینه علوم، هنر و معمارپیشرفت چشمگیری داشته باشد. حتی امروزه، با مراکز توسعه فناوری خود در همه دانشگاه های بزرگ ظاهر می شود. در ادامه به بررسی مهاجرت تحصیلی ترکیه، ویزای دانشجویی ترکیه و اقامت ترکیه از طریق تحصیل می پردازیم.

حتما بخوانید:

مراحل دریافت ویزای تحصیلی ترکیه

در صورتی که کارت آبی شهروندی، اجازه اقامت یا ویزای کاری دارید یا دوران فارغ التحصیلی دبیرستان و کارشناسی خود را در کشور ترکیه گذرانده‌اید، نیازی به دریافت ویزای تحصیلی ندارید. اما در صورتی که هیج کدام از گزینه‌های بالا را ندارید، باید برای دریافت ویزا جهت ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه اقدام نمایید. دولت ترکیه به متقاضیان تحصیل در کشور خود توصیه می‌کند حداقل شصت روز قبل از پرواز برای ویزای تحصیلی ترکیه درخواست دهند. در ادامه مراحل دریافت ویزا را با هم مرور می‌کنیم:

  • قبولی در یکی از دانشگاه‌های ترکیه

قبل از پردازش ویزای تحصیلی باید پذیرش در یکی از دانشگاه‌های ترکیه را دریافت کنید. بیش از  200 دانشگاه و مرکز آموزش عالی در تمام مقاطع تحصیلی در کشور ترکیه مشغول به فعالیت هستند. شما با مراجعه به سایت شورای آموزش عالی ترکیه می‌توانید اطلاعات لازم درباره تمام مراکز علمی را مطالعه نمایید. در نهایت، مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام در دانشگاه انتخابی خود را چک نمایید و جهت دریافت پذیرش اقدام نمایید.

  • قرار آنلاین جهت درخواست ویزا

جهت درخواست ویزای خود باید از سفارت یا کنسولگری کشور محل سکونت خود وقت مصاحبه بگیرید. زمان ثبت درخواست خود به صورت آنلاین فرم‌هایی را باید تکمیل کنید. در وب‌ سایت باید روی گزینه “انتخاب وقت” کلیک کنید. در ادامه از شما می‌خواهد نزدیک‌ترین سفارت ترکیه در کشور محل سکونت خود را انتخاب کنید. در نهایت، یک قرار ملاقات برای ویزای دانشجویی یا تحصیلی را می‌توانید رزرو کنید.

  • مصاحبه حضوری

در طول مصاحبه حضوری افسر سر کنسولی از شما سوالاتی می‌پرسد. سوالات در ارتباط با اطلاعاتی است که شما به آنها ارائه داده‌اید. دقت داشته باشید که مصاحبه‌های حضوری نقش بسیار مهمی در تایید ویزای شما دارد. باید خودتان را در مصاحبه‌ها به خوب معرفی کنید.

  • اعلام نتیجه مصاحبه حضوری

بعد از اتمام مصاحبه، باید منتظر دریافت جواب آن باشید. زمان رسیدگی و ارسال نتایج در هر کشور متفاوت است. معمولا بین سه الی پانزده روز کاری بررسی و ارسال نتایج زمان می‌برد. شما به راحتی می‌توانید مراحل آن را از طریق وب سایت پیگیری کنید. اعتبار ویزای تحصیلی کشور ترکیه یک ساله است. بعد از گذشت یک سال شما می‌توانید آن را تمدید کنید.

  • دریافت اجازه اقامت

بعد از اینکه وارد خاک ترکیه شوید، باید اجازه اقامت خود را دریافت کنید. اجازه اقامت با ویزای تحصیلی متفاوت است. اجازه اقامت به شما امکان ماندن در کشور ترکیه را برای بیش از نود روز یا سه ماه را می‌دهد.  این مجوز یک سال اعتبار دارد و باید شش ماه قبل از انقضا آن را تمدید کنید.

مدت زمان برای پرداختن به این مراحل، متفاوت است و بسته به شرایط متفاوتی مانند مدت زمان بررسی مدارک و … می‌تواند متغیر باشد. بهتر است قبل از آغاز مراحل درخواست ویزای تحصیلی ترکیه، با مشاوران مهاجردانش در ارتباط باشید.

مدارک جهت اخذ ویزای دانشجویی ترکیه

تمام دانشجویان بین المللی برای تحصیل در ترکیه نیاز به اخذ ویزای دانشجویی ترکیه دارند. دانشجویان جهت دریافت اخذ ویزای تحصیلی، باید بعد از دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر به سفارت ترکیه مراجعه کنند. سفارت بعد از بررسی مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی، حداکثر تا دو ماه نسبت به اخذ ویزای دانشجویی ترکیه اقدام می‌کند. مدارکی که برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه باید به سفارت ارائه کرد به شرح زیر است:

  • ارائه تکمیل فرم درخواست
  • 2 قطعه عکس جدید و بدون رتوش
  • ارائه برگه تاییدیه دانشگاه مورد نظر
  • ارائه پاسپورت (حداقل دو ماه از اعتبار آن باقی مانده باشد)
  • ارائه فیش پرداخت هزینه اخذ ویزا
  • ارائه برگه تاییدیه که نشان‌دهنده تمکن مالی دانشجو (جهت این که دانشجو از عهده مخارج تحصیل و زندگی در ترکیه بر می‌آید)
  • ارائه مدرکی که مبنی بر عدم سوء سابقه کیفری دانشجو
  • ارائه مدارک پزشکی دانشجو مبنی بر سلامت وی

انواع ویزای تحصیلی ترکیه

ترکیه برای جذب دانشجویان خارجی و افزایش همکاری‌های آکادمیک با دانشگاه‌های دیگر، چندین نوع ویزای تحصیلی ارائه می‌دهد. در زیر، برخی از انواع ویزای تحصیلی ترکیه را برای شما شرح می‌دهیم:

  1. ویزای تحصیلی (Student visa): این نوع ویزا برای دانشجویانی که می‌خواهند در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کنند، ارائه می‌شود.
  2. ویزای پژوهشی(Research visa): این نوع ویزا برای دانشجویانی که به تحقیقات علمی در دانشگاه‌های ترکیه علاقه‌مند هستند، صادر می‌شود.
  3. ویزای دوره زبان (Language course visa) : این نوع ویزا برای دانشجویانی که می‌خواهند دوره‌های زبان ترکی یا انگلیسی را در دانشگاه‌های ترکیه بگذرانند، صادر می‌شود.
  4. ویزای مبادله(Exchange student visa): این نوع ویزا برای دانشجویانی که می‌خواهند در دوره‌های مبادله با دانشگاه‌های ترکیه شرکت کنند، صادر می‌شود.
  5. ویزای دوره‌های آموزشی(Course visa): این نوع ویزا برای دانشجویانی که می‌خواهند در دوره‌هایی مانند دوره‌های آموزشی حرفه‌ای، دوره‌های مدیریتی و … در دانشگاه‌های ترکیه شرکت کنند، ارائه می‌شود.
  6. ویزای ترکیبی (Combined study and work visa): این نوع ویزا برای دانشجویانی که می‌خواهند به صورت همزمان در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کنند و در کنار آن‌ها به کار بپردازند، ارائه می‌شود.

ویزای تحصیل در مدارس ترکیه

ویزای تحصیلی ترکیه و لیستی از بهترین مدارس آن در ادامه بررسی خواهد شد. مدارس بین المللی ترکیه به دو زبان تدریس می شود. آموزش اجباری ترکیه 12 ساله است و از ۶ سالگی شروع می شود و تا ۱۸ سالگی ادامه دارد. کودکان در ماه اول سپتامبر پس از ششمین سالگرد تولد خود، آموزش ابتدایی خود را آغاز می کنند. مراحل پذیرش و ثبت نام از مدرسه به مدرسه متفاوت است. دیپلم تحصیلات ابتدایی در سن 14 سالگی اعطا می شود. که به ترتیب شامل مقاطع زیر است:

مهد کودک: هزینه های این دوره توسط دولت تامین می شود و اجباری می باشد.
مدارس ابتدایی: هزینه های این دوره توسط دولت تامین می شود و اجباری می باشد.
مدارس متوسطه: این دوره نیز مجانی است اما اجباری نیست و دانش آموزان را برای ورود به تحصیلات عالی دانشگاه آماده می کند. در دبیرستان های عمومی و دبیرستان های حرفه ای، دانش آموزان هر روز در شش کلاس شرکت می کنند که تقریبا 40 دقیقه طول می کشد.

این کلاس ها عبارتند از: زبان ترکی، ادبیات ترکی، ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، هندسه، تاریخ جهان، جغرافیا، دین و اخلاق، تربیت بدنی، زبان خارجی (در اکثر موارد انگلیسی)، زبان دوم (بیشتر زبان آلمانی اما می تواند فرانسوی، ایتالیایی، ژاپنی، عربی، روسی یا چینی باشد.)

ویزای تحصیل در مقطع کارشناسی ترکیه

ویزای تحصیلی ترکیه و تحصیل در مقطع کارشناسی ترکیه هم در دانشگاه های خصوصی امکان پذیر است هم دانشگاه دولتی. و بازه زمانی آن ۴ سال می باشد و تحصیل در در این مقطع هم به زبان انگلیسی امکان پذیر است هم ترکی و بعد از این که پذیرش دانشگاه صادر شد از طریق کنسولگری ترکیه در ایران برای اخذ ویزای آن می بایست اقدام نمایند.

داشتن این ویزا برای متقاضیان تحصیل در این مقطع الزامی می باشد و هزینه های تحصیل بسته به اینکه در دانشگاه دولتی یا خصوصی باشد متفاوت است و هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی بسیار پایین می باشد.در این مقطع شخص اجازه کار حدود ۱۰ ساعت در هفته را دارد و می‌تواند بخش کوچکی از هزینه‌های زندگی خود را به وسیله کار دانشجویی دریافت نماید. هم چنین اجازه بردن همراه را نیز دارد اما همراه تحت شرایطی فقط به اندازه زمان اقامت اسپانسر خود می تواند در این کشور بماند.

ویزای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ترکیه

ویزای تحصیلی ترکیه و تحصیل در این مقطع حدودا ۲ سال به طول می انجامد و هم به زبان انگلیسی، هم ترکی امکان پذیر است. بعد از اینکه پذیرش تحصیلی در این مقطع گرفته شد نوبت به اخذ ویزا می رسد که می بایست ازسفارت این کشور در ترکیه گرفته شود که ۲ ساله صادر می شود .

نکته مهمی که در اخذ ویزای تحصیلی ترکیه وجود دارد این است که بتوانید علقه قوی و تمکن مالی از خود به سفارت این کشور نشان دهید تا سفارت بداند که شما از پس هزینه های زندگی خود برمی آیید و قصد پناهنده شدن در این کشور را ندارید.

در این مقطع دانشجو اجازه ۲۰ ساعت کار دانشجویی و اجازه بردن همراه خود را نیز دارد. حتی دانشجویان اتحادیه اروپا نیز می بایست ویزا اخذ نمایند چون همانطور که گفته شد ترکیه هنوز عضو اتحادیه اروپا نشده است.

ویزای تحصیل در مقطع دکتری ترکیه

ویزای تحصیلی ترکیه و تحصیل دکترا در این کشور نیاز به سوپروایزر یا استاد راهنما دارد و حدودا ۴ سال به طول می انجامد. وظیفه استاد راهنما این است که دانشجو را به دانشگاه و استاد مورد نظر در کشور مقصد لینک نمایند و شروع به مکاتبه با آنها نماید و در صورت تأیید آن دانشگاه، دانشجو می‌تواند برای پذیرش در این مقطع اقدام نماید.

بعد از اینکه دانشجو توانست پذیرش خود را در این مقطع بگیرد اجازه ۳۰ ساعت کار دانشجویی در هفته را خواهد داشت که بخش زیادی از هزینه‌های زندگی او را می‌تواند تامین نماید، البته این هزینه ها بسته به نوع و سبک زندگی دانشجو نیز می باشد. همچنین دانشجو اجازه بردن همراه را نیز که شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال می باشد، دارد.

تحصیل در مقطع دکترا می تواند با بورس تحصیلی نیز همراه باشد که ماهانه به دانشجو حقوق نیز می دهند و دقیقا به خاطر همین موضوع متقاضیان بسیار زیادی از سرتاسر جهان متقاضی تحصیل در این مقطع با بورس تحصیلی ترکیه می‌باشند.

به طور کلی هزینه تحصیلات دکترا در دانشگاه های دولتی ترکیه نسبتا کم است و این بورسیه بیشتر به شهروندان ترکیه ای و یا به دانشجویان کشورهایی که از نظر اقتصادی ضعیف ( مانند: آسیای مرکزی، آفریقا، خاورمیانه و اروپای شرقی ) هستند، تعلق می گیرد.

ویزای تحصیل ترکیه

ویزای همسر و فرزندان

ویزای تحصیلی ترکیه در تمامی مقاطع به جز مقطع مدرسه می‌تواند توام با اعطای ویزای همراه باشد. ویزای همراه شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال می باشد و این ویزا به میزانی که نفر اصلی اقامت دارد صادر می شود و نهایتا دو ساله می باشد و بیشتر از این امکان پذیر نمی باشد. همچنین نفر اصلی یعنی دانشجو می بایست، ثابت نماید که می‌تواند از پس هزینه‌های خانواده خود، برمی آید. هم چنین این ویزا به کسانی که کارت آبی ترکیه را دارند نیز اعطا می شود.

هزینه دریافت ویزای تحصیلی ترکیه

متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه باید قبل از ورود به این کشور ویزای تحصیلی یا (Student Visa) خود را دریافت کنند. نماینده بین‌المللی کشور ترکیه در کشور محل سکونت متقاضی، ویزای تحصیلی را صادر می‌کند. افراد خارجی که برای ویزای تحصیلی اقدام می‌کنند باید یک نامه پذیرش از دانشگاه یا ( University   Admission Letter)  را برای نماینده خارجی ترکیه ارسال نمایند. ویزای تحصیلی باید در پاسپورت متقاضی وارد و ثبت شود.

هزینه‌های دریافت ویزای تحصیلی ترکیه شامل هزینه‌های بیمه مسافرتی حدود سی هزار لیر ترکیه، هزینه پردازش درخواست ویزا و وقت گرفتن از سفارت حدود 750 لیر ترکیه و هزینه‌های مربوط به تمکن مالی حدود 4000 الی 5000 دلار است.

هزینه دریافت ویزای تحصیلی ترکیه بسته به نوع و مدت زمان ویزا متفاوت است. برای ویزای تحصیلی ترکیه، هزینه‌های زیر ممکن است برای شما لازم باشد:

  1. هزینه پرداخت شناسنامه: بسته به سفارتخانه یا کنسولگری ترکیه در کشور شما، ممکن است هزینه ای برای اخذ شناسنامه برای درخواست ویزای تحصیلی ترکیه وجود داشته باشد.
  2. هزینه پرداخت وجه ویزا: بسته به نوع و مدت زمان ویزای تحصیلی ترکیه، هزینه‌های متفاوتی برای درخواست ویزا ممکن است لازم باشد. معمولاً هزینه ویزای تحصیلی ترکیه حدود 60 تا 100 دلار است.
  3. هزینه پرداخت بیمه سفر: بسته به نوع و مدت زمان ویزای تحصیلی ترکیه، ممکن است برای شما لازم باشد بیمه سفری برای پوشش خدمات پزشکی، اضطراری و حوادث غیرمترقبه خریداری کنید.
  4. هزینه تحویل مدارک: در صورتی که از خدمات ارسال پست برای تحویل مدارک استفاده کنید، باید هزینه های ارسال پست را نیز پرداخت کنید.

توصیه ما به شما این است که قبل از اقدام به درخواست ویزای تحصیلی ترکیه، هزینه های مربوطه را دقیقاً بررسی کرده و به همراه هزینه های دیگری که در راه دریافت ویزای تحصیلی ترکیه ممکن است برای شما پیش بیاید، برای خود بودجه ریزی کنید.

مصاحبه ویزای تحصیلی ترکیه

برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه، در بعضی از موارد شما ممکن است نیاز به مصاحبه با کارشناسان ویزای تحصیلی داشته باشید. مصاحبه معمولاً با هدف تأیید اطلاعاتی است که در درخواست ویزای تحصیلی ارائه داده‌اید، از جمله اهداف تحصیلی، برنامه تحصیلی، توانایی مالی و زندگی در ترکیه.

در مصاحبه ویزای تحصیلی ترکیه، باید با اطمینان کامل به سوالات کارشناسان پاسخ دهید و نشان دهید که می‌توانید شرایط ویزای تحصیلی را برآورده کنید. همچنین، در این مصاحبه می‌توانید به کارشناسان ویزای تحصیلی سوالات خود را مطرح کنید و از آنها درباره مواردی مانند مدت اعتبار ویزا، مدارک لازم و شرایط ویزای تحصیلی بیشتر بپرسید.

برای آمادگی بیشتر برای مصاحبه ویزای تحصیلی ترکیه، بهتر است پیش از ارسال درخواست ویزای تحصیلی، به دقت شرایط و مقررات مربوط به ویزای تحصیلی ترکیه را مطالعه کنید و اطمینان حاصل کنید که می‌توانید شرایط لازم برای دریافت ویزای تحصیلی را برآورده کنید. همچنین، می‌توانید با کارشناسان مهاجردانش تماس بگیرید و از تجربیات آن ها در این زمینه استفاده نمایید.

زمان پردازش ویزای تحصیلی ترکیه چقدر طول می‌کشد؟

زمان پردازش ویزای تحصیلی ترکیه بستگی به مراحلی دارد که باید طی شود و همچنین حجم کاری کنسولگری یا سفارت ترکیه در کشور شما. در بعضی موارد، پردازش ویزای تحصیلی ترکیه ممکن است تا چند هفته طول بکشد و در موارد دیگر ممکن است چند ماه زمان ببرد.

در عمل، معمولاً زمان پردازش ویزای تحصیلی ترکیه بین ۲ تا ۸ هفته است. برای اطمینان از زمان پردازش ویزای تحصیلی ترکیه، بهتر است با کنسولگری یا سفارت ترکیه در کشور خود تماس بگیرید و اطلاعات دقیق را از آنها دریافت کنید. همچنین، پیگیری وضعیت درخواست ویزای تحصیلی ترکیه نیز باعث می‌شود که پردازش آن بهبود یابد.

آیا نمره آیلتس برای ویزای تحصیلی ترکیه لازم است؟

بله، برای درخواست ویزای تحصیلی ترکیه، معمولاً نیاز به ارائه نمره‌ی آیلتس دارید. اما این نیاز در همه‌ی موارد لازم نیست و ممکن است در برخی موارد از شما درخواست نشود.

بسته به دانشگاه و برنامه تحصیلی که می‌خواهید شرکت کنید، ممکن است نیاز به ارائه نمره آیلتس داشته باشید. برای مثال، برای تحصیل در برخی دوره‌های زبان انگلیسی و همچنین برنامه‌های تحصیلی انگلیسی زبان در دانشگاه‌های ترکیه، نیاز به نمره آیلتس دارید.

به هر حال، بهتر است برای دریافت اطلاعات دقیق و همچنین اطمینان از نیازمندی‌های ویزای تحصیلی ترکیه، با سفارت یا کنسولگری ترکیه در کشور خود تماس بگیرید و اطلاعات رسمی را از آنها دریافت کنید.

بهترین زمان برای درخواست ویزای تحصیلی ترکیه

زمان مناسب برای درخواست ویزای تحصیلی ترکیه به عوامل متعددی بستگی دارد، اما در کل بهترین زمان برای درخواست ویزای تحصیلی ترکیه، حداقل ۲-۳ ماه قبل از شروع ترم درسی است. این زمان به شما اجازه می‌دهد که مدارک و شرایط مورد نیاز برای درخواست ویزا را جمع‌آوری و تدارک دهید، زمان کافی برای پرداختن به احتمال هرگونه تاخیر و مشکل در اخذ ویزا را داشته باشید.

همچنین، در نظر داشته باشید که در بعضی از مواقع، پرداخت شهریه دوره تحصیلی و یا پرداخت سپرده به عنوان یکی از مدارک لازم برای درخواست ویزا، زمان بیشتری را می‌طلبد، بنابراین بهتر است که با توجه به شرایط خود، زمان کافی را برای آماده‌سازی مدارک و اقدامات مورد نیاز بگذارید.

چرا ویزای تحصیلی ترکیه ریجکت می شود؟

دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی ترکیه می‌تواند مختلف باشد، اما برخی از این دلایل عبارتند از:

  1. ارائه مدارک ناقص: یکی از دلایل شایع رد درخواست ویزا، ارائه مدارک ناقص و نامناسب است. برای درخواست ویزای تحصیلی ترکیه، باید اطمینان حاصل شود که همه مدارک درخواست شده، مانند مدارک تحصیلی، گپ تحصیلی، مدارک مالی، گواهی سلامت و غیره کامل و صحیح هستند.
  2. مشکل در سابقه مهاجرتی: اگر شما در گذشته مشکلی در مورد مهاجرت به یک کشور داشته باشید، مانند اخراج از کشوری یا ورود غیرقانونی، ممکن است درخواست ویزای تحصیلی شما رد شود.
  3. عدم اثبات قابلیت تمکن مالی: یکی دیگر از دلایل رد درخواست ویزای تحصیلی، عدم اثبات قابلیت تمکن مالی است. درخواست‌دهنده باید بتواند ثابت کند که می‌تواند هزینه‌های تحصیل، مسکن و هزینه‌های زندگی در ترکیه را تأمین کند.
  4. ارائه اطلاعات نادرست: ارائه اطلاعات نادرست در مورد تحصیلات، تجربیات کاری و وضعیت مالی ممکن است باعث رد درخواست ویزای تحصیلی شما شود.

در نهایت، برای جلوگیری از رد درخواست ویزای تحصیلی، باید به ارائه مدارک و اطلاعات صحیح و کامل توجه کنید و مطمئن شوید که توانایی مالی و تحصیلی لازم برای تحصیل در ترکیه را دارید.

زمان رسیدگی به ویزای دانشجویی ترکیه

زمان رسیدگی به درخواست ویزای دانشجویی ترکیه ممکن است متفاوت باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله تعداد درخواست‌های ویزای دانشجویی در زمان مشخص، میزان تردد در خدمات ویزای ترکیه در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ترکیه در سراسر جهان، و همچنین فرآیند بررسی و ارزیابی مدارک درخواستی.

معمولاً زمان رسیدگی به درخواست ویزای دانشجویی ترکیه حدود 2 تا 8 هفته زمان لازم دارد، با این حال در بعضی موارد ممکن است زمان بیشتری نیز طول بکشد. برای کاهش زمان رسیدگی به درخواست ویزای دانشجویی، بهتر است قبل از ارسال درخواست، مدارک خود را به دقت بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که هیچ یک از مدارک مورد نیاز توسط شما از دست نرفته است. همچنین، پیش از ارسال درخواست ویزای دانشجویی ترکیه، بهتر است با شرایط و مقررات مربوط به ویزای دانشجویی آشنا شوید تا از دریافت ویزای دانشجویی خود اطمینان حاصل کنید.

ویزای همراه برای دانشجویان ترکیه

برای دانشجویانی که متاهل هستند به همراه داشتن خانواده موجب کم شدن استرس ناشی از مهاجرت و افزایش آرامش می‌شود. بیشتر افرادی که متاهل هستند کشورهایی را انتخاب می‌کنند که بتوانند در حین تحصیل همسر و فرزندان خود را نیز ببرند.

ویزای همراه به همسر و فرزندان زیر هجده سال و فرزندان وابسته بالای هجده سال متقاضی تحصیل در کشور ترکیه تعلق می‌گیرد. در صورت داشتن ویزای همراه، همسر متقاضی اجازه کار در ترکیه را ندارد. در صورتی که همراه قصد کار کردن در ترکیه را دارد باید به صورت جداگانه جهت اخذ ویزای کاری اقدام نماید. فرزندان فرد دانشجو که زیر هجده سال هستند بدون نیاز به داشتن ویزای تحصیلی ترکیه می‌توانند در مدارس مشغول به تحصیل شوند. مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی همراه شامل موارد زیر است:

  • پاسپورت
  • مدرک شناسایی و اثبات رابطه خانوادگی
  • امکان تمکن مالی برای خانواده
  • مدارک تکمیل شده سفارت
  • نامه پذیرش دانشگاه متقاضی تحصیل

ویزای همراه تحصیلی حداکثر دو سال اعتبار دارد و قابل تمدید است. ویزای همراه تا زمانی که فرد دانشجو در حال تحصیل است برای خانواده وی قابل تمدید است. در نظر داشته باشید، مدت اعتبار ویزای تحصیلی از مدت زمان اجازه اقامت دانشجویی که او را همراهی می‌کنند نمی‌تواند بیشتر باشد. در صورتی که متقاضی در هنگام اخذ اقامت پنج سال یا بیشتر ساکن ترکیه باشد می‌تواند اقامت دائم این کشور را دریافت نماید.

امکان کار در ترکیه با ویزای تحصیلی

دانشجویان خارجی به منظور افزایش مهارت، کسب تجره و تامین بخشی از هزینه‌های زندگی در هنگام تحصیل می‌توانند در کشور ترکیه مشغول به کار شوند. بسیاری از کشورها امکان کار در کنار تحصیل را برای دانشجویان خود فراهم می‌کنند. آشنایی با فرهنگ مردم و تسلط بر زبان نیز از جمله دیگر مزایای کار در حین تحصیل است. کار در حین تحصیل در ترکیه شرایط متفاوتی دارد. دانشجویان در مقاطع کاردانی و کارشناسی اجازه کار در حین تحصیل را ندارند. دانشجویان کارشناسی ارشد می‌توانند حدود بیست ساعت در هفته به صورت پاره وقت کار کنند. دانشجویانی که مشمول دریافت بورسیه می‌شوند، به عنوان محقق در پروژه‌های علمی می‌توانند شرکت کنند. دانشگاه‌هایی که از دانشجویان بورسیه شده در پروژه‌های علمی خود استفاده می‌کنند استانبول، بغازیچی و فنی خاورمیانه هستند.

ترکیه از جمله کشورهایی است که افراد جویای کار دانشجویی موظف به اخذ مجوز کار هستند. اجازه کار با اجازه اقامت متفاوت است. اجازه اقامت داشتن به معنی اجازه کار کردن در ترکیه نیست. ویزای تحصیلی ترکیه را داشتن نیز به معنی اجازه کار کردن نیست. دانشجویان عضو اتحادیه اروپا نیازی به دریافت مجوز ندارند.

جمع بندی

در این مطلب آنچه مهم و لازم بود تا درباره صدور ویزای تحصیلی ترکیه و شرایط دریافت آن را بدانید، شرح داده‌ایم. کشور ترکیه با توجه به سبک مدرن زندگی و فرهنگ آن، یکی از مهم‌ترین کشورهای خاورمیانه به حساب می‌آید. بسیاری از افرادی که توانایی تحصیل یا زندگی در کشورهای اروپایی را ندارند، می‌توانند در این کشور به تحصیل و زندگی بپردازند. ترکیه پلی بین آسیا و آمریکا و کشورهای اروپایی است. شما با تحصیل در دانشگاه‌های معتبر این کشور می‌توانید خود را آماده تحصیل و زندگی در کشورهای اروپایی نمایید. در صورت داشتن هر گونه ابهام یا سوالی در زمینه دریافت ویزای تحصیلی با موسسه مهاجر دانش در زمینه اخذ ویزا تماس حاصل کنید

5/5 - (3 امتیاز)