بریتانیا دارای 90 دانشگاه در رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی QS است. این دانشگاه‌ها هر کدام مراکز آموزش عالی بسیار معتبری برای تحصیل در سطح دنیا محسوب می‌شوند. از میان این دانشگاه‌ها، چهار موسسه در رتبه 10 برتر جهانی و 20 دانشگاه دیگر در رتبه 50 برتر جهانی قرار دارند. در ادامه با 10 دانشگاه اول در لیست بهترین دانشگاه های انگلستان و ویژگی‌ها و شرایط تحصیل در آن‌ها آشنا می‌شویم.

معیارهای انتخاب بهترین دانشگاه در جهان

قبل از هرچیز باید ببینیم بهترین دانشگاه‌های جهان بر اساس چه معیارهایی انتخاب می‌شوند. معروف‌ترین رتبه بندی‌های دانشگاه‌ها شامل رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS، رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی تایمز و رتبه‌بندی آکادمیک دانشگاه‌های جهان (ARWU) است. این رتبه بندی‌ها نیز هر کدام معیارهای مختلفی برای رتبه بندی دانشگاه‌ها دارند.

QS

رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS دانشگاه‌ها را بر اساس شش شاخص عملکرد، فعالیت‌های تحقیقاتی، تدریس، اشتغال‌پذیری و بین‌المللی‌سازی ارزیابی می‌کند. موسسات برای واجد شرایط بودن باید در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد تدریس و حداقل در دو حوزه از پنج حوزه وسیع دانشکده (هنر و علوم انسانی، مهندسی و فناوری، علوم اجتماعی و مدیریت، علوم طبیعی، علوم زیستی و پزشکی) کار کنند.

The

این رتبه بندی دانشگاه‌ها را بر اساس 13 معیار امتیازبندی کرده و رتبه بندی می‌کند. این معیارها شامل تدریس، نظرسنجی، نسبت پرسنل به دانشجو، نسبت به دکترا به لیسانس، درآمد موسسه، درآمد پژوهشی، مقالات تحقیقاتی منتشر شده، چشم انداز بین المللی و … هستند.

ARWU

این رتبه بندی که با نام رتبه بندی شانگهای نیز شناخته می‌شود، دانشگاه‌های جهان را بر اساس شش شاخص ارزیابی می‌کند. ازجمله این شاخص‌ها می‌توان به فارغ التحصیلان، جوایز، محققان، مقالات نمایه شده، عملکرد سرانه و … اشاره کرد.

لیست بهترین دانشگاه های انگلیس

در لیست بهترین دانشگاه‌های انگلستان، دانشگاه آکسفورد جایگاه اول را به خود اختصاص داده و دانشگاه کمبریج در رتبه دوم قرار دارد. همچنین دو دانشگاه از بهترین دانشگاه‌های لندن و یک دانشگاه اسکاتلند در پنج دانشگاه اول قرار دارند. سه دانشگاه در اسکاتلند یعنی دانشگاه ادینبورگ، گلاسکو و سنت اندروز در بین 25 دانشگاه برتر قرار دارند، در حالی که دانشگاه کاردیف رتبه برتر ولز را دارد و در جایگاه بیست و چهارم قرار دارد. در ادامه این دانشگاه‌ها به ترتیب معرفی می‌شوند.

دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان است که دانشمندان و دانشجویان برتر را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند. استانداردهای ورودی و پذیرش بسیار سخت و رقابتی هستند به طوری که دانشجویان زیادی از سراسر دنیا درخواست پذیرش خود را به آن‌جا ارسال می‌کنند. بیش از 30 رهبر جهان، 27 نخست وزیر بریتانیا، 50 برنده جایزه نوبل و 120 دارنده مدال المپیک در آکسفورد تحصیل کردند. استیون هاوکینگ، هیو گرانت و ایندیرا گاندی از فارغ التحصیلان مشهور این دانشگاه هستند.

این مرکز آموزشی دارای 44 کالج است که دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در آ«‌ها مستقر می‌شوند. همچنین این کالج‌ها دارای خوابگاه مختص دانشجویان هستند تا اقامت راحتی را تجربه کنند.

زندگی اجتماعی و فعالیت‌های تفریحی مانند قایقرانی، رویدادهای فرهنگی و اجتماعی نیز در کالج‌ها وجود دارد. دروس مقطع کارشناسی تقریباً به طور انحصاری توسط اساتید راهنما در کالج آن‌ها تدریس می‌شوند، در حالی که دانشجویان کارشناسی ارشد در یک دانشکده متمرکز به صورت آکادمیک تحصیل می‌کنند.

دانشگاه کمبریج

کمبریج دومین دانشگاه در لیست بهترین دانشگاه‌های انگلستان است که 117 نفر از برندگان جایزه نوبل وابسته به آن هستند. همچنین ریاضیدانان مرتبط با کمبریج 11 مدال فیلدز را به دست آورده‌اند. فارغ التحصیلان برجسته‌ای در شاخه‌های مختلف مانند بازیگری، ورزش، سیاست و … به جامعه تحویل داده است. همچنین افراد سلطنتی و شخصیت‌های فرهنگی، از جمله زیست شناس چارلز داروین، دیوید آتنبرو، جین گودال و اولیویا کولمن در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند.

دانشگاه کمبریج نیز مانند آکسفورد، یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه های جهان است. این دانشگاه تنها یک ساعت با لندن فاصله دارد. همچنین بیش از 19000 دانشجو و 9000 کارمند دارد. 31 کالج در آن وجود دارد که قدمت برخی از آنها به قرن سیزدهم باز می‌گردد و بیش از 100 بخش دانشگاهی در آن قرار دارد.

کمبریج دانشگاهی است که از نظر ریاضی بسیار قوی و شناخته شده است. برخی از مشهورترین دانشمندان بریتانیایی در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند. کتابخانه‌های کمبریج مجموعه‌های گسترده‌ای از نسخه‌های خطی قرون وسطی را در خود جای داده‌اند و موزه‌های دانشگاه مجموعه‌ای از مصنوعات باستان‌شناسی و نمونه‌های جانورشناسی را به نمایش می‌گذارند.

امپریال کالج لندن

سومین دانشگاه مشهور و معتبر دنیا در انگلستان، دانشگاه امپریال کالج لندن است. پردیس اصلی امپریال در نزدیکی کاخ کنزینگتون در محله سلطنتی کنزینگتون و چلسی و سایر پردیس‌های آن اطراف شهر قرار دارد. بیش از 125 ملیت مختلف در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

امپریال کالج لندن همواره در بین بهترین دانشگاه‌های جهان از نظر علم، فناوری، مهندسی، پزشکی و تجارت رتبه بندی شده است. این دانشگاه در سال 1907 از ادغام سه کالج در لندن تشکیل شد و اکنون 17000 دانشجو و 8000 کارمند دارد.

امپریال علاوه بر دانشمندان برتر، مدال‌آوران فیلدز و برندگان جایزه نوبل، مشاوران و سیاست‌گذاران دولتی با نفوذی نیز به جوامع بین المللی تحویل داده است. بسیاری از فارغ التحصیلان برای دستیابی به نوآوری‌ها و شغل‌های مهم، مشغول به کار می‌شوند و شرکت‌ها و استارت آپ‌های معتبری در دنیا به دنبال استخدام این افراد هستند. نویسنده اچ. جی ولز و سر الکساندر فلمینگ کاشف پنی سیلین، از فارغ التحصیلان مشهور امپریال هستند.

دانشگاه UCL

UCL اولین دانشگاهی در انگلستان بود که فارغ از کلاس، نژاد یا مذهب، دانشجو پذیرفت و اولین دانشگاهی بود که طبق فلسفه آموزشی جرمی بنتام، «بنیانگذار معنوی» دانشگاه، زنان را در شرایط برابر با مردان پذیرش می‌کرد. پردیس اصلی UCL در منطقه مرکزی لندن بلومزبری است. تقریباً نیمی از تمام دانشجویان UCL از خارج از بریتانیا هستند که به طور قابل توجهی تعداد آسیایی‌ها نسبت به افراد مقیم اتحادیه اروپا بیشتر است.

برای پذیرش، دانشجویان مقطع کارشناسی باید نمرات بالایی را در امتحانات دبیرستان خود کسب کنند. رقابتی‌ترین مدرک لیسانس این دانشگاه در فلسفه، سیاست و اقتصاد است که برای هر مکان 30 متقاضی پذیرش می‌کند. فارغ التحصیلان مشهور دانشگاه UCL عبارتند از مهاتما گاندی، الکساندر گراهام بل، مخترع تلفن و کریس مارتین از کلدپلی.

دانشگاه ادینبورگ

دانشگاه ادینبورگ که در سال 1583 تأسیس شد، پنجمین دانشگاه قدیمی در جهان انگلیسی زبان و یکی از هفت دانشگاه باستانی بریتانیا و ایرلند است. این دانشگاه از سه کالج هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی تشکیل شده است. علم و مهندسی و پزشکی و دامپزشکی نیز از بهترین کالج‌های آن محسوب می‌شوند. در داخل هر کدام از این کالج‌ها 20 مدرسه علمی نیز وجود دارد.

مجموعه‌ای از باشگاه‌ها و انجمن‌های دانشجویی، از جمله انجمن موسیقی، انجمن تئاتر و انواع تیم‌های ورزشی از جمله فوتبال، قایقرانی، جودو و راگبی ارائه در این دانشگاه وجود دارند و شرکت در آن‌ها می‌تواند فرصت مناسبی برای دانشجویانی باشد که به دنبال هنر و استعدادهای خود در زمینه‌های مختلف هستند. روزنامه دانشجویی این مرکز یکی از قدیمی‌ترین روزنامه‌های دانشجویی در انگلستان است. این روزنامه اولین بار توسط نویسنده رابرت لوئیس استیونسون تاسیس شد.

دانشگاه منچستر

دانشگاه منچستر امسال نیز در رتبه ششم لیست بهترین دانشگاه‌های انگلستان قرار داشته و در رتبه بندی جهانی در جایگاه چهلم قرار دارد. فارغ التحصیلان منچستر به طور ویژه‌ای مورد توجه کارفرمایان قرار می‌گیرند. این دانشگاه از نظر شاخص شهرت کارفرما در رتبه 21 در جهان و رتبه چهار در بریتانیا قرار دارد.

دانشگاه منچستر اولین دانشگاه مدنی انگلستان بود و ارتباط نزدیکی با میراث صنعتی شهر داشت. امروزه این دانشگاه با تمرکز بیشتر بر مهارت‌های قابل انتقال به محل کار و همچنین ارائه خدمات شغلی مانند مشاوره، کارگاه‌های CV، کارآموزی، مربیگری شغلی و ایمیل‌های شغلی، اشتغال فارغ التحصیلان خود را در اولویت قرار می‌دهد. افراد و دانشجویانی که در این مرکز مشغول به تحصیل هستند می‌تواند کار دانشجویی نیز داشته باشند و در کنار تحصیل تچربه و مهارت‌های مفیدی نیز آموزش ببینند.

کینگز کالج لندن (KCL)

هفتمین دانشگاه مطرح در بریتانیا نیز کینگز کالج لندن یا KCL است که با سه پله سقوط در رتبه بندی جهانی به رتبه چهلم رسیده است. KCL اولین دانشگاه از چهار دانشگاه مستقر در لندن در 10 دانشگاه برتر بریتانیا است. این دانشگاه در همه شاخص‌ها به ویژه برای شبکه تحقیقاتی بین المللی خود که در آن رتبه 14 را در جهان دارد، به نمرات قابل توجهی دست یافته است.

KCL میزبان جایزه تعالی منابع انسانی در تحقیقات کمیسیون اروپا است. این جایزه با هدف ارتقای کاری که توسط دانشگاه و همکاران بین المللی آنها انجام می‌شود و حمایت از مشاغل محققانی است که بیشترین سهم را در زمینه کاری خود دارند. شما نیز می‌توانید با دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی انگلستان در این مرکز مشغول به تحصیل شوید.

دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن (LSE)

مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن (LSE)، در رتبه هشتم در بریتانیا قرار دارد که امسال با 9 پله ارتقاء به رتبه 45 در سراسر جهان رسیده است. LSE امتیاز عالی را در شاخص‌های بین المللی نسبت اساتید و دانشجویان بین المللی به دست آورده است که آن را به یکی از متنوع‌ترین مکان‌ها برای تحصیل در بریتانیا و جهان تبدیل می‌کند.

60 درصد از 11000 دانشجوی LSE از خارج از کشور هستند. آمار فارغ التحصیلان آن نیز به این صورت است که، 62000 نفر از انگلستان و 30000 نفر از سایر کشورهای اروپایی، 27000 نفر از آمریکای شمالی و 25000 نفر از شرق و جنوب شرق آسیا هستند.

دانشگاه بریستول

دانشگاه بریستول در رتبه نهم لیست بهترین دانشگاه‌های انگلستان قرار دارد که امسال نیز با شش پله صعود در رتبه بندی جهانی به رتبه 58 رسیده است. این دانشگاه در تمام شاخص‌های رتبه‌بندی، به‌ویژه برای شهرت کارفرما که در آن رتبه دهم در بریتانیا و ۶۰مین رتبه جهانی را دارد، به نمرات بالایی دست یافته است.

دانشگاه بریستول دانشجویان خود را در مرکز فعالیت‌های خود مستقر می‌کند و اولین دانشگاه در بریتانیا بود که در سال 1876 دانشجویان دختر و پسر را به طور مساوی پذیرش کرد. این مرکز دانشجویان را تشویق می‌کند تا روی برنامه‌ریزی توسعه شخصی خود کار کنند و رزومه‌ای مناسب برای خود جمع آوری کنند. این رزومه می‌تواند برای پیشرفت شغلی آن‌ها بسیار مفید باشد. همچنین فرصت‌های تعاملی را ارائه می‌دهد تا دانش‌آموزان بتوانند با کسب‌وکارها در شهر بریستول و فراتر از آن شروع به شبکه‌سازی و ارتباط با یکدیگر و با کسب و کارها کنند.

دانشگاه وارویک

دانشگاه وارویک که در رتبه بندی جهانی نیز در رتبه 67 قرار دارد، امسال در جایگاه دهم بریتانیا باقی مانده است. موفقیت آن‌ها در رتبه‌بندی عمدتاً به دلیل چشم‌انداز جهانی دانشگاه است، زیرا آنها بالاترین امتیاز را در شاخص‌های نسبت اساتید و دانشجویان بین‌المللی و رتبه هفدهم در بریتانیا برای شبکه تحقیقاتی بین‌المللی خود دارند.

این مرکز یکی از دانشگاه‌های جوان‌تر محسوب می‌شود که‌ تنها حدود پنجاه سال پیش در سال 1965 تأسیس شد. امروزه این دانشگاه تقریباً 29000 دانشجو دارد که 10000 نفر از آنها از 150 کشور در سطح بین‌المللی تحصیل می‌کنند. 42.9 درصد از افراد، دانشجویان و کارکنان این دانشگاه از کشورهای دیگر هستند.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی لیست بهترین دانشگاه‌های انگلستان پرداختیم. در بررسی بهترین دانشگاه‌های انگلستان، معمولا دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج در صدر رتبه‌بندی‌ها قرار دارند. این دانشگاه‌ها به دلیل کیفیت بالای آموزش، پژوهش‌های برجسته و تأثیرگذاری جهانی شناخته شده‌اند. سایر دانشگاه‌های معتبر مانند کالج سلطنتی لندن (Imperial College London)، مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن (LSE) و دانشگاه کالج لندن (UCL) نیز در رتبه‌بندی‌های جهانی موقعیت‌های بالایی دارند. در این میان هر دانشگاه شرایط پذیرش خاص خود را دارد. درصورتی که قصد مهاجرت و ادامه تحصیل در انگلستان را دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجردانش تماس بگیرید تا اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار داده و در مسیر مهاجرت و دریافت ویزا در کنار شما باشند.

5/5 - (1 امتیاز)