در کشور ترکیه بیش از 200 دانشگاه وجود دارد که 109 دانشگاه دولتی و بقیه غیر دولتی و خصوصی هستند در بین دانشگاه‌های دولتی، بهترین و معتبرترین دانشگاه‌ها که دارای رتبه ممتاز کشوری هستند در شهر اروپایی آسیایی استانبول و آنکارا قرار دارند که از پشتیبانی و حمایت دولتی برخوردارند. این دانشگاه‌های دولتی ترکیه اعتبار جهانی دارند و در رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، فنی مهندسی و علوم انسانی شناخته شده هستند و از استاندارد سیستم آموزشی امریکا تبعیت می کنند و آموزش عالی ترکیه (YOK) هم نظارت کاملی بر آنها دارد.

دانشگاه‌های دولتی ترکیه

پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های دولتی ترکیه با آزمون یوس(YOS) و آزمون ست(SAT) انجام می‌گیرد. دانشگاه‌های دولتی ترکیه به دانشجویان با معدل نمرات عالی و ممتاز، بورسیۀ تحصیلی هم می‌دهند. حال از مهم‌ترین دانشگاه‌های دولتی ترکیه و سوابق فعالیت آنها به شرح زیر بیان می‌شود:

دانشگاه حاجت تپه(Hacettepe University)

حاجت تپه یکی از دانشگاه‌های دولتی ترکیه است. این دانشگاه دولتی از دانشگاه‌های ممتاز کشور ترکیه بوده که در هشتم جولای سال 1967 برابر هفتم تیر 1346 در شهر آنکارا تأسیس شد.
این دانشگاه، دانشکده‌های زیادی دارد که دو منطقۀ “سیهیه” و “بیتپه” قرار دارند. “سیهیه” در منطقه قدیمی آنکارا و “بیتپه “در 14 کیلومتری آنکارا و در “جاده اسکیسیر” در قسمت جدید شهر آنکارا واقع هستند.

دانشکده های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی و موسسه های علمی پژوهشی که در زمینۀ سرطان، اعصاب و روان، کودکان، بهداشت عمومی، اقتصاد بهداشت، مدیریت بهداشت، علوم بهداشتی، پرستاری، فیزیوتراپی، توانبخشی و مدرسۀ حرفه ای فعالیت می کنند در پردیس “سیهیه” مستقرند.
در پردیس “سیهیه” سه بیمارستان ساخته شده که دانشجویان در زمینه‌های خون شناسی، کودکان، بزرگسالان و خردسالان در آنها به تحقیق می پردازند.

دانشکده های فنی مهندسی، اقتصاد و علوم اداری، هنرهای زیبا، ادبیات، علوم ورزشی، فناوری، ارتباطات و فنون حرفه ای، حقوق و زبان های خارجی در پردیس “بیتپه” قرار دارند. زبان های تدریس در این دانشکده ها ؛ ترکی ، انگلیسی ، فرانسه و آلمانی است و حدود 60،000 دانشجو در آنها به تحصیل مشغولند.

مراکز ورزشی و تفریحی، استادیوم، کتابخانۀ مرکزی، کتابخانه پزشکی، مراکز درمانی، رستوران، بانک، گالری هنری و… از امکانات این دانشگاه است که در خدمت دانشجویان قرار دارد. این دانشگاه‌های دولتی ترکیه در رده بندی جهانی رتبه 400 را به خود اختصاص داده و فارغ التحصیلان این دانشگاه چه در رشته های پزشکی و چه رشته های غیر پزشکی به راحتی وارد بازار کار داخلی و جهانی در اروپا و امریکا می‌شوند. آموزش عالی و وزارت بهداشت ایران این دانشگاه را تأیید می کنند.

حتما بخوانید:

دانشگاه استانبول(Istanbul University)

این دانشگاه در شهر استانبول قرار دارد که بزرکترین شهر ترکیه و دارای شرایط جغرافیایی عالی و آب و هوای معتدلی است، گردشگران زیادی را از نقاط مختلف دنیا به خود جذب می کند و به سومین شهر توریستی جهان و پایتخت فرهنگی اروپا معروف شده است. دانشگاه استانبول از قدیمی ترین دانشگاه‌های دولتی ترکیه است که در قرن 15 توسط دولت عثمانی به عنوان یک مدرسه دینی تاسیس شد که بعدها توسعه پیدا کرد و کمال آتاتورک در این زمینه تلاش زیادی به عمل آورد.

Istanbul University

دانشگاه دارای 5 پردیس ،17 دانشکده  و موسسه هایی است که در نقاط مختلف استانبول واقع هستند. پردیس اصلی دانشگاه در مجاورت میدان “بیازیت” قرار دارد.دانشکده ها، موسسه ها و انستیتوهای دانشگاه استانبول به شرح زیر بیان می شود.

دانشکده پزشکی استانبول
دانشکده دندان پزشکی
دانشکده داروسازی
دانشکده دامپزشکی
دانشکده فنی و مهندسی
دانشکده اقتصاددانشکده روزنامه نگاری
دانشکده ادبیات و علوم اجتماعی
دانشکده علومدانشکده ارتباطات
دانشکده شیلات
دانشکده الهیاتدانشکده علوم سیاسی
دانشکده مدیریت بازرگانی
دانشکده مدیریت کسب و کار
دانشکده حقوق
دانشکده آموزش و پرورش حسن علی یوسل
موسسه ها:
موسسه حسابداری
انستیتو اصول و اصلاحات آتاتورک
انستیتو علوم
انستیتو علوم اجتماعی
انستیتو مطالعات ترکیانستیتو آنکولوژیانستیتو اوراسیا
انستیتو پزشکی تجربی
انستیتو اعصابانستیتو قلب و عروقانستیتو بهداشت کودکانانستیتو آنکولوژی

دانشگاه استانبول در رتبۀ دوم دانشگاه‌های کشوری و رده 500 ام دانشگاه‌های جهانی قرار دارد. این دانشگاه بیش از 2000 استاد و 3000 کارمند و دستیار دارد و 60،000 دانشجو در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و 10،000 دانشجو در دوره های دکترا و فوق دکترا در آن به تحصیل مشغولند.

جدا از این تعداد دانشجوی حضوری در دانشگاه، 70،000 دانشجو هم به صورت مجازی در این دانشگاه دررشته های مختلف درس می‌خوانند. امکانات خوابگاهی، ورزشی و تفریحی ،رستوران، کتابخانه و… در این دانشگاه برای دانشجویان وجود دارد.
زبان تدریس در این دانشگاه، ترکی و در بعضی از رشته ها  به انگلیسی است.

دانشگاه آنکارا(Ankara University)

این دانشگاه دولتی توسط مصطفی کمال آتاتورک به سال 1925 برابر سال 1304 شمسی در آنکارا که دومین شهربزرگ و قدیمی ترکیه است ساخته شد. اولین رشته تحصیلی این دانشگاه، با حقوق شروع شد که بعد توسعه پیدا کرد و هم اکنون رشته های زیادی در آن تدریس می شود.

واحدهای دانشگاهی این دانشگاه در نقاط متعددی چون تاندوغان، ابن سینا، جبجی، دیش کاپی، چانکری و کاستانومو قرار دارند. دانشگاه آنکارا ؛ 17 دانشکده، 3 مدرسه فنی حرفه­ ای، 7 کالج و یک دانشکده هنرهای زیبا دارد و در ضمن  دارای 12 انستیتو و مدرسه عالی است. دانشکده های دانشگاه آنکارا به شرح زیر بیان می شود:

دانشکده پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده داروسازی، دانشکده آموزش بهداشت، دانشکده دامپزشکی، دانشکده علوم سیاسی، دانشکده حقوق، دانشکده علوم، دانشکده مهندسی، دانشکده ارتباطات، دانشکده علوم تربیتی، دانشکده تاریخ زبان جغرافیا، دانشکده الهیات، دانشکده کشاورزی، دانشکده علوم ورزشی، دانشکده علوم کاربردی، دانشکده هنرهای زیبا.

تاریخچه مهم‌ترین دانشگاه‌های دولتی ترکیه

این دانشگاه‌های دولتی ترکیه در حدود 2،000 استاد و 4،000 کارمند و حدود 60،000 دانشجو در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا دارد. و زبان تدریس درآن به زبان ترکی و انگلیسی است. امکانات خوابگاهی ، ورزشی رفاهی ، کلوپ های هنری ، رستوران ، کتابخانه و …در این دانشگاه برای دانشجویان وجود دارد.این دانشگاه در رتبۀ 1000 ام دانشگاههای جهانی و در رتبۀ سوم دانشگاههای کشوری قرار دارد.

دانشگاه فنی  خاورمیانه (Middle East Technical University)

این دانشگاه در نوامبر سال 1956 در آنکارا تأسیس شد و در رشته های فنی مهندسی فعالیت می کند. زبان آموزش در این دانشگاه به جز رشته های زبان ترکی و تاریخ انقلاب ترکیه به انگلیسی است و 22000 دانشجو درآن در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا به تحصیل مشغولند. دانشکده ها و رشته های تحصیلی دانشگاه به شرح زیر است:

Middle East Technical University

  • دانشکده معماری ؛ رشته های معماری ،طراحی محصولات صنعتی، برنامه ریزی شهری و منطقه ای
  • دانشکده مهندسی ؛ مهندسی در رشته های رایانه، الکترونیک، صنایع غذایی، هوانوردی، زمین شناسی، معدن، عمران، شیمی، نفت و گاز و فلز
  • دانشکده علوم اموزشی ؛ علوم کامپیوتری، علوم آموزشی، معلمی دورۀ ابتدایی، آموزش ربان های خارجی، آموزش تربیت بدنی، معلمی دورۀ راهنمایی و آموزش علوم ریاضی
  • دانشکده اقتصاد و علوم مدیریتی ؛ مدیریت بازرگانی، اقتصاد، روابط بین الملل، علوم سیاسی و مدیریت جامعه
  • دانشکده علوم پایه ؛رشته های ژنتیک، بیولوژی، شیمی، ریاضی، فلسفه، روانشناسی، جامعه شناسی و آمار

این دانشگاه، امکانات ورزشی رفاهی، کتابخانه، خوابگاه و… را به دانشجویان ارائه می دهد و از نظر آموزشی در رتبه 601ام دانشگاه‌های جهان و در رتبه برتر دانشگاه‌های کشوری قرار دارد.

در پایان، چهار دانشگاه فوق از دانشگاه‌های نمونۀ کشور ترکیه هستند، دانشگاه‌های دولتی دیگری در ترکیه وجود دارند که از رتبه های خوب کشوری و جهانی برخوردارند.

5/5 - (1 امتیاز)