خوابگاه های دانشجویی ترکیه یکی از چالش برانگیزترین موضوعات مهاجرت تحصیلی به ترکیه است. دانشجویان مهاجر معمولا به دلیل نداشتن بودجه زیاد به دنبال اقامتگاه های دانشجویی که هم هزینه مناسب و همچنین امکانات خوبی داشته باشد، می گردند. کشور ترکیه نیز امروزه به دلیلی نزدیکی به ایران، داشتن دانشگاه های معتبر، هزینه مقرون به صرفه مورد توجه جوانان برای تحصیل قرار گرفته است.

[lwptoc]

خوابگاه های دانشجویی ترکیه

دانشجویان بین المللی قبل از ورود به ترکیه گزینه های مختلفی را در مورد وضعیت اقامت انتخاب می کنند. اکثر دانشگاه های ترکیه انواع امکانات خوابگاهی یا گزینه های دیگر را ارائه می دهند. به غیر از خوابگاه های دانشگاه ، همه دانشجویان می توانند از خوابگاه های دولتی استفاده کنند. دانشجویان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گزینه های خاص خود، باید با دانشگاه تماس بگیرند.

اقامت در محیط دانشگاه توسط دفتر امور خوابگاه دانشگاه مدیریت می شود، که تنها مسئولیت کلیه امور مربوط به مسکن، از جمله تصمیم گیری درمورد محل استقرار و هزینه ها است، را به عهده دارد. دانشجویانی که مایل به زندگی در دانشگاه هستند، ابتدا باید قبل از تماس با مدیریت خوابگاه، اجازه ثبت نام دریافت کنند. دانشجویان فعلی و تازه پذیرفته شده نیز موظفند از نظر دوره های مسکن، قوانین و مراحل استفاده از دستورالعمل های تعیین شده توسط مدیریت خوابگاه از دانشگاه پیروی کنند.

پذیرش و قرارگیری دانشجویان در خوابگاه ها با توجه به ظرفیت و تقاضای موجود، در آغاز هر سال تحصیلی بررسی و تجدید نظر می شود. تاریخ شروع و بسته شدن که در تقویم دانشگاهی برای هر ترم مشخص شده است، همچنین به عنوان تاریخ افتتاح و اختتامیه خوابگاه های دانشگاه تلقی می شود.اسکان برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در دسترس است. خوابگاه ها از نظر جنسیت از هم جدا شده و اتاق های یک، دو نفره و چهار نفره را ارائه می دهند.

حتما بخوانید:

کلیه امکانات مسکن مجهز به وسایل ضروری از قبیل مینی یخچال، تختخواب، کمد، میز، صندلی، تختخواب، چراغ مطالعه است. دانشجویان باید حوله ها، بالشت ها، بشقاب ها و روتختی های ملافه مخصوص خود را بیاورند.بیشتر خوابگاه ها دارای آشپزخانه هایی برای غذا پختن هستند. آنها همچنین اتاق های تلویزیون یا کافه های کوچک دارند که تا نیمه شب غذا سرو می کنند. زندگی در یک خوابگاه فرصتی عالی برای شرکت در دانشگاه و فعالیتهای فوق برنامه است.

علاوه بر این، این یک راه ایده آل برای دانشجویان بین المللی برای دیدار با دانشجویان دیگر و پیدا کردن دوستان جدید است. اتصالات رایگان و پر سرعت اینترنت و تلفن در کلیه اتاقها بطور معمول توسط بسیاری از دانشگاه ها ارائه می شود. خوابگاه ها مبلغ ماهانه ای را از شما خواهند گرفت. واریز وجه به منظور رزرو اتاق در آغاز هر سال تحصیلی انجام می شود و در پایان آن سال تحصیلی هزینه رزرو خوابگاه قابل استرداد است. قیمت متوسط اتاق بسته به تسهیلات بین 30 تا 300 دلار در هر ماه متفاوت است.

هزینه خوابگاه دانشجویی ترکیه

در شهرهای بزرگ نیز گاهی اوقات مسکن اجاره ای برای دانشجویان ارائه می شود، که اغلب با دانشجویان بین المللی یا ترکی مشترک است. در شهرهای بزرگ قیمت آپارتمان خارج از دانشگاه بسیار بالاست، اما قیمت ها نیز با توجه به منطقه، اندازه و کیفیت آن متفاوت است. راه حل برای بسیاری از دانشجویان این است که یک آپارتمان را با یک دوست یا دانشجوی دیگر خود به اشتراک بگذارید. متوسط هزینه یک آپارتمان در خارج از دانشگاه بین 200 دلار تا 500 دلار در ماه متغیر است.

تقریباً در تمام شهرهای ترکیه چندین آپارتمان دانشجویی وجود دارد که در صورت تمایل به یک فضای آرام و دلپذیر می توانید در آنجا اقامت کنید. مطمئناً یک مورد را پیدا خواهید کرد که مناسب شما و همراهان باشد. همچنین اگر آشنایانی دارید که قبلاً در ترکیه زندگی یا مسافرت کرده اند، می توانند به شما در پیدا کردن خانه دانشجویی کمک کنند.

هزینه خوابگاه های دانشجویی که شما باید در یک اتاق به تنهایی یا همراه با دانشجویان دیگر زندگی کنید کمتر بوده و حدود 30 – 400 دلار می باشد.توصیه می شود خوابگاه های تبلیغ شده در وبسایت ها را بررسی کنید. سپس با دیدن عکس خوابگاه ها می توانید میزان امکانات و وضعیت خوابگاه ها را از این طریق در نظر بگیرید.

برای ایجاد مکان های احتمالی برای اقامت می توانید برای اجاره آپارتمان دانشجویی نیز از طریق اینترنت جستجو کنید. حتی ممکن است به دنبال نمایندگانی باشید که بتوانند برای شما به دنبال آپارتمان های مقرون به صرفه باشند. فقط صبور باشید تا همه چیز در جای خود قرار می گیرد. لطفاً با افراد قابل اطمینانی کار کنید تا در صورت امضای قرارداد خانه دانشجویی یا خوابگاه و پرداخت هزینه به مشکل بر نخوردید.

بهترین سایت ها برای پیدا کردن خانه و خوابگاه های دانشجویی ترکیه

هنگاهی که کمبود خوابگاه های دانشجویی در کشور ترکیه در سال 2005 مشاهده شد سازمانی به نام Erasmus.biz را تأسیس کردند تا اقامتی مناسب برای دانشجویان بین المللی و تبادل دانش آموزان در استانبول فراهم کند. پس آن این موسسه با احداث خوابگاه های دانشجویی با کیفیت توانست پاسخگوس میزان تقاضای زیادی باشد. معتبر ترین خوابگاه های دانشجویی ترکیه به شرح زیر هستند:

  • Studioflats.info: این سایت خوابگاه ها و خانه های دانشجویی خصوصی با متراژ بالا را ارائه می دهد و قیمت ها از180 دلار شروع می شود.
  • Flatsinistanbul.net: این سایت بیشتر بر فرصت های آپارتمان دانشجویی مبله تمرکز دارد و با وجود امکانات، قیمت های مناسبی را برای این خانه ها دارد ، قیمت ها از 250 دلار شروع می شود.
  • Erasmus.biz: این سایت اقامت گاه های دانشجویی برای مدت های کوتاه را بیشتر ارائه می دهد و قیمت ها از 80 دلار برای یک اتاق و 180 دلار برای آپارتمان های استودیویی دانشجویان را ارائه می دهد. این محصط ها دارای امکانات و قیمت مقرون به صرفه ای هستند.

خوابگاه دانشجویی ترکیه

مزایا و معایب خوابگاه های دانشجویی ترکیه:

دانشجویان خارجی که در دانشگاه های ترکیه تحصیل می کنند، اغلب به دنبال خوابگاه های دانشجویی یا خانه های مشترک در بین دانشجویان هستند. دانشجویان این گزینه را دارند که برای خود، از خوابگاه های دانشگاه های ترکیه استفاده کنند.برای دانشجویانی که در خوابگاه ها زندگی می کنند، مزایای عمده ای وجود دارد. بدیهی ترین مزیت هزینه است.

یک اتاق می تواند به اندازه 50 دلار ترکیه در ماه هزینه داشته باشد. هر دو حالت اتاق یک نفره و مشترک در دسترس هستند و اکثر خوابگاه ها (هرچند اتاقهای جداگانه نیست) دارای آشپزخانه هایی هستند که دانشجویان می توانند غذاهای مخصوص خود را بپزند. کافه تریا های مقرون به صرفه در همین محصط ها نیز در دسترس هستند و باز می شوند تا دانشجویان حتی در صورت تمایل نداشتن به آشپزی، بتوانند غذای مناسبی بخورند.خوابگاه ها مکان های بسیار خوبی برای آشنایی دانشجویان با جوانان دیگر، چه ترکی و چه بین المللی است و مطمئناً مسیر بهتری برای وارد شدن به اجتماعات یک کشور غریب بودن در محیط های بین المللی است.

مضرات زندگی خوابگاه های دانشجویی ترکیه در درجه اول محدودیت شرایط زندگی و امکانات مشترک مثل حمام و محیط های بهداشتی است. علاوه بر این، بیشتر خوابگاه های ترکیه براساس جنسیت تفکیک می شوند. این ممکن است برای دانشجویانی که از دیگر کشورها می آیند امری غیر ضروری یا عجیب به نظر برسد.

برخی از دانشگاهها ممکن است امکانات اضافی به دانشجویان مستعد بدهند. این امکانات می تواند شامل یارانه یا هزینه سفر باشد، اما شما باید به این موضوع به چشم یک استثنا نگاه کنید و هیچ قانون رسمی برای اخذ امکاناتی از این دست وجود ندارد. دانشجویانی که ترجیح می دهند در خوابگاه های دانشگاه زندگی نکنند، با همان گزینه هایی که هرکس به دنبال اقامت در ترکیه است، روبرو می شوند که از نظر قیمت، هزینه بیشتری را در بودجه شما خواهند داشت.

5/5 - (4 امتیاز)