تحصیل در دانشگاه‌های برتر جهان آرزوی هر فردی است که با کمی تأمل و تلاش می‌تواند به آن دست پیدا کند. از میان کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی، چند سالی است که دانشگاه‌‌های کشور روسیه نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند اما بهترین دانشگاه های روسیه برای پزشکی کدام‌ها هستند؟ آیا کشور روسیه تنها برای تحصیل در رشتۀ پزشکی گزینۀ مناسبی به شمار می‌رود؟ چه نکات مثبتی در مورد دانشگاه‌های این کشور وجود دارد که توجه دانشجویان بین‌المللی را به خود جلب کرده است؟ در این مقاله قصد داریم در مورد تمامی این پرسش‌ها توضیحاتی را در اختیار شما قرار دهیم. شما برای دریافت اطلاعات بیشتر و کامل‌تر می‌توانید با مشاوران ما در مؤسسه مهاجرتی مهاجردانش ارتباط برقرار کنید تا به بهترین شکل ممکن پرسش‌های شما پاسخ داده شود.

مزیت تحصیل در بهترین دانشگاه های روسیه برای پزشکی یا رشته های دیگر

چندین مزیت مختلف وجود دارد که در چند سال اخیر تحصیل در بهترین دانشگاه های روسیه برای پزشکی را برای دانشجویان بین‌المللی جذاب کرده است. در حال حاضر کشور روسیه دارای 741 دانشگاه برتر است که تحصیل در آن‌ها می‌تواند شما را به داشتن آیندۀ شغلی درخشان امیدوار سازد و به گونه‌ای آیندۀ شغلی شما را تضمین کند.

پیشرفته ترین متدهای آموزشی

در حال حاضر دانشگاه‌های کشور روسیه براساس آخرین متدهای آموزشی مدیریت می‌شوند که این خود به معنای سطح بالای آموزش در این کشور است.

رشتۀ پزشکی جزء مهم‌ترین رشته‌های دانشگاهی هر کشور است؛ زیرا به طور مستقیم با سلامت عموم جامعه در ارتباط است. کشور روسیه تلاش کرده است تا سطح آموزش دانشجویان پزشکی بسیار بالا باشد و این موضوع را برای دانشجویان بین‌المللی رشتۀ پزشکی نیز مورد توجه قرار داده است.

ارائه برنامه های تحصیل به زبان انگلیسی

در بهترین دانشگاه های روسیه برای پزشکی و رشته‌های تحصیلی دیگر مسئولان این کشور به طور قابل توجهی به راحتی دانشجویان بین‌المللی توجه کرده‌اند. به همین منظور است که تمام برنامه‌های تحصیلی در این کشور به دو زبان انگلیسی و روسی ارائه می‌گردد تا دانشجویان بتوانند به راحتی تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را جزء گزینه‌های خود برای تحصیل در خارج از کشور قرار دهند.

مهارت در زبان انگلیسی معیار صلاحیت پذیرش نیست

برای آن که بتوانید از دانشگاه‌های برتر کشورهایی نظیر انگلستان پذیرش بگیرید، حتماً باید مدرکی برای اثبات مهارت خود در زبان انگلیس ارائه دهید. مدارکی همچون تافل یا آیلتس معیار سنجش سطح زبان انگلیسی شما در دانشگاه‌های این گونه کشورها خواهند بود؛ اما دانشگاه‌های کشور روسیه از شما این گونه مدارک را برای اثبات سطح زبان انگلیسی طلب نخواهند کرد؛ این به این معنا است که تحصیل در روسیه نیازمند مدرک تافل یا آیلتس نبوده و شما راحت‌تر می‌توانید برای تحصیل به این کشور بروید.

تجهیزات پیشرفته آموزشی

آزمایشگاه‌های پیشرفته، کتابخانه‌های مجهز و هزاران امکانات ویژۀ دیگر در بهترین دانشگاه های روسیه برای پزشکی وجود دارد تا دانشجویان به بهترین شکل ممکن آموزش دیده و آمادۀ ورود به بازار کار شوند.

داشتن امکانات آموزشی ویژه برای دانشجویان پزشکی بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا این دانشجویان باید به طور ویژه و خاص مورد آموزش قرار بگیرند تا بتوانند در آینده جان انسان‌های دیگر را نجات دهند.

فراهم کردن مهم ترین مایحتاج زندگی

یکی از مهم‌ترین امکاناتی که دانشگاه‌های این کشور در اختیار دانشجویان بین‌المللی خود قرار می‌دهند، محل اقامت برای سپری کردن طول تحصیل است، خوابگاه‌های مجهز دانشگاه‌های این کشور می‌توانند مکانی مناسب برای گذران زندگی در طول تحصیل برای دانشجویان باشد.

ارائه مدرک معتبر

بیشتر بهترین دانشگاه های روسیه برای پزشکی از نظر وزارت بهداشت کشور ایران مورد تأیید هستند، همچنین در کشورهای دیگر مدارک این دانشگاه‌ها به صورت رسمی شناخته می‌شود؛ بنابراین قابل استناد هستند.

سخت گیرانه عمل نکردن در پذیرش دانشجویان

اگرچه بهترین دانشگاه های  کشور روسیه برای پزشکی جزء دانشگاه‌های معتبر جهان شناخته می‌شوند؛ اما به هیچ عنوان در پذیرش دانشجو سخت‌گیرانه عمل نمی‌کنند؛ بنابراین اگر به دنبال دریافت نامۀ پذیرش به راحت‌ترین حالت ممکن هستید، به دانشگاه‌های کشور روسیه نیز فکر کنید.

در کشور روسیه امنیت دارید

وقتی صحبت از تحصیل در خارج از کشور می‌شود، معمولاً افراد بسیار نگران مواردی همچون نژاد پرستی می‌شوند؛ اما آن چه که ما با اطمینان می‌توانیم به شما بگوییم این است که در جامعه کشور روسیه معمولاً مهاجرین به سرعت مورد پذیرش قرار می‌گیرند و خبری از مسائل نژاد پرستانه در این کشور نیست.

شهریه های مقرون به صرفه

در حال حاضر دانشگاه‌های کشور انگلستان و آمریکا جزء گران‌ترین دانشگاه‌های دنیا به حساب می‌آیند. تحصیل در این کشورها علاوه بر آن که شهریه‌های بسیار بالایی را به شما تحمیل می‌کنند بلکه هزینه‌های بالای زندگی را نیز برای شما به وجود می‌آورند، اما با تحصیل در کشور روسیه می‌توانید از مقرون به صرفه بودن شهریه‌های دانشگاه‌ها و هزینه‌های زندگی نهایت استفاده را کنید.

بدون آزمون ورودی به دانشجو بین المللی تبدیل شوید

همان طور که قبلاً بیان کردیم دریافت نامۀ پذیرش برای دانشگاه‌های این کشور راحت‌تر از سایر کشورها است. دانشگاه‌ها در این کشور هیچ آزمون ورودی برای پذیرش دانشجوهای خود برگزار نمی‌کنند؛ بنابراین شما به راحتی می‌توانید برای تحصیل به این کشور بروید و برای آیندۀ شغلی خود تلاش کنید.

بهترین دانشگاه های روسیه برای پزشکی کدام ها هستند؟

در ادامه قصد داریم برترین دانشگاه‌‌ها برای تحصیل پزشکی در روسیه که براساس آمارهای جهانی مشخص گشته‌اند را معرفی کنیم، این دانشگاه را براساس آمارهای به دست آمده در سطح جهانی رتبه بنده شده‌اند که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت:

دانشگاه پزشکی مسکو

این دانشگاه جزء قدیمی‌ترین دانشگاه‌های پزشکی روسیه به حساب می‌آید. این دانشگاه که به عنوان مهد پزشکی و انجمن‌های علمی این کشور شناخته می‌شود، در سال 1758 تأسیس شده است.

این دانشگاه که با نام سچنوف نیز شناخته می‌شود در بین برترین دانشگاه‌های جهانی در رتبۀ 1321 قرار گرفته است. بسیاری از دانشمندان و پزشکان بزرگ که سهم قابل توجهی در پیشرفت علم پزشکی داشته‌اند، در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند.

دانشگاه باشقیر در اوفا

این دانشگاه در شهر اوفا روسیه واقع شده است و پنجمین دانشگاه برتر این کشور در مباحث پزشکی به حساب می‌آید. این دانشگاه علاوه بر این که جزء دانشگاه‌های برتر این کشور به حساب می‌آید، جزء بزرگ‌ترین دانشگاه‌های این کشور نیز شناخته می‌شود.

این دانشگاه نیز جزء قدیمی‌ترین دانشگاه‌های پزشکی روسیه نیز به شمار می‌رود. برای آن که بتوانید ویزای تحصیلی روسیه خود را دریافت کنید، لازم است یک نامۀ پذیرش از یک دانشگاه معتبر داشته باشید، دریافت نامه پذیرش از این دانشگاه راحت‌تر از سایر مراکز آموزشی این کشور بوده و همین موضوع سبب محبوبیت آن شده است. عامل دیگری که بر روی محبویت این دانشگاه مؤثر بوده است، شهریه‌های کم و مقرون به صرفۀ آن است.

دانشگاه ولگوگراد روسیه

این دانشگاه در بین بهترین دانشگاه های روسیه برای پزشکی رتبۀ بسیار بالایی دارد؛ زیرا اساتید و استادیاران بسیار باتجربه‌ای در این دانشگاه مشغول تدریس هستند. یکی از دلایل مشهوریت این دانشگاه در سطح جهانی نیز حضور اساتید و کارکنان برجسته در این دانشگاه است.

دانشگاه کرمیا

این دانشگاه پزشکی در سیمفروپل روسیه واقع شده است و جزء ده دانشگاه برتر این کشور به حساب می‌آید. این دانشگاه علاوه بر ارائه دوره‌های آکادمیک و عمومی پزشکی، دوره‌های تخصصی در زمینۀ علوم پزشکی عمومی و داروسازی نیز برگزار می‌کند.

دانشگاه اورل

این دانشگاه از جهت‌های بسیاری منحصر به فرد است. این دانشگاه  تنها دانشگاه پزشکی عضو انجمن دانشگاه‌های کلاسیک روسیه است. اورل 110 برنامه آموزش عالی  را برای 14 رشته در هر دورۀ آموزشی معرفی می‌کند تا دانشجویان بتوانند با دست باز برنامۀ آموزشی خود را انتخاب کنند.

دانشگاه سن پترزبورگ

در بین بهترین دانشگاه های کشور روسیه برای پزشکی این دانشگاه کمک قابل توجهی به توسعۀ علم پزشکی و خدمات مراقبتی در این کشور کرده است. این مرکز آموزشی با سایر مراکز آموزش پزشکی در جهان ارتباط خوبی دارد و همین موضوع سبب شده است تا این دانشگاه پتانسیل بالایی در زمینۀ علمی و آموزشی داشته باشد.

دانشگاه کازان یک دانشگاه پزشکی چند سطحی

این دانشگاه پزشکی در بخش مرکزی  کشور وسیع روسیه واقع شده است و هزارن دانشجوی بین‌المللی تا به امروز از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. دانشگاه پزشکی کازان یک مؤسسه آموزشی چند منظوره و چند سطحی است که می‌تواند به بهترین شکل ممکن دانشجویان پزشکی را برای طبابت در آینده آماده سازد.

دانشگاه کورسک اولین میزبان دانشجویان بین المللی

این دانشگاه پزشکی در سال 1935 تأسیس شده است. اگر می‌خواهید دانشگاه شما به شهر مسکو نزدیک باشد، این دانشگاه یک انتخاب مناسب برای شما به حساب می‌آید؛ زیرا این دانشگاه در 465 کیلومتری مسکو در شهر کورسک روسیه واقع شده است.

اگر نگاهی به اولین ورودی دانشجویان بین المللی به این کشور بیندازیم، اسم این دانشگاه به طور ویژه‌ای می‌درخشد؛ زیرا این دانشگاه جزء اولین دانشگاه‌هایی بود که شروع به تدریس  MBBS به زبان انگلیسی کرد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت نامه پذیرش از دانشگاه

برای آن بتوانید از بهترین دانشگاه های روسیه برای پزشکی نامۀ پذیرش دریافت کنید، لازم است که مدارک مورد نیاز را به دانشگاه ارائه دهید. معمولاً هر دانشگاه در وب سایت خود شرایط و مدارک مورد نیاز را برای دانشجویان بین‌المللی توضیح داده است اما می‌توان بعضی از این مدارک را به طور کلی برای دریافت نامۀ پذیرش در نظر گرفت که آن‌ها را باهم بررسی خواهیم کرد:

فرم درخواست

برای آن که بتوانید دانشگاه مورد نظرتان را از درخواست خود مطلع سازید، باید یک فرم درخواست پر کرده  و به دانشگاه ارائه دهید. این فرم‌ها معمولاً در وب سایت دانشگاه‌ها گذاشته می‌شود و دانشجویان می‌توانند آن‌ها را در وب سایت دانشگاه مورد نظرشان پیدا کنند.

ارائه نمرات

برای آن که بتوانید در بهترین دانشگاه های روسیه برای پزشکی تحصیل کنید، باید حداقل 17 سال سن داشته باشید که این موضوع به معنای به پایان رساندن دورۀ دوم دبیرستان است. با به پایان رساندن دبیرستان شما می‌توانید درخواست خود را برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌ها و تحصیل در روسیه ثبت نمایید؛ اما برای این کار لازم است تا نمره‌های قبولی شما در دبیرستان در اختیار دانشگاه قرار داده شود، برای این کار لازم است تا تمام نمرات خود را اسکن کرده و در پروندۀ خود قرار دهید.

ارائه مدارک معتبر شناسایی

سفر به هر کشور خارجی نیازمند ارائه مدارک شناسایی است، کشور روسیه نیز این موضوع مستثناء نبوده و برای آن که بتوانید در خاک این کشور قدم بگذارید باید پاسپورت معتبر داشته باشید. تفاوت بین صفر کاری، توریستی یا تحصیلی به کشور روسیه وجود ندارد و همۀ آن‌ها نیازمند ارائه پاسپورت معتبر است.

ارائه عکس پاسپورت

دانشگاه‌ها معمولاً از شما تعدادی عکس می‌خواهند تا آن‌ها در داخل پروندۀ تحصیلی شما قرار دهند. دانشگاه‌های کشور روسیه نیز همین روش را برای اخذ دانشجو دارند؛ بنابراین شما باید 6 قطعۀ عکس رنگی و پاسپورتی را در اختیار دانشگاه قرار دهید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی کشور روسیه؟

  1. پاسپورت بین‌المللی معتبر اولین مدرک مورد نیاز برای صدور ویزای تحصیلی است. پاسپورت شما باید حداقل 18 ماه بیشتر از ویزای صادر شما اعتبار داشته باشد.
  2. فرم درخواست ویزای تکمیل شده که توسط متقاضی امضا شده باشد.
  3. یک عدد عکس سه در چهار که با توجه به قوانین ادارۀ مهاجرت روسیه گرفته شده باشد.
  4. ارائه مدرک تحصیلی قبلی برای دریافت ویزا و نامۀ پذیرش دانشگاه مورد نیاز است.
  5. نامۀ پذیرش دانشگاه نیز باید در پروندۀ درخواست ویزای شما وجود داشته باشد، در غیر این صورت پرونده بدون بررسی دقیق رد خواهد شد.
  6. گواهی سلامت پزشکی( ارائه گواهی آزمایش ایدز که 15 تا 30 روز قبل گرفته شده باشد نیز برای اخذ ویزای این کشور بسیار مورد اهمیت است.)
  7. پرداخت هزینه‌های بررسی و صدور ویزا و ارائه فیش‌های پرداختی به ادارۀ مهاجرت کشور روسیه.
  8. ارائه مدرکی برای اثبات تمکن مالی برای اخذ ویزای کشور روسیه مورد نیاز است.

سوالات متداول

بهترین دانشگاه های روسیه برای پزشکی که مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند، کدامند؟

دانشگاه پالوف سن پترزبورگ
دانشگاه دولتی پزشکی و دندانپزشکی اودوکیمو مسکو
دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو
دانشگاه دولتی نوبوسیبیرسک
دانشگاه دولتی پزشکی سچینوا مسکو

کدام یک از دانشگاه‌های پزشکی روسیه رتبه جهانی دارد؟

دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های پزشکی روسیه با رتبه ۷۵ بالاترین رتبه جهانی را دارد.

آیا دانشگاه‌های پزشکی روسیه برای دانشجویان بین‌المللي بورسیه تحصیلی در نظر می‌گیرد؟

 خوشبختانه پاسخ مثبت است. حدود ۱۵۰۰۰ بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌های روسیه ارائه می‌شود که امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان را فراهم می‌کند.

کلام پایانی

تحصیل در دانشگاه های روسیه می‌تواند از جوانب مختلفی به نفع شما باشد. یکی از این جنبه‌ها شهریه و هزینۀ زندگی پایین در این کشور است، شما می‌توانید با کم‌ترین هزینه نسبت به دانشگاه‌های کشورهای دیگر دورۀ تحصیلی خود را به پایان برسانید. راحتی قبولی در بهترین دانشگاه های روسیه برای پزشکی نیز یکی دیگر از مزیت‌های تحصیل در این کشور است. شما با تحصیل در بهترین دانشگاه های کشور روسیه برای پزشکی می‌توانید به آیندۀ شغلی خود را نیز تضمین کنید، زیرا مدارک ارائه شده توسط دانشگاه‌های این کشور نیز در بیشتر کشورهای جهان معتبر و قابل استناد است.

5/5 - (1 امتیاز)