ترکیه به خاطر سطح خوب آموزشی، وجود دانشگاه­‌های معتبر و شناخته شده در سطح جهانی و پایین بودن هزینه شهریه یکی از بهترین کشورها برای تحصیل است. رشته مدیریت یکی از پرطرفدارترین رشته­ ها در ترکیه است چرا که گرایش ­های بسیار متنوعی دارد. شما برای تحصیل در رشته مدیریت کدام گرایش آن­ را انتخاب می­کنید؟ در این مقاله سعی می­کنیم اطلاعاتی مورد نیاز شما را برایتان شرح دهیم، اگر خواهان تحصیل رشته مدیریت در ترکیه هستید، این مطلب را دنبال کنید.

راهنمای مطالعه بستن

شرایط تحصیل رشته مدیریت در ترکیه

بخشی از شرایط مورد نیاز برای تحصیل رشته مدیریت به خلق و خوی شما بستگی دارد. شما باید روحیه رهبری، مدیریت و کار تیمی داشته باشید. به همین منظور، دوره‌­هایی برای افزایش این ویژگی‌­ها در روحیات شما برگزار می­گردد. این دوره‌ها شامل دوره برنامه­ریزی، دوره اخلاق حرفه ­ای و غیره است.

تحصیل رشته مدیریت در ترکیه

برای پذیرش در این رشته در دانشگاه‌های دولتی، شما باید در آزمون ورودی یوس (YOS) یا ست (SAT) شرکت کنید و نمره قابل قبولی بگیرید. یکی دیگر از الزامات دیگر زبان ترکی یا انگلیسی است. شما باید مدرک زبان ترکی (TOMER) یا مدرک معتبر زبان انگلیسی ( تافل یا آیلتس) را از دانشگاه مورد نظر خود اخذ کنید.

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نیازمند مدارک دیگری هم هست. این مدارک در همه دانشگاه‌های رشته مدیریت ترکیه یکسان نیستند و هر دانشگاهی این مدارک را خودش مشخص می­کند.

حتما بخوانید:

مزایای تحصیل رشته مدیریت در کشور ترکیه

مزایای زیادی برای تحصیل در کشور ترکیه وجود دارد که هر دانشجویی را علاقه­‌مند به تحصیل در این کشور می­کند. از جمله مزیت­‌های تحصیل رشته مدیریت در ترکیه می­توان اول از همه به هزینه پایین تحصیل اشاره کرد که نسبت به کشورهای اروپایی بسیار کم است.

مزیت بعدی، کیفیت آموزشی بالا است. کشور ترکیه از لحاظ کیفیت آموزشی در بین 45 کشور اول دنیا قرار گرفته است. تشابه نظام آموزشی دانشگاه­‌های ترکیه با کشور آمریکا از دیگر مزایای تحصیل در این کشور است که شرایط تحصیل را برای متقاضیان بسیار ایده‌­آل کرده است.

هنگامی که شما در مقطع کارشناسی و دکترا در رشته مدیریت تحصیل کنید، می‌­توانید مجوز کار پاره وقت بگیرید و شروع به کار کنید. همچنین، پس از فارغ­‌التحصیلی با اخذ مدرک می­توانید خیلی سریع وارد بازار کار شوید.

مدرک تحصیلی صادر شده از دانشگاه­‌های کشور ترکیه در کشورهای دیگر نیز معتبر است و شما می­‌توانید در جاهای دیگر هم شغل پیدا کنید و مشغول شوید.

در ترکیه بورسیه‌­های بسیار خوبی توسط دانشگاه­‌ها ارائه می­گردد. در صورت دریافت بورسیه تحصیلی از حقوق ماهیانه، هزینه‌­های رفت و آمد، هزینه‌­های بیمه دولتی و غیره برخوردار می‌­شوید.

از دیگر مزایای تحصیل در این کشور بالا بودن امنیت اجتماعی است. توجه داشته باشید که کشور ترکیه از ثبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خوبی برخوردار است.

دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل در رشته مدیریت در ترکیه را دارند یکی از مزیت­‌هایی که با آن رو به رو هستند، سهولت رفت و آمد است چرا که این کشور به ایران نزدیک است.

ساختار آموزشی درس ­ها در طول رشته مدیریت در ترکیه

طول دوره آموزشی رشته مدیریت در مقطع کاردانی 2 سال و در مقطع کارشناسی 4 سال (8 ترم) است. در مقطع کارشناسی ارشد هم نیز 2 سال این دوره به طول می­‌انجامد. همانطور که گفته شد  رشته مدیریت گرایش­ های مختلفی داد. این رشته با خیلی از رشته‌های علوم اجتماعی مثل جامعه شناسی، تدارکات، اقتصاد، ارتباطات و حقوق مرتبط است. همه برنامه‌­های درسی رشته مدیریت براساس کارآموزی و  علوم اجتماعی طراحی شده است.

تحصیل رشته مدیریت در ترکیه

اکثر دانشگاه­ های کشور ترکیه از دانشجویان پروژه ­های سنگین می­‌خواهند و آن­ها باید به مدت تعیین شده­‌ای کارآموزی بگذرانند. بسیاری از دانشکده­ های مدیریت در ترکیه با شرکت­ های بین­ المللی بسیار بزرگی ارتباط دارند و در ترم‌­های آخر از آن­ها به عنوان آزمایشگاهی برای آموزش استفاده می­‌کنند تا دانشجویان تجربه کافی کسب کنند. این عمل امتیاز ویژه‌­ای برای دانشجویان بین‌­الملل خواهد داشت.

تحصیل در رشته مدیریت به زبان انگلیسی در کشور ترکیه

تقریباً همه دانشگاه­ های ترکیه گرایش‌­های متنوع رشته مدیرت را ارائه می­‌دهند. بعضی دانشگاه ­ها این رشته را به صورت تک زبانه و برخی به صورت دو زبانه این رشته ­ها را در فهرست خود دارند. اما در کل تعداد دانشگاه ­های زیادی نیستند که رشته مدیریت با گرایش­ آن به زبان انگلیسی را آموزش می‌­دهند.

اگر دانشجویی قصد تحصیل به زبان انگلیسی را داشته باشد، ابتدا باید بررسی کند که کدام دانشگاه‌­ها رشته مورد نظرش را به زبان انگلیسی ارائه می­کنند.

اولین قدم دانشجو پس از انتخاب دانشگاه، شرکت در آزمون ورودی یوس یا ست است. پس از آن باید نتیجه قابل قبولی از آن به دست آورده شود. از آنجا که آزمون یوس در دانشگاه­ های ارائه کننده رشته مدیریت به زبان انگلیسی بسیار رقابتی است. هر ساله هم دانشجویان بین­‌الملل زیادی در آن شرکت می­کنند، برای قبولی در این آزمون باید آمادگی کافی داشته باشند. اکثر دانشجویان خارجی مشتاق تحصیل به زبان انگلیسی هستند. چرا که یاد گرفتن زبان ترکی برای آنها بسیار زمان­‌بر است.

اگر انتخاب شما تحصیل به زبان انگلیسی در این رشته است، باید توانایی صحبت کردن به انگلیسی را داشته باشید. به این ترتیب، می‌توانید به راحتی با شرکت­‌های بزرگ و جهانی در دوره کارآموزی ارتباط برقرار کنید.

بهترین دانشگاه­ های ترکیه برای تحصیل در رشته مدیریت به زبان انگلیسی

رشته مدیریت و MBA کشور ترکیه در اکثر دانشگاه‌­ها هم به زبان ترکی و هم به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. به همین علت، دانشجو می­‌تواند به راحتی زبان تحصیل خود را انتخاب کند. امروزه تحصیل در رشته مدیریت و MBA در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین الملل امکان پذیر است. کسانی که خواهان تحصیل در رشته مدیریت و MBA هستند، می­‌توانند این رشته را به زبان انگلیسی ادامه تحصیل دهند. اگر بخواهیم به بهترین دانشگاه­‌های ارائه دهنده رشته مدیریت و MBA به زبان انگلیسی اشاره کنیم می‌توانیم لیست زیر ا نام ببریم:

  1. ALTINBAŞ UNIVERSITY
  2. ANTALYA BİLİM UNIVERSITY
  3. ATILIM UNIVERSITY
  4. BAHCESEHIR UNIVERSITY
  5. BASKENT UNIVERSITY
  6. BEYKOZ UNIVERSITY
  7. HALIÇ UNIVERSITY
  8. ISIK UNIVERSIT
  9. ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY
  • MALTEPE UNIVERSITY
  • ISTANBUL GELISIM UNIVERSITY
  • ISTANBUL MEDIPOL UNIVERSITY
  • ISTANBUL OKAN UNIVERSITY
  • ISTINYE UNIVERSITY
  • KADIR HAS UNIVERSITY
  • NISANTASI UNIVERSITY
  • OZYEGIN UNIVERSITY
  • YASAR UNIVERSITY
  • YEDITEPE UNIVERSITY
  • NEAR EAST UNIVERSITY

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی

از گرایش­‌های پرطرفدار مدیریت در کارشناسی ارشد می­توان به رشته­ مدیریت بازرگانی در ترکیه اشاره کرد. دوره کارشناسی ارشد در این کشور  ۲ ساله است و دانشجو باید 32 واحد درسی بگذراند. شما می‌­توانید در این مقطع به زبان ترکی استانبولی و انگلیسی تحصیل کنید.

تحصیل MBA در کشور ترکیه فرصتی عالی برای ایجاد شبکه سازی است. اگر مدرک فارغ‌­التحصیلی خود را از دانشگاه­‌های برتر کسب کنید که در سطح جهانی شناخته شده­‌اند خیلی زود می‌­توانید وارد بازار کار شوید و شروع به کار کنید.

مدارک لازم برای تحصیل رشته مدیریت ترکیه

مدارک مورد نیاز برای تحصیل رشته مدیریت در ترکیه در همه دانشگاه­‌ها یکسان نیست. این مدارک با توجه به سطح دانشگاه تغییر می‌کند. بهتر است، شما سایت دانشگاه مورد نظر خود را مطالعه کنید تا با آگاهی کامل مدارک مورد نیاز برای پذیرش را آماده کنید. از جمله مدارک مورد نیاز برای تحصیل در این رشته می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • تکمیل فرم درخواست پذیرش
  • کسب نمره مورد قبول در یکی از آزمون­‌های ورودی یوس (YOS) یا ست SAT))
  • ارائه مدرک دیپلم و ترجمه آن
  • ارائه ریزنمرات دبیرستان دانشجو و ترجمه آن
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر (ایلتس با حداقل نمره 6 یا تافل با حداقل نمره 80)
  • مدرک زبان ترکی TÖMER)) در سطح B1
  • ارائه انگیزه نامه
  • ارائه سابقه کار در زمینه مدیریتی
  • ارائه توصیه نامه از اساتید
  • ارائه مدرک تمکن مالی
  • ارائه رسید پرداخت هزینه­‌های پذیرش

آزمون­ های لازم برای تحصیل رشته مدیریت در ترکیه

آزمونی که دانشجویان لازم است در آن برای پذیرش دانشگاه­ مورد نظر خود شرکت کنند، همان­طور که گفته شد آزمون یوس و یا ‌آزمون سات است. آزمون یوس توسط هر دانشگاه به صورت جداگانه برگزار می­‌شود و شما باید در سایت دانشگاه مورد نظر خود اقدام به ثبت‌­نام کنید و آزمون سات به صورت جامع برگزار می­‌شود. شما باید در یکی از این آزمون­‌ها نمره مورد قبول را دریافت کنید تا بتوانید پذیرش دانشگاه را بگیرید و موفق به تحصیل رشته مدیریت در ترکیه شوید.

دانشگاه ­های مدیریت در ترکیه

اکثر دانشگاه‌­های ترکیه انواع گرایش‌­های رشته مدیریت را ارائه می­‌دهند. از بهترین این دانشگاه‌­ها می­توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • Gazi University
  • Hacettepe University
  • Yasar University
  • Istanbul University
  • Ozyegin University
  • Bilkent University
  • Bogazici University
  • Middle East Technical University
  • Akdeniz University
  • Firat University
  • Akdeniz University
  • Koc University

هزینه تحصیل رشته مدیریت در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه برای رشته مدیریت، سالانه در دانشگاه­‌های دولتی و خصوصی متفاوت است. در هر سال تحصیل در دانشگاه‌­های دولتی 500 تا 6000 لیر است. این مبلغ در دانشگاه­‌های خصوصی بیش از 20000 لیر هست. !!!!!!!!!!!می­باشد.

بورسیه تحصیلی در رشته­ های مدیریتی در کشور ترکیه

بورسیه‌­های متنوعی را کشور ترکیه برای تحصیل دانشجویان ارائه می­‌دهد. اگر موفق به اخذ آن شوید، از حقوق ماهانه، پوشش هزینه­‌های بیمه، دریافت هزینه­‌های رفت و آمد به ترکیه و خوابگاه رایگان بهره‌­مند خواهید شد.

به طور کلی بورسیه تحصیلی ترکیه دو مدل هستند:

بورسیه­‌ای که دولت کشور ترکیه می­‌دهد

بورسیه‌­ای که با گذراندن ۲ ترم در دانشگاه با معدل بالا می‌­توانید دریافت کنید

فرصت­ های شغلی برای فارغ ­التحصیلان رشته های مدیریت

هنگامی که در رشته مدیریت فارغ‌­التحصیل شوید در شاخه اجرایی دولت فعالیت خواهید کرد. تا آموزش لازم برای خدمات مدیریتی را ببینید. پس از اتمام این آموزش شما می‌­توانید در حیطه‌­های مدیریت فرهنگی، دفتر نظارتی یا تولید تجاری مشغول به کار شوید. همچنین برای شما این امکان وجود دارد که اگر نخواهید در خدمات دولتی فعالیت کنید، خارج از اداره‌­های دولتی نیز مشغول به کار شوید.

ویزای دانشجویی برای تحصیل رشته مدیریت در کشور ترکیه

افرادی که خواهان تحصیل رشته مدیریت در ترکیه هستند، نیازمند ویزای دانشجویی می­‌باشند. وقتی که دانشجو در آزمون­ ورودی و آزمون زبان نمره مورد قبول را بگیرد، می‌­تواند موفق به اخذ پذیرش دانشگاه شود. پس از آن با ارائه نامه پذیرش به سفارت ترکیه برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه می‌­توانید درخواست دهید.

بازار کار رشته مدیریت در کشور ترکیه

بازار کار رشته مدیریت در ترکیه بسیار خوب است و دانشجویان پس از فارغ التحصیلی می­‌توانند خیلی سریع وارد بازار کار شوند. هنگامی که در این کشور شروع به کار کنید درآمد خوبی خواهید داشت چرا که شرکت های بزرگ و معتبر حقوق و مزایا بسیار خوبی را برای جذب مدیران خود پیشنهاد می‌­دهند.

نحوه درخواست برای دانشگاه­ های کشور ترکیه در رشته مدیریت

هر دانشگاه در کشور ترکیه سیستم خاص خود را برای نحوه درخواست دارد، که به دانشجویان متقاضی اجازه می­‌دهد تا برای تحصیل درخواست بدهند و ثبت­نام کنند. پس هنگامی که دانشگاه مورد نظرتان را انتخاب کردید، باید از طریق سایت مربوط به دانشگاه مدارک خواسته شده را آپلود کرده و درخواست خود را ارسال کنید.

چرا برای تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی ترکیه را انتخاب کنیم؟

دلایل زیادی برای انتخاب کشور ترکیه برای تحصیل در رشته مدیریت و مدیریت بازرگانی (MBA) وجود دارد. از جمله:

  • کیفیت بالای آموزشی
  • مطابقت نحوه آموزش دانشگاه­‌های ترکیه با آمریکا
  • امکان اشتغال پس از تحصیل رشته مدیریت هم در ایران هم در ترکیه
  • ارائه مدرک معتبر در سطح جهانی
  • سهولت برای رفت و آمد به ایران

و ….

ارزش بالای دریافت مدرک رشته مدیریت از دانشگاه­ های ترکیه

هر مدرکی از انواع گرایش­‌های مدیریت در دانشگاه­‌های ترکیه دریافت کنید، توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا معتبر است. این مدرک مطابق با فرآیند بولونیا است و با استانداردهای اتحادیه اروپا تطبیق دارد. شما با گرفتن مدرک دیپلم آبی، در هنگام فارغ­التحصیلی مدرکی دریافت خواهید کرد، که در ایالت اروپا با مدرک لیسانس برابر است.

سوالات متداول

آیا برای تحصیل رشته مدیریت در ترکیه نیاز به شرکت در آزمون ورودی است؟

بله، شما باید یا در آزمون یوس یا ست شرکت کنید.

آیا برای تحصیل در رشته مدیریت در ترکیه نیاز به ویزای دانشجویی است؟

بله، متقاضی نیاز به ویزای دانشجویی دارد.

آیا مدرک دانشگاهی ترکیه در کشورهای دیگر معتبر است؟

بله، تعداد زیادی از دانشگاه­‌های ترکیه در سطح بین­‌المللی شناخته شده‌­اند و مدرک معتبری ارائه می­‌دهند.

آیا پس از اتمام تحصیل در رشته مدیریت در ترکیه می­توان وارد بازار کار شد؟

بله، بی شک شما می­توانید نه تنها در ترکیه در کشورهای دیگر هم مشغول به کار شوید.

پس از فارغ ­التحصیلی می­توان برای دریافت پاسپورت اقدام کرد؟

پس از 4 سال تحصیل و 1 سال کار می­توانید برای دریافت پاسپورت اقدام کنید.

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید تحصیل در رشته مدیریت در ترکیه خواهان بسیار زیادی دارد چرا که شرایط تحصیل در این کشور بسیار ایده­‌آل است. اگر شماهم خواهان تحصیل رشته مدیریت در ترکیه هستید به موسسه مهاجر دانش مراجعه کنید. این موسسه با بهترین مشاورها آماده است که شما را در هر مرحله مهاجرت تحصیلی که پیش رو دارید راهنمایی کند. شما می­‌توانید فرم مشاوره رایگان ما را پر کنید تا ما ابهامات و سوالات شما را رفع کنیم.