دانشجویان بین‌المللی زیادی هر ساله برای تحصیل در رشته حسابداری به روسیه مهاجرت می‌کنند. دلایل زیادی وجود دارد که این تعداد از دانشجویان مایل به تحصیل در روسیه هستند. یکی از این دلایل هزینه پایین تحصیل در روسیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی است. علاوه بر این، کیفیت آموزش در دانشگاه‌های روسیه نسبت به همتایان غربی خود در رشته حسابداری بسیار مقرون به‌صرفه است است. پردیس‌ها و خوابگاه‌های دانشگاه‌های روسیه مجهز به تمام امکانات مدرن هستند.

از این گذشته، روسیه با غنای فرهنگی و ادبی بالا بستر مناسبی برای زندگی را فراهم می‌کند. آیا شما به تحصیل در رشته حسابداری در روسیه علاقمندید؟ در این مقاله می‌توانید تمام جزئیات مربوط به تحصیل رشته حسابداری در روسیه را مطالعه کنید. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با تیم مشاوران ما در مؤسسه مهاجر دانش تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما بهرمند شوید.

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته حسابداری در روسیه

دانشگاه‌های زیادی در روسیه رشته حسابداری را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکترا ارائه می‌دهند که در ادامه با 20 مورد از بهترین‌ دانشگاه‌های روسیه در رشته حسابداری و رتبه هر یک در سطح اروپا و جهان اشاره خواهیم کرد.

برترین دانشگاه‌های روسیه در رشته حسابداری
رتبه در جهانرتبه در اروپانام دانشگاهردیف
25477دانشکده عالی اقتصاد دانشگاه تحقیقات ملی1
413136آکادمی مالی زیر نظر دولت فدراسیون روسیه2
683253آکادمی ریاست جمهوری روسیه اقتصاد ملی و عمومی3
777292دانشگاه دولتی مسکو4
814309دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ5
939356دانشگاه اقتصاد روسیه پلخانف6
1123423دانشگاه فدرال کازان7
1177438دانشگاه پلی تکنیک پتر کبیر سن پترزبورگ8
1295466موسسه دولتی روابط بین‌الملل مسکو9
1313471مدرسه اقتصاد نوین10
1389499دانشگاه دولتی لوباچفسکی نیژنی نووگورود11
1485523دانشگاه دولتی مدیریت12
1628544دانشگاه ملی تحقیقات هسته‌ای MEPI13
1709567دانشگاه RUDN14
1742577دانشگاه دولتی کوبان15
1792587دانشگاه فدرال اورال16
1809591دانشگاه دولتی تومسک17
1823594دانشگاه دولتی ورونژ18
1967633دانشگاه ایالتی اقتصاد سن پترزبورگ19
1976636دانشگاه ITMO20

دلایل تحصیل در رشته حسابداری در روسیه

حسابداری زبان تجارت است و با یادگیری این زبان شما قادر خواهید بود معنای اعداد و فرآیندهای مهمی که در هر شرکت انجام می‌شود را درک کنید. دلایل زیادی برای تحصیل در رشته حسابداری در روسیه وجود دارد که در ادامه به ذکر این دلایل می‌پردازیم.

  1. رهبری و تفکر استراتژیک: در رشته حسابداری دانشجویان مهارت‌های ارزشمندی از جمله تفکر استراتژیک و رهبری را می‌آموزند که به آن‌ها کمک می‌کند به سرعت در دنیای تجارت مسیر خود را هموار کنند. با مچهز شدن به این مهارت‌ها شما می‌توانید با تصمیم‌گیری‌های مالی خود به رشد سازمان‌ها کمک کنید و در توسعه کسب‌وکارها نقش‌آفرینی کنید.
  2. مسئولیت‌های متنوع و توسعه مهارت‌ها: یکی از مهمترین مزایای تحصیل در رشته حسابداری در روسیه یادگیری مهارت‌های تجزیه و تحلیل، برنامه‌ریزی استراتژیک، مدیریت مالی و مهارت‌های مفید دیگر است. با فراگیری این مهارت‌ها ارزش شما در سازمان افزایش یافته و فرصت‌های شغلی بهتری پیش روی شما قرار خواهد گرفت.
  3. پیشرفت شغلی: در رشته حسابداری فرصت‌های شغلی متعددی در تمام زمینه‌های کسب و کار وجود دارد.
  4. تخصص مدیریت مالی: با تحصیل در رشته حسابداری در روسیه مهارت‌های گزارشگری مالی، بودجه‌بندی و پیش‌بینی مالی را فرا خواهید گرفت. این مهارت‌ها در سازمان‌ها بسیار اهمیت دارد.
  5. ثبات شغلی و تقاضای بازار: یکی از مهترین مزایای تحصیل در رشته حسابداری داشتن امنیت شغلی است. تمام سازمان‌ها و شرکت‌ها نیاز به حضور یک حسابدار دارند. پس اگر شما در این رشته تحصیل کنید همیشه فرصت‌های شغلی خوبی پیش روی خواهید داشت.
  6. رقابت: حسابداری یک صنعت رقابتی است که موقعیت‌های شغلی پردرآمدی را در بر دارد. این موقعیت‌های شغلی منعکس‌کننده ارزشی هستند که برای سازمان‌ها به ارمغان می‌آورند. در نتیجه، حسابدارانی که در کار خود تخصص دارند، سود بیشتری از کسب و کار سازمانی که در آن مشغول به‌کار هستند.
  7. تفکر انتقادی و حل مسئله: با تحصیل در رشته حسابداری مهارت‌های تفکر انتقادی و حل مسأله شما تقویت می‌شود. این مهارت‌ها نه‌تنها در حرفه بلکه در زندگی شما نیز حیاتی است.
  8. فرصت‌های جهانی: داشتن تخصص در رشته حسابداری فرصت‌های ارزشمندی را در سطح جهان برای شما رقم می‌زند. با داشتن مهارت‌های حسابداری می‌توانید با مشتریان و سازمان‌های مهم در سطح جهان همکاری داشته باشید.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته حسابداری در روسیه

با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته حسابداری شما می‌توانید توانایی خود را در زمینه تفکر استراتژیک در مورد مدیریت و تغییرات سازمانی در حسابداری و امور مالی تقویت کرده و نیازهای حرفه‌ای خود را برآورده کنید. این برنامه به شما فرصت می‌دهد تا خود را به مهارت‌های لازم برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی شرکت‌ها مجهز کرده و بتوانید به جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه و تحلیل یافته‌های تحقیق خود بپردازید.

فرصت های شغلی رشته حسابداری در روسیه

با تحصیل در رشته حسابداری در روسیه شما به طیف گسترده‌ای از فرصت‌های شغلی دسترسی خواهید داشت. در ادامه به بررسی مهمترین مشاغل رشته حسابداری در روسیه اشاره خواهیم کرد:

  • حسابدار حقوقی: افراد در این شغل به بررسی جرم‌های مالی همچون کلاهبرداری و اختلاس می‌پردازند. در این موقعیت شغلی شما باید همزمان حسابداری، تحقیق، حسابرسی و گزارش‌نویسی انجام دهید.
  • کنترل کننده مالی: افراد در این شغل باید فعالیت‌های رایج مالی و حسابداری در یک سازمان از جمله گزارش کردن میزان پول وارد شده و خارچ شده به شرکت و همچنین بودجه‌ریزی، پیش بینی و تصمیم‌گیری را بررسی و نظارت کنند.
  • ممیز: یک ممیز مسئولیت بررسی گزارش‌های مالی و ارزیابی اعتبار آن‌ها را بر عهده دارد.  آن‌ها باید اطمینان حاصل کنند که امور مالی کسب و کارها به‌طور دقیق خود انجام شده و شرکت‌ها و کسب‌وکارها از مقررات مالی پیروی می‌کنند.
  • حسابدار فناوری اطلاعات: کسی که یک حسابدار فناوری اطلاعات است، باید نرم‌افزارها و سیستم‌های اطلاعاتی مدرن را با اصول حسابداری سنتی ترکیب کند و از این طریق برای ذخیره داده‌های مالی یک سازمان فضای امنی ایجاد کند. با این کار حسابدارن می‌توانند به تجزیه و تحلیل داده‌ها پرداخته و به آسانی مسائل و مشکلات را شناسایی و رفع و رجوع کنند.
  • حسابدار امور مالی عمومی: کسانی که به حسابداری امور مالی عمومی می‌پردازند در نهادهایی مانند دولت محلی، NHS و موسسات خیریه مشغول به کار می‌شوند. آنان باید بررسی کنند که آیا بودجه عمومی، مانند مالیات، به‌درستی هزینه می‌شود یا نه.
  • مدیر مالیات: وظیفه و مسئولیت اصلی یک مدیر مالیاتی این است که باید از رعایت مقررات مالیاتی، برنامه‌ریزی مالیاتی، گزارش درآمد مالیاتی و اظهارنامه مالیاتی اطمینان حاصل کند.
  • مدیر ارشد مالی: یکی از مشاغل برتر در حوزه حسابداری مدیر ارشد مالی است. مدیران ارشد مالی باید به بر سلامت مالی سازمان، عملیات، بودجه‌بندی، گزارش‌دهی و برنامه‌ریزی استراتژیک نظارت و آن را مدیریت کنند.

ویزای تحصیلی رشته حسابداری در روسیه

ویزای تحصیلی روسیه برای دانشجویان بین‌المللی واجد شرایط توسط فدراسیون روسیه صادر می‌شود که عمدتاً سه نوع است:

  • تک ورودی
  • دوبار ورود
  • چند بار ورود

مدت اعتبار ویزای تحصیلی روسیه 90 است. اما شما می‌توانید با مراجعه به وزارت کشور روسیه اعتبار آن را بر اساس مدت دوره انتخابی خود تمدید کنید اما باید به محض ورود به روسیه درخواست تمدید ویزای خود را پیگیری کنید.

در صورتی که برای انجام تحقیقات فوق دکترای خود و یا شرکت در سمینار نیاز به ویزای روسیه دارید، باید برای ویزای بشردوستانه که مدت اعتبار ان یک سال است اقدام کنید. همانطور که گفته شد ویزای دانشجویی روسیه تنها سه ماه اعتبار دارد و دانشجویان باید هر بار به بخش محلی سرویس مهاجرت فدرال فدراسیون روسیه درخواست تمدید ویزای خود را ارسال کنند. در ابتدا شما یک ویزای مولتی یک ساله دریافت خواهید کرد که پس از انقضای آن باید به مدت یک سال آن را تمدید کنید و به همین ترتیب باید تا پایان دوره تحصیلی ویزای خود را تمدید کنید.

هزینه تحصیل در رشته حسابداری در روسیه

متوسط شهریه تحصیلی در روسیه بین 1450 تا 7500 یورو در سال بوده که نسبت به هزینه تحصیل در کشورهای اروپایی بسیار مقرون به‌صرفه است. علاوه بر این، هزینه‌های زندگی در روسیه نیز پایین است و دانشجویان بین‌المللی می‌توانند با بودجه ماهیانه 300 تا 600 یورو یک زندگی دانشجویی متعادل را اداره کنند.

هزینه اقامت دانشجویان در رشته حسابداری در روسیه

بسته به نوع محل اقامت انتخابی دانشجو و امکانات رفاهی موجود هزینه اقامت متغیر است، اما در کل می‌توان گفت که هزینه ماهیانه اقامت دانشجویان در روسیه بین 150 تا 35000 روبل (2.6 تا 612 دلار آمریکا) است. باید دقت کنید که در میان شهرهای روسیه، مسکو و سن‌پترزبورگ گران‌ترین شهرها برای زندگی و سکونت هستند به‌همین خاطر اجاره‌بهایی که باید بپردازید در این شهرها بالاتر خواهد بود.

زبان تحصیل رشته حسابداری در روسیه

زبان آموزش در رشته حسابداری در دانشگاه‌های روسیه در سال اول تحصیلی زبان روسی و از سال دوم زبان آموزشی انگلیسی است.

بورسیه های تحصیلی در رشته حسابداری در روسیه برای دانشجویان بین‌المللی

برخی از بورسیه‌هایی که در دانشگاه‌های روسیه برای دانشجویان بین‌المللی (دانشجویان ایرانی) درنظر گرفته شده از این قرار است:

ددلاینمبلغ بورسیهنام بورسیه
30 نوامبر 20241000 دلاربورسیه‌های ACES
25 اوت 2024  5000 دلار  بورس تحصیلی ServiceScape  
30 نوامبر 202412000 دلاربورسیه تحصیلی زنان برای دانشجویان بین‌المللی (مبتنی بر شایستگی)
مشخص نشده است3000 دلاربرنامه بورسیه کاهش آسیب دخانیات
31 اکتبر 20241000 دلارکمک‌های مالی بنیاد AAPG
30 ژوئن 20241000 دلاربورسیه سالانه مسابقه ویدیویی 1500 دلاری (مبتنی بر شایستگی)

درآمد حسابداران در روسیه

حداقل دستمزد یک حسابدار در روسیه 37000 روبل و حداکثر حقوق 103000 روبل در ماه است.  میانگین حقوق  دریافتی توسط حسابداران در روسیه 61200 روبل است.

سوالات متداول

هزینه زندگی در روسیه برای یک دانشجوی بین‌المللی چقدر است؟

بسته به سبک زندگی و عادت‌های خرید و نیازها، هزینه‌های زندگی در روسیه ممکن است برای افراد متفاوت باشد اما میانگین هزینه زندگی دانشجویی بین 25000 تا 35000 روبل در ماه متغیر است.

درآمد یک حسابدار در روسیه چقدر است؟

میانگین درآمد یک حسابدار در روسیه معمولاً حدود 68400 روبل است. دستمزدها از 37000 روبل (کمترین) تا 103000 روبل (بالاترین) متغیر است.

آیا می‌توان در روسیه در رشته حسابداری تحصیل کرد؟

تحصیل در رشته حسابداری در روسیه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا برای دانشجویان بین‌المللی به زبان های روسی و انگلیسی امکان‌پذیر است. کیفیت آموزشی دانشگاه‌های روسیه در رشته حسابداری سطح بالایی دارد و متخصصان برجسته‌ای از این دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده و به مشاغل مهمی در حیطه حسابداری مشغول می‌شوند.

میزان تقاضا برای حسابداران در روسیه چقدر است؟

تخصص حسابداری بسیار جالب، خلاقانه و پردرآمد بوده و از آنجایی که شرکت‌های بین‌المللی و ملی زیادی در روسیه وجود دارند و در تمام ارگان‌ها نیاز به حضور یک حسابدار وجود دارد، همیشه تقاضای بسیاری برای حسابداران در روسیه وجود دارد و آینده شغلی این رشته بسیار امیدوار کننده است.

سخن پایانی

با تحصیل در روسیه در رشته حسابداری شما می‌توانید همزمان از مزایای فوق‌العاده‌ای بهره ببرید به این معنا که هم از آموزش با کیفیت دانشگاه‌های معتبر آن استفاده کنید و هم تحصیلات خود را با صرف هزینه‌ای متناسب به انجام برسانید. اگرچه شهریه دانشگاه‌های روسیه ممکن است با هم تفاوت داشته باشد اما در مجموع تحصیل در روسیه در مقایسه با تحصیل در کشورهای اروپایی بسیار هزینه پایین‌تری برای دانشجویان در بر دارد. با تحصیل در رشته حسابداری در روسیه شما به طیف گسترده‌ای از فرصت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی دسترسی خواهید داشت.

اگر شما هم می‌خواهید در رشته حسابداری در روسیه تحصیلات خود را دنبال کنید، می‌توانید با تیم متخصص مشاوران ما در مؤسسه مهاجر دانش تماس بگیرید و با صرف کمترین هزینه، در بهترین دانشگاه ثبت‌نام و با ما مسیر همواری را برای مهاجرت خود در پیش بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)