تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه (تحصیل در ترکیه) مطابق با استانداردهای آموزشی امریکا به صورت ترمی واحدی است که شامل دو ترم پاییزه و بهاره در یک سال و یک ترم تابستانی پیش می‌رود. تقویم آموزشی ترکیه همانند ایران است که ترم پاییزه از ماه اکتبر شروع و در آخر ژانویه پایان می‌یابد. ترم بهاره هم از از ماه فوریه میلادی آغاز و در ماه ژوئن به انتها می‌رسد. در ضمن ترم تابستانی از ماه جولای تا آگوست طول می‌کشد. تعطیلات زمستانی دانشگاه‌های ترکیه بین ماه‌های ژانویه و فوریه به مدت دو هفته است در صورتی که دانشگاه‌های ایران به غیر از مناسبت‌های رسمی، تعطیلات طولانی عید نوروز را هم دارند. اما می‌خواهیم ببینیم وضعیت امتحانات مقاطع بالاتر در دانشگاه‌های ترکیه به چه صورت است؟

[lwptoc]

امتحانات مقاطع بالاتر در دانشگاه‌های ترکیه

زبان آموزشی در دانشگاه‌های ترکیه؛ ترکی استانبولی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی است و امتحانات هم طبق تقویم آموزشی فوق در آخر ترم انجام می‌شود.

شروع تحصیل در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترای پیوسته مانند رشته‌های دامپزشکی و پزشکی نیاز به قبولی در آزمون یوس (YOS) هر دانشگاهی دارد. با این آزمون امکان تحصیل دانشجویان خارجی در رشته‌های فنی مهندسی، پزشکی، علوم انسانی و هنر دانشگاه‌های ترکیه فراهم می‌گردد. افرادی که در آخر مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد هستند برای شروع تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاه‌های ترکیه باید در آزمون ALES شرکت کنند که یک امتحان استعداد سنجی است که توانایی افراد را در زمینه‌های کلامی، رقمی و تفکر منطقی ارزیابی می‌کند.

حتما بخوانید:

درباره آزمون ALES بدانیم

سوالات آزمون ALES به گونه‌ای طراحی شده است که خیلی از فارغ التحصیلان رشته‌های دانشگاهی به آن‌ها جواب می‌دهند و محتوای آزمون جدا از تخصص رشته تحصیلی داوطلب است. امتحان ALES در 41 مرکز دانشگاهی ترکیه و قبرس شمالی برگزار می‌شود و قبولی در آن به مدت دو سال اعتبار دارد. این آزمون از طرف مرکز گزینش و جابجایی دانشجوی ترکیه (ÖSYM) دو بار در هر سال در ماه‌های دسامبر و می برگزار می‌شود. دانشگاه‌های ترکیه سالانه دو بار اقدام به پذیرش دانشجو در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا می‌کنند.

امتحانات مقاطع بالاتر در دانشگاه‌های ترکیه

دانشگاه‌های ترکیه در رتبه های بسیار بالای موسسات آموزشی جهان قرار دارند و با توجه به کیفیت آموزشی خیلی خوب این دانشگاه‌ها، اکنون 65000 دانشجوی خارجی در این کشور تحصیل می‌کنند و از آنجایی که ترکیه یک کشور توریستی است و مردم مهمان نوازی هم دارد باعث شده که هر ساله افراد بیشتری برای تحصیل به این کشور وارد شوند.

با نظر به پیشرفت علمی دانشگاه‌های ترکیه، تبادل دانشجو با دانشگاه‌های معروف دنیا مانند دانشگاه هاروارد امریکا وجود دارد بطوریکه دانشجویان ترم اول یا دوم دانشگاه‌های بنام ترکیه که رتبه تحصیلی خوبی داشته باشند می‌توانند بورس تحصیلی دانشگاه‌های شناخته شده جهانی را دریافت و در آن دانشگاه‌ها بدون امتحانات مقاطع بالاتر در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کنند.

طبق گزارش و ارزیابی یکی از سایت‌های معتبر اسپانیایی به نام "webometric" در رده بندی دانشگاه‌های جهان، دانشگاه فنی استانبول در رتبه چهارم  قرار دارد که به ارتقاء سطح استاندارد آموزشی این دانشگاه بر می‌گردد.

دیدگاه آموزش عالی ایران درباره دانشگاه‌های ترکیه

وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران، تعدادی از دانشگاه های معتبر ترکیه را به رسمیت شناخته و مدرک تحصیلی آنها را تایید می نمایند. روز به روز دانشگاه‌های ترکیه به سمت توسعه علمی و آموزشی پیش می روند. به عنوان مثال دانشگاه حاجت تپه از دانشگاه‌های معتبر ترکیه است که ارتباط مستقیمی با دانشگاه هاروارد امریکا دارد.

شرایط تحصیلی در مدارس و دانشگاه‌های ایران به گونه‌ای است که قبولی در امتحانات مقاطع بالاتر در دانشگاه‌های ترکیه و تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه برای ایرانی‌ها سهل الوصول تر است.

معمولاً افرادی که در کنکور ورودی دانشگاه‌های ایران در رشته‌های مورد علاقه  قبول نمی‌شوند به سمت دانشگاه‌های ترکیه می‌روند که مدرک فارغ التحصیلی از این دانشگاه‌ها، در دنیا به رسمیت شناخته می‌شود و حتی در اروپا بعد از دانشگاه‌های انگلیس قرار دارند.

امتحانات مقاطع بالاتر در دانشگاه‌های ترکیه

دوره های تحصیلی ترکیه

1- Ön Lisans Diplomasi که معادل دوره کاردانی ایران است و حدود 2 الی 3 سال بعد از اتمام دوره دبیرستان طول می‌کشد.

2- Lisans Diplomasi معادل دوره کارشناسی ایران است که 147 واحد درسی را پوشش می‌دهد.

3- (Yuksek Lisans Diplomasi(master معادل دورۀ فوق لیسانس ایران است و حدود دو سال طول می‌کشد. برای ورود به این دوره داشتن گواهی لیسانس ضروری و مدت تحصیل در آن، دو نیم سال تحصیلی برای کلاس درس و دو نیم سال هم برای رساله پژوهشی است. این دوره نیز با امتحانات مقاطع بالاتر در دانشگاه‌های ترکیه برگزار خواهد شد. دانشجو در این دوره 20 تا 30 واحد درسی را در دو نیم سال می‌گذراند و بقیه دوره به تهیه پایان نامه اختصاص دارد. دقیقا مشابه ایران بوده که بعد از گذراندن واحدهای تحصیلی، بقیه مدت زمان باقی‌مانده را به گذراندن پایان نامه می‌پردازیم.

این دوره با شرط داشتن معدل 3 از 4 به همراه ارائه یک مقالۀ علمی پژوهشی از پایان نامه آخر دوره در نشریات معتبر بین المللی با عنوان "کارشناسی ارشد" ارزیابی می‌شود.

4- (DOKTORA (Ph. D معادل دکترای PHD ایران است که دوره تحصیلی آن شامل چهار نیم سال کلاس درس و چهار نیم سال هم برای پژوهش است. البته دانشجو بعد از موفقیت در امتحان جامع وارد مرحله تهیه رساله پژوهشی می‌شود. در واقع این دوره 3 تا 4 سال تمام وقت طول می‌کشد. این دوره هم شامل 20 تا 30 واحد درسی است که دانشجو با گذراندن آنها به مرحله پایان نامه یا به اصطلاح تز می‌رسد.

فارغ التحصیلی این دوره با دریافت معدل 3 از 4 و ارائه یک مقاله علمی از پایان نامه در نشریات معتبر بین المللی با عنوان "دکترا" ارزشیابی می شود.

5- مدارک Veterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi که 5 سال بطور پیوسته طول می‌کشد. مثل دوره‌های دامپزشکی ، دندانپزشکی، داروسازی و... که معادل "کارشناسی ارشد" ارزیابی می‌شود.

امتحانات مقاطع بالاتر در دانشگاه‌های ترکیه

با توجه به امکانات آموزشی و منابع دانشگاه‌های ترکیه در رشته‌های پزشکی، پزشکان خوب و ماهری از دانشگاه‌های پزشکی فارغ التحصیل می‌شوند که خیلی سریع مجوز طبابت می‌گیرند و وارد بازار کار می‌‌شوند. یکی از دانشگاه‌های معروف پزشکی ترکیه دانشگاه حاجت تپه است که آموزش عالی ایران این دانشگاه را قبول دارد و به رسمیت می‌شناسد و یکی از دانشگاه های معتبر برای تحصیل پزشکی در ترکیه است .

5/5 - (1 امتیاز)