تحصیل در رشته mba ترکیه (مدیریت بازرگانی یا Business Administration یا رشته MBA) در مقطع ارشد یکی از رشته های پرطرفدار در دنیا است که هم آینده شغلی بهتری نسبت به سایر رشته‌های تحصیلی گروه علوم انسانی و اجتماعی دارد و هم اینکه به طور معمول مشاغل مرتبط با این رشته درآمد خوبی هم دارند و به همین دلایل هرساله افراد زیادی در کشورهای مختلف دنیا تصمیم به تحصیل در این رشته تحصیلی را می‌گیرند.

ترکیه یکی از اعضای گروه 20، واقع در مرز میان اروپا و آسیا، ایجاد یک ترکیب منحصر به فرد از شرق و غرب فرهنگ است. این یک مکان ایده آل برای بسیاری از دانشجویان بین المللی به دنبال MBA در ترکیه است.

برنامه های متنوع برای تحصیل در رشته mba ترکیه به مهارت های کسب و کار لازم مانند تطبیق پذیری، ابتکار سازمانی، رفتار اخلاقی، و رهبری انتقال. آنها همچنین نیاز به برنامه های عملی از نظریه ها و روش های کسب و کار آموخته شده در ترم. معلمان در این موسسات قابل توجه ماهر در پاسخ به تغییرات سریع از امروز 'اقتصاد جهانی هستند، و دانش آموزان از طریق خود سر آغاز در مقابله با این چالش ها همان هدایت کند.

دانش آموزان به دنبال MBA در ترکیه خواهد شد یک پایه محکم در کسب و کار از طریق ترم بررسی بازاریابی، امور مالی، حسابداری، مدیریت، و اخلاق به دست آورید. با برنامه های پاره وقت و تمام وقت، دانش آموزان گزینه داشته که آن را به مصرف MBA در ترکیه می آید.

[lwptoc]

رشته مدیریت بازرگانی در ترکیه

رشته مدیریت بازرگانی یکی از شاخه‌های اصلی رشته مدیریت است که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های کشور ترکیه ارائه می‌شود. محصلین در رشته مدیریت بازرگانی چگونگی استفاده از منابع محدود و تبدیل این منابع به سود و درآمد و همچنین رشد تجارت را آموزش می‌بینند.

همچنین در طول دوران تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی (MBA)، دانشجویان مفاهیمی مانند: تولید، برنامه ریزی، تصمیم گیری، مدیریت پروژه و همچنین تخصیص منابع انسانی و مالی را مطابق با اهداف، سیاست‌ها و رویه‌های سازمانی را فرا می‌گیرند و در این زمینه‌های تخصص کسب می‌کنند.

مسیر تحصیل در ترکیه با توجه به نیاز جوامع درحال پیشرفت و پیشرفته روز به روز رو به افزایش است و افراد برای تبدیل شدن به اشخاص موفقی همچون: بیل گیتس، ایلان ماسک و یا استیو جابز تحصیل در این رشته را به تحصیل در بسیاری از رشته‌های محبوب دنیا همچون: پزشکی و مهندسی ترجیح می‌دهند.

از آنجایی که رشته مدیریت بازرگانی (MBA) در زمینه تجارت به صورت تخصصی مسائل علمی را تشریح می‌کند، زمینه‌های مختلف که با تجارت در ارتباط هستند را شامل می‌شود. پس افرادی که در این رشته به تحصیل مشغول می‌شوند باید در زمینه‌های مختلف حوزه تجارت همچون: امور مالی، بانکداری، بازاریابی دیجیتال، مهمان داری، مدیریت منابع انسانی و ... تخصص کافی کسب کنند.

کشور ترکیه نیز از لحاظ موقعیت مکانی شرایط بسیار خاص و ویژه‌ای در میان کشورهای دنیا دارد و به عنوان مرز دو قاره آسیا و اروپا شناخته می‌شود. به همین علت دارای ویژگی‌های ترکیبی دو قاره اروپا و آسیا می‌باشد. همچنین هم مرزی کشور ترکیه با کشور ایران نیز یکی از دلایلی است که مهاجرت به این کشور آسیایی اروپایی در میان ایرانیان را بسیار محبوب کرده است.

حتما بخوانید:

تحصیل در رشته mba ترکیه

اگر رشته مدیریت بازرگانی انتخاب شما برای تحصیل در کشور ترکیه است با خیال راحت می‌توانید از مقطع کارشناسی که به نام BBA معروف است برنامه تحصیلی خود را شروع کنید و پس از اتمام این مقطع به سراغ دوره ارشد که معروف ترین مقطع تحصیلی در این رشته نیز است و به نام MBA شهرت دارد، ادامه تحصیل دهید. همچنین برخی دانشگاه‌های ترکیه مقطع دکترای رشته مدیریت بازرگانی را برای علاقه مندان این حوزه ارائه می‌کنند.

چرا رشته مدیریت بازرگانی در ترکیه ؟

برای پاسخ به این سوال دلایل متعددی مطرح می شود که در ادامه به برخی از این دلایل اشاره می کنیم. رشته مدیریت بازرگانی در کشور ترکیه و دانشگاه‌های این کشور بسیار حوزه گرا و متمرکز هستند و از این رو به دانشجویان این امکان را می‌دهد که به صورت تخصصی وارد حوزه‌های مختلف این رشته تحصیلی شوند.

از طرف دیگر موقعیت جغرافیایی شگفت انگیز کشور ترکیه سبب شده است تا بسیاری از شرکت‌های بزرگ تجاری دنیا سرمایه‌های خارجی خود را وارد این کشور کنند و از همین رو دانشجویان رشته Business Administration در کشور ترکیه می‌توانند این شرکت‌ها را زیر ذره بین خود قرار دهند و اطلاعاتشان را تجزیه و تحلیل کرده و علم و تجربه فردی خود را در زمینه تجارت افزایش دهند.

همچنین دانشجویان با تحصیل در برنامه‌های مدیریت بازرگانی در کشور ترکیه می‌توانند در شعب برندهای معروف جهانی مشغول به کار شوند و گاها دوره‌های کارآموزی خود را با حضور در این شعب بگذرانند و تجربه کافی برای آینده شغلی خود را کسب کنند.

علاوه بر موارد فوق دانش زبان انگلیسی دانشجویان بین المللی یک امتیاز مثبت برای حضور در شرکت‌های بین المللی است و این امر سبب می‌شود تا مسیرهای حرفه‌ای افراد در کشور ترکیه هموارتر شود.

شرایط پذیرش رشته مدیریت بازرگانی در ترکیه

شرایط مورد نیاز برای موفقیت در اخذ پذیرش تحصیلی در رشته مدیریت بازرگانی (MBA) از دانشگاه‌های کشور ترکیه با توجه به مقطع تحصیلی انتخابی متفاوت است و همچنین طول دوره تحصیل در هر یک از مقاطع نیز با دیگری متفاوت است. پس در ابتدا شرایط مورد نیاز برای گرفتن نامه پذیرش تحصیلی در مقاطع کارشناسی این رشته تحصیلی که 4 سال و یا به عبارت دیگر 8 ترم تحصیلی منظم را شامل می‌شود، را بررسی می‌کنیم.

دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کشور ترکیه به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارت اند از:

1 - دانشگاه‌های ایالتی یا دولتی

2 - دانشگاه‌های بنیادی یا خصوصی

3 - موسسات بین المللی آموزشی (شریک با دانشگاه‌ها هستند)

شرط لازم برای ورود به رشته Business Administration دانشگاه‌های ایالتی در کشور ترکیه، شرکت در آزمون YÖS یا SAT می‌باشد که یک آزمون رقابتی به حساب می‌آید. اما برای ورود به دانشگاه‌های خصوصی به داشتن مدرک آزمون YÖS یا SAT نیاز نیست و فقط ارائه مدارک مربوط به سوابق تحصیلی دور‌های گذشته همچون دبیرستان و یا آزمون ورودی به دانشگاه کافی است.

اما به صورت کلی هر دانشگاه در ترکیه سیستم خاص خود را برای جذب دانشجویان خارجی و بین المللی دارد که اطلاعات دقیق را در وب سایت خود منتشر می‌کنند. بنابراین هنگامی که دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کردید می‌توانید با مراجعه به وب سایت دانشگاه و با توجه به رشته مورد نظر مدارک مورد نظر برای اخذ پذیرش تحصیلی را ارسال کنید.

در اینجا برخی از الزامات اساسی مورد نیاز برای اکثر برنامه‌های آموزشی و رشته مدیریت بازرگانی (MBA) از دانشگاه‌های کشور ترکیه آمده است که به شرح زیر است:

  1. اسکن دیپلم (دبیرستان یا لیسانس)
  2. متن سوابق تحصیلی دوره‌های قبلی
  3. اسکن گذرنامه یا شناسنامه
  4. نمرات آزمون ورودی یا مدرک زبان
  5. مدارک بورسیه یا تمکن مالی
  6. توصیه نامه‌ها
  7. پروپوزال

از آنجایی که زبان رسمی کشور ترکیه ترکی است، متقاضیان بین المللی تحصیل در کشور ترکیه باید به یکی از دو زبان ترکی یا انگلیسی مسلط باشند و مدارک مربوط به مهارت در زبان را در زمان ثبت پذیرش به دانشگاه مورد نظر ارائه کنند. البته لازم به ذکر است برای گرفتن پذیرش تحصیلی از بسیاری از دانشگاه‌های کشور ترکیه به ارائه مدرک معتبر زبان نیاز نیست ولی داشتن مدرک در روند اخذ پذیرش تحصیلی تاثیر مثبت دارد.

مدارک آزمون‌های PTE، تافل و C1 پیشرفته یا C2 مهارت در اکثر دانشگاه‌های کشور ترکیه برای مهارت در زبان انگلیسی مورد قبول هستند که متقاضی باید این مدرک را همراه با مدارک دیگر به دانشگاه ارسال کند.

موسسه آباد مهاجر دانش نماینده رسمی برخی از دانشگاه‌های کشور ترکیه در ایران است و خدمات پذیرش تحصیلی رایگان را به متقاضیان تحصیل در کشور ترکیه ارائه می‌دهد و فقط کافی‌ست با کارشناسان موسسه آباد مهاجر دانش تماس حاصل کنید.

تحصیل در رشته mba ترکیه

بهترین دانشگاه های ترکیه در رشته مدیریت بازرگانی

خوشبختانه رشته مدیریت بازرگاتی یک رشته محبوب در کشور ترکیه است و در تمامی مقاطع تحصیلی و در دانشگاه‌های خوب این کشور ارائه می‌شود. براساس آمار وب سایت studyportal بهترین دانشگاه‌های کشور ترکیه در مقطع کارشناسی عبارت اند از:

  • دانشگاه Okan در استانبول
  • دانشگاه Yasar در ازمیر
  • دانشگاه Istanbul Aydin در استانبول
  • دانشگاه Ozyegin در استانبول
  • دانشگاه Bahçeşehir یا BAU در استانبول
  • TED University در آنکارا
  • دانشگاه Atilim در آنکارا
  • دانشگاه Istanbul Bilgi در استانبول
  • METU Middle East Technical University در آنکارا

همچنین این وب سایت بهترین دانشگاه‌های کشور ترکیه در رشته MBA که مقطع ارشد می‌باشد، را معرفی کرده است که عبارت‌اند از:

  • Sabanci University در استانبول
  • Istanbul Okan University در استانبول
  • Ozyegin University در استانبول
  • Kadir Has University در استانبول
  • University یا BAU در استانبول
  • Koc University در استانبول
  • Bilkent University در آنکارا
  • Istanbul Aydin University در استانبول
  • METU Middle East Technical University در آنکارا

هزینه تحصیل رشته مدیریت بازرگانی در ترکیه

کشور ترکیه یکی از کشورهای مقرون به صرفه هم برای تحصیل و هم برای زندگی در حوزه کشورهای آسیایی و اروپایی می‌باشد، به همین دلیل یکی از گزینه‌های مناسب برای تحصیل در خارج از کشور و مهاجرت تحصیلی است. شهریه دانشگاه‌های دولتی در کشور ترکیه به نسبت پایین‌تر از دانشگاه‌های خصوصی است و همچنین تحصیل در مقاطع مختلف نیز شامل هزینه‌ها و شهریه‌های متفاوتی می‌شود.

به طور مثال طول دوره‌های کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی 4 سال است که برای همین رشته در مقطع ارشد به طور معمول 2 سال زمان نیاز است. شهریه دانشگاه‌ها به صورت سالیانه از متقاضیان دریافت می‌شود که به طور میانگین شهریه دوره کارشناسی در این رشته تحصیلی از 3 هزار یورو در سال شروع می‌شود و در برخی از دانشگاه‌ها تا حدود 16 هزار یورو در سال نیز می‌رسد.

همچنین شهریه دوره‌های ارشد در رشته MBA برای یک سال تحصیلی از مبلغ 1.700 یورو شروع می‌شود و به مبلغ 15 هزار یورو نیز می‌رسد که این شهریه‌ها کاملا به نوع دانشگاه بستگی دارد. در زیر به شهریه چند دانشگاه در ترکیه اشاره می‌شود:

  • شهریه یک سال تحصیل در مقطع کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه اکان Okan، درحدود 3.818 یورو است که در طول 4 سال متقاضی باید مبلغی درحدود 15.272 یورو برای هزینه شهریه خود در نظر داشته باشد.
  • شهریه تحصیل یک ساله در دوره کارشناسی در رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه Yasar که در شهر ازمیر قرار گرفته است، در حدود 7.470 یورو می‌باشد که با احتساب 4 سال تحصیلی مبلغ کل برای گرفتن مدرک کارشناسی از این دانشگاه در حدود 29.880 یورو می‌شود.
  • شهریه یک سال تحصیلی در مقطع ارشد در رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه سابانچی Sabanci، 14.358 یورو است که با توجه به طول دروه 2 ساله این رشته، دانشجو باید مبلغی درحدود 28.716 یورو پرداخت کند.
  • شهریه یک سال تحصیل در دوره‌ کارشناسی ارشد دانشگاه Ozyegin که در استانبول واقع شده است در حدود 7.136 یورو است که طول این برنامه یک سال است.

البته لازم به ذکر است بدانید که اکثر دانشگاه‌های کشور ترکیه برنامه‌های متنوع بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی خود اختصاص داده‌اند و دانشجو با ارائه درخواست به دفتر پذیرش بورسیه‌ها، می‌تواند برای گرفتن این بورسیه‌ها اقدام کند و در هزینه‌های تحصیلی خود صرفه جویی کند.

اگر خواهان تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی هستید، کشور ترکیه فرصت‌های بسیار خوبی را پیش روی شما قرار داده است و فقط کافی است تا تصمیم نهایی خود را بگیرید و با مشاوران با تجربه  موسسه آباد مهاجر دانش تماس حاصل کنید.

4/5 - (3 امتیاز)