همانطور که می‌دانید کشور روسیه بسیار وسیع است و دارای مناطق و اکوسیستم‌های مختلفی همچون رودخانه‌های بزرگ، دشت‌های پهناور وحشی و جنگل‌های وسیع و انبوه تشکیل شده است. از نظر تاریخی و فرهنگی نیز روسیه به همان اندازه وسعتش، غنای موسیقی و هنری دارد و میراثی غنی از گذشته به یادگار دارد. امروزه نیز آثار این غنای ادبی و فرهنگی و موسیقایی از بین‌ نرفته و این در سبک و شیوه زندگی نسل‌های مختلف مردم روسیه پیدا است.

روسیه سالیانه مهاجران زیادی را از کشورهای مختلف به سمت خود جذب می‌کند. اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که به زندگی و تحصیل و کار در روسیه علاقمند هستید، شما را به خواندن این مقاله دعوت می‌کنیم. مؤسسه مهاجر دانش با ارائه بهترین مشاوره تخصصی در زمینه مهاجرت، با صرف کمترین زمان و انرژی شما را در رسیدن به هدفتان یاری خواهد کرد. با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما بهره ببرید.  

شرایط ویزا و اقامت روسیه

قوانین مهاجرتی روسیه مانند برخی از کشورها سختگیرانه است. پس باید زمانی که برای ویزای روسیه درخواست می‌دهید، مطمئن شوید که نوع ویزایی که می‌خواهید بگیرید با هدف سفرتان مطابقت دارد یا خیر. شما از تاریخ ورودتان تا 7 روز کاری فرصت دارید که اقامت خود را در یک اداره مهاجرت محلی وزارت کشور به ثبت برسانید.

چنانچه در هتل یا هاستلی اجازه اقامت دارید، مسؤلیت ثبت اقامت شما بر عهده مدیران هتل و اگر در یک آپارتمان خصوصی ساکن شده‌اید مسؤلیت ثبت اقامت شما بر عهده مالک آپارتمان خواهد بود.

شما در روسیه همیشه باید پاسپورت، کارت مهاجرت و برگه ثبت‌نام خود را با خود داشته باشید. چنانچه کارت مهاجرت شما بنا به هر دلیلی گم و یا خراب شد، باید به اداره مهاجرت محلی وزارت کشور مراجعه کرده و یک کارت المثنی دریافت کنید. شما نیازی نیست بابت المثنی خود مبلغی بپردازید.

در صورتی که قصد دارید از طریق ویزای توریستی، خصوصی، بشر دوستانه و یا ویزای تجاری به روسیه سفر کنید، باید پیش از پایان یافتن اعتبار ویزای خود روسیه را ترک گویید. چنانچه مقررات مهاجرت را رعایت نکنید (مثلاً با یک ویزای غیر معتبر اقدام به ورود به روسیه کنید) ممکن است تا سقف 5000 روبل جریمه و یا به مدت 5 تا 10 سال از ورود مجدد به روسیه منع شوید.

مزایا و معایب زندگی در روسیه

اگر می‌خواهید در در روسیه زندگی کنید، نخست باید از جنبه‌های خوب و بد زندگی این کشور آگاهی پیدا کنید.  در ادامه به اختصار به جنبه‌های مثبت و منفی زندگی در روسیه اشاره کرده‌ایم:

مزایا:

  • فرصت‌های زیاد کاری در شهرهای بزرگ روسیه
  • امکانات آموزشی فراوان
  • غنای تاریخی و فرهنگی و ادبی
  • خدمات درمانی رایگان
  • سازگاری آسان
  • وجود فرصت‌های تجاری خوب
  • پایین بودن نرخ جرم و جنایت

معایب:

  • سختی در یافتن شغل
  • خدمات عمومی ناکارآمد (مدرسه، بهداشت و…)
  • هوای بد
  • بوروکراسی شدید
  • فساد زیاد در سازمان‌ها
  • عدم حفاظت از محیط زیست
  • نیاز شهروندان روسی به ویزا برای سفر به اکثر کشورهای جهان
  • کمبود رصت‌های شغلی در شهرهای کوچک
  • جابجایی سخت به علت وسعت زیاد روسیه

بهترین شهرها برای زندگی در روسیه

اغلب مهاجرانی که قصد دارند در روسیه زندگی کنند شهرهایی را برای زندگی انتخاب می‌کنند که بتوانند حقوق بالاتر و اقامت مقرون به صرفه‌تری را داشته باشند. در ادامه با 5 شهر برتر روسیه از نظر مهاجران را معرفی خواهیم کرد:

  1. مسکو: این شهر که از قدیمی‌ترین شهرهای روسیه به حساب می‌آید، دارای فرهنگ و تاریخی غنی است. کاخ کریملین و موزه Kolomenskoe از دیدنی‌های پر طرفدار این شهر هستند. زندگی شبانه مسکو بسیار جذاب است و مهاجران می‎توانند با هزینه کم به بهترین وسایل حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشند و در طول مدت اقامت خود به کنسرت‌ها و مکان‌های تفریحی و فرهنگی مختلفی بروند.
  2. سنت‌پترزبورگ: این یک شهر بندری در روسیه است که در مجاورت دریای بالتیک واقع است. شهر سنت‌پترزبورگ مرکز فرهنگی روسیه بوده و خانه تئاتر ماریینسکی است. این تئاتر در کل سال رویدادهای مختلف باله و اپرا را میزبانی می‌کند. این شهر با داشتن پارک اسکیت، استودیوهای هنرمندان و مد، بازارهای پر زرق و برق و زندگی شبانه پرجنب و جوش مکان خوبی برای زندگی محسوب می‌شود. علاوه بر این، مسکن خوب و هزینه زندگی پایین در این شهر برای مهاجران است.
  3. ولادی واستوک: در این شهر هرچقدر می‌خواهید می‌توانید پیاده‌روی کنید و از ورزش‌های آبی لذت ببرید. سبک زندگی این شهر تلفیقی از فرهنگ‌های غربی و شرقی و دارای محیط‌های تاریخی نیز هست. مهترین‌ صنایع این شهر ماهیگری و کشتی‌سازی است. صنایع تولید انرژی و مواد غذایی این مکان را به بهترین‌ گزینه برای مهاجرانی که به دنبال شغلی هستند تبدیل کرده است. هزینه پایین زندگی و مراقبت‌های بهداشتی و اقامتگاه‌های خانگی به‌صرفه یکی دیگر از جذابیت‌های زندگی در این شهر است.
  4. ایرکوتسک: این شهر در شرق سیبری قرار داشته و به‌خاطر معماری چوبی زیبا و موزه‌های زیادش شناخته شده است. بزرگترین دریاچه آب شیرین روسیه در این شهر قرار داشته و آب‌های شفاف و حیات‌وحش بی‌نظیری دارد. این شهر مناسب کسانی است که عاشق سرگرمی هستند زیرا سرگرمی‌های زیادی در این شهر در فضای باز برای شما فراهم شده است.
  5. کازان: این شهر نیز قدمت بسیار زیادی داشته و از بزرگترین مراکز صنعتی روسیه به شمار می‌رود. محیط‌زیست کازان و امکانات حمل و نقل آن زبانزد است. علاوه بر این، شهر دارای پارک‌ها، جنگل‌ها، رودخانه‌ها و فضاهای سبز زیادی است.

هزینه زندگی در روسیه

سبک زندگی شما در روسیه تعیین کننده هزینه زندگی شما خواهد بود. با اینکه مسکو در نظرسنجی‌های زیادی به عنوان گران‌ترین شهر اروپا ازنظر دستمزد و حقوق شناخته شده است اما شما به‌عنوان یک مهاجر می‌توانید در این شهر زندگی کنید.

یکی از آیتم‌های مقرون به‌صرفه در روسیه غذاهای خوب و با کیفیت آن است. قیمت هر وعده غذایی معمولی در غذاخوری‌های دانشجویی سطح شهرهای روسیه حدود 316 روبل است. اما اگر بخواهید در یک رستوران غذا بخورید باید برای هر وعده غذایی حداقل 760 روبل هزینه کنید.

هزینه اقامت در هتل‌‌های روسیه بخصوص در شهرهای مسکو و سن‌پترزبورگ می‌تواند بسیار گران باشد. هزینه ماهیانه یک اتاق 10 تخته دانشجویی حدود 635 روبل است اما هزینه یک شب در هتل می‌تواند مبلغی بین 952 تا 4442 باشد.

حمل و نقل در این کشور بسیار ارزان و به‌صرفه است و برای سفر کردن در شهر تنها به چند پنس نیاز خواهید داشت.  بخصوص بلیط قطار بسیار ارزان و مقرون‌به‌صرفه است.

شرایط کار در روسیه

مهمترین‌ شهرهای اقتصادی روسیه مسکو و سن‌پترزبورگ هستند که فرصت‌های شغلی زیادی را در خود دارند. این فرصت‌های شغلی بیشتر در زمینه بخش‌های خدماتی هستند همچون خرده‌فروشی، گردشگری، بهداشت و آموزش. همچنین در بخش‌های صنعتی همچون معدن و تولید و ساخت‌وساز نیز فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد. شما می‎توانید در شرکت‌های چند ملیتی بزرگ مشاغل انگلیسی زبان زیادی را در شهر‌های روسیه برای خود پیدا کنید.

بیمه و تسهیلات درمانی در روسیه

همه ساکنان روسیه می‌توانند به‌صورت رایگان خود از مراقبت‌های بهداشتی روسیه بهرمند شوند. اما این سیستم بهداشتی عمومی به دلیل ساختار ضعیف، کمبود بودجه دولتی، تجهیزات پزشکی قدیمی و دستمزد بسیار پایین کارمندان آن چندان مفید فایده نیست. به همین خاطر، اکثر مهاجران ترجیح می‌دهند سیستم خصوصی درمان را که در اکثر مناطق در دسترس است انتخاب کنند.

حمل و نقل در روسیه

همانطور که گفتیم استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در روسیه بسیار مقرون به‌صرفه است. روسیه دارای اتوبوس‌ها، واگن‌های برقی، ترامواها و قطارهای زیرزمینی است. اما باید توجه داشته باشید که در ساعات شلوغی مردم زیادی از این وسایل استفاده می‌کنند. هزینه استفاده از تاکسی از 15 تا 60 روبل متغیر است. در سال‌های اخیز، شهرهای بزرگ روسیه به اتوبوس‌ها و واگن‌های برقی مدرن‌تری مجهز شده‌اند.

در کنار سایر وسایل حمل و نقل عمومی مترو بهترین گزینه برای رفت‌وآمد در بسیاری از شهرهای روسیه بوده که شهرهای مسکو، سنت‌پترزبورگ، نیژنی نووگورود، نووسیبیرسک، سامارا، یکاترینبورگ و کازان را پوشش می‌دهد. قیمت بلیط مترو در هر شهر متفاوت است.

امنیت در روسیه

حتما شما هم افسانه‌های زیادی درباره جرم و جنایت زیاد در روسیه به گوشتان خورده است، اما باید گفت که در واقع نرخ جرم و جنایت در روسیه از میانگین نرخ جرم و جنایت در کشورهای اروپایی بیشتر نیست. باید گفت که روسیه کشوری امن بوده و مهاجران می‌توانند سفری امن بخصوص در شهرهای بزرگ روسیه را تجربه کنند. حتی می‌توان ادعا کرد که روسیه از برخی مناطق اروپا امنیت بیشتری دارد. اما مانند هر کشور دیگری میزانی از جرم و جنایت را در خود داشته که برای جلوگیری از اتفاقات بد، شما باید اقدامات اولیه امنیتی را رعایت کنید.

 باید توجه داشته باشید که روابط دیپلماتیک پرتنش روسیه و کشورهای دنیا هرگز به معنای امنیت پایین در روسیه نبوده و هر ساله بر تعداد مهاجران روسیه افزوده می‌شود.

سوالات متداول

سفر به روسیه چقدر هزینه لازم دارد؟

اگر بخواهید به مدت یک ماه در هر نقطه از روسیه به مسافرت بپردازید شما به‌طور میانگین حدود 2000 یورو نیاز دارید. اما برخی مناطق ممکن است هزینه‌ای بیشتر و یا کمتر را در بر داشته باشند. علاوه بر این سبک زندگی شما نیز بر میزان این هزینه تأثیرگذار است.

آیا روس‌ها می‌توانند انگلیسی صحبت ‌کنند؟

باوجود اینکه در مدارس روسیه دانش‌آموزان انگلیسی نیز می‌خوانند اما اکثر روس‌ها خصوصاً در مناطق دور‌افتاده و شهرهای کوچک‌تر نمی‌توانند انگلیسی صحبت کنند اما در شهرهای بزرگ‌تر مانند مسکو و سن‌پترزبورگ افراد بیشتری را خواهید یافت که می‌توانند با شما به زبان انگلیسی تکلم کنند. اما با اینحال، روس‌ها رفتار دوستانه‌ای دارند و اگر هم نتوانند با زبان انگلیسی با شما ارتباط بگیریند، در صورتی که مشکلی داشته باشید به هر نحو در صدد کمک به شما بر می‌آیند.

اجاره آپارتمان در روسیه چقدر است؟

هزینه اجاره در مناطق مختلف روسیه متفاوت است برای مثال، اجاره‌بهای یک آپارتمان در مسکو و مورمانسک یکی نیست. حتی اجاره‌بها بسته به منطقه‌ای که در هر شهر انتخاب می‌کنید می‌تواند متفاوت باشد. نوساز بودن خانه، تعداد اتاق‌ها و امکانات هر آپارتمان نیز بر میزان هزینه تأثیرگذار است. اجاره‌بهای یک آپارتمان یک اتاقه حدود 40000 به بالا است.

آیا برای سفر به روسیه ویزا نیاز است؟

نیاز به ویزا برای مهاجرت به روسیه بستگی به کشوری دارد که از آن می‌آیید. برای بررسی این موضوع که آیا برای سفر به روسیه به ویزا نیاز دارید یا نه خیر باید به سایت رسمی کنسولگری در کشور خود مراجعه کنید.

آیا زندگی در روسیه سخت است؟

کیفیت زندگی برخی از شهروندان روسیه می‌تواند بسیار بالا بوده و زندگی راحتی برای آن‌ها فراهم است. در روسیه امکانات مناسبی به شهروندان خود ارائه می‌دهد مانند دارو و آموزش رایگان. هزینه زندگی در این کشور نسبتاً پایین بوده و فرصت‌های شغلی نسبتاً خوبی برای افراد وجود دارد. اما مانند همه کشورهای دیگر، شرایط برای برخی از مردم روسیه سخت بوده و باید بدست آوردن حداقل‌ها بشدت زحمت بکشند.

آیا مهاجرت به روسیه و گرفتن اقامت دائم این کشور آسان است؟

اگرچه گرفتن اقامت دائم روسیه بسیار آسان است اما هزینه زیادی در بر دارد به این معنا که شما حتما باید در روسیه ملک خریداری کنید و حداقل 5 سال در روسیه زندگی کنید و زبان روسی یاد بگیرید.

بهترین شهر روسیه برای زندگی کجاست؟

بهترین شهر روسیه برای زندگی سنت‌پترزبورگ است. سنت‌پترزبورگ یک شهر مدرن و با امکانات است و می‌توان به راحتی و سرعت به جای جای شهر سفر کرد. معماری زیبای این شهر، پارک‌ها و رودخانه‌های فراوان آن، این شهر را در میان دیگر شهرهای روسیه منحصربفرد کرده است.

سخن پایانی

زندگی در روسیه از بعضی جهات مانند هزینه‌های به‌صرفه برای بسیاری از مهاجران مقصدی مطمئن است. شما می‌توانید در برخی حوزه‌ها مانند نفت، فناوری اطلاعات، تجارت و غیره موقعیت‌های کاری زیادی را بدست بیاورید و حتی شرایط زندگی بهتری را نسبت به کشور خود تجربه کنید. البته زندگی در روسیه بدی‌هایی هم دارد برای مثال، خیابان‌های روسیه وضعیت مناسبی ندارند، فساد و بروکراسی شدیدی در سازمان‌ها در جریان است، اقلیت‌ها از هیچ حمایتی برخوردار نیستند و کمبود برخی امکانات رفاهی در این کشور شدیداً حس می‌شود.

با اینحال، نمی‌توان گفت که روسیه روی‌هم رفته مکان بدی برای زندگی است. با مطالعه مطالب بالا حتماً توانسته‌اید چشم‌انداز خوبی از زندگی در روسیه بدست بیاورید. اگر تصمیم دارید در روسیه زندگی کنید ما در مؤسسه مهاجرتی مهاجردانش بر آنیم تا با تیم تخصصی مشاوران خود شما را با صرف کمترین هزینه و به بهترین شیوه به رؤیایتان برسانیم. با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما بهره ببرید.

5/5 - (1 امتیاز)