به علت مزیت‌های بسیار تحصیل در انگلستان، امروزه افراد بسیاری نسبت به تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان علاقه نشان می‌دهند. امکان تحصیل رایگان در انگلستان با دریافت بورسیه‌های تحصیلی وجود دارد. دانشگاه‌های انگلستان در لیست برترین‌ دانشگاه‌های جهان جای دارند و شما برای اخذ پذیرش آن‌ها باید از شرایط لازم همچون داشتن مدرک زبان، مقالات علمی و پژوهشی، معدل بالا در ترم‌های گذشته و... برخوردار باشید و مدارک لازم را ارائه دهید. تحصیل در دانشگاه‌های این کشور در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های مختلف وجود داشته و شما در کنار تحصیل می‌توانید مدت زمان معینی در طول هفته کار کنید و بخشی از هزینه‌های زندگی خود را بپردازید.

تحصیل رایگان در انگلستان در مقطع کارشناسی

برای اینکه بتوانید در مقطع کارشناسی در کشور انگلستان به‌صورت رایگان به تحصیل بپردازید، می‌بایست مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی خود را ارائه دهید و کشور مقصد مدرک شما را قبول داشته باشد. یکی از الزامات اخذ پذیرش دانشگاه‌های انگلستان را می‌توان داشتن مدرک زبان دانست و شما حداقل به نمره آیلتس ۶ نیاز دارید. البته در صورت داشتن مدرک آیلتس ۵.۵، می‌توان در دوره pre-sessional شرکت کرد و سطح زبان انگلیسی را ارتقا بخشید. پس از گذراندن دوره، امکان شرکت در کلاس‌های دانشگاه وجود دارد.

 اینکه برای تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان چقدر باید هزینه کنید، در واقع به نوع دانشگاه و رشته شما بستگی دارد؛ اما به‌صورت میانگین می‌توان مبلغ ده تا پانزده هزار پوند در نظر گرفت. جهت اخذ مدرک کارشناسی در دانشگاه‌های انگلستان باید به مدت سه تا چهار سال به تحصیل بپردازید. هریک از دانشگاه‌های انگلستان مباحث متعددی را ارائه می‌دهند و رشته‌های تاریخ، علوم اجتماعی، زبان انگلیسی، علم پایه و… از جمله رشته‌های ارائه شده به‌حساب می‌آیند. برای تحصیل در مقطع کارشناسی به‌صورت رایگان باید بورسیه‌های تحصیلی را دریافت کنید.

تحصیل رایگان در انگلستان در مقطع کارشناسی ارشد

با وجود بورسیه‌های تحصیلی، امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های انگلستان در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد. طول تحصیل در این مقطع در کشور انگلستان یک سال بوده و به نسبت دیگر کشورها، شما سریع‌تر می‌توانید مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه‌های انگلستان اخذ نمایید. در مقطع کارشناسی ارشد شما باید هزینه‌ای برابر و در بعضی مواقع کمتر از دیگر کشورها بپردازید. این مسئله در واقع به رشته و دانشگاه تحصیلی شما بستگی دارد.

 به‌صورت کلی می‌توان گفت تحصیل در این مقطع هزینه‌ای در حدود یازده تا پانزده هزار پوند برای شما به دنبال خواهد داشت. البته در صورتی که شما موفق به اخذ فول فاند شده باشید، می‌توانید به‌صورت رایگان در انگلستان یه تحصیل بپردازید. داشتن مدرک زبان ۶.۵ یکی از شروط اصلی راه یافتن به دانشگاه‌های انگلستان در این مقطع به‌حساب می‌آید. البته در صورتی که شما مدرک زبان ۶ یا کاردانی دارید، می‌توانید در دوره pre-Master شرکت داشته باشید و این مسئله را برطرف سازید و موفق به تحصیل در دانشگاه‌های برتر به‌صورت رایگان شوید.

تحصیل رایگان در انگلیس در مقطع دکتری

جهت اخذ مدرک دکتری در دانشگاه‌های انگلستان شما به سه سال تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان نیازمند هستید. مدارک لازم برای تحصیل در این مقطع شامل رزومه تحصیلی خوب، مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد در کنار مدرک زبان آیلتس ۷ به بالا می‌شود‌. البته نمره زبان شما به نوع رشته تحصیلی نیز بستگی دارد. در مقطع دکتری تحصیل به دو شیوه آموزش‌محور و پژوهش‌محور انجام می‌گیرد. در طول تحصیل دانشجویان این مقطع، یک استاد راهنما یا سوپروایزر آن‌ها را راهنمایی می‌کند. در صورتی که زبان فرد در سطح پایین‌تر از هفت قرار داشته باشد، باید در دوره Pre-PHD شرکت داشته باشد تا امتیاز شرکت در دوره دکتری را کسب نماید. همچنین دانشجو دکتری می‌تواند از بورسیه تحصیلی بهره‌مند شود تا بتواند به‌صورت رایگان به تحصیل بپردازد.

شرایط تحصیل رایگان در انگلستان

تحصیل در انگلستان به‌صورت رایگان با دریافت بورسیه‌های تحصیلی امکان‌پذیر است. یک دانشجوی بین‌المللی می‌بایست از سطح زبان خوبی برخوردار باشد و مدرک زبان همچون آیلتس ارائه دهد. به همان میزان که از سطح علمی شما بالاتر باشد و معدل بالاتری داشته باشید، می‌توانید از دانشگاه‌های برتری پذیرش دریافت کنید. جهت تحصیل رایگان، شما باید هریک از بورسیه‌های تحصیلی را موردبررسی قرار دهید تا متوجه شوید که واجد شرایط کدام یک از آن‌ها هستید. به‌صورت کلی تحصیل رایگان در انگلستان نیازمند شرایط زیر است.

  • معدل بالا در ترم‌های پیشین تحصیلی
  • مقالات علمی و پژوهشی
  • توصیه‌نامه
  • داشتن مدرک مهارت زبان
  • برخورداری از رزومه علمی تحقیقی درخشان
  • نامه پذیرش از استاد راهنما و سوپروایزر

مدارک مورد نیاز برای تحصیل رایگان در انگلستان

زمانی که شما برای اخذ پذیرش دانشگاه‌های انگلستان اقدام می‌نمایید، باید یک‌سری مدارک ارائه دهید. تنها زمانی نیاز به مدارک مربوط به بورسیه را دارید که موفق به اخذ بورسیه‌های تحصیلی شده باشید و با ارائه آن‌ها بتوانید به‌صورت رایگان به تحصیل بپردازید. از جمله مدارک لازم جهت اخذ پذیرش رایگان در انگلستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مدرک زبان
  • مدرک تحصیلی دوره پیشین
  • مدارک ویزا
  • ریز نمرات
  • مدارک مربوط به بورسیه
  • گواهی سلامت
  • اثبات تمکین مالی

اخذ بورسیه برای تحصیل رایگان در انگلستان

پیش از اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی انگلستان باید اقدام به دریافت ویزای تحصیلی انگلستان کنید. در صورتی که مایل هستید از تحصیلات عالی بهره‌مند شوید، می‌توانید از بورسیه‌های تحصیلی نیز استفاده کنید. با وجود بورسیه‌های تحصیلی می‌توانید هزینه‌های تحصیل، زندگی و سفر خود را بپردازید و از این بابت جایی برای نگرانی نیست؛ از این رو، در صورتی که یک دانشجو نتواند هزینه شهریه را بپردازد، می‌تواند از بورسیه تحصیلی مناسب دانشجویان بین‌المللی بهره‌مند شود. موارد زیر، اشاره به انواع بورسیه‌های تحصیلی دارد.

بورسیه تحصیلی از دانشگاه های انگلستان

پیش از اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی می‌بایست موفق به کسب بورسیه تحصیلی انگلستان شوید. یکی از انواع بورسیه‌ها، بورسیه تحصیلی در انگلستان بوده که طبق دستاوردهای تحصیلی دانش آموز همچون نمرات، نمرات آزمون و رتبه‌بندی کلاس ارائه می‌شود. امکان ارائه آن توسط دانشگاه‌ها، مدارس مستقل یا دیگر مؤسسات آموزشی وجود دارد. با دریافت بورسیه تحصیلی امکان پوشش‌دهی هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی یا هردوی آن‌ها وجود دارد.

بورسیه تحصیلی براساس شایستگی در انگلستان

این مدل بورسیه‌های تحصیلی مناسب دانشجویان بین‌الملل بوده و به آن بورسیه‌های تحصیلی با بودجه کامل نیز گفته می‌شود. اعطای این مدل بورسیه تنها به اشخاص خاصی در یک ژمینه خاص داده می‌شود. رقابت بالایی برای این مدل بورسیه‌ها در انگلستان وجود داشته و برای کسب آن، نیازمند یک برنامه کاربردی هستید.

بورسیه براساس نیاز در انگلستان

این مدل بورسیه به افراد اختصاص داده شده است که نیازمند کمک و پوشش مالی هستند. بورسیه تحصیلی برحسب نیاز نخست برای دانشجویانی بوده که دارای خانواده کم‌درآمد هستند و نمی‌توانند هزینه‌های بالا تحصیل و زندگی را بپردازند‌.

بورسیه تحصیلی موضوعی خاص در انگلستان

این مدل بورسیه‌ها به دانشجویانی اختصاص داده می‌شود که در دوره‌های خاصی همچون حقوق، پزشکی، علوم اجتماعی و... مشغول به تحصیل هستند.

بورسیه های تحقیقاتی در انگلستان

بعضی از دانشجویان مایل هستند در زمینه خاصی به تحقیق بپردازند. با دریافت بورسیه تحصیلی تحقیقاتی، امکان پرداخت هزینه‌های تحصیل، زندگی یا هردو وجود دارد. همچنین این بورسیه امکان دارد هزینه‌های مربوط به تحقیقات همچون سفر یا تجهیزات لازم را نیز بپردازد.

کار دانشجویی برای تحصیل رایگان در انگلستان

یکی از مزیت‌های تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان را می‌توان امکان انجام کار دانشجویی در طول تحصیل دانست. شما با انجام کار دانشجویی می‌توانید قسمتی از هزینه‌های زندگی خود را بپردازید. غالباً دانشجوها می‌توانند به‌صورت پاره‌وقت مشغول به کار شوند. دانشجویان در طول تحصیل موظف هستند که نهایتاً بیست ساعت در هفته کار کنند؛ اما دانشجویان در مقطع دکتری اجازه دارند که نهایتاً سی ساعت در هفته به‌صورت پارت تایم مشغول به کار شوند. در صورتی که دانشجو بیشتر از حد معینی در هفته به کار مشغول شود، شامل مجازات می‌شود. از جمله مجازات می‌توان به احضار به دادگاه برای بررسی تخلف، به مدت 6 ماه زندانی، دیپورت از کشور انگلستان و عدم مجوز بازگشت به کشور به مدت یک تا ده سال اشاره کرد.

اخذ ویزا جهت تحصیل در انگلستان

پیش از اقدام برای مهاجرت تحصیلی، ابتدا شما باید موفق به اخذ ویزای تحصیلی انگلستان شوید. برای دریافت ویزای تحصیلی نیز می‌بایست یک‌سری مدارک ارائه دهید. نقص در هریک از این موارد می‌تواند پروسه اخذ ویزای شما را با مشکل مواجه کند. از جمله مدارک موردنیاز برای دریافت ویزا تحصیلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ارسال مدارک زبان براساس مقطع تحصیلی
  • مشخص کردن مکان زندگی فرد در انگلستان
  • فرم درخواست
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورتی
  • نامه پذیرش شما در دانشگاه موردنظر
  • پرداخت هزینه‌ها برای بررسی ویزای تحصیلی

مزایای تحصیل رایگان در انگلستان

تحصیل در انگلستان می‌تواند مزیت‌های بسیاری را برای شما به‌همراه داشته باشد و امکان تحصیل رایگان با وجود بورسیه‌های تحصیلی وجود دارد. از جمله مزیت‌های بارز تحصیل در کشور انگلستان می‌توان به آموزش در سطح جهانی، حمایت مالی، فرصت‌های شغلی، ارتقای سطح زبان و کسب بورسیه اشاره کرد.

  • فرصت‌های شغلی: پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های انگلستان فرصت‌های شغلی بسیاری پیش‌روی شما قرار دارد‌. با داشتن تحصیلات آکادمیک، احتمال استخدام شما افزایش می‌یابد و می‌توانید آینده خود را تضمین کنید.
  • آموزش در سطح جهانی: دانشگاه‌های برتر زیادی در کشور انگلستان وجود داشته که در لیست دانشگاه‌های برتر جهانی قرار می‌گیرند. این دانشگاه‌ها از نظر آموزش و انجام تحقیقات در سطح بالایی قرار دارند. با آموزش یافتن و تحصیل در این دانشگاه‌ها شما می‌توانید یک مدرک معتبر کسب نمایید.
  • حمایت مالی: یکی از بهترین مزیت‌های دانشگاه‌های انگلستان را می‌توان بهره‌مندی از تسهیلات مالی دانست که در کنار تحصیل رایگان به افراد ارائه می‌شود. برای اینکه در دانشگاه‌های انگلستان تحصیل کنید باید هزینه بالایی بپردازید؛ البته در صورت دریافت بورسیه تحصیلی یا شرکت در یک برنامه بدون شهریه، امکان تحصیل رایگان برای شما وجود دارد.
  • ارتقا سطح زبان: در صورتی که زبان انگلیسی به عنوان زبان مادری شما شناخته نمی‌شود، تحصیل در انگلستان این فرست را در اختیار شما قرار می‌دهد که در یک فضای انگلیسی زبان به تحصیل بپردازید.
  • کسب بورسیه: حتی در شرایطی که شما نتوانسته‌اید به‌صورت رایگان تحصیل کنید، می‌توانید از بورسیه‌های تحصیلی و حمایت‌های مالی نیز بهره‌مند شوید. با دریافت کمک‌های مالی شما می‌توانید هزینه‌های زندگی و شهریه را جبران نمایید.

اخذ اقامت پس از تحصیل رایگان در انگلستان

بیشتر افراد با این هدف در دانشگاه‌های انگلستان تحصیل می‌کنند که بتوانند اقامت این کشور را به‌دست آورند. برای اینکه بتوانید اقامت این کشور را دریافت کنید، می‌بایست موفق به پیدا کردن کار مشخصی در کشور انگلستان شوید تا ویزای تحصیلی شما به ویزای کاری تغییر یابد. پس از اخذ ویزای کاری، در صورتی که شخص به مدت پنج سال مشغول به کار شود و پرداخت مالیات به‌درستی انجام گیرد، امکان دریافت اقامت دائم انگلستان وجود دارد. دریافت پاسپورت انگلستان نیز می‌تواند پروسه‌ای زمانبر باشد. هنگامی که از زمان اقامت دائم شخص ده سال گذشت، فرد می‌تواند درخواست خود را برای دریافت گذرنامه اعلام کند. 

سوالات متداول

تحصیل رایگان در انگلستان چه مزیت هایی به همراه دارد؟

با استفاده از بورسیه‌های تحصیلی می‌توانید به‌صورت رایگان به تحصیل بپردازید. علاوه‌بر رایگان بودن، تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان می‌تواند مزیت‌های بیشتری همچون ایجاد فرصت‌های شغلی، آموزش باکیفیت، ارتقا سطح زبان انگلیسی، کسب حمایت مالی و... برای شما در پی داشته باشد.

آیا تحصیل در دانشگاه های انگلستان رایگان است؟

خیر؛ تحصیل در دانشگاه‌های این کشور برای متقاضیان هزینه‌ای در پی خواهد داشت؛ اما افراد می‌توانند با دریافت بورسیه‌های تحصیلی به‌صورت رایگان به تحصیل بپردازند.

دانشجویان بین الملل می توانند از چه نوع بورسیه هایی استفاده کنند؟

امروزه مدل‌های متنوعی از بورسیه‌های تحصیلی ارائه می‌شود. بورسیه‌های تحصیلی شامل بورسیه تحصیلی براساس شایستگی، بورسیه تحصیلی براساس نیاز، بورسیه تحصیلی موضوعات خاص، بورسیه تحصیلی تحقیقاتی و... می‌شود‌.

آیا امکان کار دانشجویی در طول تحصیل رایگان در انگلیس وجود دارد؟

بله؛ دانشجویان اجازه دارند به مدت ۲۰ ساعت در هفته مشغول به کار شوند و در مقطع دکترا این مدت به ۳۰ ساعت در هفته به‌صورت پارت تایم افزایش می‌یابد.

سخن پایانی

دانشگاه‌های انگلستان از سطح آموزشی بالایی برخوردار هستند و تحصیل در رشته‌های دانشگاهی آن همواره مورد استقبال دانشجویان بین‌الملل قرار می‌گیرد. همچنین شما پس از اتمام تحصیل خود در دانشگاه‌های انگلستان، پیدا کردن کار در این کشور با پرداخت مالیات و کار کردن به مدت پنج سال در این کشور، می‌توانید اقامت دائم خود را دریافت کنید. تحصیل در دانشگاه‌های این کشور می‌تواند مزیت‌های بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به ارتقا سطح زبان، حمایت مالی، کسب بورسیه، آموزش در سطح جهانی و... اشاره کرد. درنهایت در صورت بروز هرگونه ابهام می‌توانید با مشاوران با تجربه ما در موسسه مهاجرتی مهاجردانش در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)