کار دندانپزشکی در ترکیه در سال های اخیر یکی از بهترین اهداف شغلی برای دنداپزشکان ایرانی محسوب می شود. در همین راستا در این مقاله به شرح کار و اشتغال دندانپزشکی در ترکیه می پردازیم.

برای علاقمندان به این رشته، وزارت آموزش عالی ترکیه سالانه کرسی هایی را به دندانپزشکان خارجی اختصاص می دهد تا تخصص دندانپزشکی در ترکیه را کسب کنند. تحصیل دندانپزشکی در ترکیه برای مدت سه تا چهار سال با توجه به نوع تخصص ادامه می یابد.

[lwptoc]

شرایط کار دندانپزشکی در ترکیه

بر اساس قوانین و مقررات کاری ترکیه همه پزشکان و دندانپزشکانی که مدارک تحصیلی خود را از دانشگاه های خارج از ترکیه اخذ کرده اند، برای اخذ ویزای کار ترکیه باید مدارک خود را در ترکیه معادل سازی کنند. معادل سازی مدارک تحصیلی به معنای ارزیابی های علمی و آزمون های زبان می باشد.

بر این اساس دندانپزشکان برای کار در کشور ترکیه باید در آزمون های لازم زبان ترکی شرکت کنند و پس از ارزیابی های علمی مدارک و در برخی موارد مصاحبه های حضوری مجوز کار دندانپزشکی در ترکیه را دریافت کنند.

دندانپزشکان خارجی در صورتی می توانند مجوز کار ترکیه را اخذ کنند که در مراکز خصوصی و غیردولتی مشغول کار شوند. دندانپزشکان خارجی برای کار در مراکز خصوصی ترکیه باید مجوز وزارت بهداشت ترکیه را ارائه دهند.

حتما بخوانید:

کار دندانپزشکی در ترکیه

درآمد دندانپزشکی در ترکیه

میانگین درآمد دندانپزشکی در ترکیه 20 هزار لیر در سال است. به عبارتی می‌توان گفت هر دندان‌پزشک 100 لیر در ساعت درآمد خواهد داشت. حداقل درآمد دندانپزشکان ترکیه 15 هزار لیر در سال و حداکثر آن 25 هزار لیر است. این مقدار درآمدها را مستقیم بر اساس نرخ کار و میزان درآمد افراد مشغول به کار در ترکیه گرفته‌اند. البته رنج حقوق بسته به داشتن تخصص یا دستیار دندانپزشکی از حداکثر تا حداقل متغیر است.

شرایط کار دندانپزشکان مهاجر در ترکیه

کشور ترکیه به دلیل کمبود پزشک و دندانپزشک و در راستای تامین نیروی پزشکی در سال ۲۰۰۱ قانونی را مبنی بر اعطای مجوز کار به پزشکان و دندانپزشکان خارجی در محدوده این کشورتصویب کرد. قبل از آن سال در کشورهای اروپایی، به ازای هر ۱۰۰.۰۰۰ نفر جمعیت، ۳۴۰ نفر پزشک وجود داشت در حالی که ترکیه در ازای این تعداد جمعیت، ۱۵۶ نفر پزشک وجود داشت.
بر همین اساس این کشور به منظور افزایش تعداد پزشکان و دندانپزشکان درهای کشور را به روی پزشکان و دندانپزشکانی که در این کشور تحصیل کرده بودند و یا پزشکان خارجی گشود. اما به طور کلی دندانپزشکان و پزشکان عمومی و متخصص به منظور اخذ اقامت این کشور و مجوز کار بایستی شرایط زیر را داشته باشند:

  • مهارت و تسلط به زبان ترکی در سطح B
  • گذراندن آزمون STS و کسب نمره لازم
  • گذراندن دوره خدمت اجباری نظام
  • گذراندن آزمون شفاهی و مصاحبه در حوزه تخصصی برای دندانپزشکان و پزشکان متخصص
  • شروع کار به مدت سه ماه تحت نظارت سرپرست و ناظر

همه پزشکان و دندانپزشکانی که قصد اشتغال و طبابت در برنامه سلامت و بهداشت عمومی این کشور را دارند، باید:

دوره تحصیلی شش ساله پزشکی عمومی و دندانپزشکی عمومی را تمام کرده باشند و در آزمون پذیرش ملی ( آزمون TUS ) پذیرفته شده باشند. نمره این آزمون تعیین کننده پذیرش خواهد بود. انتخاب رشته و شهر و منطقه به رتبه بندی بستگی دارد. این آزمون هر سال در ماه های فوریه و آگوست برگزار می شود.

مجوز کار دندانپزشکی در ترکیه

رای اینکه شما بتوانید در ترکیه مطب دندانپزشکی تأسیس کنید باید از شهروندان ترکیه باشید. شهروند ترکیه بودن روش‌های خاص خود را دارد که می‌توان به 3 روش‌ زیر اشاره کرد:

  1. خریدن خانه در ترکیه به قیمت ۲۵۰ هزار دلار
  2. ازدواج با شخص مقیم ترکیه و ۳ سال انتظار
  3. سرمایه‌ گذاری در ترکیه

پزشکان و دندانپزشکان برای اخذ مجوز کار دندانپزشکی ترکیه باید دارای شرایط مورد نظر باشند و مراحل اخذ مجوز را طی کنند. مراحل اخذ مجوز کار دندانپزشکی در ترکیه عبارت است از:

  • شرکت در آزمون زبان ترکی TOMER و اخذ حداقل نمره 8 از این آزمون
  • دارا بودن گواهی توانایی حرفه ای
  • ارزیابی مدارک تحصیلی دندانپزشکی از تحصیلات تکمیلی ترکیه YOK
  • معادل سازی مدرک دندانپزشکی بر اساس استانداردهای مدرک دندانپزشکی ترکیه
  • مصاحبه های حضوری
  • شرکت در آزمون STS در ماه های اپریل و سپتامبر

دندانپزشک در ترکیه

مزایای کار دندانپزشکی در ترکیه

دندانپزشکان مهاجر با اخذ مجوز کار دندانپزشکی در ترکیه از مزیت های فراوان کار و اقامت در این کشور برخوردار می شوند. از جمله مهم ترین این مزیت ها موارد زیر را می توان شرح داد:

  1. ارائه کارت طبابت بین المللی به دانشجویان تخصص دندانپزشکی ترکیه، فارغ تحصیلان با ارائه این کارت نیازی به گذراندن دوره کارآموزی و یا آمادگی برای کار در کشورهای دیگر ندارند.
  2. بر اساس قوانین بسیاری از کشورها فارغ تحصیلان رشته های پزشکی و دندانپزشکی در صورتی می توانند مجوز طبابت و اشتغال در آن کشور را اخذ کنند که در دوره های آمادگی و یا کارآموزی شرکت کنند. اما فارغ تحصیلان دندانپزشکی ترکیه از این قاعده مستثنی می باشند.
  3. مورد تائید بودن ۷ دانشگاه دندانپزشکی ترکیه از نظر وزارت بهداشت ایران، دندانپزشکانی که در دوره های تخصصی این دانشگاه ها تحصیل کنند، می توانند در صورت بازگشت به کشور ایران مشغول فعالیت و کار و یا ادامه تحصیل شوند. در واقع مدرک تحصیلی این دندانپزشکان برای کار و ادامه تحصیل در ایران معتبر می باشد.
  4. امکان سفر به ترکیه بدون اخذ ویزا برای دندانپزشکان ایرانی و امکان اخذ اقامت موقت پس از ورود به ترکیه و همچنین نزدیکی جغرافیایی و قرابت فرهنگی ایران و ترکیه
  5. پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه، هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی بسیار ارزان و مقرون به صرفه است. این هزینه ها در شهرهای کوچک تر کمتر نیز می باشد.
  6. دانشجویان با کار پاره وقت دانشجویی می توانند بخش زیادی از هزینه های زندگی و تحصیل خود را تامین کنند. استفاده از کارت های دانشجویی، هزینه های حمل و نقل را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد.
  7. امکان استفاده از امکانات آموزشی و پژوهشی دانشگاه، دانشگاه های ترکیه از امکانات آموزشی و تحصیلی و تحقیقی فراوانی برخوردار می باشند.
  8. دانشجویان رشته های تخصصی پزشکی و دندانپزشکی می توانند از آزمایشگاه های مجهز و کتابخانه های بزرگ این دانشگاه ها استفاده کنند.
  9. بالا بودن استانداردها و کیفیت آموزشی دانشگاه برای تحصیل تخصصی دندانپزشکی
  10. تحصیل تخصص دندانپزشکی به زبان انگلیسی
  11. عدم محدویت سنی برای تحصیل دندانپزشکی ترکیه
  12. امکان اخذ ویزای همراه و همراهی خانواده در ترکیه

کار دندانپزشکی در ترکیه و اخذ اقامت

دندانپزشکان مهاجر پس از تائیدیه معادل سازی مدارک تحصیلی در صورتی که از یک شرکت ترکیه ای درخواست کار داشته باشند و خود نیز قصد ادامه زندگی و کار در ترکیه داشته باشند، می توانند اقامت این کشور را اخذ نمایند. دندانپزشکانی که از دانشگاه های معتبر و برتر ترکیه فارغ تحصیل می شوند، از این فرصت بی نظیر برخوردارند که مجوز بین المللی طبابت را کسب نمایند.

در حدود ۵۰ درصد پزشکان شاغل در بیمارستان های ترکیه پزشک متخصص و یا جراح می باشند.ترکیه دارای تخصص های پزشکی و دندانپزشکی مختلف می باشد و متقاضیان می توانند در تخصص پزشکی و دندانپزشکی مورد نظر خود ادامه تحصیل دهند. ۵۰ درصد دیگر به عنوان پزشکان عمومی به طبابت مشغول می باشند.

پزشکان عمومی بیماران را برای بررسی های تخصصی به متخصصان مجرب ارجاع می دهند.دندانپزشکان خارجی پس از تمام شدن دوره تحصیلی خود می توانند، اقامت دانشجویی خود را به مدت یک سال به منظور پیدا کردن کار در ترکیه تمدید کنند.

در صورتی که دانشجو مسلط به زبان ترکی باشد، مراحل اخذ مجوز کار راحت تر می باشد. در صورتی که دانشجویان به مدت پنج سال مداوم در این کشور مشغول به کار باشند می توانند اقامت دائم این کشور را اخذ نمایند.

5/5 - (3 امتیاز)