امروزه به دلیل تغییرات مثبت بسیار زیادی که در کشور ترکیه ایجاد شده، این کشور یکی از گزینه‌­های انتخابی برای ادامه تحصیل دانشجویان است. به دلیل سطح بالای آموزشی، نزدیکی به ایران و شباهت­‌های زیاد فرهنگی بین ایران و ترکیه، این کشور یکی از مقاصد مهم برای ادامه تحصیل است. پس از اتمام دوره دکترا، بسیاری از فارغ التحصیلان و پژوهشگران درصدد ارتقا رتبه تحصیلی و دانش علمی خود هستند و از این جهت به مقطع پست دکترا فکر می­‌کنند.

مقطع پست دکترا (پسا دکترا یا فوق دکترا) مقطعی تحصیلی برای بالابردن سطح تخصص و عمیق کردن دانشی است که فرد قبلا فرا گرفته است. تحصیل پست دکترا در ترکیه یکی از گزینه‌­های پیش روی علاقه‌­مندان به ادامه تحصیل است. در این مقاله به هر آنچه که لازم است شما در این باره بدانید می‌­پردازیم.

[lwptoc]

شرایط اپلای برای پست دکترا در ترکیه

شرایط اپلای برای تحصیل در ترکیه نسبت به رشته و دانشگاه متفاوت است. معمولا هر دانشگاه براساس رشته ­مورد نیاز، موقعیت­‌های مورد نظر خود را برای پذیرش دانشجو باز می­‌گذارد. به طور کلی، درخواست اپلای به صورت آنلاین و رایگان در وب سایت بورسیه ترکیه بین 10 ژانویه تا 20 فوریه هر سال انجام می‌شود.

تحصیل پست دکترا در ترکیه

در ابتدا، متقاضی باید بررسی کند که آیا دانشگاه مورد نظر دپارتمان مربوط به رشته تحصیلی درخواستی را دارد یا نه؟ سپس باید به منظور اطلاع از موقعیت­‌های خالی این مقطع اقدام کند. متقاضی می‌تواند به سایت­ دانشگاه‌های ترکیه که رشته مورد نظرش را دارند، سر بزند و اساتید مربوط به رشته خود ارتباط بگیرد.

در این مورد داشتن رزومه قوی حائز اهمیت است. اگر اساتید به این بینش که دانشجو در طول مدت تحصیل خود مقالات معتبری نوشته برسند و عیار علمی وی بیشتر می‌شود. شانس زیادی برای ادامه همکاری با اساتید در مقطع پست دکترا وجود دارد. یکی از روش­‌های مرسوم برای یافتن موقعیت برای اپلای این است.

معمولا اساتید هر دانشگاه با توجه به قوانین می‌­توانند دانشجویان را برای مقطع پست دکترا جذب کنند. به غیر از سایت خود دانشگاه‌­ها، سایت‌­های دیگری که موقعیت­‌های تحصیلی هر کشور را بازنشر می‌کنند هم وجود دارند. شما می­‌توانید این سایت­‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر استفاده کنید.

حتما بخوانید:

شرایط سنی اپلای پست دکترا

همه اطلاع دارند که تحصیل تا پایان مقطع دکترا چقدر زمان­‌بر است. به همین علت، وضعیت سنی دانشجو مدنظر نیست و بیشتر علم و سابقه تحصیلی وی مهم است. تحصیل پست دکترا در ترکیه براساس قوانین هر دانشگاه، سقف سنی نهایتا 45 سال دارد.

ساختار دوره پست دکترا در ترکیه

هدف از شرکت و تحصیل در مقطع پست دکترا عمیق شدن در تخصص و دانش است. به همین دلیل، اغلب موقعیت‌های دانشگاهی پست دکترا برای پژوهش و تحقیق هستند. ساختار این مقطع همانند سایر کشورها مقاله محور است. هدف این است که دانشجو بتواند اطلاعات مفیدی را که از این مقطع تحصیلی کسب کند. سپس آن را به صورت مقاله در اختیار سایرین قرار دهد. در این مقطع دانشجو در مراکز پژوهشی موضوعی را که مرتبط با رشته‌­اش است را مورد بررسی قرار می­‌دهد. سپس نتایج حاصل از آن را به صورت مقاله منتشر می­‌کند.

مدت زمان تحصیل مقطع پست دکترا در ترکیه

پست دکترا موقعیت تحصیلی موقتی است که اساس آن آموزش و پژوهش است. از این نظر طول مدت این مقطع براساس نیاز دانشجو، قوانین دانشگاه و نظر اساتید معین می‌­گردد. به طور کلی، طول این دوره بین یک تا پنج سال متغیر است. اگر دانشجو از شرایط بورسیه تحصیلی استفاده کند، مدت زمان تحصیل پست دکترا محدود می‌شود. به همین خاطر، ممکن است شرایط ادامه تحصیل قابل تمدید نباشد.

مدارک لازم برای تحصیل پست دکترا در ترکیه

مهم­ترین مدرک برای شروع فرآیند اپلای و تحصیل پست دکترا در ترکیه داشتن مدرک دکترا است. در ادامه مدارک با اهمیت دیگر را نیز معرفی می­‌کنیم. از جمله مدارک مهم می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • ریز نمرات مقاطع قبلی به همراه ترجمه آنها
  • رزومه و انگیزه نامه قوی
  • مقالات چاپ شده در نشریات معتبر (امتیاز بالاتر برای مقالات مرتبط با حیطه تحصیلی و پژوهشی متقاضی)
  • خلاصه مکتوب تحقیقاتی
  • مدرک زبان معتبر (GRE، GMAT، SAT، DELF یا TOEFL)
  • داشتن دانش کافی در حیطه رشته مورد تقاضا
  • اخذ نامه از دو یا سه مرجع برای تاکید بر توانایی و دانش متقاضی

شما می‌توانید برای آماده سازی مدارک دیگر خود همچون آماده سازی رزومه از موسسه مهاجر دانش کمک بگیرید.

مدرک زبان لازم برای تحصیل پست دکترا در ترکیه

همان طور که قبلا اشاره کردیم، مقطع پست دکترا به منظور پژوهش و عمیق شدن در تخصص افراد برگزار می­‌شود. به همین خاطر، باید نتایج دوره پست دکترا به صورت مقاله در نشریات معتبر منتشر شود. از این جهت مدرک مورد نیاز برای تحصیل پست دکترا در ترکیه مدرک معتبر بین المللی زبان انگلیسی است. به غیر از برخی کلاس­‌ها مابقی آموزش‌­ها در ترکیه به زبان ترکی هست. از این نظر افرادی که بورسیه تحصیلی ترکیه را دریافت می‌­کنند، باید از سطح زبان خوبی برخوردار باشند. در صورتی که دانشجو مدرک زبان ترکی سطح C1 (پیشرفته) را نداشته باشند، باید در دوره یک ساله زبان ترکی شرکت کند.

رشته‌­های محبوب برای تحصیل پست دکترا در ترکیه

در ادامه به رشته­‎‌های بسیاری برای تحصیل پست دکترا در ترکیه اشاره می‌کنیم. رشته­‌هایی که زمینه تحقیقاتی دارند، جز این دسته هستند. به عنوان مثال، تحصیل در رشته‌­های علوم زیستی مانند تحصیل در رشته ژنتیک، زیست شناسی سلولی ملکولی، رشته‌­های مهندسی مانند مهندسی کامپیوتر جز این موارد هستند. از رشته‌های دیگر می‌توان به رشته مهندسی صنایع، داروسازی، پزشکی، دندانپزشکی، معماری، بازیگری، پرستاری، فیزیوتراپی که جز محبوب‌ترین رشته‌­ها تحصیل در ترکیه هستند، اشاره کرد.

بهترین دانشگاه‌­های ترکیه برای تحصیل پست دکترا

دانشگاه‌های زیادی در ترکیه وجود دارند که برای بخش پژوهشی خود دانشجویان مقطع پست دکترا را پذیرش می­‌کنند. هر کدام از دانشگاه‌­ها در شرایط جزئی‌تر ممکن است متفاوت عمل کنند. در اینجا به چند مورد از دانشگاه‌­های ترکیه که موقعیت پذیرش دانشجو برای تحصیل پست دکترا در ترکیه دارند، اشاره می‌کنیم.

  • دانشگاه پاموکاله، دانشگاه دولتی است و در شهر دنیزلی واقع است.
  • دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه دولتی در شهر آنکارا است و یکی از بهترین دانشگاه‌­های خاورمیانه تلقی می­‌شود.
  • دانشگاه فنی گبزه، دانشگاهی دولتی و در شهر گبزه در شمال غرب ترکیه قرار دارد.
  • دانشگاه غازی (قاضی)، یکی دیگر از دانشگاه‌­های معتبر دولتی ترکیه در شهر آنکارا است.
  • دانشگاه استانبول، دانشگاه دولتی واقع در استانبول است.
  • دانشگاه آنکارا، دانشگاه دولتی ترکیه است که رتبه چهارم را از نظر اعتبار در این کشور دارد.
  • دانشگاه یدی تپه، دانشگاهی خصوصی در استانبول ترکیه است.
  • دانشگاه بغازیچی، دانشگاهی دولتی واقع در استانبول است.

آزمون‌­های ورودی دوره پست دکترا در ترکیه

به طور کلی، می­توان گفت آزمون­ ورودی خاصی برای دوره پست دکترا به صورت سراسری در ترکیه وجود ندارد. مهم­ترین آزمونی که یک محقق دوره پست دکترا باید از آن سربلند بیرون بیاید، مصاحبه با اساتید راهنما در دانشگاه مدنظر است.

تحصیل پست دکترا در ترکیه

چرا که این مصاحبه می­تواند عیار علمی و دانش تخصصی متقاضی را به بهترین شکل ممکن محک بزند. متقاضی تحصیل در پست دکترا در ترکیه باید هیئت علمی دپارتمان رشته تحصیلی خود را قانع کند که توانایی قرارگیری در موقعیت مورد نظر و استفاده از خدمات تحصیلی را دارد.

هزینه تحصیل پست دکترا در ترکیه

معمولا موقعیت­‌های تحصیل پست دکترا در ترکیه به همراه حقوق هستند که این موقعیت­‌ها را می­توان براساس رشته مورد نظر در سایت­‌های جهانی (برای مثال سایت www.postdocjobs.com) جستجو کرد. ولی در کل هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه به همراه هزینه­‌های دانشگاهی از 7000 لیر در ماه به بالا است. البته باید بدانید تحصیل در رشته‌های پست داک نیازمند هزینه زیادی است.

بورسیه­‌های مقطع فوق دکترا در ترکیه

در مقطع پست دکترا، دانشجویان می­‌توانند از تسهیلات پژوهشی که دولت ترکیه تدارک دیده استفاده کنند. مقصود اصلی بورسیه تحصیلی ترکیه در اختیار قراردادن فرصت‌های برابر برای دانشجویان تلاشگر و موفق در سراسر جهان برای دریافت کمک هزینه تحصیلی با استانداردهای جهانی است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بورسیه­‌ها می­‌توانید با موسسه مهاجر دانش در ارتباط باشید. از جمله معروف‌ترین بورسیه‌های تحصیلی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • بورسیه تحقیقاتی بین المللی ترکیه

این بورسیه برای محققین ترکیه­ای و خارجی‌هایی که زیر 45 سال هستند، در نظر گرفته شده است.  درخواست­ها در طول سال و به صورت آنلاین بررسی می­شوند. متقاضیان باید مدرک دکترا، پایان نامه مقطع دکترا و دعوت نامه داشته باشند.

  • بورسیه شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه (توبیتاک)

 این بورسیه به دانشجویان دوره پست دکترا نیز تعلق می­گیرد. دانشجویان خارجی که از موسسات تحقیقاتی ترکیه دعوت نامه داشته باشند، می­‌توانند از این بورسیه استفاده کنند. کمک هزینه تحصیلی ماهانه 2500 لیر است. درخواست­‌ها به صورت آنلاین و از طریق پورتال بورسیه تحصیلی توبیتاک انجام می‌­شود.

  • بورسیه YTB

 این بورسیه تحصیلی تمامی مقاطع از جمله فوق دکترا را شامل می‌­شود. کسانی که تحصیلات مقطع دکترا خود را به پایان رسانده‌­اند، می‌­توانند این بورسیه تحصیلی ترکیه را درخواست کنند. سالانه 5000 بورسیه برای دانشجویان تمامی مقاطع و فرصت­های مطالعاتی کوتاه مدت ارائه می‌شود. این بورسیه هزینه‌های شهریه، کمک هزینه ماهانه، خوابگاه، هزینه‌های بهداشتی، بلیط هواپیما رفت و برگشت، شرکت در یک دوره یک ساله زبان ترکی را برای همه دانشجویان پوشش می­‌دهد.

رشته‌­های تحصیلی مشمول بورسیه در ترکیه

رشته­‌های متعددی مشمول بورسیه در دانشگاه­‌های ترکیه می‌­شوند. بورسیه‌­ها رشته­‌های مختلف نظیر علوم بهداشتی، مهندسی، علوم انسانی و علوم اجتماعی را شامل می‌­شوند. از جمله رشته‌هایی که می‌توانند بورسیه بگیرند، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • هوش مصنوعی، IT، علوم کامپیوتر، رشته­‌های علوم انسانی
  • رشته‌های مهندسی نظیر کامپیوتر، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک
  • رشته‌های علوم زیستی شامل بیوتکنولوژی، زیست شناسی سلولی مولکولی، ژنتیک
  • رشته‌های علوم پایه همچون فیزیک، ریاضی

مسئولیت­ دانشجوی پست دکترا در ترکیه

مهم­ترین مسئولیت دانشجوی در حال تحصیل پست دکترا در ترکیه عمیق شدن در رشته تخصصی خود است. بعد از تحقیقات دانشجو با کمک اساتید راهنمای دانشگاه مقالات معتبری را در نشریات بین المللی به چاپ می‌رساند.

معدل پست دکترا برای اپلای در ترکیه

برای اپلای تنها معدل مدنظر نیست. بلکه مجموعه­ کاملی از توانایی­های متقاضی مبنی بر دانش وی مورد بررسی قرار می­‌گیرد. برای تحصیل در ترکیه مصاحبه صورت می­‌گیرد که در آن به دانش متقاضی، هدف و انگیزه وی از ادامه تحصیل پرداخته می­‌شود. خلاصه مقالات به چاپ رسیده و ریز نمرات مقاطع قبلی همگی برای بررسی سطح دانش متقاضی مهم هستند. از این رو عدد دقیقی برای معدل بیان نمی­‌شود و این مورد به تصمیم اساتید و قوانین هر دانشگاه بستگی دارد.

مزیت تحصیل پست دکترا در ترکیه

در حال حاضر، با بالا رفتن سطح آموزش عالی دانشگاه‌­های ترکیه دولت این کشور با اعطای بورسیه­‌های متعدد در پی جذب دانشجویان ممتاز و نخبه از سراسر جهان است. دانشجویان با استفاده از امکاناتی که دولت ترکیه در اختیارشان قرار می‌­دهد، می‌­توانند با آسودگی به تحقیقات و پژوهش بپردازند. برای دانشجویان ایرانی نزدیکی به ایران و شباهت‌های فرهنگی از مزیت‌های تحصیل پست دکترا در ترکیه است.

سوالات متداول

برای تحصیل پست دکترا در ترکیه مدرک زبان ترکی لازم است؟

در صورتی که دانشگاه مدنظر شما به غیر از تحقیقات، کلاس آموزشی درسی هم داشته باشد، باید بدانید اغلب کلاس ها به زبان ترکی هستند.

آیا کشور ترکیه بورسیه تحصیلی برای مقطع پست دکترا ارائه می‌کند؟

بله، بورسیه تحصیلی ترکیه هر ساله به دانشجویان سراسر جهان در تمامی مقاطع ارائه می شود. شما با مشاوره و کمک موسسه مهاجر دانش می‌­توانید برای اخذ این بورسیه‌ها اقدام کنید.

شرط سنی تحصیل پست دکترا در ترکیه چند سال است؟

حداکثر 45 سال شرط تحصیل در این مقطع است.

برای شروع تحصیل در ترکیه ویزا لازم است؟

بله، در صورت پذیرش و طی کردن موفقیت آمیز مراحل اپلای ویزای تحصیلی ترکیه به شما داده خواهد شد.

 سخن پایانی

تحصیل پست دکترا در ترکیه می‌­تواند فرصت خوبی برای آشنایی و همکاری با سیستم آموزش عالی دانشگاه‌­های ترکیه باشد. دولت ترکیه با ارائه بورسیه تحصیلی در پی آماده‌­سازی شرایط برای جذب دانشجویان ممتاز از سراسر جهان است. ترکیه به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا هست. از این نظر داشتن مدرک تحصیلی این کشور نکته مثبتی در رزومه تحصیلی دانشجویان هست. شباهت فرهنگی و نزدیکی ایران و ترکیه به هم یکی دیگر از امتیازات مهم برای علاقه‌­مندان به تحصیل در این کشور است. برای دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر می‌­توانید با موسسه مهاجر دانش تماس بگیرید و یا فرم مشاوره رایگان را تکمیل کنید تا کارشناسان این موسسه شما را راهنمایی کنند.

5/5 - (2 امتیاز)