دانشجویان بین‌المللی زیادی هر ساله با هدف تحصیل در روسیه، به این کشور مهاجرت می‌کنند. در نیم قرن اخیر این تعداد از افراد مشتاق افزایش چشمگری داشته است. این کشور علاوه بر تعداد زیادی دانشگاه‌ مشهور و برجسته در سطح جهانی، به‌واسطه فرهنگ و تاریخ غنی خود شناخته شده است. در اکثر شهرهای روسیه نمادهای تاریخی و فرهنگی زیادی قرار دارد و هر یک گویای گوشه غنی از تاریخ و فرهنگ این کشور ثروتمند است. ادبیان زیادی از جمله تولستوی، داستایوسکی، گوگول و غیره شهرت روسیه در سراسر جهان را صد چندان کرده‌اند.

اگر به مهاجرت تحصیلی به روسیه فکر می‌کنید باید توجه کنید که می‌خواهید در کدام شهر و دانشگاه و به مطالعه کدام رشته تحصیلی مشغول شوید. در این مقاله به بررسی دقیق تمام جزئیات لازم در این مورد خواهیم پرداخت. شما همچنین می‌توانید با تیم متخصص مشاوران ما در مؤسسه مهاجر دانش تماس بگیرید و با دریافت مشاوره رایگان و حرفه‌ای مسیر مهاجرتی خود را با صرف کمترین هزینه و زمان به بهترین شکل به انجام برسانید.

ویزای تحصیلی روسیه

اکثر دانشجویان بین‌المللی از کشورهای مختلف جهان برای ورود به روسیه نیاز به اخذ ویزا دارند. اعتبار ویزای تحصیلی روسیه 90 روز بوده ولی می‌توان تا یک سال آن را تمدید کرد. اگر می‌خواهید برای انجام تحقیقات پست دکترای خود و یا شرکت در یک سمینار به روسیه بروید می‌توانید برای ویزای بشردوستانه اقدام کنید. این ویزا تا یک سال اعتبار دارد.

ویزای دانشجویی روسیه نیز تا 3 ماه اعتبار دارد و شما برای تمدید ویزای خود باید درخواست خود را برای بخش محلی سرویس مهاجرت فدرال روسیه ارسال کنید و یک ویزای مولتی دریافت می‌کنید که بر اساس آن شما خواهید توانست به مدت یک سال وارد روسیه شده و قانوناً به تحصیل و زندگی بپردازید. اما باید پیش از انقضای ویزا، برای یک سال دیگر نیز درخواست خود را تمدید کنید. فراموش نکنید که هر بار باید برای تمدید همین کار را تکرار کنید.

مزایای تحصیل و زندگی در روسیه

دانشجویان بین‌المللی زیادی شیفته تحصیل در روسیه و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم قوی و غنی این کشور شده‌اند و اگر تاکنون روسیه جزء لیست شما نبوده به شما پیشنهاد می‌کنیم که تحصیل در روسیه را به‌خاطر مزایایی که بزودی برای شما برخواهیم شمرد جدی بگیرید.

همانطور که اشاره کردیم تحصیل در روسیه مزایای بیشماری به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد از جمله مزایای فرهنگی، تحصیلی و همچنین مزایای شخصی. برخی از این مزایا از این قرار است:

  • سهولت انطباق با فرهنگ و محیط جدید: اغلب دانشجویان بین‌المللی از شوک فرهنگی‌ کشور جدید واهمه دارند اما در کشور روسیه این مسأله کم‌تر برای دانشجویان اتفاق می‌افتد زیرا محیط زندگی در شهرهای مختلف روسیه به‌قدری متنوع و شگفت‌انگیز است که زندگی در این کشور را به تجربه‌ای بینظیر برای شما تبدیل خواهد کرد. ملیت‌های زیادی در این کشور زندگی می‌کنند که این مسأله به غنای فرهنگ روسیه افزوده است.
  • فرصت یادگیری زبان روسی: یادگیری یک زبان جدید مهارت مهمی است که ارزش رزومه شما را بشدت بالا می‌برد. از آنجایی که مردم روسیه به یک زبان مجزا و مهمی تکلم می‌کنند، زندگی و تحصیل در روسیه به شما این امکان را خواهد داد که در بین بومیان روس، زبان آن‌ها را فرا بگیرید. اگرچه شما می‌توانید در برخی از رشته‌ها با زبان انگلیسی تحصیل کنید اما برای تحصیل در برخی دیگر از دوره‌ها همچون تحقیقات فضایی یادگیری زبان روسی ضروری خواهد بود.
  • یکنواخت نبودن زندگی دانشجویی در روسیه: دانشجویان در کنار تجربه یک دوره آموزشی آکادمیک غنی در دانشگاه‌های مطرح روسیه می‌توانند در زمان فراغت خود به ماجراجویی‌های بیشماری بپردازند و به دلیل وجود سرگرمی‌ها و تفریحات متنوع و فراوان، یک دانشجوی بین‌الملل هرگز در روسیه کسالت و بی‌حوصلگی را تجربه نخواهد کرد بلکه برعکس هر روز زندگی او پر از تجربیات ناب و هیجان‌انگیز خواهد بود.
  • مکان‌های دیدنی فراوان روسیه: بر هیچ‌کسی پوشیده نیست که روسیه کشوری است سراسر دیدنی و دارای مکان‌های زیبا و عالی برای گردشگری که هر ساله گردشگران زیادی را به خود از کشورهای مختلف جذب می‌کند. به این ترتیب شما تحصیل در این کشور برای شما به مثابه یک تیر و دو نشان خواهد بود به این معنی که هم مدارج علمی خود را پی می‌گیرید و هم به کشف یک کشور پهناور اسراسرآمیز می‌پردازید.
  • انتخاب‌های بیشمار تحصیلی و شغلی: حتما شما هم مانند هر دانشجوی دیگری می‌خواهید پس از اتمام تحصیلات خود شغلی مناسب برای خود انتخاب کنید. این رؤیا در کنار سایر اهدافتان در روسیه به ثمر خواهد نشست. انبوهی از رشته‌های دانشگاهی مختلف در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های روسیه وجود دارد که از بین آن‌ها می‌توانید رشته موردعلاقه خود را انتخاب کرده به آینده روشن خود سلام بگویید.

دانشگاه های مطرح روسیه

همانطور که دانشجویان برتر از کشورهای مختلف به‌دنبال تحصیل در دانشگاه‌های برتر روسیه هستند، دانشگا‌ه‌های مهم روسیه نیز به‌دنبال دانشجویان ممتاز هستند. اگر شما هم می‌خواهید خود را وقف تحصیلات خود کنید در ادامه ده دانشگاه برتر روسیه را به شما معرفی می‌کنیم که در سطح جهانی رتبه ممتازی را کسب کرده‌اند:

  • دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو
  • موسسه فیزیک و فناوری مسکو
  • دانشگاه پلی‌تکنیک تومسک
  • مدرسه عالی اقتصاد
  • دانشگاه فدرال کازان
  • دانشگاه ملی تحقیقات هسته‌ای MEPhI
  • دانشگاه دولتی نووسیبیرسک
  • دانشگاه ایالتی سن‌پترزبورگ
  • دانشگاه ITMO
  • دانشگاه دولتی تومسک

هزینه تحصیل در شهرهای مختلف روسیه

برخلاف تحصیل در دانشگاه‌های غربی که هزینه و شهریه بسیار زیادی برای دانشجویان در پی دارد، تحصیل در دانشگاه‌های روسیه بسیار مقرون به‌صرفه است. شهریه دانشگاه‌های در رشته‌های مختلف سالانه بین 1450 تا 7500 یورو است، به‌استثنای چند برنامه تحصیلی که تنها 10000 یورو هزینه دارند. علاوه بر تحصیلات ارزان، هزینه‌های زندگی در شهرهای مختلف روسیه نیز بسیار ایده‌آل بوده و دانشجویان‌ بین‌المللی می‌توانند با صرف بودجه ماهانه 300 تا 600 یورو زندگی راحتی را در روسیه تجربه کنند.

بورسیه های تحصیلی در دانشگاه های روسیه

اگر هزینه تحصیل در روسیه برای شما تنها مانع ادامه تحصیل در این کشور زیبا است، اصلا نباید نگران باشید زیرا دولت روسیه هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی را که در دانشگاه‌های مختلف روسیه مشغول به تحصیل هستند تحت پوشش بورسیه‌های مختلف تحصیلی حمایت می‌کند. هر ساله در رشته‌های مختلفی از جمله پزشکی، مهندسی، علوم و هنر، حدود 100 بورسیه برای دانشجویان ممتاز درنظر گرفته می‌شود. برخی از این بورسیه‌ها از این قرار است:

  • بورسیه‌های دولت فدراسیون روسیه
  • دانشکده مطالعات روسیه و آسیا (SRAS)
  • بورسیه‌های تحصیلی Benjamin A. Gilman
  • بورسیه‌های تحقیقاتی BP در روسیه
  • بورسیه‌های شوراهای آمریکا
  • درهای باز (open doors): پروژه بورس تحصیلی روسیه

تحصیل و کار در مسکو روسیه

با تحصیل در مسکو، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند به طیف وسیعی از برنامه‌ها و رشته‌های علمی و آکادمیک در حوزه‌های مختلف دسترسی داشته باشند.

در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌توانید در رشته‌های مختلف و مدرن بین‌المللی مانند مهندسی برق، مهندسی مکانیک، نانوتکنولوژی، علوم پزشکی، اقتصاد، حقوق، روابط بین‌الملل، مدیریت بازرگانی، مدیریت دولتی مشغول به تحصیل شوید.

نمرات دانشجویان بر اساس “امتحان نهایی” است. تحصیل در دانشگاه‌های مسکو به شدت به خودآموزی متکی بوده و دانشجویان برای مطالعات خود منابع یادگیری زیادی در اختیار دارند و می‌توانند از کتابخانه‌های بزرگی که در دانشگاه‌ها و در سراسر شهر وجود دارد استفاده کنند.

فرصت‌های شغلی در مسکو

مسکو یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای اروپا و مرکز مالی روسیه، دارای پایین‌ترین نرخ بیکاری در روسیه بوده و به‌عنوان مقصد اصلی تجارت بین‌المللی شناخته می‌شود. مسکو همچنین دارای صنایع بسیار موفقی همچون صنایع شیمیایی، مواد غذایی، نساجی، مبلمان، جواهرات، ماشین‌آلات و برخی صنایع دیگر است. از آنجایی که دانشگاه‌های روسیه با شرکت‌های مختلف موفق در روسیه همکاری دارند، شما با تحصیل در دانشگاه‌های مختلف روسیه می‌توانید به فرصت‌های کاری همچون کارهای آزمایشگاهی و نیز کارآموزی در کنار تحصیل خود مشغول به کار شوید.

تحصیل و کار در سنت پترزبورگ روسیه

دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در رشته‌ها و برنامه‌های مختلفی در دانشگاه‌های سن‌پترزبورگ به تحصیل بپردازند. برخی از این رشته‌ها عبارتند از: هنرهای زیبا، فناوری اطلاعات، اقتصاد و مدیریت، علوم اجتماعی و سایر رشته‌های دیگر.

در سن پترزبورگ می توانید مدرک لیسانس و کارشناسی ارشد خود را در زمینه های تحصیلی مانند روانشناسی، هنرهای زیبا، فناوری اطلاعات، اقتصاد و مدیریت، علوم اجتماعی، فناوری، حقوق، نجوم، بازاریابی و تبلیغات، باستان‌شناسی، زبان‌شناسی و غیره دریافت کنید. برخی از رشته‌ها به زبان انگلیسی و برخی دیگر به زبان روسی ارائه می‌شوند. اکثر دانشگاه‌‌های واقع‌ در سن‌پترزبورگ شامل مراکز تحقیقاتی تخصصی هستند.

فرصت‌های شغلی در دانشگاه‌های سن پترزبورگ

لقب سن‌پترزبورگ غربی‌ترین شهر روسیه است زیرا میزبان کنسولگری‌ها، شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی زیادی است. علاوه بر این، سن‌پترزبورگ مرکز تجاری در صنایع نفت و گاز، صنایع هوافضا، رادیو و الکترونیک، کامپیوتر و ماشین‌آلات سنگین، مواد شیمیایی و داروسازی است. اقتصاد این شهر در سطح بین‌المللی فعال بوده و حمل‌ونقل نیز جایگاه ویژه‌ای در سیستم مالی این کشور دارد. بنا به دلایل و فرصت‌های بینظیری که در این شهر واقع‌ است، دانشجویان بین‌الملل می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی از شانس استخدام بسیار بالایی برخوردار شوند.

تحصیل در نووسیبیرسک روسیه

جمعیت نووسیبیرسک ۱٬۴۱۹٬۰۰۷ نفر بوده و این شهر از نظر تعداد دانشگاه‌های که در آن واقع شده در Free-Apply.com رتبه 4 در روسیه را بدست آورده است. این شهر میزبان 26 دانشگاه است که ارائه‌دهنده 489 برنامه تحصیلی هستند. دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، 221 رشته در مقطع کارشناسی، 145 رشته در مقطع کارشناسی ارشد در 20 دانشگاه و 123 رشته در مقطع دکترا در 18 دانشگاه مختلف ارائه می‌شود.

محبوب‌ترین رشته‌ها در دانشگاه‌های نووسیبیرسک

  • مدیریت
  • اقتصاد
  • حقوق
  • روانشناسی
  • تجارت
  • جامعه‌شناسی
  • فناوری
  • گردشگری

تحصیل و کار در تومسک روسیه

این شهر از نظر مقرون‌ به صرفه‌ بودن هزینه‌های زندگی و تحصیلی در رتبه ششم جهانی قرار گرفته است. در این شهر دو دانشگاه بسیار معتبر واقع هستند: دانشگها تومسک که در رتبه 272 جهانی قرار دارد و دانشگاه پلی‌تنیک تومسک با رتبه 395.

فرصت‌های شغلی در تومسک

شهر تومسک که یک مرکز صنعتی بزرگ است دارای شش مرکز رشد کسب و ک ار و تعدادی شرکت پیشرو در حوزه مهندسی، داروسازی و موادغذایی است. در تومسک تعداد زیادی مؤسسه تحقیقاتی نیز وجود دارد که به این دلیل تومسک به یکی از مراکز مهم کشور روسیه در زمینه علم و فناوری اطلاعات تبدیل شده و لقت “آتن سیبری” را از آن خود کرده است.

 تحصیل در کازان روسیه

شهر کازان رتبه 9 را بخاطر تعداد دانشگاه به خود اختصاص داده است. 19 دانشگاه در این شهر واقع شده که 410 رشته تحصیلی را ارائه می‌دهند. علاوه بر این 181 رشته تحصیلی در مقطع لیسانس در 19 دانشگاه، 158 رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در 19 دانشگاه و 71 رشته تحصیلی در مقطع دکترا در 14 دانشگاه ارائه می‌شود.

محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در کازان

  • مدیریت
  • اقتصاد
  • آموزش و تدریس
  • گردشگری
  • حقوق
  • جامعه‌شناسی
  • طراحی
  • فناوری
  • فیلولوژی

سوالات متداول

هزینه تحصیل در روسیه چقدر است؟

هزینه تحصیل در روسیه بسته به دانشگاه و رشته و مقطع تحصیلی از 100000 تا 350000 روبل متغیر است.

آیا می‌توان بدون یادگیری زبان روسی در یکی از دانشگاه‌های روسیه تحصیل کرد؟

زبان آموزشی در اکثر دانشگاه‌های روسیه زبان روسی است اما چند برنامه به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شود. پس اگر با زبان روسی آشنایی ندارید، باید حتماً در یک دوره مقدماتی زبان روسی شرکت کنید.

شروع سال تحصیلی دانشگاه‌های روسیه چه زمانی است؟  

شروع سال تحصیلی در دانشگاه‌های روسیه معمولاً در سپتامبر است.

حداقل سن برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های چیست؟

تحصیل در دانشگاه‌های روسیه محدودیت سنی ندارد. اما اگر بخواهید در مقطع لیسانس درس بخوانید باید مدرک پایان تحصیلات دبیرستان و اگر بخواهید در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهید باید مدرک لیسانس خود را به دانشگاه مدنظر خود در روسیه ارائه دهید.

چند ماه قبل از شروع تحصیل در دانشگاه‌های روسیه باید برای اخذ پذیرش اقدام کنم؟

این موعد در دانشگاه‌های مختلف روسیه متفاوت است. مثلاً موعد ارائه درخواست برای برخی از دانشگاه‌ها در اوایل ماه می و در برخی دیگر ماه ژوئن است.

مدارک مورد نیاز برای ارائه درخواست چه مواردی است؟ آیا لازم است این مدارک ترجمه شوند؟

دانشگاه‌های مختلف مدارک متفاوتی برای ثبت‌نام درخواست می‌کنند. اما همیشه پاسپورت، شناسنامه و مدارک تحصیلی درخواست می‌شود. اگر شما شهروند یکی از کشورهای مشترک‌المنافع باشید نیازی به ترجمه مدارک خود نخواهید داشت. اما برای دانشجویان سایر کشورها، ترجمه مدارک الزامی خواهد بود.

هزینه اقامت در روسیه برای دانشجویان بین‌المللی چقدر است؟

اقامتگاه‌های مختلف با امکانات متفاوت هزینه‌های مختلفی دارند. شما بسته به اینکه اتاق‌های خصوصی، اتاق‌های چند نفره و یا اتاق‌هایی با امکانات خصوصی انتخاب کنید باید هزینه‌های مختلفی را پرداخت نمایید. اما در کل هزینه ماهیانه اقامتگاه‌ها مبلغی بین 1500 تا 5000 روبل است.

سخن پایانی

روسیه یک مقصد بسیار غنی بوده که با تحصیل در آن یک سفر آموزشی چندبعدی را تجربه خواهید کرد. این کشور که میزبان دانشگاه‌های مطرح جهانی و ارائه‌دهنده تحصیلات به‌صرفه و دربردارنده تنوع فرهنگی و فرصت‌های بی‌شماری برای اکتشاف است، تجربه بی‌نظیری را به دانشجویان بین‌المللی هدیه می‌دهد. اگر شما هم می‎خواهید از این ماجراجویی آکادمیک برخوردار و از فرهنگ، تاریخ و ادبیات غنی این مرز و بوم بهرمند شوید، می‌توانید با تیم متخصص مشاوران ما در مؤسسه مهاجردانش تماس بگیرید و با صرف کمترین هزینه به رؤیای خود برسید.

5/5 - (1 امتیاز)