به علت شرایط خوب تحصیل در دانشگاه‌های روسیه، امروزه تحصیل در این کشور طرفداران زیادی پیدا کرده است. شما برای اخذ پذیرش دانشگاه‌های روسیه نیازی به ارائه مدرک زبان ندارید و همین مورد یک‌ مزیت بزرگ به‌حساب می‌آید. پس از دریافت پذیرش از دانشگاه موردنظر، می‌توانید در دوره‌های پادفک شرکت داشته باشید و سطح زبان خود را بالا ببرید. برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه باید یک‌سری مدارک ارائه دهید که از جمله آن‌ها می‌توان به نامه پذیرش دانشگاه، ریزنمرات تحصیلی، انگیزه‌نامه، فرم درخواست ویزای دانشجویی و… اشاره کرد.

مزیت های تحصیل در کشور روسیه بدون مدرک زبان

بهترین دانشگاه‌های جهان را می‌توانید در روسیه پیدا کنید. مراکز علمی و دانشگاهی روسیه در طول زمان پیشرفت و توسعه زیادی داشته‌اند و بهترین امکانات آموزشی و رفاهی را در اختیار دانشجویان خود قرار داده‌اند. هم‌اکنون دانشگاه‌های بسیاری در روسیه وجود  دارد که از نظر کیفیتی با دانشگاه‌های اروپا و آمریکا در یک سطح قرار دارند. تحصیل در روسیه با وجود کیفیت بالای آموزشی، هزینه پایین‌تری برای شما در پی خواهد داشت. همین مسئله سبب شده که دانشجویان بین‌الملل علاقمند به تحصیل در روسیه شوند. از مزیت‌های تحصیل در روسیه می‌توان به امکان تحصیل بدون ارائه مدارک زبان اشاره کرد. در دانشگاه‌های روسیه شاهد برگزاری دوره‌های آمادگی زبان روسی (پادفک) ویژه دانشجویانی هستیم که تسلط کافی در زمینه زبان را ندارند.

 شما می‌توانید در دانشگاه‌های این کشور به تحصیل به زبان انگلیسی بپردازید. رشته‌های متنوعی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وجود داشته که تدریس دروس در آن به زبان انگلیسی انجام می‌گیرد. شما برای تحصیل در دانشگاه‌های روسیه لازم نیست که آزمون ورودی خاصی را پشت سر بگذارید و از شما آزمون ورودی گرفته نمی‌شود. جدای از این مورد، تحصیل در دانشگاه‌های روسیه از شرایط سنی برخوردار نبوده و امکان تحصیل در آن برای اغلب دانشجویان وجود دارد. از دیگر مزیت‌های تحصیل در روسیه  بدون مدرک زبان می‌توان به امنیت بالا و موردتایید بودن برخی از دانشگاه‌های روسیه برای کشورهای جهان اشاره کرد.

تحصیل در کشور روسیه به زبان انگلیسی

بسیاری از دانشجویان بین‌الملل به زبان انگلیسی تسلط داشته و مایل هستند به این زبان به تحصیل بپردازند. در صورت تمایل، شما می‌توانید در دانشگاه‌های روسیه حتی بدون برخورداری از مدرک زبان و تنها با گذراندن دوره‌های پادفک به تحصیل انگلیسی بپردازید. همچنین دوره‌های آمادگی تحت عنوان پادفک به زبان انگلیسی برگزار می‌شود تا افراد بتوانند به‌خوبی در دانشگاه‌های انگلیسی زبان این کشور به تحصیل مشغول شوند. براساس اینکه شما پذیرش کدام یک از دانشگاه‌های روسیه را بخواهید، مدارک و شرایط لازم‌ جهت تحصیل دانشجویان به این زبان متفاوت خواهد بود. شما در اغلب دانشگاه‌های روسیه می‌توانید بدون مدرک زبان در رشته‌های محبوب مشغول به تحصیل شوید. موارد زیر اشاره به دانشگاه‌هایی از روسیه داشته که در آن‌ها امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد.

  • دانشگاه HSE
  • دانشگاه تحقیقات هسته‌ای ملی روسیه
  • دانشگاه رودن
  • دانشگاه سن‌پترزبورگ
  • دانشگاه لومونوسف
  • دانشگاه علوم و تکنولوژی MISiS
  • دانشگاه نووسبیرسک
  • دانشگاه دولتی اورال
  • دانشگاه پلی‌تکنیک تومسک

دریافت ویزای دانشجویی روسیه

دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در مدارس روسیه را دارند، نیازمند دریافت ویزای تحصیلی روسیه هستند. دانشجویانی که موفق به دریافت نامه پذیرش از دانشگاه مدنظر روسبه شده‌اند، می‌بایست مدارک لازم را به همراه داشته و مراجعه‌ای به سفارت روسیه داشته باشند تا بتوانند ویزای خود را دریافت کنند‌. دانشجویان پس از اینکه به روسیه راه یافتند تنها ۹۰ روز فرصت دارند که اقامت موقت خود را دریافت کنند. موارد زیر اشاره به مدارک لازم جهت دریافت ویزای دانشجویی روسیه دارد.

  • فرم درخواست ویزای دانشجویی
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • آخرین مدرک تحصیلی در کنار ترجمه مدارک
  • ریزنمرات تحصیلی
  • رزومه تحصیلی
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه
  • پاسپورت با اعتبار حداقل شش ماه
  • مدارک شناسایی
  • گواهی تست HIV منفی
  • گواهی تمکن مالی
  • چند عدد عکس

شرایط تحصیل در کشور روسیه بدون مدرک زبان

امروزه بیشتر دانشجویان از سراسر جهان مایل هستند در بهترین دانشگاه‌های روسیه به تحصیل بپردازند. شرایط تحصیل در دانشگاه‌های روسیه در واقع وابسته به نوع دانشگاه و برنامه تحصیلی آن کشور است‌. شما برای تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌های برتر جهان نیازمند ارائه مدرک زبان هستید، در حالی که دانشگاه‌های روسیه از این قائده مستثنی بوده و شما بدون داشتن مدرک زبان می‌توانید به تحصیل در دانشگاه‌های این کشور بپردازید. تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های روسیه نیازمند ارائه مدرک زبان نبوده؛ اما در صورتی که مایل هستید در مقاطع تحصیلات تکمیلی به تحصیل در دانشگاه‌های روسیه بپردازید، باید مدرک زبان روسی یا انگلیسی را ارائه دهید.

در صورت عدم تسلط به مهارت زبان، شما می‌توانید از دوره‌‌های پادفک شرکت داشته باشید. برای اینکه بتوانید از مراکز آموزش عالی روسیه پذیرش بگیرید، می‌بایست مدرک دیپلم دوازده ساله خود را ارائه دهید‌. شرط معدل نیز از دیگر نکاتی بوده که باید مدنظر قرار دهید. برای اینکه موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های روسیه شوید، می‌بایست حداقل معدل شانزده داشته باشید.

تحصیل دندانپزشکی در روسیه بدون آزمون

دانشگاه‌های روسیه در شاخه علوم پزشکی از نظر کیفیت آموزشی در سطح بالایی قرار داشته و در لیست معتبرترین و بهترین دانشگاه‌های دنیا جهت تحصیل دندانپزشکی جای می‌گیرد. به‌صورت کلی، برای اینکه موفق به اخذ پذیرش دانشگاه‌های روسیه شوید، الزامی برای گذراندن آزمون‌های ورودی دیده نمی‌شود. به خاطر داشته باشید که متقاضیان شرکت در دوره‌های پادفک، پس از اینکه این آزمون به پایان رسید، می‌بایست اقدام به شرکت در یک آزمون با سطح متوسط کرده و موفق به دریافت امتیاز لازم جهت پذیرش در رشته دلخواه خود شوند‌.

شما می‌توانید در رشته دندانپزشکی بدون ارائه مدرک زبان در دانشگاه‌های روسیه به تحصیل بپردازید. اگرچه که دانشگاه‌های روسیه شرایط متفاوتی را برای تحصیل در این رشته در نظر گرفته‌اند؛ اما از جمله شرایط پایه برای تحصیل در این حوزه می‌توان به معدل دیپلم، نمرات بالا در دروس زیست، شیمی، فیزیک و… اشاره کرد. تحصیل در دانشگاه‌های روسیه در شاخه دندانپزشکی گزینه بهتری از لحاظ اقتصادی در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکا به‌نظر می‌رسد. اینکه برای تحصیل در روسیه بدون داشتن مدرک زبان در رشته دندانپزشکی چه مقدار باید هزینه بپردازید، در واقع وابسته به نوع دانشگاه و شهری بوده که دانشجویان در آن به تحصیل می‌پردازند.

 تحصیل در دانشگاه‌های روسیه در رشته دندانپزشکی می‌تواند هزینه‌ای در حدود پنج تا هفت هزار دلار به‌صورت سالیانه برای شما در پی داشته باشد. جدای از این مورد، دانشجویانی که اقدام به شرکت در دوره پادفکت می‌کنند می‌بایست هزینه آن را به‌صورت جداگانه بپردازند‌. هزینه پادفکت در واقع به این مسئله بستگی داشته که کدام دانشگاه آن را ارائه می‌دهد؛ اما به‌صورت کلی می‌توان مبلغ ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار را برای آن در نظر گرفت.

حداقل معدل جهت تحصیل در کشور روسیه

شرط معدل جهت تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان، یکی از دغدغه‌های متقاضیان تحصیل در این کشور به‌حساب می‌آید. از جمله مزیت‌های تحصیل در روسیه می‌توان به شرایط آسان آن اشاره کرد. انواع دانشگاه‌های روسیه برای هریک از رشته‌های تحصیلی شرایط پذیرش متفاوتی را در نظر گرفته است. برای اخذ پذیرش بعضی از دانشگاه‌های روسیه، شرط معدل خاصی در گرفته نشده است؛ به‌صورت کلی، متقاضیانی که معدل بالاتری دارند و از رزومه تحصیلی پربارتری برخوردار هستند، بیشتر احتمال دارد که موفق به دریافت پذیرش از دانشگاه‌های برتر روسیه شوند. معدل پانزده را می‌توان حداقل معدل لازم جهت دریافت پذیرش از دانشگاه‌ها و رشته‌های خاص دانست. طبق سیستم نمره‌دهی متفاوتی که دانشگاه‌های روسیه از آن پیروی می‌کنند، شرط معدل نمی‌تواند ملاک حائز اهمیتی باشد؛ بلکه فاکتورهای مهم دیگری نیز وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان رزومه علمی، مهارت زبان و شایستگی‌های تحصیلی اشاره کرد.

بهترین دانشگاه ها جهت تحصیل در کشور روسیه بدون مدرک زبان

شما در اغلب دانشگاه‌های دارای اعتبار روسیه می‌توانید بدون داشتن مدرک زبان به تحصیل بپردازید. از جمله برترین دانشگاه‌ های روسیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که در این دانشگاه‌ها می‌توانید به زبان انگلیسی و روسی به تحصیل مشغول شوید.

دانشگاه سن پترزبورگ

دانشگاه سن پترزبورگ در واقع در لیست قدیمی‌ترین دانشگاه‌های روسیه جای داشته و قدمت آن به نزدیک سیصد سال می‌رسد. در این دانشگاه، ارائه بسیاری از رشته‌های تحصیلی به زبان انگلیسی، روسی و در بعضی موارد فرانسوی صورت می‌گیرد. دانشجویان می‌توانند بدون داشتن مدرک زبان در دانشگاه سن پترزبورگ به تحصیل مشغول شوند. دانشگاه سن پترزبورگ سی هزار دانشجو داشته و به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های روسیه شناخته می‌شود‌. در این دانشگاه، بهترین کیفیت آموزشی به دانشجویان ارائه می‌شود؛ به همین علت، رتبه سیصد در میان بهترین دانشگاه‌های جهان به این دانشگاه اختصاص داده شده است. امکان دریافت بورسیه تحصیلی نیز از این دانشگاه وجود داشته مزیت‌های تحصیل در این دانشگاه از روسیه شامل امکانات آموزشی و رفاهی می‌شود.

دانشگاه لومونوسوف

در سال ۱۷۷۵ شاهد تاسیس دانشگاهی تحت عنوان دانشگاه لومونوسف بودیم که امروزه در لیست بهترین دانشگاه‌های روسیه جای می‌گیرد. از لحاظ رتبه‌بندی، دانشگاه لومونوسوف رتبه ۷۸ را در میان بهترین دانشگاه‌های دنیا به خود اختصاص داده است. در این دانشگاه نزدیک به ۴۷ هزار دانشجوی ملی و بین‌المللی مشغول به تحصیل هستند. شما می‌توانید بدون ارائه مدرک زبان به دو زبان انگلیسی و روسی به تحصیل در رشته‌های مختلف این دانشگاه مشغول شوید‌.

دانشگاه رودن

از دیگر بهترین دانشگاه‌های روسیه می‌توان به دانشگاه دوستی ملل یا دانشگاه رودن اشاره کرد. این دانشگاه در سال ۱۹۶۰ در شهر مسکو پابه عرصه وجود گذاشت. دانشگاه رودن هم‌اکنون پنج‌ دانشکده داشته و بیشتر از ۲۲ هزار نفر دانشجو به تحصیل در رشته‌های مختلف این دانشگاه می‌پردازند. دانشگاه رودن در حیطه‌های متفاوت علمی پیشرفت زیادی داشته و توانسته رتبه ۵۰۰ را در میان بهترین دانشگاه‌های دنیا به خود اختصاص دهد. در این دانشگاه، ارائه رشته‌های متنوع تحصیلی به زبان‌های روسی و انگلیسی انجام می‌گیرد. شما برای تحصیل در این دانشگاه نیازی به ارائه مدرک زبان ندارید.

دانشگاه فدرال اورال

دانشگاه فدرال اورال در لیست دانشگاه‌های برتر روسیه جای داشته و تاسیس آن به سال ۱۹۲۰ برمی‌گردد. این دانشگاه در واقع بزرگترین و بهترین دانشگاه واقع در محدوده فدرال به‌حساب می‌آید و در محلی خارج از شهر مسکو واقع شده است. دانشگاه فدرال اورال در اصل در لیست بیست دانشگاه برتر روسیه جای می‌گیرد و در رتبه‌بندی جهانی نیز، نام آن در میان ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا دیده می‌شود. شما در این دانشگاه می‌توانید بدون داشتن مدرک زبان به تحصیل در رشته‌های تحصیلی مختلفی به تحصیل به زبان انگلیسی و روسی بپردازید. هم‌اکنون نزدیک به ۵۷ هزار دانشجو در رشته‌های مختلف تحصیلی این دانشگاه فعالیت دارند. شما می‌توانید در مقاطع مختلف تحصیلی همچون کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به تحصیل در این دانشگاه بپردازید.

شرایط سنی تحصیل در کشور روسیه بدون مدرک زبان

تعداد افراد تحصیل کرده در روسی بالا بوده و سالانه بالای ۲۰۰۰ نفر از کل جهان اقدام به تحصیل در دانشگاه‌های این کشور می‌کنند. علاوه‌بر نیاز نداشتن به مدرک زبان جهت تحصیل در این کشور، شرایط سنی تحصیل را می‌توان مزیتی دانست که موجب می‌شود افراد دانشگاه‌های روسیه را جهت تحصیل انتخاب کنند. روسیه محدودیت سنی خاصی جهت ورود به آموزش عالی این کشور لحاظ نکرده است.  البته در صورتی که مایل هستید در رشته‌های خاص همچون پزشکی دندانپزشکی داروسازی و غیره مشغول به تحصیل شوید باید به شرایط سنی نیز توجه داشته باشید. تحصیل در چنین رشته‌هایی نیازمند داشتن مدرک دیپلم بوده و متقاضی باید حداقل سن هفده سال داشته باشد تا بتواند ویزای روسیه را دریافت نماید.

سوالات متداول

آیا امکان تحصیل در دانشگاه های روسیه بدون ارائه مدرک زبان وجود دارد؟

بله؛ شما برای تحصیل در دانشگاه‌های روسیه نیازی به مدرک زبان ندارید. پس از اخذ پذیرش دانشگاه روسیه نیز می‌توانید در دوره‌های پاتفک شرکت داشته باشید و سطح زبان خود را ارتقا ببخشید.

آیا تحصیل در روسیه محدودیت سنی خاصی دارد؟

تمامی متقاضیان با سن بالاتر از هفده سال می‌توانند مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های روسیه شوند. سقف سنی خاصی جهت تحصیل در دانشگاه‌های برتر روسیه در نظر نگرفته شده است.

بهترین دانشگاه های روسیه جهت تحصیل بدون ارائه مدرک زبان کدام‌ هستند؟

دانشگاه‌های بسیاری در روسیه وجود داشته که شما بدون ارائه مدرک زبان می‌توانید به تحصیل در رشته‌های مختلف آن بپردازید. از جمله این دانشگاه‌ها می‌توان به دانشگاه لومونوسوف، سن پترزبورگ، فدرال اورال، رودن و… اشاره کرد.

سخن پایانی

روسیه به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی دانشجویان بین‌الملل شناخته می‌شود؛ چراکه دانشگاه‌های روسیه شرایط آسانی را جهت تحصیل در رشته‌های مختلف برای متقاضیان خود در نظر گرفته‌اند. از جمله این شرایط آسان می‌توان به عدم نیاز مدرک زبان اشاره کرد. یکی دیگر از مزیت‌های تحصیل در دانشگاه‌های روسیه را می‌توان هزینه پایین‌تر آن نسبت به دانشگاه‌های اروپایی دانست. همچنین دانشگاه‌های روسیه محدودیت سنی خاصی برای دانشجویان در نظر نگرفته و افراد با سن هفده سال به بالا مجاز به تحصیل در دانشگاه‌های برتر این کشور هستند.

5/5 - (1 امتیاز)