تحصیل در ترکیه در رشته دیجیتال مارکتینگ در سال‌های اخیر هدف بسیاری از دانشجویان بین‌المللی قرار گرفته است زیرا کشور ترکیه در زمینه دیجیتال مارکتینگ بسیار پیشرفته است. رشته دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه‌های کیفیت بسیار بالایی دارد و دانشجویان به امکانات و تجهیزات بسیار پیشرفته در پردیس‌ دانشگاه‌ها دسترسی دارند. اگر تصمیم دارید در یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه در رشته دیجیتال مارکتینگ به تحصیل بپردازید، این مقاله به شما کمک می‌کند تا مسیر تحصیلی و شغلی خود را در رشته دیجیتال مارکتینگ در ترکیه به خوبی تجسم کنید.

اگر می‌خواهید این مسیر را با همراهی تیم مشاوران ما در مؤسسه مهاجردانش طی کنید، با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما بهره ببرید. مؤسسه مهاجردانش با سال‌ها سابقه درخشان در زمینه مهاجرت، به متقاضیان کمک می‌کند تا با صرف کمترین هزینه و زمان بهترین مسیر مهاجرتی را انتخاب کنند.

مهارت‌های موردنیاز در حوزه دیجیتال مارکتینگ

امروزه پیشرفت در علم اقتصاد بدون یادگیری دیجیتال مارکتینگ میسر نیست. دیجیتال مارکتینگ ترکیبی است از بازاریابی سنتی، طراحی وب، سئو، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، نوشتن محتوا و برخی موارد دیگر. ازاین رو، برای آنکه بتوانید در این حوزه موفق شوید می‌توانید مهارت‌های متنوعی را فرا بگیرید. در ادامه مهمترین مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک متخصص دیجیتال مارکتینگ را بررسی می‌کنیم:

تجزیه و تحلیل داده‌ها

در این مهارت شما از رویه‌های کاربردی و نرم‌افزارهای مدرن برای جمع‌آوری و پردازش اطلاعات گسترده از تعاملات مختلف آنلاین استفاده می‌کنید. این تعاملات آنلاین شامل محتوای استفاده شده، تراکنش‌های آنلاین و سایر موارد مرتبط با کسب و کار شما باشد. از آنجایی که ابزارهای آنلاین زیادی برای اندازه‌گیری داده‌ها در دسترس است، بازاریابان به راحتی می‌توانند به تحلیل و تصمیم‌گیری بازاریابی مرتبط بپردازند.

در این مهارت، بازاریابان مفهوم پاکسازی داده را که عبارت است از فرآیند حذف داده‌های غلط، تکراری و یا ناقص از پایگاه داده‌‌ها به‌خوبی درک می‌کنند. برای آن که بتوانید تصمیم‌گیری مؤثری انجام دهید باید پایگاه داده را مرتباً بروز رسانی و داده‌های غیرمفید را پاک کنید.

تولید محتوا

تولیدمحتوا یکی از مهمترین ارکان بازاریابی دیجیتال است که باعث جذب مخاطبان هدف به سمت برند می‌شود. ایجاد محتوای باکیفیت و مناسب به‌تنهایی کافی نیست بلکه شما باید بتوانید روند جذب مؤثر مخاطبان خود را نیز درک و اجرا کنید.

 SEO و SEM

گوگل به‌طور مداوم درحال تغییر و مدرن کردن الگوریتم خود است از این رو اهمیت استفاده از واژه‌های کلیدی کاربردی بیش از پیش اهمیت یافته است. بنابراین، سئو یک مهارت اساسی در دیجیتال مارکتینگ است که تمام بازاریابان دیجیتال در تمام سطوح بازاریابی باید این مهارت را فراگیرند. اگرچه نیازی نیست به تمام جنبه‌های سئو همانند جنبه فنی آن تسلط داشته باشید اما داشتن دانش کافی در مورد چگونگی بهینه‌سازی تمام اشکال محتوا برای اجرا بسیار مهم است.

 CRM

توجه به تجربه مشتری باعث می‌شود شرکت‌ها بتوانند نیازهای مخاطبان هدف خود را که دائماً درحال رشد و تغییر است درک کنند. متخصصان دیجیتال مارکتینگ باید مهارت‌های مربوط به ارتباط با مشتری را توسعه دهند. این مهارت‌ها استراتژِ‌هایی‌ را در بر می‌گیرد که می‌توان برای نظارت و به‌حداکثر رساندن تجربه مشتری به‌کار برد. اگر بتوانید با مشتریان خود به لحاظ احساسی و شخصی ارتباط بگیرید، این شانس را خواهید داشت که مشتری به شما وفادار بماند. از این رو باید سعی کنید با مشتریان خود همدلی کنید تا ارتباط خود را با آنان بهبود بخشید.

مهارت‌های ارتباطی

یک متخصص دیجیتال مارکتینگ باید به مهارت‌هایی مانند انتشار پیام‌های تأثیرگذار، ایجاد اعتماد و مدیریت روابط مسلط باشد. بازاریابان دیجیتال باید نگاهی متفاوت به مسائل داشته باشند و ایده‌های خود را به‌گونه‌ای انتشار دهند که مخاطبان هدف به‌خوبی با آن ارتباط بگیرند و سرگرم شوند.

رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی به محلی برای گفت‌وگوهای عمومی تبدیل شده‌اند. متخصصان دیجیتال مارکتینگ می‌توانند از این بستر به گونه‌ای استفاده کنند که بتوانند پیام خود را به‌خوبی به مخاطبانشان انتقال دهند. مهارت رسانه‌های اجتماعی به انتشار مداوم محتوا محدود نمی‌شود و مواردی مانند کیفیت محتوا، مرتبط بودن محتوا و تعامل با مخاطب هم عوامل مهمی هستند که متخصصان دیجیتال مارکتینگ هنگام ایجاد استراتژی‌های رسانه‎های اجتماعی باید بدانند.

تمام پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی الگوریتم مختص خود را دارند. این الگوریتم‌ها این امکان را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کنند تا بتوانند داده‌های دقیق و مرتبط با هدف خود را دریافت کنند. استفاده از ابزارهای جدیدی مانند تبلیغات پولی، هشتگ‌ها و موارد مشابه برای شرکت‌ها این امکان را فراهم می‌کند که بتوانند در رسانه‌های اجتماعی حضور خود را تثبیت کنند.

مهارت‌های اولیه طراحی

امروزه محتوای دیداری بیش‌تر از محتوای نوشتاری موردتوجه کاربران قرار می‌گیرد. محتوای ویدیویی تمام اینترنت را فراگرفته و نرخ تبدیل و تعامل سایت‌ها و رتبه سئو آن‌ها را افزایش داده است. متخصصان دیجیتال مارکتینگ باید بتوانند با نرم‌افزارهایی مانند Adobe Creative Suite (فتوشاپ، افتر افکت، illustrator، InDesign و غیره)، Canva، Inkscape کار کنند زیرا این ابزارها به آنها در ایجاد محتوای بصری کمک می‌کند.

شما به عنوان یک متخصص دیجیتال مارکتینگ باید دانش اولیه در مورد هر مهارت کسب کنید. سعی کنید یادگیری مهارت‌های نرم و سخت خود را در اولویت قرار دهید.

فرصت های شغلی دیجیتال مارکتینگ در ترکیه

اگر برایتان جذاب است که پیامی را از یک شرکت به مشتریانش انتقال دهید به معنای آن است که دیجیتال مارکتینگ می‌تواند برای شما بسیار مناسب باشد. مشاغل متنوعی در این حوزه وجود دارد از جمله مدیریت رسانه‌های اجتماعی و روابط عمومی، تحقیق در مورد اثربخشی استراتژی های بازاریابی و نوشتن محتوا و بسیاری موارد دیگر که درادامه به بررسی تعدادی از مهمترین آن‌ها می‌پردازیم.

  • سازنده محتوا: در این حوزه شما باید ایده‌های جدیدی برای محتوای خود پیدا کنیدو بعد این ایده‌ها را نوشته و آن‌ها را ویرایش کنید تا بتوانید آن را به بهترین شکل ممکن انجام پیاده کنید.
  • کپی رایتر: در این شغل شما باید بتوانید تبلیغات جذاب و متقاعدکننده‌ای بنویسید و با این کار توجه مخاطبان هدف خود را جلب کنید. این کار تاحدودی شبیه تولیدمحتوا است اگرچه بیشتر در زمینه متقاعد کردن مشتریان فعالیت انجام می‌شود.
  • خریدار رسانه: در این شغل مسئولیت یافتن بهترین پلتفرم‌ها برای مخاطبان برعهده شماست. از این رو، شما باید برای نمایش تبلیغات خود و تجزیه و تحلیل عملکرده کمپین‌ها مکانی را خریداری کنید. مدیریت بودجه اجرای تبلیغات نیز برعهده شما خواهد بود که می‌توانید با صرف کمترین هزینه به تعداد بیشتری از افراد دسترسی داشته باشید.
  • متخصص بازاریابی: یک متخصص بازاریابی مسئولیت ساخت و اجرای استراتژی مناسب با برند‌ها را برعهده دارد. این استراتژی بر اساس تحقیقات انجام شده اتخاذ شده از این رو شما می‌توانید بهترین راه ارتباط با مشتریان را بیابید.
  • مدیر حساب: شما در این پوزیشن شغلی مسئولیت ارتباطات بین مشتری و همکارانتان را برعهده دارید. شما باید اهداف مشتریان را به اطلاع همکارانتان برسانید تا بتوانید برای دستیابی و پیشبرد این اهداف با یکدیگر همکاری کنید. 
  • متخصص رسانه‌های اجتماعی: در این شغل شما باید رسانه‌های اجتماعی را مدیریت کنید به این ترتیب که باید آخرین روندها را دنبال کنید تا متوجه شوید که باید در هر پلتفرم رسانه اجتماعی چه نوع محتوایی انتشار یابد.

بازاریابی سنتی در مقابل بازاریابی دیجیتال

حوزه بازاریابی دربرگیرنده بازاریابی سنتی و دیجیتال است. اگر به‌طور کلی به مطالعه بازاریابی بپردازید باید در هر دو این حوزه‌ها مطالعاتی انجام دهید. تفاوت بین بازاریابی سنی و بازایابی دیجیتال در مرحله‌ پایانی است آنجایی که شما پیام خود را برای برقراری ارتباط با مشتری منتشر می‌کنید. در بازاریابی سنتی برای انتقال پیام از ابزارهایی مانند تلویزیون، مجلات، پوسترها و بیلبوردها استفاده می‌شود اما در دیجیتال مارکتینگ برای انتشار پیام باید از رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات گوگل، وبلاگ‌ها و یا بازاریابی ایمیلی استفاده کنید.

هزینه تحصیل در رشته دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه های ترکیه

تحصیل در رشته دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه‌های ترکیه هزینه چندانی برای دانشجویان بین‌المللی در برندارد. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه نسبت به دانشگاه‌های دولتی شهریه بیشتری دارد. متوسط هزینه تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه از این قرار است:

  • تحصیل در مقطع لیسانس به زبان انگلیسی: 3500-12000 لیره ترکیه در هر سال تحصیلی
  • تحصیل در مقطع لیسانس به زبان ترکی: 1860 – 6000 لیره ترکیه در هر سال تحصیلی
  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی: 4500-7000 لیره ترکیه در هر سال تحصیلی
  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به زبان ترکی: 2300-5000 لیره ترکیه در هر سال تحصیلی

بورسیه های تحصیلی رشته دیجیتال مارکتینگ در ترکیه

  • بورسیه شایستگی که مبتنی بر شایستگی است و دانشگاه‌ بیلکنت واقع در چانکایا، ترکیه آن را ارائه می‌دهد.
  • بورسیه افتخاری عالی که مبتنی بر شایستگی است و دانشگاه باهچه شهیر (BAU) واقع در شیشلی، ترکیه آن را ارائه می‌دهد.
  • بورسیه موفقیت در فارغ‌التحصیلی که مبتنی بر شایستگی است و دانشگاه باهچه شهیر (BAU) واقع در شیشلی، ترکیه آن را ارائه می‌دهد.
  • بورسیه تحصیلات تکمیلی که مبتنی بر شایستگی است و دانشگاه باهچه شهیر (BAU) آن را ارئه می‌دهد.
  • بورسیه موسسات دولتی که دانشگاه باهچه شهیر (BAU) آن را ارائه می‌دهد.
  • بورسیه تحصیلی پیشرفت زبان خارجی که مبتنی بر شایستگی است و دانشگاه باهچه شهیر (BAU) آن را ارائه می‎‌دهد.

بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل دیجیتال مارکتینگ

رشته دیجیتال مارکتینگ در تعداد زیادی از دانشگاه‌های ترکیه ارائه می‌شود. برخی از این دانشگاه‌ها عبارتند از:

  • دانشگاه بیکوز
  • دانشگاه فنی OSTIM
  • دانشگاه ایستینیه
  • دانشگاه اسنیورت استانبول
  • دانشگاه بیلگی استانبول
  • دانشگاه فرهنگ استانبول

برخی از برنامه‌های بازاریابی نیز شامل دوره‌های دیجیتال مارکتینگ است که در این دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود:

  • دانشگاه باهچه شهیر
  • دانشگاه اوکان
  • دانشگاه خاور نزدیک
  • دانشگاه آرل استانبول
  • دانشگاه مدیترانه شرقی (EMU)
  • دانشگاه توپکاپی استانبول
  • دانشگاه بیکنت
  • دانشگاه اوسکودار
  • دانشگاه آلتینباس
  • دانشگاه مدیپول آنکارا

مدارک لازم برای ثبت‌نام در برنامه های دیجیتال مارکتینگ در ترکیه

دانشگاه‌های ترکیه ممکن است تفاوت‌هایی در مدارک موردنیاز خود داشته باشند. اما در مجموع این مدارک را نیاز خواهید داشت:

  • گواهی فارغ‌التحصیلی دبیرستان
  • یک قطعه عکس
  • پاسپورت معتبر
  • اجازه اقامت
  • اثبات مهارت زبان

سوالات متداول

دوره‌های دیجیتال مارکتینگ در ترکیه چقدر به‌طول می‌انجامد؟

دوره‌های پایه یک برنامه 3 ماهه است اما دوره‌های پیشرفته ممکن است تا 6 ماه به‌طول بیانجامد. برخی از دوره‌ها تخصصی‌تر بوده و ویژه کسانی است که می‌خواهند در رشته دیجیتال مارکتینگ متخصص شوند. این دوره‌ها 8 تا 12 ماه به‌طول می‌انجامد.

در حوزه دیجیتال مارکتینگ چه ابزارهایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؟

رسانه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال برای شرکت‌ها محسوب می‌شود که از طریق آن می‌توانند برند خود را تبلیغ و دامنه دسترسی شما را گسترش دهند. با بکارگیری رسانه‌های اجتماعی می‌توانید با مشتریان به شیوه‌ای جذاب تعامل داشته باشید و این موضوع باعث می‌شود مشتریان احساس کنند بخشی از برند هستند.

آیا یافتن شغل به عنوان بازاریاب دیجیتال مشکل است؟

حوزه دیجیتال مارکتینگ با 860000 فرصت شغلی در میان 10 شغل پرتقاضا قرار دارد. از این میان بیشترین درخواست در بازاریابی دیجیتال مربوط به رسانه‌های اجتماعی، استراتژی محتوا، سئو، تجزیه و تحلیل و موارد دیگر است.

دلیل اهمیت دیجیتال مارکتینگ چیست؟

شرکت‌ها از طریق استفاده از دیجیتال مارکتینگ می‌توانند مخاطبان و سود خود را افزایش داده و ارتباط بهتری با مشتریان قدیمی و آتی خود برقرار کنند. هدف کمپین‌های بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال یکسان است با این تفاوت که با استفاده از بازاریابی دیجیتال برندها می‌توانند مخاطبان خاص یا ویژه‌تری را هدف قرار دهند و به آسانی نتایج بدست آمده را اندازه‌گیری کنند.

آیا می‌توان بدون داشتن تحصیلات به یک متخصص در حوزه دیجیتال مارکتینگ تبدیل شد؟

تبدیل شدن به یک متخصص دیجیتال مارکتینگ از طریق راه‌های مختلفی امکان‌پذیر است. بسیاری از متخصصان این حوزه از بازاریابی سنتی کار خود را شروع می‌کنند اما برای تبدیل شدن به یک متخصص دیجیتال مارکتینگ، شما نیازی به تجربه قبلی در این کار ندارید و تنها می‌بایست مجموعه خاصی از مهارت‌ها را کسب کنید.

برای فعالیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ چه مدرکی موردنیاز است؟

متخصصان دیجیتال مارکتینگ حداقل باید یک مدرک لیسانس در یک زمینه مرتبط مانند بازاریابی، رسانه‌های دیجیتال، ارتباطات، طراحی وب سایت/گرافیک، انگلیسی یا هنر داشته باشند. برخی از این متخصصان محتوای دیجیتال را مدیریت می‌کنند و برخی دیگر ممکن است به هدایت و توسعه تیم مشغول باشند.

سخن پایانی

تحصیل در رشته دیجیتال مارکتینگ یک مسیر شغلی با چشم‌انداز وسیع و درآمد عالی دارد. حوزه دیجیتال مارکتینگ روزبه روز درحال تغییر و دگرگونی است و فرصت‌های زیادی برای رشد و پیشرفت شما ارائه می‌دهد. با افزایش اهمیت دیجیتال مارکتینگ متخصصان ماهر زیادی در این زمینه موردتقاضا است. تحصیل در رشته دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه‌های ترکیه یکی از مقاصد محبوب برای دانشجویان بین‌المللی است زیرا با وجود کیفیت آموزشی بالا، هزینه تحصیل در این کشور پایین است.

اگر تصمیم دارید در یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه در رشته دیجیتال مارکتینگ تحصیل کنید، با تیم مشاوران ما در مؤسسه مهاجردانش تماس بگیرید و راهنمایی لازم را از آن‌ها دریافت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)