اگر قصد ادامۀ تحصیل در خارج از کشور را داشته باشید، کشورهای مختلفی در لیست انتخاب شما قرار خواهند گرفت؛ اما چگونه باید از بین این گزینه‌ها بهترین آن‌ها را برای خود انتخاب کرد؟ انتخاب بهترین دانشگاه و بهترین کشور تا حد زیادی به شرایط شخصی هر فرد وابسته است؛ بنابراین تنها راه برای آن که بتوانید بهترین گزینه را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب کنید این است که شرایط تحصیل در کشورهای مختلف را مطالعه کنید. در ادامۀ این مطلب قصد داریم در رابطه با تحصیل در استانبول اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم تا شما بتوانید با خیالی آسوده و مطمئن انتخاب خود را انجام دهید. موسسه مهاجرتی مهاجردانش با کارشناسانی باتجربه در اختیار شما است تا تمام پرسش‌های شما در زمینۀ مهاجرت را پاسخگو باشد.

چرا تحصیل در استانبول در بین دانشجویان بین المللی محبوب است؟

بیش از 200 دانشگاه در ترکیه وجود دارد که بیشتر آن‌ها دولتی هستند. اولین دانشگاه خصوصی در این کشور در سال 1984 تأسیس شده است. همچنین اولین پذیرش دانشجویان بین‌المللی مربوط به یکی از دانشگاه آنتالیا در سال 2012 است. در بین همۀ شهرهای ترکیه شهر استانبول بزرگ‌ترین شهر ترکیه به حساب می‌آید که تاریخی غنی و طولانی در رابطه با آموزش دارد. بر همین اساس است که امروزه تحصیل در استانبول طرفداران بسیاری در جهان دارد. در ادامه به دلایل جذب بالای دانشجو توسط این شهر خواهیم پرداخت:

شهری غنی و پرآوازه

یکی از دلایل این که تحصیل در استانبول مورد توجه دانشجویان بین‌المللی قرار دارد، فرهنگ غنی این شهر در رابطه با آموزش و پرورش است. در حال حاضر نیز این شهر از نظر آموزشی در سطح جهانی رتبه قابل قبولی دارد. شهر استانبول پایتخت ترکیه و مرکز فرنگی و مالی این کشور است.

دانشگاه های سطح یک

بر اساس آخرین رتبه بندی قدرت سیستم آموزش عالی QS، سیستم آموزش عالی ترکیه در رتبه 43 جهان قرار دارد؛ بنابراین تحصیل در ترکیه می‌تواند یک گزینۀ ایده‌آل برای تمام افراد باشد. در بین شهرهای مختلف این کشور، استانبول به عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزشی این کشور شناخته می‌شود، زیرا بهترین دانشگاه‌های این کشور در این شهر قرار دارد.

ارائه برنامه های آموزشی متنوع

اگر به دنبال دانشگاهی هستید که طیف گسترده‌ای از برنامه‌های آموزشی را ارائه دهد، دانشگاه‌های شهر استانبول بهترین گزینه برای شما هستند. دانشگاه این شهر برای آن که بتوانند دانشجویان بیشتری را از سراسر جهان را جذب کنند، طیف گسترده‌ای از برنامه‌های آموزشی را در هر ترم به دانشجویان ارائه می‌دهند.

این دانشگاه‌ها معمولاً برنامه‌های تحصیلی ویژه‌ای برای دانشجویان رشته‌های مهندسی، تجارت و علوم کامپیوتر ارائه می‌دهند. برخی از این رشته‌های تحصیلی عبارت‌ است از: MBA و لیسانس در امور مالی، تجارت، بازرگانی، علوم سیاسی و روابط بین الملل.

استفاده از برترین متدها و تجهیزات آموزشی

شاید برای تمام دانشجویان این موضوع مورد اهمیت باشد که دانشگاه از چه متد و تجهیزاتی برای آموزش دروس استفاده می‌کنند. با تحصیل در استانبول می‌توانید از بهترین متدها و تجهیزات آموزشی برای فراگیری دروس خود در دانشگاه‌های این شهر استفاده کنید.

بازار شغلی بسیار قوی

بعد از تحصیل، پیدا کردن شغل مهم‌ترین دغدغۀ دانشجویان به حساب می‌آید، حتی بعضی از دانشجویان در کنار تحصیل اجازه دارند که ساعات مشخصی در هفته را به یک شغل اختصاص دهند، شهر استانبول می‌تواند برای پیدا کردن شغل گزینۀ بسیار مناسبی باشد، زیرا این شهر یکی از قطب‌های اصلی اقتصادی و گردشگری ترکیه به حساب می‌آید.

شرکت‌ها و بخش‌های بسیار مختلفی در این شهر وجود دارد که برای انجام کارهای خود اقدام به استخدام دانجویان بین‌المللی می‌کنند، همچنین دفاتر مرکزی شرکت‌های معرفی مانند هوآوی، فیلیپس یا آی بی ام نیز در این شهر قرار گرفته‌اند که می‌توانند گزینۀ خوبی برای دانشجویان فارغ‌التحصیل باشند.

فضای شهری استانبول

این کشور به دلیل موقعیت قرارگیری خود بین قارۀ اروپا و آسیا به عنوان یک شهر خاص در جهاد شناخته می‌شود؛ بنابراین هر ساله انبوه بسیار زیادی از گردشگران و مهاجران برای اقامت در کشور ترکیه پا به خاک این کشور می‌گذارند؛ بنابراین می‌توان گفت در این شهر اقوام و مردمان زیادی از سایر نقاط جهان به صورت صلح آمیز در کار هم زندگی می‌کنند. در این شهر علاوه بر ترکیه استانبولی، زبان‌های دیگری از جمله انگلیسی، عربی، روسی و یونانی به طور گسترده صحبت می‌شود؛ بنابراین نیازی نیست نگران موضوع زبان باشید.

کم بودن هزینه های اقامت نسبت به شهراهی بزرگ دنیا

معمولاً افراد برای تحصیل در استانبول نیاز دارند در یک مکان مشخص اقامت کنند، چندین دانشگاه استانبول برای راحتی دانشجویان خود اقدام به ارائه خدماتی در این زمینه کرده‌اند و خوابگاه‌هایی را در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهند اما باید به این موضوع توجه داشت که تعداد خوابگاه‌ها معمولاً محدود است و بسیاری از دانشجویان باید خود به دنبال مکانی برای اقامت باشند. لازم است در این رابطه این نکته بیان شود که هزینۀ اقامت در این شهر بسیار مقرون به صرفه و مناسب است و از این جهت دانشجویان را با مشکل روبرو نخواهد ساخت.

هزینه های زندگی نسبتاً مقرون به صرفه

شاید بتوان گفت شهر استانبول شهری نسبتاً گران در مبحث هزینه‌های زندگی است، اما می‌توان گفت هزینه‌های زندگی یک دانشجو در این شهر به استثنای هزینه‌های مربوط به اقامت تقریباً مقرون به صرفه است. هزینه‌های نظیر خورد و خوراک، حمل و نقل و پوشاک و غیره در دسته بندی هزینه‌های زندگی قرار می‌گیرد.

ارائه برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی

بسیاری از دانشگاه‌های استانبول برای راحتی دانشجویان بین‌المللی برنامه‌های تحصیلی خود را به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌دهند. با این کار دانشجویان، دیگر موظف به گذراندن دوره‌های زبان ترکیه‌ای نبوده و به راحتی دوران تحصیل خود را سپری می‌کنند.

معمولاً ارائه مدرک زبان ترکیه ای نیاز نیست

بیشتر دانشگاه‌ها برای آموزش دانشجویان بین‌المللی خود برنامه‌های آموزشی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند اما در بین آن‌ها دانشگاه‌هایی وجود دارند که برنامه‌های آموزشی‌شان به زبان ترکیه‌ای است. در هر صورت شما باید برای ثبت نام در هرکدام از برنامه‌های آموزشی مدرکی به دانشگاه ارائه دهید که نشان دهندۀ مهارت شما در زبان ترکیه‌ای یا انگلیسی است.

ارائه مدرک معتبر

از آن جایی که این شهر مانند مرزی قارۀ اروپا و آسیا را به یکدیگر متصل کرده است، تحصیل در استانبول تفاوت چندانی با سیستم بولونیای اتحادیه اروپا نمی‌کند، البته باید بیان کنیم که تمام دانشگاه های ترکیه که شامل 104 دانشگاه دولتی و 62 دانشگاه خصوصی است، از این سیستم آموزشی پیروی می‌کنند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مدارک ارائه شده توسط دانشگاه‌های این کشور در بیشتر نقاط جهان قابل استناد بوده و معتبر است.

چگونه از دانشگاه های استانبول پذیرش بگیریم؟

اولین قدم برای تحصیل در استانبول پیدا کردن برنامه تحصیلی مورد نظر و انتخاب آن است. بعد از آن باید دانشگاه‌ها را بررسی کرده و بهترین آن‌ها را برای تحصیلی انتخاب کنید. بعد از اتمام این مراحل نوبت به این موضوع می‌رسد که شما داوطلب تحصیل در کدام مقطع تحصیلی هستید. در ادامه قصد داریم شرایط کلی برای مقاطع تحصیلی مختلف را بیان کنیم

تحصیل در استانبول در مقطع لیسانس

برای آن که بتوانید با تحصیل در استانبول مقطع کاشناسی خود را سپری کنید، لازم است که از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده باشید و یا در آستانۀ فارغ‌التحصیلی باشید.

مدارکی که باید به دانشگاه مد نظرتان ارائه دهید تا بتوانید نامۀ پذیرش خود را در مقطع لیسانس دریافت کنید، به شرح زیر است:

  • فرم درخواست: برای آن که بتوانید تقاضای خود از دانشگاه را مطرح کنید به یک نامۀ درخواست نیاز دارید، این فرم‌ها معمولاً به صورت آماده در وب سایت دانشگاه‌ها وجود دارد و متقاضی فقط باید آن‌ها تکمیل نماید.
  • رونوشت سوابق تحصیلی: برای آن که به دانشگاه اثبات شود شما دورۀ تحصیلات 12 سالۀ خود را گذرانده‌اید، باید مدرک دیپلم و رونوشت سوابق تحصیلی خود را به دانشگاه ارائه دهید.
  • مدرک اثبات تمکن مالی، این موضوع برای دانشگاه اهمیت فراوانی دارد، زیرا دانشگاه باید مطمئن شود که شما می‌توانید از پس هزینه‌های شهریه دانشگاه برآیید البته این موضوع برای دانشجویانی که بورسیه تحصیلی ترکیه دارند، کمی متفاوت است.

تحصیلات تکمیلی در استانبول

اگر قصد گذراندن دوره‌های تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه‌های ترکیه دارید، باید به طور دقیق وب سایت دانشگاه مورد نظرتان را در رابطه با تحصیل در مقطع دکتری یا ارشد بررسی کنید. اما به طور کلی می‌توان گفت برای تحصیل دراستانبول در این مقاطع به مدارک زیر نیاز است:

  • فرم درخواست تکمیل شده توسط متقاضی
  • ارائه مدرک لیسانس یا فوق لیسانس
  • بیانیه هدف که می‌تواند یک پروژه یا یک انگیزه نامه باشد.
  • معرفی نامه از اساتید
  • ریز نمرات شما در مقطع لیسانس یا فوق لیسانس
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی که می‌تواند آیلتس یا تافل با حد نصاب تعیین شده باشد.
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه‌ مورد نظر و ارائه مدرکی برای اثبات آن.
  • ارائه مدرکی برای اثبات بودجۀ مالی مورد نظر برای پرداخت هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه.

بعد از آن که تمام مدارک خود را تکمیل کردید، لازم است درخواست خود را ثبت نمایید وسپس برای دریافت پاسخ و نامۀ پذیرش صبر نمایید. البته باید به این نکته توجه کرد که اگر دانشگاه برای شما مصاحبۀ حضوری در نظر بگیرید، لازم است به صورت حضوری به دانشگاه مراجعه کنید.

برای دریافت ویزای تحصیلی  کشور ترکیه چه اقداماتی لازم است؟

برای آن که بتوانید به عنوان دانشجو در کشور ترکیه رفت و آمد کنید، لازم است که ویزای تحصیلی ترکیه دریافت کنید؛ بنابراین برای آن که بتوانید به راحتی این ویزا را دریافت کنید، بهتر است طبق مراحل زیر اقدام نمایید:

  • 15 کشور برای ورود به کشور ترکیه نیاز به دریافت ویزا ندارند، در درجۀ اول بررسی کنید کشورتان در این لیست قرار نداشته باشد.
  • نامۀ پذیرش از دانشگاه مهم‌ترین مدرکی است که باید به کنسولگری کشور ترکیه ارائه دهید.
  • داشتن پاسپورت معتبر دومین موردی است که باید به طور ویژه به آن توجه کنید، زیرا همیشه باید اعتبار پاسپورت بیبشتر از اعتبار ویزایی باشد که درخواست آن را دارید.
  • فرم‌ها و تقاضانامه‌ها باید به طور دقیق تکمیل شده و توسط متقاضی امضاء شوند تا توسط افسران ادارۀ مهاجرت ترکیه مورد بررسی قرار بگیرند.
  • تمام فیش‌های پرداختی هزینه‌ها صدور ویزا باید در داخل پرونده شما موجود باشد تا ادارۀ مهاجرت مطمئن باشد شما هزینه‌های بررسی پرونده و صدور ویزا را پرداخت کرده‌اید.
  • عکس پاسپورتی مطابق با مشخصات بیان شده توسط کنسولگری ترکیه.
  • گواهی سلامت برای اثبات سلامتی فرد متقاضی و انجام کارهای مربوط به بیمه.

بعد از ارائه مدارک، یک زمان برای مصاحبۀ حضوری شما تعیین می‌شود. دقت کنید که به موقع در کنسولگری حضور داشته باشید و تمام مدارک را نیز همراه خود ببرید. اگر شما در این مصاحبه قبول شوید، معمولاً ظرف نهایتاً 15 روز ویزای تحصیلی شما صادر می‌گردد. بعد از دریافت ویزا و سفر به کشور ترکیه، دانشجو موظف است دراولین فرصت به پلیس محلی مراجعه کرده و برای اخذ مجوز اقامت خود ثبت نام کند. بعد از ثبت نام و دریافت اجازۀ اقامت شما می‌توانید از بیشتر حقوق شهروندی در این کشور بهره‌مند شوید. برای مثال شما به راحتی می‌توانید برای انجام کارهای بانکی خود یک حساب بانکی بازکرده و پول‌های خود را در آن نگهداری کنید.

سوالات متداول

آیا با تحصیل در استانبول می‌توانید مدرک معتبری دریافت کنید؟

بله، مدارک دانشگاه‌های ترکیه در بیشتر کشورهای جهان قابل استناد است.

آیا در دانشگاه‌های کشور ترکیه تنها باید به زبان ترکیه‌ای تحصیل کرد؟

خیر، در دانشگاه‌های این کشور برنامه‌های تحصیلی به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شود تا دانشجویان بین‌المللی راحت‌تر به تحصیل بپردازند.

آیا هزینه‌های زندگی و اقامت در کشور ترکیه مقرون به صرفه است؟

بله، در مقایسه با کشورهای نظیر آمریکا و انگلستان تحصیل در کشور ترکیه بسیار مقرون به صرفه است.

آیا برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه به نامه پذیرش از دانشگاه نیاز است؟

بله، یکی از مهم‌ترین مدارکی که باید برای دریافت ویزای تحصیلی به کنسولگری ترکیه ارائه دهیم، نامۀ پذیرش از دانشگاه است.

کلام پایانی

تحصیل در یک دانشگاه یا مدرسۀ معتبر آرزوی افراد بسیاری در سراسر جهان است. کشور ترکیه می‌تواند یکی از گزینه‌های انتخابی شما برای تحصیل در خارج از کشور باشد، زیرا تمام دانشگاه‌های این کشور به خصوص تحصیل در استانبول دارای مزیت‌های فراوانی برای دانشجویان هستند. ارائه مدرک معتبر، بورسیه‌های تحصیلی، ارائه برنامه‌های تحصیلی به زبان انگلیسی و هزاران مزیت دیگر وجود دارد که می‌تواند دانشجویان بین‌المللی را برای تحصیل در این کشور مجاب گرداند.

1/5 - (1 امتیاز)