نزدیکی کشور ترکیه به قاره اروپا و قرار گرفتن این کشور در آسیا باعث شده ترکیه جز یکی از محبوب‌ترین کشورهای جهان باشد. این کشور از لحاظ جغرافیایی مساحتی بسیار کوچک دارد اما آب و هوای خوب، تنوع زیستی زیاد این کشور و فضای زیبای آن باعث شده افراد زیادی از اقصی نقاط دنیا خواهان زندگی یا کسب شهروندی ترکیه باشند. ما در این مطلب، به صورت مفصل و کامل به روش‌های دریافت انواع مختلف اقامت ترکیه اشاره می‌کنیم.

[lwptoc]

فواید دریافت اقامت ترکیه

وجود فرهنگ غنی ترکیه، مهمان نوازی زیاد مردم این کشور، وجود فضای سرمایه‌گذاری و دسترسی سه طرفه این کشور به دریاهای مختلف باعث شده مهاجران خارجی زیادی خواهان حضور در این کشور و سرمایه گذاری در آن باشند. می‌توان گفت ترکیه کشوری زیبا با فرهنگی مشابه ایران، آینده‌ای عالی و روشن برای سرمایه‌گذاری است. همه این موارد باعث جلب توجه مهاجران و سرمایه‌گذاران خارجی شده است.

یکی از اصلی‌ترین علل اخذ اقامت این کشور دستیابی به مزایای ویژه زندگی در ترکیه است. به همین خاطر، ما در این بخش به مزایای دریافت اقامت ترکیه اشاره می‌‌کنیم. کسب شهروندی ترکیه باعث اخذ مزایای زیادی همچون قابلیت تحصیل رایگان در مدارس، دسترسی به تحصیل در دانشگاه‌های این کشور، کسب گواهی‌نامه رانندگی، دریافت شماره شناسه مالیاتی، امکان باز کردن حساب بانکی به نام شخص، کرایه خانه، خرید ملک و خودرو،  امکان ازدواج با یک شخص ترک، قابلیت سفر با پاسپورت ترکیه‌ به حدود ۱۵۰ کشور مختلف می‌شود.

حتما بخوانید:

انواع مختلف اقامت ترکیه

اقامت ترکیه به دو صورت اقامت کوتاه مدت و بلندمدت قابل اخذ است. پس اگر خواهان کسب اقامت بلندمدت هستید باید پس از ورود به ترکیه با ارائه مدارک لازم به اداره کوچ شهر مربوطه خود مراجعه کرده و اقامت کوتاه مدت ترکیه را اخذ کنید. پس از آن می‌توانید برای شهروندی یا اقامت بلندمدت اقدام کنید. معمولا افراد با اهداف مختلفی همچون انجام تحقیقات کاری و دانشگاهی، گردشگری، شرکت در دوره‌های مختلفی همچون دوره زبان سلتا (که در ایران برگزار نمی‌شود)، بررسی وضعیت شغلی یا تحصیلی کشور و استفاده از خدمات پزشکی خواهان اخذ اقامت کوتاه مدت ترکیه هستند.

روش‌های متنوع دریافت اقامت ترکیه

شما با کسب اقامت ترکیه می‌توانید به بسیاری از مزایا همچون کار، تحصیل رایگان، ازدواج، کسب مدرک رانندگی، ایجاد حساب بانکی و بهره بردن از وام در ترکیه دسترسی پیدا کنید. اگر خواهان زندگی بیش از سه ماه در ترکیه هستید، باید اقامت کوتاه مدت یا بلندمدت ترکیه را کسب کنید. ما در این بخش به انواع روش‌های دریافت اقامت ترکیه برای شهروندان ایرانی اشاره می‌کنیم. به این ترتیب، شما با آگاهی از این روش‌ها می‌توانید برای اخذ انواع متنوع اقامت در این کشور  اقدام کنید.

اقامت خانوادگی

یکی از انواع روش‌های دریافت اقامت کشور ترکیه ازدواج با یک شهروند ترک است. شما به عنوان یک فرد خارجی در صورت ازدواج با یک شهروند ترک می‌توانید برای خود و فرزندان‌تان اقامت خانوادگی کسب کنید. همچنین، همسر ترک شما باید شرایط لازم برای حمایت مالی از شما و فرزندتان (در  صورت وجود) را داشته باشد.

اقامت شغلی

اخذ ویزا و اقامت کاری در ترکیه بسیار سخت است. از آنجایی که سالانه افراد زیادی خواهان کار و زندگی در ترکیه هستند و قوانین مهاجرتی ترکیه در مقابل مهاجران کشورهایی همچون افغانستان و سوریه باعث افزایش میزان تعداد مهاجران این کشورها به ترکیه شده است، دستیابی به شغل برای خارجیان در این کشور به یک معضل تبدیل شده است. در واقع، سرمایه گذاری شغلی و راه اندازی کسب و کار جز اصلی‌ترین روش‌های اخذ اقامت ترکیه  از طریق اجازه کار است. همچنین، به واسطه پرس و جو از دوستان و آشنایان خود در ترکیه می‌توانید شغل مورد نیازتان را پیدا کرده و سپس اقامت کوتاه مدت این کشور را اخذ کنید.

اقامت در ترکیه

اقامت تحصیلی

این اقامت مناسب افراد خواهان تحصیل در مدارس یا دانشگاه‌های ترکیه است. اگر جز آن دسته از افرادی هستید که برنامه تحصیل در ترکیه را دارند، این روش اقامتی مناسب شما است. شما پس از ارسال مدارک مورد نیاز خود به دانشگاه‌های مدنظرتان و قبولی در آنها می‌توانید اقدام به اخذ اقامت تحصیلی ترکیه کنید. توجه داشته باشید، شما باید اقامت تحصیلی خود را به اقامت کاری یا انواع دیگر اقامت تبدیل کنید. به این ترتیب، می‌توانید پس از پنج سال  شهروندی ترکیه را اخذ کنید.

اقامت توریستی

این نوع اقامت مناسب اشخاصی است که با اهداف مختلف همچون گشت و گذار در ترکیه، شرکت در جشنواره‌ها یا جلسات کاری چندین ماهه به ترکیه سفر می‌کنند. اگر تمایل دارید بیش از سه ماه در ترکیه اقامت داشته باشید، باید اقامت توریستی اخذ کنید. هر چند ممکن است قوانین مرتبط به این نوع اقامت  تغییر کند. بد نیست بدانید، اقامت توریستی از اواسط سال ۲۰۲۲ با توجه به قوانین به روز شده ترکیه برای شهروندان بسیاری از کشورها ابطال شده است. به همین علت، حتما قبل از اقدام برای کسب این نوع اقامت قوانین مربوطه را بررسی کنید.

اقامت از طریق خرید خانه

یکی از راحت‌ترین راه‌های کسب اقامت ترکیه به واسطه خرید خانه است. شما با پرداخت حداقل مبلغ ۷۵ هزار دلار می‌توانید در یکی از محله‌های مشخص شده ترکیه خانه بخرید. بدین صورت، موفق به اخذ  اقامت ترکیه خواهید شد. پس از خرید خانه با کمک وکیل یا دوستان معتمد خود در ترکیه می‌توانید به اداره مهاجرت شهر مربوطه مراجعه کرده و مدارک لازم را تحویل داده و اقامت یک ساله خود را دریافت کنید. دریافت اقامت یک ساله و تمدید این اقامت به مدت پنج سال شانس کسب شهروندی و پاسپورت ترکیه را افزایش میدهد.

چگونه می‌توانم شهروندی ترکیه را کسب کنم؟

شما پس از آشنایی با انواع مختلف راه‌های دریافت اقامت ترکیه همچون سرمایه‌گذاری در این کشور از طریق خرید ملکی به ارزش ۴۰۰ هزار دلار، ازدواج با یک شهروند ترک، راه‌اندازی کسب و کار در ترکیه یا پنج سال کار در یک شرکت ترک می‌توانید برای اخذ شهروندی ترکیه اقدام کنید. شهروندی ترکیه قوانین خاص خود را دارد. به عنوان مثال، شما در مدت مشخصی همچون ۹۰ روز می‌توانید خاک کشور ترکیه را ترک کنید و اگر بیش از این مدت خارج از این کشور باشید بعدها به مشکل خواهید خورد. حتما از قوانین ریز و مرتبط به نوع اقامت خود مطلع باشید. به این ترتیب، با آگاهی بیشتر اقدام کرده و مشکل خاصی نخواهید داشت.

جمع بندی

امیدواریم، با مطالعه این مطلب پاسخ سوال‌های خود در رابطه با اینکه چگونه می‌توان شهروندی ترکیه را کسب کرد و انواع مختلف اقامت ترکیه کدام‌ها هستند؟ را دریافت کرده باشید. حتما قبل از هرگونه اقدامی برای اخذ اقامت مدنظرتان در ترکیه تک تک جزئیات را در نظر داشته باشید و قانون به روز شده مرتبط به آن نوع اقامت را مطالعه کنید. به این ترتیب، با خیالی راحت، به دور از دغدغه و نگرانی برای اخذ اقامت خود اقدام می‌کنید.

5/5 - (6 امتیاز)