آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌های ترکیه از مهم‌ترین مراحل در پذیرش داوطلبانی است که قصد تحصیل در ترکیه را دارند. ترکیه به عنوان یکی از مقاصد محبوب برای تحصیلات عالی در منطقه و جهان شناخته می‌شود و به همین دلیل، هر ساله هزاران داوطلب از سراسر جهان به دنبال فرصت‌های تحصیلی در این کشور می‌گردند. آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکیه به عنوان یک عامل تعیین ‌کننده در انتخاب داوطلبان برای پذیرش به دوره‌های مختلف ارائه می‌شوند. این آزمون‌ها معمولا شامل مهارت‌های علمی و زبانی است و بسته به نوع دوره تحصیلی و دانشگاه مقصد، ممکن است متغیر باشند.

آزمون YKS دانشگاه های ترکیه

آزمون YKS به مجموع امتحانات که شامل سه جلسه است گفته می شود. اولین جلسه از این آزمون، آزمون TYT، دومین جلسه آزمون AYT و سومین جلسه آزمون زبان خارجی YDT است. ابتدا آزمون TYT و در آخر آزمون YDT برای داوطلبان برگزار می‌شود. اگر می‌خواهید در یکی از دانشگاه‌های ترکیه ثبت نام کنید، باید در این آزمون‌ها شرکت کنید و نمره قبولی بگیرید.

آزمون ورودی   (TYT) Temel Yeterlilik Testi

داوطلبان باید در یک آزمون دو مرحله‌ای شرکت کنند تا در یکی از دانشگاه‌های ترکیه اجازه تحصیل داشته باشند. TYT یک امتحان مهم و ضروری برای پذیرش در دانشگاه است که در مرحله اول برگزار می‌شود. هدف از این آزمون سنجش تفکر منطقی، استدلال، ارزشیابی و مهارت‌های حل مسئله است. سوالات از برنامه درسی منتخب دبیرستان داده می‌شوند و حضور در جلسه الزامی است و باید در مدت زمان امتحان 165 دقیقه به 120 سوال جواب دهند.

آزمون TYT، در واقع آزمونی است که ساده ترین مهارت‌هایی را که یک دانشجو باید داشته باشد، تعیین می‌کند. به دلیل اینکه در برخی دانشگاه‌ها دانشجویان فقط می‌توانند با قبولی در آزمون TYT مشغول به تحصیل شوند، این امتحان معمولا به عنوان اولین مرحله AYT در نظر گرفته می‌شود تا در صورت قبولی و به خواست دانشجویان، بتوانند در دانشگاه موردنظر تحصیل کنند.

آزمون ورودی  (AYT) Alan Yeterlilik Testleri

داوطلبان برای ورود به دانشگاه نیازی ندارند بعد از قبولی در آزمون TYT در آزمون AYT شرکت کنند. اما به طور کلی برای تحصیل در مقطع کارشناسی باید در این آزمون شرکت کنند زیرا دانشگاه‌ها با نمره کلTYT (40%) + AYT (60%)  اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند. اگر دانشجویی بخواهد وارد رشته‌هایی مانند مهندسی یا پزشکی شود، یا قصد تحصیل در رشته حقوق یا مدیریت بازرگانی داشته باشد، باید در آزمون شرکت کند و اگر قصد تحصیل در رشته روزنامه نگاری یا ارتباطات را داشته باشد، باید در جلسات شفاهی AYT شرکت کند.

آزمون ورودی YÖS ترکیه (Türkiye Yurt Dışından Öğrenci Kabul Sınavı)

آزمون‌های TR-YÖS و YÖS برای دانشجویان خارجی است که قصد تحصیل در ترکیه را دارند.این آزمون‌ها، آزمون‌هایی هستند که برای دانشگاه‌های دولتی برگزار می شود. با قبولی در این آزمون، آن‌ها می‌توانند برای تمام رشته‌های دانشگاهی، به ویژه رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و مهندسی درخواست دهند.

آزمون پذیرش دانشجوی بین المللی ترکی  (TR-YÖS) توسط شورای آموزش عالی ترکیه برای اطمینان از استانداردسازی پذیرش دانشجویان خارج از کشور برگزار می‌شود. ÖSYM  از سال 2011 تا 2022 توسط دانشگاه‌های ترکیه تحت عنوان آزمون‌های بین المللی دانشجویی خارجی شناخته می شود و به 6 زبان ترکی، آلمانی، عربی، فرانسوی، انگلیسی و روسی برگزار می‌شود که آزمون YÖS عادی عموما توسط دانشگاه‌ها به 3 زبان ترکی، عربی و انگلیسی برگزار می‌شود.

شرایط شرکت در آزمون ورودی دانشگاه

دانش آموزانی که در سال آخر آموزش متوسطه یا فارغ التحصیلان دبیرستان می‌توانند برای این آزمون شرکت کنند.

کلیه داوطلبانی که در برنامه‌های آموزش عالی توسط  ÖSYMشرکت کرده‌اند یا کسانی که حق قبولی بدون آزمون از طریق مسابقات TÜBİTAK را دارند.

همه داوطلبانی که در آزمون YKS ثبتنام می‌کنند، باید در آزمون مهارت پایه (TYT) شرکت کنند.

کسانی که تحصیلات متوسطه خود را در خارج از کشور به پایان رسانده‌اند.

نحوه ثبت نام در آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه

بر اساس راهنمای YKS، دانش آموزانی که در سال آخر آموزش متوسطه هستند، کسانی که قبلا فارغ التحصیل شده‌اند، کسانی که فارغ التحصیلی آن‌ها به تعویق افتاده است و کسانی که در خارج از کشور تحصیل کرده‌اند می‌توانند برای آزمون ورودی دانشگاه‌های ترکیه اقدام کنند. برای ثبت نام در این آزمون‌ دانش‌آموزان باید از طریق مدرسه محل تحصیل یا سایت ÖSYM AİS درخواست دهند و با پر کردن فرم و گرفتن عکس دانشجو، هزینه‌ای که توسط ÖSYM تعیین شده از دانشجو گرفته و به داوطلب رمز عبور داده می‌شود.

همچنین داوطلبانی که قبلا در آزمون شرکت کرده‌اند، چنانچه قصد شرکت مجدد در آزمون را داشته باشند، می‌توانند از طریق ÖSYM AİS اقدام کنند و با داشتن عکس مناسب و تکمیل مشخصات در صورت نیاز مجددا برای آزمون ثبت نام کنند.

سوالات متداول

آزمون ورودی دانشگاه چیست؟

همه داوطلبان متقاضی YKS باید در مرحله اول باید در آزمون مهارت پایه TYT شرکت کنند. TYT که اولین آزمون ورودی است، شامل دروس زبان ترکی، علوم اجتماعی، ریاضی پایه و علوم است و در صورت قبولی، دانشجو می‌تواند در رشته موردنظر به تحصیل بپردازد.

آزمون TYT  چگونه خواهد بود؟

در TYT، از داوطلبان 120 سوال پرسیده می‌شود که شامل 40 سوال در آزمون ترکی، 20 سوال در آزمون علوم اجتماعی، 40 سوال در آزمون ریاضی پایه و 20 سوال در آزمون علوم است که باید در مدت 165 دقیقه زمان به آن‌ها پاسخ بدهند.

آیا ÖSYM و YKS یکسان هستند؟

آزمون مؤسسات آموزش عالی YKS سیستم آزمون انتقال از دوره متوسطه به دانشگاه است که از سال تحصیلی 2017-2018 توسط ÖSYM در ​​ترکیه اجرا و هر ساله برگزار می‌شود.

تفاوت بین AYT و TYT چیست؟

در آزمونTYT، 120  سوال پرسیده و 165 دقیقه زمان داده می‌شود. در حالی که در آزمون AYT تعداد سوالات در هر بخش 80 سوال است و 180 دقیقه زمان داده می‌شود. TYT موضوعات پایه نهم و دهم را پوشش می‌دهد، اما AYT به طور کلی دروس پایه یازدهم و دوازدهم را پوشش می‌دهد و اطلاعات محور است.

چه کسانی می توانند در آزمون YKS شرکت کنند؟

افرادی که در سال آخر آموزش متوسطه (دبیرستان، دبیرستان‌های آموزش آزاد، مدارس خارج از کشور) هستند یا کسانی که از یک موسسه آموزش متوسطه فارغ التحصیل شده‌اند می‌توانند برای این آزمون اقدام کنند.

  • نتیجه گیری:

آزمون‌های ورودی برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه نقش اساسی در تعیین و پذیرش داوطلبان به دوره‌های تحصیلی در این کشور دارند. با توجه به رقابت شدید در پذیرش داوطلبان خارجی، آشنایی دقیق با نوع و محتوای آزمون موردنظر و آمادگی کافی برای آن بسیار مهم است.

چنانچه شما هم قصد اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه از طریق شرکت در این آزمون را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با مشاوران و کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی مهاجردانش در ارتباط باشید تا با شرایط ثبتنام در آزمون آشنا شوید.آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌های ترکیه به عنوان یک چشم انداز برای تجربه تحصیل در ترکیه است و به همین دلیل از آن‌ها خواسته می‌شود که با دقت و تمرکز برای شرکت در این آزمون‌ها آماده شوند.

امتیاز