اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید، کشور ترکیه می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. این کشور به عنوان پلی بین قارۀ اروپا و آسیا کشیده شده است و همین موضوع است که باعث فرهنگ غنی این کشور گشته است. اپلای دانشگاه ترکیه هدفی است که افراد زیادی به دنبال آن هستند؛ اما آیا شما دلیل آن را می‌دانید؟ آیا دلیل افزایش تعداد دانشجویان بین‌المللی در این کشور را می‌دانید؟ آیا با شرایط اخذ پذیرش در این کشور آشنایی دارید؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ این سؤالات هستید، بهتر است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

شروط  اپلای دانشگاه ترکیه برای دانشجویان بین المللی

در حال حاضر کشور ترکیه نزدیک‌ترین کشور اروپایی نزدیک به کشور ایران است که تبدیل به مقصد بسیاری از دانشجویان ایرانی برای تحصیل شده است. اما برای اپلای دانشگاه ترکیه چگونه باید عمل کرد؟ این موضوع به این وابسته است که شما قصد دارید در دانشگاه دولتی یا خصوصی پذیرش شوید. در ادامه قصد داریم در رابطه با این موضوع اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

شرایط پذیرش در دانشگاه های دولتی ترکیه

یک آزمون به نام آزمون Yös وجود دارد که معیار دانشگاه‌های دولتی ترکیه برای پذیرش دانشجو به حساب می‌آید. این دانشگاه‌ها اولویت پذیرش خود را دانشجویانی قرار می‌دهند که نمرۀ بالایی در این آزمون کسب کرده‌اند. با این وجود می‌توان گفت قبولی در دانشگاه‌های ترکیه کمی دشوار است و کسی نمی‌تواند گرفتن اپلای دانشگاه ترکیه در این دانشگاه‌ها را برای شما تضمین کند.

برای مثال قبولی در رشته‌های مهندسی نیازمند کسب نمره 50  و قبولی در رشته‌های پزشکی نیازمند دریافت نمرۀ 95 به بالا است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت قبولی در دانشگاه‌های دولتی بسیار دشوار است اما نمی‌توان گفت غیرقابل دستیابی است، زیرا دانشجویان ایرانی فراوانی هستند که در این دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند.

شرایط پذیرش در دانشگاه های خصوصی

شما برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خصوصی و تحصیل در ترکیه نیاز به قبولی در آزمون‌های دولتی نظیر YOS یا SAT ندارید؛ بنابراین می‌توان گفت این دانشگاه‌ها شرایط پیچیده‌ای برای دانشجویان خود در نظر نگرفته‌اند تا دانشجویان با خیالی آسوده اقدام به دریافت پذیرش از این دانشگاه‌ها کنند.

شرایط پذیرش در مقاطع مختلف در دانشگاه های ترکیه

در درجۀ اول نیاز است که شما مقطع تحصیلی خود را تعیین کنید و سپس برای دریافت پذیرش در مقطع تحصیلی مورد نظر از دانشگاه انتخابی خود اقدام نمایید. شرایط  پذیرش در مقاطع تحصیلی مختلف در ترکیه کمی باهم متفاوت است:

اپلای دانشگاه ترکیه در مقطع لیسانس

اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را دارید و می‌خواید در این مقطع اپلای دانشگاه ترکیه مد نظرتان را دریافت کنید، بهتر است مطابق با دستورالعمل زیر عمل نمایید تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن پذیرش خود را دریافت نمایید. لازم است بدانید، شما باید درخواست خود را تا اول مرداد ماه برای دریافت نامۀ پذیرش در مقع لیسانس به دانشگاه مدنظرتان ارسال کنید.

  • ارائه مدرک دیپلم یا همان مدرک اتمام دورۀ دبیرستان مهم‌ترین فاکتور برای دریافت پذیرش در مقطع لیسانس است. اگر شما قبل از دریافت مدرک دیپلم خود اقدام به دریافت پذیرش از دانشگاه کرده‌اید، باید گواهی به دانشگاه ارائه دهید تا ثابت کند، شما به زودی فارغ‌التحصیل می‌شوید.
  • رونوشت سوابق تحصیلی نیز باید در پروندۀ شما وجود داشته باشد تا دانشگاه بتواند به راحتی آن را بررسی نماید.
  • مدرکی برای اثبات مهارت زبان شما نیز باید به دانشگاه ارائه شود. تافل یا آیلتس با حد نصاب نمرۀ تعیین شده توسط دانشگاه می‌تواند نشان دهندۀ مهارت شما در زبان انگلیسی باشد. البته باید بیان کنیم برنامه‌های تحصیلی دانشگاه‌های ترکیه در اصل  به زبان ترکیه‌ای ارائه می‌شود؛ بنابراین اگر شما به این زبان نیز تسلط داشته باشید، برای دانشگاه قابل قبول خواهد بود.
  • فیش پرداخت هزینه بررسی پرونده نیز باید به پروندۀ شما ضمیمه شده باشد تا به دانشگاه اثبات شود شما هزینه‌های بررسی پروندۀ خود را پرداخت کرده‌اید.
  • نامۀ اثبات تمکن مالی نیز یک مدرک مهم و اساسی به حساب می‌آید که نشان دهندۀ قدرت شما برای پرداخت هزینه‌های تحصیل و اقامت خود در این کشور است.

اپلای دانشگاه ترکیه در مقطع فوق لیسانس و دکتری

اگر می‌خواهید در مقاطع تحصیلی تکمیلی در کشور ترکیه پذیرش شوید، بهتر است وب سایت دانشگاه مدنظرتان را بررسی کنید، معمولاً دو مهلت ثبت درخواست برای تحصیلات تکمیلی وجود دارد، پایان ماه می برای ترم پاییز و پایان ماه دسامبر برای ترم بهار  دو مهلت ثبت درخواست هستند. به طور کلی می‌توان گفت تمامی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی برای اهدای نامۀ پذیرش در این مقاطع به مدارک زیر نیاز دارند:

  • فرم درخواست باید از وب سایت دانشگاه دریافت شده و تکمیل شود. متقاضی موظف است فرم درخواست را امضاء کرده و به آن متعهد شود.
  • داشتن بیانیه هدف می‌تواند مسیر دریافت پذیرش از دانشگاه های ترکیه را برای شما راحت‌تر گرداند. این بیانیه هدف می‌تواند یک پروژه یا یک انگیزه نامه باشد.
  • معرفی نامه از دانشگاه یا اساتید نیز می‌تواند کمک بزرگی برای اپلای دانشگاه ترکیه در این مقاطع باشد.
  • رونوشت سوابق تحصیلی و نمرات امتحانات تکمیلی نیز باید در پروندۀ شما وجود داشته باشد تا دانشگاه بتواند به راحتی سوابق تحصیلی شما را بررسی کند.
  • ارائه مدرک زبان یک موضوع بسیار مهم برای دانشگاه به حساب می‌آید. تافل یا آیلتس با نمرۀ قابل قبول می‌تواند مهارت شما در زبان انگلیسی را تضمین کند.
  • ارائه برگۀ تمکن مالی برای تضمین پرداخت شهریه دانشگاه و هزینه‌های زندگی بسیار مورد اهمیت است.

آیا برای اپلای دانشگاه ترکیه به مدرک زبان انگلیسی نیاز است؟

جالب است بدانید که دانشگاه های کشور ترکیه در سال 2006 رشد قابل توجهی داشته‌اند؛ زیرا در همین زما‌ن‌ بوده است که کشور ترکیه شروع به ارائه برنامه‌های تحصیلی به زبان انگلیسی کرده است. راحت‌ترین راه برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور داشتن مدرک زبان انگلیسی است. مدارکی مانند آیلتس یا تافل به راحتی می‌توانند سطح تسلط شما به زبان انگلیسی را نشان دهند. دانشگاه‌های مختلف نمره‌های متفاوتی را برای پذیرش دانشجو در نظر دارند.

روش دیگری که برای اثبات سطح زبان شما برای اپلای دانشگاه ترکیه وجود دارد، شرکت در آزمون زبانی است که توسط دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، معمولاً بیشتر دانشگاه نمره 60 را برای قبولی در این آزمون در نظر دارند اما ممکن است دانشگاه‌هایی وجود داشته باشند که نمرهۀ کم‌تر یا بیشتری برای چذیرس دانشجو در نظر بگیرند.

لازم است که بدانید اگر هیچ مدرکی برای اثبات سطح تسلط خود به زبان انگلیسی نداشته باشد و در آزمون یاد شده نیز نتوانید نمرۀ قبلی کسب کنید، باید در دوره‌های زبانی که توسط دانشگاه‌ها برگزار می‌گردد شرکت کرده و مجدد آزمون دهید. این دوره‌ها معمولاً یک ساله بوده و برای تقویت زبان انگلیسی دانشجویان برگزار می‌شود.

8 علتی که دریافت اپلای دانشگاه ترکیه به نفع دانشجویان بین المللی است

اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید، باید مزیت‌های تحصیل در کشورهای مختلف را بادقت بررسی کنید. در ادامۀ مطلب ما مزیت‌های تحصیل در ترکیه را برای شما توضیح خواهیم داد تا به صورت کامل با آن‌ها آشنا شوید.

1 –  آموزش عالی باکیفیت همراه با امکانات رفاهی مختلف

کشور ترکیه با قرارگیری در قارۀ اروپا از سیستم آموزشی بولونیا بهره برده و آن را با بالاترین کیفیت ممکن در دانشگاه‌های خود اجرا می‌کند. در کنار این کیفیت بالا دانشگاه‌های کشور ترکیه در تلاش هستند تا شرایط تحصیل را برای دانشجویان بین‌المللی هموار سازند و در همین راستا بورسیه‌های مختلفی را به دانشجویان اهدا می‌کنند، شما با دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه می‌توانید به طور چشم‌گیری هزینه‌های خود را کاهش دهید و در مخارج خود صرفه جویی کنید.

یکی دیگر از امکانات ارائه شده به دانشجویان، خوابگاه‌های نزدیک دانشگاه یا داخل دانشگاه است که می‌تواند به طور قابل توجهی هزینه‌های دانشجویان را کاهش دهد. البته تعداد این خوابگاه‌ها محدود است و برای دریافت آن‌ها باید به موقع اقدانم نمایید.

2 –  تعداد بالای دانشجو و تنوع بالا در برنامه های آموزشی

 کشور ترکیه اولین کشوری است که بیشترین تعداد دانشجو را در منطقۀ آموزش عالی اروپا دارد. این کشور با 208 دانشگاه و تعداد تقریبی 7 میلیون دانشجو، توانسته است این رتبه را کسب کند.

مهم‌ترین مزیت دریافت اپلای دانشگاه ترکیه تعداد بالای برنامه‌های آموزشی است که به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود، کشور ترکیه با ارائۀ 45 هزار برنامه مختلف تحصیلی توانسته است، دانشجویان زیادی را برای تحصیل در دانشگاه‌های خود مجاب گرداند.

3 – وجود فرهنگ های مختف در این کشور

ترکیه هزاران سال است که میزبان تمدن‌های مختلف و ریشه‌دار است؛ بنابراین به هر نقطۀ از دنیا تعلق داشته باشید، مطمئناً می‌توانید یک هم زبان با خود در این کشور بیابید. به همین دلیل است که می‌گویند ترکیه ساخته شده از فرهنگ‌های گوناگون است.

با تحصیل در این کشور خیالتان از موضوعاتی همچون نژاد پرستی راحت است، زیرا در این کشور تمدن‌ها و فرهنگ‌های بی‌شماری وجود دارد که به صورت صلح‌آمیز در کنار هم زندگی می‌کنند.

4 – امکانات آموزشی مدرن

مهم نیست در کدام یک از 208 دانشگاه ترکیه تحصیل می‌کنید، مطمئن باشید تمام دانشگاه‌های ترکیه مجهز به آخرین فناوری‌ها و مدرن‌ترین تکنولوژی‌های آموزشی هستند.

5 – شرایط زندگی آسان

مطمئناً تمامی افراد قبل از آن که برای تحصیل به کشوری مهاجرت کنند، در رابطه با هزینه‌های زندگی در آن کشور تحقیق می‌کنند. شما برای اطلاع از شرایط تحصیل، زندگی، اخذ ویزا و پاسخ هزاران پرسش دیگر خود می‌توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی مهاجردانش مشورت نمایید تا شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی نمایند.

برای توضیح این موضوع می‌توانیم بیان کنیم که تحصیل در کشور ترکیه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار مقرون به صرفه‌تر است. هزینه‌های نظیر هزینه‌های خوراک، پوشاک، مسکن و غیره در کشور ترکیه بسیار کم‌تر از سایر کشورها است؛ بنابراین می‌توان گفت هزینه‌های شما با تحصیل در این کشور به صورت چشم‌گیری کاهش خواهد یافت.

6 – فرصت یادگیری زبان ترکیه ای

شاید برایتان جالب باشد که بدانید زبان ترکیه ای پنجمین زبان پرکاربرد جهان به شمار می‌رود. شما با دریافت اپلای دانشگاه ترکیه این فرصت را دارید تا در دوره‌های آموزشی زبان ترکیه‌ای دانشگاه‌ها شرکت کنید.

7 – ارائه مدرک معتبر دانشگاهی

از آن جایی که دانشگاه‌های ترکیه براساس آخرین سیستم‌های آموزشی قارۀ اروپا اداره می‌شوند، مدرک ارائه شده توسط آن‌ها در سراسر جهان معتبر بوده و در بیشتر کشورهای جهان قابل استناد و ارائه است.

8 – یافتن فرصت های شغلی مناسب

اگر قصد پیدا کردن شغلی مناسب بعد از اتمام تحصیلات خود را داشته باشید، کشور ترکیه یک گزینه مناسب است. بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ دنیا در این کشور بوده که می‌تواند یک گزینۀ مناسب برای کاریابی باشند. با اتمام تحصیلات موظف هستید که خاک کشور ترکیه یا هر کشور دیگی را که برای تحصیل انتخاب کرده‌اید، ترک نمایید اما اگر بتوانید بعد ازاتمام تحصیلات خود شغلی در آن کشور پیدا کنید، می‌توانید برای مدتی دیگر با اخذ ویزای کاری در آن کشور اقامت داشته باشید.

سوالات متداول

آیا تسلط به زبان انگلیسی برای دریافت پذیرش در دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه اجباری است؟

بله، برای آن که بتوانید اپلای دانشگاه ترکیه را دریافت نمایید باید به زبان انگلیسی تسلط داشته و مدرکی برای اثبات آن ارائه دهید.

آیا مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه مقرون به صرفه است؟

بله، مخارج تحصیل و زندگی در  این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی مقرون به صرفه‌تر است.

آیا کشور دانشگاه‌های کشور ترکیه از بروزترین متدهای آموزشی و آخرین تکنولوژی‌های آموزشی استفاده می‌کنند؟

بله، به علت قرارگیری این کشور در قارۀ اروپا این کشور موظف است از سیستم آموزشی حاکم در این قاره پیروی کند.

مدرک ارائه شده توسط دانشگاه‌های این کشور تا چه میزان قابل استناد است؟

مدرک ارائه شده توسط دانشگاه‌های کشور ترکیه در سراسر جهان قابل ارائه و استناد است.

کلام پایانی

اپلای دانشگاه ترکیه نسبت به دریافت اپلای از دانشگاه‌های سایر کشورهای اروپایی بسیار راحت‌تر است؛ بنابراین دور از انتظار نیست که افراد زیادی به دنبال اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور و ویزای تحصیلی ترکیه باشند. با تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه شما از مزیت‌های فراوانی برخوردار خواهید شد، برای مثال دریافت مدرک معتبر و قابل استناد، تحصیل با استفاده از آخرین متدهای آموزشی روز دنیا، صرفه جوبی در مخارج تحصیل و زندگی نسبت به سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی و هزاران مورد دیگر از جمله مزیتهای تحصیل در این کشور به حساب می‌آید.

5/5 - (1 امتیاز)