تحصیل داروسازی در ترکیه طی چند سال گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده است. به طوری که رشته‌ی داروسازی بعد از پزشکی و دندانپزشکی، سومین رشته‌ی پرطرفدار در میان سایر رشته‌های علوم پزشکی ترکیه شناخته می‌شود. بسیاری از افراد، فارغ از پولساز بودن رشته‌ی داروسازی از سر علاقه به علم‌هایی مانند شیمی و زیست‌شناسی، مشتاق به ادامه تحصیل در رشته داروسازی هستند. کشور ترکیه سالانه تنها تعداد مشخصی دانشجوی داروسازی را پذیرش می‌کند. از این تعداد، سهمیه‌ی مشخصی را برای پذیرش دانشجویان خارجی اختصاص می‌دهد.

برای تحصیل داروسازی در ترکیه دانشگاه‌های متعددی وجود دارند. اما قبل از هرچیزی باید بدانیم که کدام یک از این دانشگاه‌ها مورد تایید وزرات بهداشت ایران و یا سایر دانشگاه‌های معتبر جهانی هستند. در این مطلب تصمیم داریم راهنمای جامعی در رابطه با تحصیل در ترکیه در رشته داروسازی ارائه کنیم.

راهنمای مطالعه

 چرا تحصیل داروسازی در ترکیه؟

ترکیه بیش از ۵۰ دانشگاه معتبر بین المللی و مورد تایید وزرات علوم و وزارت بهداشت ایران دارد. از طرف دیگر روش‌های مختلفی برای پذیرش در رشته داروسازی در کشور ترکیه آنهم به و هر دو زبان ذکر شده، وجود دارد.

تحصیل داروسازی در ترکیه به دو زبان انگلیسی و ترکی امکانپذیر است. این بدان معنی است که اگر به یکی از این دو زبان تسلط داشته باشید، مشکلی بابت ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه‌تان نخواهید داشت.

اگر از درجه علمی بالایی برخودار باشید، تحصیل و اقامت شما در دوران تحصیل رایگان خواهد بود. کیفیت آموزشی بالا و آینده اقتصادی مناسب رشته داروسازی در ترکیه، باعث انتخاب این کشور به عنوان مقصد مشتاقان تحصیل در رشته داروسازی در سراسر دنیا شده است.

حتما بخوانید:

 تحصیل داروسازی در ترکیه در مقاطع مختلف

تحصیل رشته داروسازی آنهم در کشور ترکیه، سرفصل‌های زیادی را شامل می‌شود. این سرفصل‌ها را به دو دسته دروس تخصصی و غیر تخصصی می‌توان تقسیم کرد. طول دوره تحصیل در رشته داروسازی ترکیه 5 سال معادل 10 ترم آکادمی است. در سال آخر نیز دانشجویان دوره کارآموزی خود را در مراکزی مانند داروخانه‌ها برای کسب تجربه طی می‌کنند.

یکی از نکات جالب در رابطه با دانشگاه‌های ترکیه، برگزاری رشته داروسازی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است. بسته به اینکه کدام دانشگاه را انتخاب کنید، با اخذ مدرک کارشناسی داروسازی امکان کار به عنوان داروساز عمومی را خواهید داشت و اگر به عنوان دکتر داروساز فارغ التحصیل بشوید، راه روشنی برای ورود به محافل آکادمیک‌تر را دارید.

 در ادامه این مطب شما را با نحوه تحصیل داروسازی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری آشنا می‌کنیم. در نهایت به شما خواهیم گفت چطور برای اخذ تخصص داروسازی در ترکیه اقدام کنید.

کارشناسی داروسازی در ترکیه

کارشناسی داروسازی در ترکیه یکی از روش‌های اخذ مدرک داروسازی در این کشور است. در این روش دانشجویان متقاضی بایستی 4 سال دروس مرتبط با رشته داروسازی را بخوانند و سپس برای ادامه تحصیل وارد مقطع ارشد داروسازی بشوند.

بعد از کسب مدرک کارشناسی داروسازی ترکیه می‌توانید در چارچوب اختیارات قانونی به عنوان داروساز عمومی وارد بازار کار بشوید.

چنانچه تمایل دارید به عنوان متخصص داروسازی در این رشته کار کنید، حتما باید در دوره 3 ساله تخصص شرکت کنید. برای شرکت در این دوره بایستی در آزمون EUC شرکت و با کسب نمره قبولی وارد دوره تخصص شوید.

کارشناسی ارشد داروسازی در ترکیه

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد داروسازی ترکیه، بعد از کسب مدرک کارشناسی داروسازی امکانپذیر است. بعد از فارغ‌التحصیلی در مقطع لیسانس باید در آزمونEUC  شرکت و با کسب نمره قبولی تحصیلتان را ادامه دهید.

 مقطع ارشد داروسازی حدود دو الی سه سال طول می‌شد و امکان تحصیل در یکی ازگرایش‌های داروسازی گیاهی و بالینی وجود دارد.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد داروسازی ترکیه برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه «حاجت تپه» شرایط خاص خود را دارند. بدین صورت که علاوه بر قبولی در آزمون آلس، بایستی یک پیش نیاز یکساله اجباری را نیز پاس کنید.

دکترای تخصصی داروسازی در ترکیه

دکترای داروسازی در ترکیه مناسب کسانی است که تمایل دارند، مستقیماً دروس تخصصی رشته داروسازی را پاس کنند. اخذ مدرک دکتری داروسازی در کشورترکیه حدود ۴ الی ۵ سال طول می‌کشد.

با شرکت در دوره دکتری داروسازی ترکیه به متخصص و یا محقق در این رشته تبدیل می‌شوید. چنانچه که تمایل داشته باشید به عنوان هیئت علمی وارد دانشگاه شوید، با اخذ مدرک دکتری راه برای شما هموارتر است.

رشته‌های فارماکولوژی، شیمی دارویی، سم شناسی و فارماکوگنوزی از پرطرفدارترین گرایش‌های دکتری داروسازی در ترکیه هستند.

رشته های تخصص داروسازی در ترکیه

رشته‌های تخصص داروسازی در ترکیه رنج گسترده‌ای را دربرمی‌گیرند. این گرایش‌ها معمولاً در معتبرترین دانشگاه‌های ترکیه تدریس می‌شوند.

رشته‌های تخصصی داروسازی به شرح زیر هستند:

  • گرایش اقتصاد مدیریت و دارو
  • تخصص داروسازی بالینی
  • تخصص گیاهان دارویی
  • تخصص شیمی دارویی
  • تخصص سم شناسی
  • گرایش داروشناسی
  • تخصص صنعت داروسازی
  • تخصص فارماکوکنزی
  • گرایش بیوتکنولوژی دارویی
  • تخصص داروسازی هسته‌ای
  • گرایش نانو فناوری دارویی
  • گرایش کنترل دارویی

 از چه روش هایی می‌توان در رشته داروسازی در ترکیه تحصیل کرد؟

روش‌های تحصیل در رشته داروسازی در ترکیه به 4 راه زیر ختم می‌شوند:

تحصیل داروسازی بدون آزمون در ترکیه: داروسازی جز رشته‌های پرطرفدار است که برای تحصیل بدون آزمون در آن داوطبان زیادی وجود دارند. اگر از شرایط علمی خوبی برخوردار هستید و می‌توانید مسئولین دانشگاه را برای ارتقاء علمی دانشگاه مجاب کنید، برای تحصیل در این رشته نیازی به آزمون نخواهید داشت. البته این مورد در رابطه با دانشگاه‌های دولتی و خصوصی و طراز اول ترکیه صدق می‌کند. دانشگاه‌های خصوصی معمولاً برای پذیرش بدون آزمون از ابتدای تیر تا اواخر مهر ماه برای پذیرش بدون آزمون دانشجو فراخوان می‌دهند.

آزمون یوس داروسازی ترکیه: آزمون YOS و یا یوس، آزمونی دولتی است که سالانه در زمان مشخص و به زبان ترکی و انگلیسی برای ورود به دانشگاه‌های دولتی ترکیه برگزار می‌شود. اگر تمایل دارید در رشته داروسازی در دانشگاههای دولتی کشور ترکیه تحصیل کنید، آزمون یوس مخصوص شما است. مقاله توضيحات کامل در مورد آزمون یوس

آزمون SAT داروسازی ترکیه: آزمون SAT بیشتر مخصوص دانشجویان بین المللی مسلط به زبان انگلیسی است. این آزمون هم همانند آزمون یوس یکی از معیارهای ورود به دانشگاه دولتی است. یعنی بسته به شرایط اعلام دانشگاه میبایست یکی از آزمونهای یوس یا SAT را به دانشگاه ارایه دهید. مقاله توضيحات کامل در مورد آزمون SAT

اخذ بورسیه داروسازی ترکیه: اخذ بورسیه داروسازی در کشور ترکیه، فرصتی ایده‌آل برای تحصیل در این رشته محبوب است. ظرفیت برای اخذ بورسیه کم است و تنها افراد با شرایط علمی عالی قابلیت دریافت بورسیه را دارند.

آیا امکان اخذ بورسیه برای تحصیل داروسازی در ترکیه وجود دارد؟

در جواب این سوال پرتکرار بایستی گفت خوشبختانه بله! برای تحصیل در رشته داروسازی ترکیه شما می‌توانید بورسیه دریافت کنید.

تحصیل در رشته داروسازی ترکیه، در عین حالی که بازار ار مناسبی دارد، بسیار پرهزینه هم است. برای پوشش تمام و یا قسمتی از این هزینه‌ها می‌توانید از بورسیه تحصیل در این رشته استفاده کنید.

برای کسب بورسیه رشته داروسازی ترکیه، به وبسایت «تورکیه بورسلاری» مراجعه کنید و شروط دریافت این بورس را به طور کامل مطالعه بفرمایید.

بورسیه داروسازی دو نوع است:

  • بورس دولتی
  • بورس دانشگاه انتخابی (خصوصی)

بورسیه دولتی به تمامی مقاطع رشته داروسازی تعلق می‌گیرد و چناچه موفق به دریافت آن شوید، با خیال راحت می‌توانید از پس تمامی هزینه‌ها نظیر اقامت و اسکان، شهریه و بیمه درمانی برآیید و این بورس تمام هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.

بورس دانشگاه انتخابی هم غالباً به مقاطع ارشد و دکتری تعلق می‌گیرد و باعث کاهش بخشی از هزینه‌های تحصیل و اقامت در این کشور می‌شود. دانشجویان مقطع کارشناسی نیز به شرط برخورداری از نمرات بالا، برای دریافت این بورس اقدام کنند.

برخی از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه برای پذیرش بدون کنکور دانشجویان ممتاز، بورس‌های 30 الی 70 درصد در نظر می‌گیرند.

بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل رشته داروسازی

  1. دانشگاه حاجت تپه
  2. دانشگاه استانبول
  3. دانشگاه آنکارا
  4. دانشگاه قاضی
  5. دانشگاه اگه
  6. دانشگاه یدی تپه
  7. دانشگاه آجی بادم

تحصیل داروسازی در ترکیه به چه زبان‌هایی میسر است؟

امکان تحصیل در رشته دکتری داروسازی در ترکیه در دو رشته ترکی و انگلیسی فراهم است. همانطور که ذکر کردیم برای تحصیل رشته داروسازی به زبان‌های ترکی و انگلیسی، آزمون یوس و SAT معتبر هستند. نکته مهم تفاوت در هزینه تحصیل است. هزینه تحصیل در رشته داروسازی به زبان ترکی کمتر از انگلیسی است.

دانشگاه آجی بادام، دانشگاه یدی تپه، دانشگاه آلتین باش، دانشگاه باهچه شهیر و دانشگاه ایستینیه از جمله دانشگاه‌های خصوصی و معتبر بین المللی در ترکیه هستند که امکان تحصیل رشته داروسازی به زبان انگلیسی و بدون آزمون ورودی در آن‌ها وجود دارد.

 شرایط و مدارک لازم برای تحصیل در رشته داروسازی در ترکیه

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل در رشته داروسازی در ترکیه وابستگی مستقیم به این دارد که هدف شما تحصیل بدون آزمون ورودی است و یا تمایل دارید در آزمون ورودی یکی از دانشگاه‌های ترکیه‌ای شرکت کنید. در هر دو صورت چنانچه تسلط کافی به زبان ندارید بعد از قبولی در دانشگاه مورد نظرتان باید یک سال در کالج زبان تحصیل کنید.

پس در ادامه شما را با شرایط و مدارک لازم در هر دو صورت آشنا می‌کنیم:

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل با آزمون در رشته داروسازی کشور ترکیه

شرط تحصیل در رشته داروسازی در کشور ترکیه، علاوه بر داشتن مدرک دیپلم ریاضی و یا تجربی ایران، مستلزم قبولی در آزمون SAT یا یوس است. این آزمون‌ها توسط دولت ترکیه برگزار می‌شوند و در آزمون SAT باید نمره قبولی بیشتر از ۱۴۰۰ را کسب کنید تا امکان تحصیل در یکی از دانشگاه‌های دولتی را داشته باشید.

در ضمن اگر به زبان ترکی استانبولی تسلط دارید در آزمون یوس شرکت کنید و با کسب امتیاز بالای ۸۰ در یکی از دانشگاه‌های این کشور پذیرش بگیرید.

به طور کلی شرایط پذیرش در رشته داروسازی نسبت به دو رشته پر طرفدار علوم پزشکی یعنی دندانپزشکی و داروسازی راحت‌تر است. اگر شرایط اخذ بورسیه راهم دارید، این راه برای شما هموارتر است.

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل بدون آزمون در رشته داروسازی کشور ترکیه

با داشتن مدرک دیپلم ریاضی و یا تجربی ایران، برای تحصیل بدون آزمون در این رشته حتما، بایستی در یکی از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه ثبت نام کنید. دانشگاه‌های خصوصی ترکیه از طرف دولت حمایت نمی‌شوند، این دانشگاه‌ها برای جبران هزینه‌های خود شهریه از دانشجویان خود میگیرند که در مقایسه با دانشگاههای دولتی بسیار بالاتر است.

در ضمن اگر سطح علمی بالایی دارید، گزینه خوبی برای پذیرش بدون آزمون ورودی در دانشگاه‌های معتبر ترکیه هستید. افراد تیزهوش از نظر مسئولین دانشگاه‌ها، گزینه‌های خوبی برای ارتقاء سطح آکادمیک دانشگاه به حساب می‌آیند. بنابراین پذیرش بدون آزمون آنها در راس اهداف دانشگاه‌های معتبر این کشور است.

پذیرش دانشجو بدون آزمون در دانشگاه های خصوصی از تاریخ ابتدای بهمن تا اوخر شهریور است. بنابراین در این بازه باید ظرفیت پذیرش بدون آزمون دانشگاه‌های مد نظرتان را چک کنید.

 معادل سازی مدرک داروسازی در ترکیه

معادل سازی مدرک داروسازی ترکیه در کشورمان در صورتی امکان پذیر است که دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران باشد. در ادامه لیست دانشگاه‌های مورد تایید کشور ایران را معرفی می‌کنیم:

داروسازی در ترکیه

راهنمای گام به گام اخذ پذیرش و ویزا برای تحصیل در رشته داروسازی در ترکیه 

بعد از کسب دیپلم ریاضی و یا تجربی در ایران می‌توانید خودتان را برای آزمون SAT  یا یوس آماده کنید. اگر از نظر علمی، شرایط سنی و معدل در شرایط مطلوبی هستید، برای اخذ پذیش بدون آزمون دانشگاه و دریافت بورسیه مورد نظرتان در ترکیه اقدام کنید. بعد از اخذ پذیرش در دانشگاه مورد نظرتان، برای دریافت ویزای تحصیلی به سفارت ترکیه مراجعه کنید.

 هزینه تحصیل در رشته داروسازی در ترکیه در مقاطع مختلف تحصیلی چقدر است؟

هزینه تحصیل در رشته داروسازی در ترکیه، مناسب‌تر از سایر کشورهای اروپایی است. اگر تصمیم دارید داروسازی را در یک دانشگاه خصوصی شروع کنید، چیزی حدود ۱۰ الی ۱۵ هزار دلار آمریکا باید هزینه کنید.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی به مراتب کمتر است. اگر دانشگاه‌های دولتی با زبان انگلیسی را انتخاب می‌کنید، سالانه حدود 600 تا 1500 دلار هزینه خواهید کرد. دانشگاه‌های دولتی با زبان ترکی هزینه‌ای حدود 240 تا 750 دلار را خواهند داشت. به طور کلی هزینه تحصیل در رشته داروسازی ترکیه بسته به اینکه کدام دانشگاه و یا مقطع را انتخاب می‌کنید متفاوت خواهد بود.

 آیا در حین تحصیل در رشته داروسازی در ترکیه امکان کار نیز وجود دارد؟

در کشور ترکیه اجازه کار حین تحصیل به دانشجویان داده می‌شود. بسیاری از دانشجویان برای جبران هزینه‌های تحصیل و زندگی مشغول به کار می‌شوند. درخواست دانشجویان رشته داروسازی برای کار ابتدا توسط هیئت بین‌المللی بررسی می‌شود، سپس با توجه شرایط به دانشجو اجازه کار داده می‌شود.

چنانچه تمایل دارید کار مرتبط با رشته داروسازی انجام بدهید، حتما باید حداقل فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی داروسازی باشید.

آیا امکان اخذ اقامت و تابعیت پس از تحصیل در رشته داروسازی در ترکیه وجود دارد؟

چنانچه بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته داروسازی قصد اقامت در کشور ترکیه را دارید از طریق راه‌های زیر امکان پذیر است:

  • اقامت بعد از تحصیل از طریق سرمایه‌گذاری
  • اقامت بعد از تحصیل از طریق کار
  • اقامت و تابعیت بعد از تحصیل از طریق ازدواج

سخن پایانی

تحصیل داروسازی در ترکیه به عنوان رشته‌ای پولساز با پرستیژ اجتماعی بالا، طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. هزینه تحصیل این رشته در ترکیه نسبت به سایر نقاط اروپا کمتر است که همین نکته باعث افزایش محبوبیت دو چندان آن شده است.

 در این مطلب به طور مفصل در رابطه با نحوه پذیرش در رشته داروسازی در دانشگاه‌های ترکیه، مقاطع تحصیلی این رشته، دانشگاه‌های داروسازی مورد تایید وزارت بهداشت، بازار کار و درآمد رشته داروسازی آشنا شدید.

چنانچه قصد ادامه تحصیل در یکی از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری تخصصی داروسازی در ترکیه را دارید، با کارشناسان با تجربه ما در ارتباط باشید.

ما در تمامی روزهای هفته آماده پاسخگویی به سوالات شما دانش‌پژوهان گرامی و متقاضی ادامه تحصیل در کشور ترکیه هستیم.

سوالات متداول

درآمد یک داروساز در ترکیه چقدر است؟

درآمد داروساز در ترکیه حداقل 5 هزار و حداکثر 15 هزار لیر در ماه است. این درآمد به طور متوسط چیزی حدود 10 هزار لیر در ماه برآورد می‌شود

آیا امکان تحصیل بدون آزمون در رشته داروسازی در ترکیه وجود دارد؟

امکان تحصیل در رشته داروسازی بدون آزمون در کشور ترکیه وجود دارد. برخی از دانشگاه‌های ترکیه پذیرش افراد تیزهوش، دارای مدرک دیپلم با معدل بالا و یا دارای درجات علمی معتبر را در مقطع داروسازی بدون آزمون در نظر گرفته‌اند.

5/5 - (14 امتیاز)