شاید شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که قصد مهاجرت به کشورهایی نظیر انگلستان، کانادا، ترکیه یا هر کشور دیگری را داشته باشید. مهاجرت تحصیلی یکی از بهترین و مطمئن‌ترین روش‌ها برای این موضوع به حساب می‌آید. در این بین بسیاری از افراد به دلیل آن که نمی‌توانند مدرک زبان خود را دریافت کنند، از این موضوع منصرف می‌شوند اما باید به شما اطلاع دهیم که تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان نیز امکان پذیر است و شما می‌توانید با مهاجرت به این کشور از خدمت آموزشی و دیگر امکانات موجود در این کشور بهره‌مند شوید. اما شرایط تحصیل در ترکیه بدون آن که مدرک زبان داشته باشیم، چگونه است؟ آیا تمام افراد باید برای تحصیل در دانشگاه‌های کشورهای دیگر مدرک زبان ارائه دهند؟ دیگر مزیت‌های تحصیل در دانشگاه‌ های ترکیه چیست؟ در این مطلب قصد داریم نکات مربوط به این موضوع را یک به یک باهم بررسی کنیم تا شما با خیالی راحت برای گرفتن ویزای تحصیلی برای این کشور اقدام نمایید.

تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان چه شرایطی دارد؟

کشور ترکیه دارای یک سیستم آموزشی نوپا اما قوی است که براساس قوانین سیستم آموزشی اروپا اداره می‌گردد. این کشور در تلاش است تا با افزایش مزیت‌های تحصیل در دانشگاه‌های خود  هر ساله دانشجویان بین‌المللی بسیاری را جذب نماید تا بتواند علاوه بر درآمدزایی برای کشور خود، نیروهای کاری متعهد و باسوادی را تربیت نماید.

دانشجویان کشورهای انگلیسی زبان هیچ مدرکی برای اثبات سطح زبان انگلیسی خود لازم ندارند. تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان نیز میسر است؛ بنابراین دانشجویانی که از قارۀ آفریقا و آسیا به این کشور می‌آیند و قصد ادامۀ تحصیل به زبان انگلیسی یا ترکی را دارند، نیاز به ارائه مدرک بین‌المللی زبان ندارند اما باید براساس قوانین این کشور عمل نمایند.

اگر بخواهیم دربارۀ شرایط پذیرش در دانشگاه‌هایی که بدون مدرک زبان دانشجو می‌پذیرند، صحبت کنیم باید به دو گزینه‌‌ای اشاره کنیم که این دانشگاه‌ها در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهند. دانشگاه‌های ترکیه این امکان را فراهم کرده‌اند تا به صورتی دیگر سطح زبان انگلیسی یا ترکیه‌ای دانشجویان بین‌المللی را بسنجد. هر ساله آزمونی برای سنجش مهارت انگلیسی دانشجویان در دانشگاه‌های ترکیه برگزار می‌شود تا دانشجویان مورد ارزیابی قرار بگیرند. اگر دانشجویان بتوانند در این آزمون نمره قابلی قبولی را کسب نمایند، دیگر نیازی به ارائه مدرک بین‌المللی زبان انگلیسی نخواهند داشت اما چنانچه دانشجویی موفق به کسب نمرۀ حد نصاب نشود، می‌تواند در دوره‌های زبان انگلیسی که توسط خود دانشگاه برگزار می‌شود شرکت کرده و زبان خود را تقویت نماید. دقت کنید که داشتن مهارت زبان انگلیسی برای آن دسته از دانشجویانی مورد اهمیت است که برنامۀ درسی آن‌ها به زبان انگلیسی برگزار می‌شود.

اگر دانشجویی دوره‌های درسی خود را به زبان ترکی استانبولی برداشته باشد، باید در این زبان مهارت لازم را دارا باشد. در غیر این صورت باید سطح زبان ترکی خود را افزایش داده تا بتوانند برنامه‌های درسی خود را بگذرانند. معمولاً برای این دسته از دانشجویان مرخصی‌های یک إلی دو ساله در نظر گرفته می‌شود تا دانشجو بتوانند با خیالی راحت سطح زبان خود را ارتقا ببخشد.

این مرخصی یک إلی دو ساله جزئی از سال‌های تحصیلی دانشجو به حساب نمی‌آید و اگر دانشجو نتواند سطح زبان ترکی خود را ارتقا ببخشد، دانشگاه وی را اخراج خواهد کرد.

اسامی برخی از دانشگاه های کشور ترکیه که بدون مدرک زبان دانشجو می پذیرند

محور صحبت‌های ما در این مطلب دانشگاه‌ها و رشته‌هایی هستند که در این کشور بدون مدرک زبان نیز دانشجو می‌پذیرند، نام برخی از این دانشگاه‌ها را در ادامه برای شما آورده‌ایم:

  • دانشگاه آیدین استانبول
  • دانشگاه فاتح سلطان محمت
  • دانشگاه زعیم استانبول
  • دانشگاه اوفوک
  • دانشگاه آتلیم
  • دانشگاه باهچه شهیر
  • دانشگاه بیکنت
  • دانشگاه چانکایا
  • دانشگاه باشکنت
  • دانشگاه مدیپول استانبول

تحصیل در کشور ترکیه چه مدارکی نیاز دارد؟

برای تحصیل در ترکیه ابتدا باید بتوانید نامۀ پذیرش از دانشگاه مدنظرتان دریافت کنید. برای این کار باید ابتدا مدارک لازم را تهیه کرده و به دانشگاه ارائه دهید.همان طور که بیان کردیم تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان نیز امکان‌پذیر است؛ بنابراین ارائه  مدارک بین‌المللی زبان مانند تافل یا آیلتس برای اثبات مهارت در زبان انگلیسی الزامی نیست. مدارک مورد نیاز برای دریافت نامۀ پذیرش به شرح زیر است:

مدارک هویتی معتبر

اولین مدرک مورد نیاز برای دریافت نامۀ پذیرش و تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان، داشتن مدرک شناسایی معتبر است. شما باید پاسپورت خود را که دارای اعتبار ششش ماهه است به دانشگاه ارائه دهید تا دانشگاه بتواند از آن برای بررسی اطلاعات هویتی شما استفاده کند.

برگه ای برای اثبات تمکن مالی

دانشجویان بین‌المللی برای آن که بتوانند در یکی از دانشگاه‌های دولتی یا خصوصی ترکیه تحصیل کنند، باید شهریه پرداخت کنند. علاوه بر هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی فرد مانند هزینه‌های اقامت، خورد و خوراک، پوشاک و حمل و نقل در این کشور نیز باید در نظر گرفته شود. به همین دلیل است که داشتن تمکن مالی و اثبات آن برای دانشگاه و دولت ترکیه بسیار مهم است.

ارائه چند قطعه عکس 4×3

تمامی دانشگاه‌ها برای آن که بتوانند تصویری از شما در پرونده تحصیلیتان داشته باشند، درخواست چند قطعه عکس از شما را خواهند داشت. توجه داشته باشید که باید اطلاعات مربوط به شرایط عکس را قبل گرفتن عکس مطالعه کرده تا براساس آن‌ها عکس خود را تهیه کنید.

مدرک تحصیلی دوره قبل

تمامی دانشگاه‌ها برای آن که شما را در مقطع کارشناسی پذیرش کنند، نیازمند مدرکی ماندد دیپلم برای اثبات  به پایان رساندن دورۀ تحصیلی 12 ساله شما هستند. همچنین اگر متقاضی تحصیل در مقاطع ارشد یا دکتری هستید، باید مدرک تحصیلی دورۀ قبل خود را به دانشگاه ارائه دهید. تمامی این مدارک توسط سیستم آموزشی کشور ترکیه بررسی شده و معادل سازی می‌شود.

می‌توان گفت ریز نمرات و سوابق تحصیلی شما  برای بعضی دانشگاه بسیار اهمیت دارد، زیرا می‌خواهند سطح شما را سنجیده و سپس اقدام به ثبت نام شما کنند.

دیگر مزیت های تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان

تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان یکی از این مزیت‌ها به حساب می‌آید. دانشگاه‌های ترکیه در تلاش هستند تا با هموار سازی شرایط، پذیرش دانشجویان را هرچه راحت‌تر گردانند اما باید در نظر گرفت که تحصیل در برخی از رشته‌ها و برخی دانشگاه‌های این کشور بدون ارائه مدرک زبان اصلاً امکان‌پذیر نخواهد بود که برای اطلاع از آن‌ها می‌توانید با کارشناسان ما در شرکت مهاجرتی مهاجردانش ارتباط برقرار کنید.

تحصیل در این کشور دارای مزیت‌های فراوان دیگری نیز بوده که قصد داریم آن‌ها را برای شما توضیح دهیم:

دریافت مدرک قابل استناد و معتبر

کشور ترکیه مانند پلی بین قارۀ آسیا و اروپا واقع شده است و تمام سیستم آموزشی خود را براساس قوانین و مقررات سیستم آموزشی کشورهای اروپایی اداره می‌کند، از همین موضوع می‌توان نتیجه گرفت که مدرک تحصیلی که توسط دانشگاه‌های این کشور اهدا می‌گردد، دارای ارزش بالا بوده و در تمام کشورهای قارۀ اروپا و بیشتر کشورهای دیگر جهان قابل استناد است. اگر قصد بازگشت به ایران را دارید، باید در نظر داشته باشید که حتماً اعتبار مدرک دانشگاه مورد نظرتان را در ایران به طور کامل بررسی نمایید تا بعد از اتمام تحصلات خود با مشکل مواجه نشوید.

سیستم آموزشی مجهز و پیشرفته

کشور ترکیه در تلاش است تا هر ساله سیستم آموزشی خود را ارتقا بخشیده و تا به امروز نیز در این موضوع موفق عمل کرده است. دانشگاه‌های کشور ترکیه مجهز به کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌های پیشرفته‌ای هستند تا دانشجویان بتوانند طبق آخرین متدها و استاندارهای جهانی آموزش ببینند؛ بنابراین اگر شما قصد دارید در یک کشور نزدیک به ایران تحصیل کنید، کشور ترکیه بهترین گزینه به حساب می‌آید.

مقرون به صرفه بودن

اگر کمی تحقیق کرده باشید، متوجه خواهید شد که تحصیل در کشورهای اروپایی یا آمریکایی نیازمند صرف هزینه‌های بسیار بالایی است، در بین این کشورها می‌توان گفت تحصیل در کشور انگلستان و آمریکا برای شما بیشترین هزینه را به دنبال دارد اما با تحصیل در ترکیه می‌توانید به صورت چشم‌گیری در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید.

هزینۀ تحصیل و هزینۀ زندگی در کشور ترکیه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین‌تر است. برای مثال می‌توان گفت هزینۀ حمل و نقل و پوشاک در این کشور بسیار پایین و به صرفه است، زیرا این کشور یک قطب گردشگری به حساب می‌آید؛ بنابراین همواره در تلاش است شرایطی مناسب و پرتخفیف را برای گردشگران خود به وجود آورد. شما نیز به عنوان یک دانشجو می‌توانید از این موضوع استفاده نمایید تا هزینه‌های خود را کاهش دهید.

ارائه برنامه های آموزشی بسیار

ترکیه دارای بیش از 180 دانشگاه است که به جذب دانشجوبان بین‌المللی مشغول هستند. این دانشگاه‌ها برای راحتی دانشجویان برنامه‌های تحصیلی بسیاری را ارائه می‌دهند. می‌توان گفت هر ساله بیش از 3000 برنامۀ آموزشی توسط دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شود تا دانشجویان به راحتی بتوانند دورۀ تحصیلی خود را سپری کنند.

اهدای بورسیه های تحصیلی مختلف

به جزء تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان، اهدای بورسیه تحصیلی ترکیه از دیگر مزیت‌های قابل توجه تحصیل در این کشور به حساب می‌آید؛ بنابراین می‌توان گفت علاوه بر آن که هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور بسیار مقرون به صرفه است، دولت و دانشگاه‌های ترکیه سعی دارند با اهدای بورسیه‌های مختلف به دانشجویان بین‌المللی، هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور را برای آن‌ها کاهش دهند.

بورسیه تحصیلی در هر کشوری می‌تواند کمک قابل توجهی به دانشجویان کرده و هزینه‌های زندگی را برای دانشجویان بین‌المللی به صورت ویژه‌ای کاهش می‌دهد.

به راحتی صاحب شغل شوید

اگر به دنبال این هستید که بعد ازاتمام تحصیلات خود ویزای کاری دریافت کنید، انتخاب ترکیه برای تحصیل، بهترین کار است. این کشور به دلیل داشتن صنعتی فعال در بخش‌های مختلف موقعیت‌هایی شغلی بسیاری برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دارد.

شما بعد از اتمام تحصیلات خود می‌توانید به راحتی در این کشور کار پیدا کرده و برای مدتی دیگر با ویزای کاری نیز در این کشور اقامت داشته باشید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی کشور ترکیه

ویزای تحصیلی ترکیه مانند ویزای تحصیلی هر کشور دیگری  نیازمند ارائه مدارکی به ادارۀ مهاجرت آن کشور است. در ادامه مدارک مهمی که باید در پرودنۀ خود قرار دهید را باهم بررسی خواهیم کرد:

  • پاسپورت دارای اعتبار شش ماه به بالا اولین مدرک مهم برای دریافت ویزا است، زیرا اگر پاسپورت شما کم‌تر از شش ماه اعتبار داشته باشد، افسران ادارۀ مهاجرت پروندۀ شما در همان ابتدا رد خواهند کرد.
  • نامۀ پذیرش دانشگاه حتماً باید در پرونده وجود داشته باشد تا یکی از شروط بررسی پرونده توسط ادارۀ مهاجرت رعایت شده باشد.
  • وجود برگه‌ای برای اثبات تمکن مالی متقاضی به افسران پرونده نیز بسیار پراهمیت است. این تعهد مالی می‌تواند در قالب‌های مختلفی ارائه گردد.
  • بیمۀ سلامت برای تمامی افرادی که قصد ورود به کشور ترکیه را دارند اجباری است. افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به این کشور را دارند نیز باید بیمه نامه دریافت کنید. به همین منظور گواهی سلامت باید در پروندۀ درخواست ویزای شما وجود داشته باشد.

سوالات متداول

آیا تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان نیز امکان پذیر است؟

بله، شما می‌توانید بدون ارائه مدارکی مانند آیلتس یا تافل نامۀ پذیرش خود از دانشگاه‌های این کشور را دریافت نمایید.

آیا شهریۀ دانشگاه‌های این کشور مقرون به صرفه است؟

بله، دانشگاه‌های این کشور نسبت به سایر دانشگاه‌های کشورهای اروپایی شهریۀ کم‌تری دریافت می‌کنند.

برنامه‌های تحصیلی دانشگاه‌های این کشور به چند زبان ارائه می‌شود؟

برنامه‌های آموزشی برای دانشجوییان بین‌المللی به دو زبان انگلیسی و ترکی ارائه می‌گردد.

کلام پایانی

اگر قصد دارید تحصیلات خود را در یک کشور اروپایی ارتقا ببخشید، ابتدا تمام جوانب آن را بررسی نمایید. ارائه مدرک زبان انگلیسی برای تحصیل در هر کشوری مورد نیاز است اما کشور ترکیه برای تسهیل بخشیدن به شرایط پذیرش دانشجویان این مورد را اجباری ندانسته و راه‌های جایگزین دیگری برای رفع این مشکل ارائه داده است. یکی از این راه حل‌ها شرکت در آزمون تعیین سطح زبانِ دانشگاه مد نظرتان است. با این کار شما تنها نیاز به قبولی در این آزمون دارید تا بتوانید شرکت در کلاس‌های دانشگاهی خود را آغاز کنید. راه حل دیگر این کشور، برگزاری دوره‌های آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه‌ها است. شما می‌توانید با شرکت در این دوره‌ها سطح زبان انگلیسی خود را ارتقا ببخشید. به دلیل وجود همین راه ‌حل‌های جایگزین است که می‌گویند تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان نیز اماکن پذیر است.

5/5 - (1 امتیاز)