متقاضیان تحصیل رشته مامایی در روسیه نیاز به آشنایی با دانشگاه‌ها و محیط این کشور دارند. روسیه کشوری است که دانشگاه‌های بزرگ و زیادی را در خود جای داده و این سرزمین تاریخ غنی و جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارد. دانشجویانی که مایل به تحصیل در روسیه هستند؛ با مناظر جذاب این کشور از جمله دریاچه‌های کشور روسیه و بافت جنگلی که تقریبا ۴۰٪ از این کشور را در بر می‌گیرد؛ مواجه خواهند شد. همچنین با توجه به جمعیت زیاد روسیه که در رتبه پنجم جهان هم قرار دارد؛ ممکن است در این کشور کمبود کارکنان بهداشتی هم به وجود بیاید. به همین دلیل اگر می خواهید در روسیه مشغول به کار شوید؛ تحصیل در رشته مامایی دانشگاه‌های این کشور می تواند یک فرصت عالی باشد.

شرایط پذیرش در رشته مامایی دانشگاه‌های روسیه

آموزش مامایی در روسیه مشابه استانداردهای آموزشی بین المللی است. برای دریافت مجوز کار مامایی، باید دوره آموزشی لیسانس مامایی را که حدود چهار سال گرفتن مدرک آن طول می‌کشد؛ بگذرانید. دوره آموزشی مامایی شامل تمام مباحث پایه مانند مبانی مامایی، نظریه مامایی، بهداشت عمومی، مدیریت مامایی، روانپزشکی و تعدادی از مباحث دیگر می‌شود. این دوره‌ها  به زبان روسی برگزار می‌شود؛ بنابراین بهتر است قبل از ارائه درخواست به دانشگاه و تحصیل در رشته مامایی در کشور روسیه، زبان روسی را یاد بگیرید. اگر مایل به تحصیل در یک دوره آموزشی مامایی به زبان انگلیسی معمولی ​​هستید؛ می توان انتظار داشت که یک دوره را برای تحصیلات در مقاطع تکمیلی و برخی از دانشگاه‌های پزشکی روسیه پیدا کنید.اکثر دانشگاه‌ها دوره‌های آموزشی لیسانس برگزار میکنند و فقط تعداد کمی مدرک فوق لیسانس ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، اگر می خواهید دوره لیسانس خود را به پایان برسانید؛ می توانید آن را در دانشگاه پزشکی اول مسکو و دانشگاه RUDN دریافت کنید. این دوره به مدت چهار سال برگزار می‌شود و مطابق سیستم آموزشی روسیه به دانشجویان ارائه خواهد شد. برای تحصیل در روسیه و گذراندن دوره مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد، دانشگاه پاولوف و دانشگاه پزشکی دولتی سامارا برنامه‌های مامایی تخصصی مختلفی را ارائه می‌دهند که به زبان انگلیسی یا روسی هستند.

مراحل دریافت مدرک مامایی در دانشگاه‌های روسیه

گرفتن مدرک مامایی در کشور روسیه مطابق این مراحل ساده امکان پذیر است:

انتخاب دانشگاه

همانطور که توضیح دادیم؛ اکثر دانشگاه‌ها فقط دوره‌های آموزشی لیسانس مامایی را ارائه می‌دهند و فقط تعداد کمی از دانشگاه‌ها در مقطع فوق لیسانس دانشجو پذیرش می‌کنند. به همین خاطر، دانشجویان باید در انتخاب دانشگاه و مقطع تحصیلی مورد نظر خود دقت کنند. در واقع در صورتی که دانشجویان بخواهند در مقطع لیسانس دانشگاه‌های روسیه تحصیل کنند؛ معمولا مشکلی وجود نخواهد داشت. اما با این حال در مقطع کارشناسی ارشد معمولا پذیرش گرفتن رشته مامایی در دانشگاه‌های روسیه تا حدودی سخت‌تر خواهد بود. اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مامایی دانشگاه‌های روسیه را دارید؛ بهتر است با کارشناسان موسسه مهاجرتی مهاجردانش در ارتباط باشید. در مجموع، دانشگاه مورد نظر خود را باید به دقت انتخاب کنید و قبل از تصمیم به تحصیل در رشته مایی در روسیه به طور کامل تحقیقات انجام بدهید.

انتخاب مکان دانشگاه

اگر موقعیت جغرافیایی یا مکان قرار گیری دانشکده مامایی که می‌خواهید در روسیه در آن تحصیل کنید برای شما مهم است؛ باید به دنبال دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته مامایی در مکان مورد نظرتان باشید. شما باید خودتان انتخاب کنید که کدام قسمت از روسیه می‌خواهید تحصیل و زندگی کنید. همانطور که حتما خودتان هم در جریان هستید؛ هزینه‌های زندگی در برخی از شهر‌های روسیه ممکن است گران‌تر از مکان‌های دیگر باشند و سبک زندگی ممکن است در هر مکان متفاوت باشد. البته با توجه به نظر شما، زمانی که دلایل خود را برای انتخاب مکان مورد نظرتان پیدا کنید؛ می‌توانید دیگر به راحتی تصمیم بگیرید.

انتخاب نوع دانشگاه

به غیر از تعیین مکان مورد نظر شما برای تحصیل، نوع موسسه دانشگاهی هم یک مورد دیگر است که در هنگام تحقیقات در مورد یک دانشکده مامایی باید به آن توجه کنید. اگر شما به دنبال یک دانشگاه، کالج یا هر موسسه آموزشی دیگری باشید؛ بسیار مهم است که هزینه شهریه آن را هم بررسی کنید. شهریه دانشگاه به نوع آن و نحوه پذیرش دانشکده مامایی مرتبط است. به طور کلی در روسیه دو نوع دانشگاه خصوصی و دولتی وجود دارد. همچنین دانشگاه‌ها معمولا نسبت به موسسات آموزشی کوچک پرهزینه‌تر هستند. بودجه شما برای زندگی و هزینه شهریه، یکی از عوامل تعیین کننده در انتخاب دانشکده مامایی است. اگر بودجه شما محدود نیست؛ می‌توانید به راحتی هر دانشکده پرستاری را که دوست دارید انتخاب کنید.

رده بندی دانشگاه

در نهایت، همیشه در مورد رده بندی جهانی دانشگاه تحقیق کنید. بسیار خوب است که اطلاعات کاملی در مورد رده بندی جهانی دانشکده مامایی که متقاضی تحصیل در آن هستید و همچنین شهرت و جایگاه اساتید آن در زمینه رشته مامایی داشته باشید. اگر چه همیشه اینطور نیست؛ اما اکثر کارفرمایان ممکن است بر اساس دانشگاه و سیستم آموزشی آن، تصمیم خود مبنی بر استخدام  یا عدم استخدام شما را بگیرند. به طور کلی، مامایی شغلی آینده دار است که باعث تولد انسان‌های زیادی می‌شود. اما اگر در یک دانشگاه خوب آموزش ندیده باشید؛ نمی‌توانید در آینده امیدی به استخدام در مراکز مطرح جهانی داشته باشید.

رسیدگی به امور مالی یا دریافت بورسیه تحصیلی

برآورده کردن هزینه‌های پذیرش در دانشگاه ممکن است تا حدودی دشوار باشد. بخشی از این مرحله در نظر گرفتن هزینه‌هایی است که برای تحصیل در رشته مامایی در روسیه متحمل خواهید شد. هزینه شهریه و هزینه‌های زندگی روزانه دو موردی هستند که در انتخاب دانشکده مامایی باید به هر دو آن‌ها توجه کنید. بنابراین، لازم است خود را کاملا آماده کنید و حساب بانکی خود را با پول کافی برای اثبات تمکن مالی در طول تحصیل پر کنید. تمکن مالی یک شرط الزامی است که در وب سایت‌ها ذکر نشده است؛ اما مطمئنا هنگام درخواست ویزا از شما درخواست خواهد شد. هزینه مدرک پرستاری در دانشکده‌های مختلف چندان متفاوت نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه‌های تحصیل در رشته مامایی دانشگاه‌های روسیه، در ادامه مطابق جدول توضیحات ارائه شده است. همچنین به غیر از هزینه شهریه دانشگاه، باید هزینه زندگی و خورد و خوراکتان در طول دوران تحصیل را هم در نظر بگیرید.

رشتهسال تحصیلیهزینه شهریه
ماماییسال اول۲۴۲۰۰۰ روبل
ماماییسال دوم۲۵۵۰۰۰ روبل
ماماییسال سوم۲۶۸۰۰۰ روبل
ماماییسال چهارم۲۸۲۰۰۰ روبل

هزینه زندگی در روسیه

در ادامه اطلاعات کاملی درباره هزینه زندگی در روسیه ارائه کرده‌ایم:

اقامت در خانه: یکی از گزینه‌های اسکان رایج برای دانشجویان خارجی، زندگی با خانواده‌های میزبان است. اگرچه این ممکن است کمی بیشتر از خوابگاه‌های دانشگاه هزینه داشته باشد؛ اما اقامتگاه‌ها فرصتی عالی برای شما فراهم می‌کند تا به طور کامل در زبان و فرهنگ روسی غرق شوید.

اقامتگاه اجاره ای خصوصی: بسیاری از دانشجویان توصیه می کنند در چند ماه اول قبل از نقل مکان به یک مسکن خصوصی در خوابگاه بمانند. برخی از دانشگاه‌ها به شما در یافتن اقامتگاه‌های خصوصی کمک می‌کنند، کمک گرفتن از طریق دانشگاه یا مشاور املاک بهترین راه برای یافتن مسکن امن و سریع است!

غذا: اگر در هاستل اقامت دارید، هزینه غذا شامل هزینه هاستل شما نمی شود،. در این صورت باید برای غذا در محدوده بین ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ در ماه هزینه کنید. اما در شهرهای بزرگ مانند مسکو، سنت پترزبورگ، کازان، ولادی وستوک، و یکاترینبورگ و غیره، ممکن است چیزی بین ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰ روبل در ماه هزینه غذا باشد.

بیمه درمانی: طبق قانون روسیه که از سال ۲۰۱۶ لازم الاجراست؛ اتباع خارجی باید بلافاصله پس از ورود به روسیه از بیمه درمانی استفاده کنند. برای درمان در بیمارستان‌های دولتی و مراکز بهداشتی، از جمله کلینیک‌های دانشجویی، به بیمه نامه سلامت نیاز دارید. برای دریافت این خدمات، دانشجویان بین‌المللی باید بیمه‌ای تحت پوشش درمان معمولی شامل چک‌آپ، آزمایش، نسخه و مشاوره تخصصی دریافت کنند. یک بیمه نامه پزشکی برای دانشجویان از ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ روبل در سال هزینه دارد.

آماده سازی مدارک

در این مرحله باید برای ارائه درخواست آماده شوید. هنگامی که به اندازه کافی تحقیق کردید و از نظر مالی برای تحصیل در رشته مامایی در روسیه آماده شدید؛ می‌توانید بلافاصله درخواست خود را آماده کنید. به وب سایت دانشگاه بروید و شرایط پذیرش و مدارک لازم برای ارسال را به دقت مطالعه کنید.دانشگاه‌های پزشکی روسیه دارای فرآیند درخواست و الزامات مشابهی هستند. به عنوان مثال، در دانشگاه اول پزشکی دولتی مسکو، آنها به مدارک زیر نیاز دارند:

  • دیپلم مدرسه متوسطه
  • ریز نمرات زیست شناسی، شیمی و فیزیک
  • فرم درخواست تکمیل شده
  • کپی اسکن شده از پاسپورت یا شناسنامه شما
  • کپی از گزارش پزشکی در مورد عدم وجود هر گونه منع برای تحصیل در فدراسیون روسیه و عدم ابتلا HIV و ایدز
  • یک عدد عکس

همچنین توجه داشته باشید که کلیه مدارک باید به زبان روسی ترجمه رسمی شده باشند.

ارائه درخواست و پذیرش در دانشگاه

همانطور که توضیح دادیم؛ فرآیند درخواست بسیار ساده است. ابتدا مدارک خود را جمع آوری کنید و ارسال کنید و سپس منتظر نامه پذیرش از دانشکده مامایی باشید. در ادامه فرآیند درخواست و پذیرش را به شکل ساده‌تری هم توضیح داده‌ایم که میتوانید با توجه به آن اقدامات لازم را انجام بدهید. ابتدا درخواست خود را به همراه مدارک خود به صورت آنلاین ارسال کنید. پس از آن، دانشگاه درخواست شما را بررسی می‌کند تا ببیند آیا شما واجد شرایط تحصیل در رشته مامایی در روسیه هستید یا خیر. در صورت قبولی یا رد شدن از برنامه توسط دانشگاه به شما اطلاع داده خواهد شد. اگر خوش شانس باشید؛ می‌توانید در یک روز کاری منتظر نامه تایید پذیرش از دانشکده پرستاری باشید. پس از دریافت نامه پذیرش، می‌توانید برای دریافت دعوت نامه اقدام کنید. دعوت نامه به عنوان بخشی از مدارک دریافت ویزا مورد نیاز است. برای دریافت دعوت نامه، باید فرم درخواست، کپی پاسپورت، کپی دیپلم مدرسه با مشخصات هویتی خود را ارسال کنید و هزینه دعوت نامه و هزینه پیک را بپردازید. این اطلاعات را می‌توان از طریق ایمیل یا فکس ارسال کرد. همچنین در آخرین مرحله، پس از دریافت دعوت نامه می‌توانید برای ویزای دانشجویی اقدام کنید. البته توجه کنید که در این بین باید تسلط خود به زبان مورد نظر دانشگاه را هم اثبات کنید. در ادامه توضیحات لازم درباره شرایط زبان تدریس و پذیرش در دانشگاه‌های روسیه را به صورت کامل توضیح داده‌ایم.

زبان انگلیسی

 اکثر دانشکده‌های پزشکی و مامایی روسیه این رشته تحصیلی را در دانشکده مامایی به زبان روسی ارائه می‌کنند. اگر می‌خواهید در روسیه به زبان انگلیسی در رشته پرستاری تحصیل کنید؛ می‌توانید انتظار داشته باشید که یک دوره آموزشی مامایی به زبان ​​انگلیسی در مقطع تحصیلات تکمیلی یا موسسه‌های آموزش عالی پیدا کنید. همانطور که انتظار می‌رود؛ برای تکمیل و اخذ مدرک لیسانس در رشته مامایی با موفقیت باید زبان روسی را به صورت کامل یاد بگیرید. اگرچه به طور خاص در شرایط پذیرش دانشگاه این مورد ذکر نشده است؛ اما یادگیری زبان روسی برای درک کامل دروس ضروری است.

زبان روسی

 وب سایت‌های اکثر دانشکده‌های پرستاری سطح مهارت زبان روسی مورد نیاز را مشخص نکرده‌اند. با این حال، اکثر این دانشگاه‌ها آموزش‌های مقدماتی زبان روسی را برای اتباع خارجی که در حال تحصیل در یک دوره به زبان روسی هستند؛ برگزار خواهند کرد. در واقع این دوره مقدماتی زبان روسی برای کمک به دانش آموزان برای درک بیشتر مباحث درسی مانند شیمی، علوم، ریاضی و بسیاری از موارد دیگر است. نمونه‌‌ای از دوره‌های آموزشی مقدماتی که برای دانشجویان خارجی و تقویت مهارت‌های زبان روسی ارائه می‌شود؛ می‌توان به دوره‌های دانشگاه RUDN اشاره کرد.

دریافت دعوت نامه از دانشگاه و دریافت ویزای تحصیلی روسیه

آخرین مرحله گرفتن ویزای دانشجویی است. پس از دریافت دعوت نامه، می.توانید برای دریافت ویزای دانشجویی اقدام کنید. شرایط دریافت ویزای تحصیلی روسیه با توجه به ملیت متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط خاص، می‌توانید به سفارت روسیه در کشور خود مراجعه کنید. همچنین اگر برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه به مشکل برخوردید؛ میتوانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی مهاجر دانش تماس بگیرید.به طور کلی، شما برای دریافت ویزا به فرم درخواست تکمیل شده، دعوت نامه اصلی دانشگاه، گذرنامه اصلی (دارای اعتبار به مدت دو سال)، گواهی قانونی یا مهر شده از دبیرستان، گواهی سلامت کامل دانشجو، گواهی پزشکی که نشان دهنده نتیجه منفی ایدز/اچ آی وی باشد و دو قطعه عکس سایز پاسپورت  نیاز دارید.

دانشگاه‌های برتر رشته مامایی در کشور روسیه

در اینجا تعدادی از برترین دانشگاه‌هایی که می‌توانید برای تحصیل رشته مامایی به آن‌ها درخواست بدهید را معرفی کرده‌ایم:

دانشگاه پزشکی دولتی پرم

 دانشگاه پزشکی دولتی پرم (PSMU) که ​​در سال ۱۹۱۶ تأسیس شد؛ یک دانشگاه پزشکی دولتی برتر در روسیه است و تا حد زیادی به توسعه استانداردهای آموزش عالی دولتی برای ارتقا موقعیت فدراسیون روسیه در میان کشورهای دوستدار آموزش پزشکی کمک کرده است. بیش از ۴۰ آزمایشگاه، ۱۵۰ اتاق سخنرانی، ۲۸ آزمایشگاه کامپیوتر و ۱۱ ساختمان مختلف در محوطه دانشگاه محیطی مساعد را برای دانشجویان فراهم کرده است.

دانشگاه ایالتی ماری

دانشگاه ایالتی ماری که در سال ۱۹۷۳ تأسیس شد؛ یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل مامایی و پزشکی در روسیه است که در شهر زیبای یوشکار اولا واقع شده است. وزارت علوم و آموزش عالی فدراسیون روسیه این دانشگاه را به عنوان یک دانشگاه کلاسیک برای ارتقای کیفیت بالای آموزش پزشکی در سراسر جهان تأسیس کرد. در حال حاضر، این دانشگاه دارای زیرساخت شگفت انگیزی با ۷ ساختمان دانشگاهی و ۸ ساختمان خوابگاهی است.

دانشگاه پزشکی دولتی کازان

دانشگاه دولتی پزشکی کازان سومین دانشگاه قدیمی و بهترین دانشگاه پزشکی روسیه پس از سن پترزبورگ و مسکو است که توسط وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش و علوم فدراسیون روسیه به رسمیت شناخته شده است. این دانشگاه در سال ۱۸۱۴ تأسیس شد و در مرکز شهر کازان واقع شده است و دارای ۹ دانشکده و ۶۵ بخش پزشکی است.

سوالات متداول

آیا برای تحصیل در روسیه باید به زبان روسی صحبت کنم؟

 خیر، این مزیت تحصیل در روسیه است. دانشگاه‌های پیشرو روسیه معمولاً برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

آیا تحصیل در روسیه گران است؟

هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی در مقایسه با دانشجویان سایر کشورها متفاوت خواهد بود. طبق گزارش‌ها، به طور متوسط، یک دانشجوی بین المللی در روسیه تقریبا ۱۸۵۰۰ تا ۲۵۰۰۰ روبل در ماه هزینه می‌کنند. این مقدار متوسط ​​است و ممکن است بر اساس سبک زندگی دانش آموز متفاوت باشد.

چه مهارت‌هایی برای مامایی بهتر است؟

صبر ، همدلی ، مهارت‌های ارتباطی عالی و امکان رسیدگی به موقعیت‌های تحت استرس برای مامایی مهم است. هنگام در نظر گرفتن استعداد دانشجویان مامایی، معمولا اطلاعات زیاد در زمینه زیست شناسی و علوم بهداشتی توصیه می‌شود.

سخن پایانی

به طور کلی تحصیل رشته‌های پیرا پزشکی از جمله رشته مامایی در دانشگاه‌های روسیه میتواند انتخاب بسیار خوبی برای دانشجویان بین المللی باشد. اما پیش از ارائه درخواست، سعی کنید اطلاعات کافی در رابطه با دانشگاه‌های این کشور را به صورت کامل کسب کنید.امیدواریم که این مقاله موسسه مهاجرتی مهاجر دانش در مورد نحوه تحصیل و پذیرش در رشته مامایی دانشگاه‌های روسیه برای شما مفید بوده باشد. همچنین در صورت نیاز به دریافت پذیرش از دانشگاه‌های روسیه در رشته مامایی یا مهاجرت تحصیلی به کشور روسیه، می‌توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی مهاجر دانش در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)