با تحصیل رشته های پیراپزشکی ترکیه فرصت‌های درخشانی در آینده خواهید داشت.خدمات سلامت یکی از مهمترین بخش‌هایی است که در شکل گیری جامعه یک کشور نقش اساسی دارد. به غیر از پزشکان، تقاضا برای امدادگران و پیراپزشکان که به عنوان ستون اصلی سیستم بهداشت و درمان عمل می‌کنند هم زیاد است. پیراپزشکان که «نیروهای بهداشت و درمان» هم نامیده می شوند؛ به پزشکان کمک می کنند تا در شرایط اضطراری به بیماران رسیدگی کنند و سایر اقدامات لازم را انجام دهند. بنابراین، اگر به دنبال تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی پس از پایان دبیرستان هستید؛ این مقاله می‌تواند برای شما کاملا مفید باشد.

درباره دوره‌های آموزشی پیراپزشکی در ترکیه

 پیراپزشکان، که شامل متخصصانی از جمله پرستاران، داروشناسان، درمانگران و امدادگران هستند؛ نیروهای بهداشتی متحدی هستند که از نمونه‌گیری خون گرفته تا بخیه زدن زخم‌ها و  آزمایش‌های آزمایشگاهی به پزشک کمک می‌کنند. با در نظر گرفتن برنامه درسی متنوع و فرصت‌های شغلی زیاد، می توانید در هر یک از زمینه‌های رشته پیراپزشکی تخصص خود را بگیرید. متوسط ​​حقوق پیراپزشکان در ترکیه پس از تحصیل حدود ۳۸۰۰۰ لیر در ماه برای تکنسین‌های تازه‌کار است و تا ۱۱۸۰۰۰ لیر در ماه افزایش پیدا خواهد کرد. دوره‌های پیراپزشکی اغلب نیازی به آزمون ورودی ندارند. با این حال، برخی از دانشگاه‌ها ممکن است آزمون ورودی خاصی را برای تحصیل در ترکیه برگزار کنند. اطلاعات بیشتر درباره رشته پیراپزشکی که در دو مقطع  لیسانس و فوق لیسانس تدریس می‌شود؛ در بخش‌های بعدی ارائه شده است!

دوره‌های آموزشی پیراپزشکی در دانشگاه‌های ترکیه

دوره‌های آموزشی رایج رشته پیراپزشکی در دانشگاه‌های ترکیه به شرح زیر است:

تکنسین اتاق عمل

 همانطور که از نام این تخصص پیدا است؛ این دوره به آموزش پرستاران اتاق عمل می پردازد. اگر قصد دریافت مدرک این دوره را دارید؛ باید بدانید که این گرایش از پیراپزشکی به شما در ایجاد درک عمیق‌تری از نحوه عملکرد پرستاران در اتاق عمل یک بیمارستان، استفاده از ابزارآلات جراحی تا کمک به پزشک در اجرای جراحی کمک می‌کند.

کارشناسی رادیولوژی

 این دوره به آموزش جنبه‌های فنی دستگاه تصویربرداری در بیمارستان می‌پردازد. پس از تکمیل این دوره، شما برای کار با ماشین هایی مانند M.R.I و C.T. اسکن مهارت پیدا خواهید کرد و می توانید گزارش‌ها را به طور جامع بررسی کنید.

شنوایی سنجی و گفتار درمانی

این رشته به بررسی اختلالات ارتباطی به صورت تخصصی می‌پردازد. شنوایی سنج‌ها اختلالات شنوایی را شناسایی، اندازه گیری و بررسی می‌کنند. گفتاردرمانگران و آسیب شناسان گفتار زبان برای تعیین علت مشکلات ارتباطی و هماهنگ کردن برنامه‌های توانبخشی با بیماران همکاری می‌کنند. فارغ التحصیلان این دوره می توانند در بیمارستان‌ها، مراکز توانبخشی، سازمان‌های مردم نهاد و غیره مشغول به کار شوند.

 تکنسین مراقبت‌های بهداشتی

 این دوره به آموزش توسعه بهداشت، کمک‌های اولیه و سایر امکانات پزشکی در مناطق محروم می‌پردازد. هدف این دوره آموزش دانشجویان در مورد امکانات اولیه بهداشتی و رسیدگی به هرگونه موقعیت اضطراری در مناطق محروم است. تکنسین مراقبت‌های بهداشتی در جامعه امروزی به ارائه مراقبت‌های بهداشتی و سایر امکانات پزشکی به جوامع یا جمعیت‌های خاص می‌پردازد. همچنین در این دوره با فوریت‌های پزشکی هم آشنایی پیدا خواهید کرد.

تکنسین اورژانس

یکی دیگر از دانش آموختگان رشته پیراپزشکی که می‌تواند در کنار پزشکان خدمت کند؛ تکنسین اورژانس است. تکنسین‌های اورژانس مسئول پایدار کردن وضعیت نسبی بیمار در بخش اورژانس بلافاصله پس از ورود او هستند. همچنین این افراد توانایی انتقال بیمار از بیرون بیمارستان به اورژانس را دارند.

مزایای تحصیل پیراپزشکی در ترکیه چیست؟

اگر تحصیل رشته پیراپزشکی خود را در ترکیه شروع کنید؛ تجربه‌‌ای هیجان انگیز در انتظار شما است که با فرهنگ متنوع و تاریخ طولانی ترکیه ادغام شده است. مناظر طبیعی، شهرهای مدرن و سواحل زیبا هر ساله مسافران بی‌شماری را به کشور ترکیه جذب می کند و این فرصت را به شما می‌دهد تا زندگی دانشجویی خود را با انگیزه شروع کنید. شما همچنین می‌توانید از این مزایا بهره مند شوید:

  • گواهی 1.0 NC مورد نیاز نیست.
  • در صورت قبولی در آزمون ورودی می‌توانید همه رشته‌های پزشکی را بخوانید.
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های متعددی از ترکیه وجود دارد و اساتید مباحث پیراپزشکی را برای دانشجویان بین المللی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. بنابراین برای شروع تحصیل پزشکی در ترکیه حتی نیازی به دانش کامل زبان ترکی ندارید.

شرایط پذیرش در رشته پیراپزشکی دانشگاه‌های ترکیه

برای پذیرش در رشته پیراپزشکی دانشگاه‌های ترکیه به مدرک دیپلم دبیرستان نیاز دارید. البته باید دروس پیش نیاز رشته پیراپزشکی را گذرانده باشید. در صورتی که در این زمینه نیاز به کسب اطلاعات بیشتر یا دریافت ویزای تحصیلی ترکیه دارید؛ با کارشناسان موسسه مهاجرتی مهاجردانش تماس بگیرید‌. همچنین توجه کنید که تعداد امتیازهای کسب شده در آزمون YÖS بسیار مهمتر است. YÖS مخفف “Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı” (“امتحان برای دانش آموزان ملیت خارجی”) است و امتحان ورودی ترکیه است که همه دانشجویان خارجی باید در آن شرکت کنند. محتوا و الزامات امتحان از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است؛ اما به طور کلی شامل پاسخ دادن به سوالات شفاهی یا کتبی در زمینه علوم طبیعی، علوم اجتماعی و ریاضی است. همچنین باید مهارت زبان ترکی خود را در طول امتحان ثابت کنید. دانشکده‌های پزشکی انگلیسی زبان اغلب انتظار دارند که یک انگیزه نامه، یک توصیه نامه و یک گواهی زبان رسمی مانند آیلتس یا تافل از مهارت‌های زبان انگلیسی شما داشته باشند.

ارائه درخواست برای تحصیل در رشته پیراپزشکی دانشگاه‌های ترکیه

روند درخواست برای تحصیل پیراپزشکی در ترکیه بین دانشگاه‌های پزشکی مختلف کمی متفاوت است. با این حال، به عنوان یک قاعده کلی، باید در مهلت ارائه شده درخواست خود را ارسال کنید و مدارک درخواست خود را به صورت آنلاین ضمیمه کنید. این مدارک شامل نتایج آزمون YÖS شما، مدرک تحصیلی ورودی دانشگاه شما (Fachabitur یا Abitur) و یک انگیزه نامه است.

مدت زمان تحصیل پیراپزشکی در دانشگاه‌های ترکیه

دوره استاندارد تحصیل برای دریافت مدرک لیسانس پیراپزشکی در ترکیه مانند آلمان ۴ الی ۵ سال است. اگر در رشته‌های علوم یا زبان انگلیسی ضعف دارید؛ می‌توانید یک سال پیش دانشگاهی را قبل از شروع تحصیل بگذرانید.  سپس در مجموع طول مدت تحصیلات شما ۵ سال می‌شود. ساختار مطالعات پزشکی در ترکیه مشابه آلمان یا سایر کشورهای اتحادیه اروپا است. سه سال اول، مرحله پیش بالینی است. در دو سال اول به طور خاص، شما در مورد ساختار و عملکرد بدن انسان از طریق موضوعاتی مانند آناتومی، بیوشیمی، فیزیولوژی و زیست شناسی سلولی خواهید آموخت. از سال سوم به بعد، آشنایی تئوری و عملی با بیماری‌ها دریافت خواهید کرد. شما به این دانش اولیه نیاز دارید تا بتوانید دستورات پزشکان داخلی، بیهوشی، جراحی تروما، زنان و زایمان یا اطفال را در بخش بالینی بعدی درک کنید. سپس شما این دانش را در عمل جراحی از طریق تعداد زیادی از جلسات کارآموزی در بخش های مختلف بیمارستان به کار خواهید برد. سال آخر مشابه سال آموزش عملی در آلمان است. بیشتر آن را برای یادگیری مباحث تخصصی مختلف در بیمارستان‌‌های دانشگاهی صرف خواهید کرد. دانشجویان در طول این دوره وظایف مهمی را بر عهده می‌گیرند و به خاطر همین برای دوره بعدی خود به عنوان یک تکنسین جوان آماده می‌شوند. به لطف سیستم بولونیا، تحصیلات رشته پیراپزشکی در ترکیه و در تمام کشورهای اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و سوئیس به رسمیت شناخته شده است. بنابراین می توانید کشوری را که ترجیح می‌دهید در آن کار کنید یا آموزش تخصصی خود را در آنجا ببینید؛ پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های ترکیه انتخاب کنید.

دانشگاه‌های برتر پیراپزشکی در ترکیه

تحصیل رشته های پیراپزشکی ترکیه یک انتخاب محبوب برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور است. این کشور دارای تعدادی دانشگاه است که مدرک پیراپزشکی ارائه می‌دهند و استانداردهای آموزش پزشکی در ترکیه به طور کلی بالا است. طول دوره مدرک رشته‌های پیراپزشکی معمولاً ۴ سال است که دو سال اول آن پیش پزشکی و دو سال بعدی به آموزش بالینی اختصاص دارد. هزینه تحصیل در ترکیه هم نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمتر و بسیار معقول‌تر است؛ به این معنی که آن را برای دانشجویان خارجی مقرون به صرفه‌تر می کند. علاوه بر این، ترکیه دارای امکانات پزشکی مدرن و تکنولوژی روز است که آن را به گزینه‌ای جذاب برای دانشجویان پزشکی تبدیل کرده است. ما ۵ دانشگاه برتر زیر در ترکیه را گردآوری کرده‌ایم که می‌توانید در آنها در رشته پیراپزشکی را تحصیل کنید:

۱-دانشگاه ایستینیه

دانشکده پزشکی در دانشگاه ایستینیه ماموریت دارد تا تکنسین‌های پزشکی آینده را تربیت کند که رابطه بین فناوری و پزشکی را درک کرده باشند.درک این‌ که فناوری چقدر برای توسعه علمی و تحقیق ضروری است؛ همواره اهمیت داشته است. این دانشگاه از “سیستم آموزش پزشکی یکپارچه” استفاده می‌کند که با ارائه آموزش با کیفیت بالا توسعه یافته است. دانشجویان بین المللی هم به دلیل ارتباط با بهترین بیمارستان‌های استانبول می توانند از فرصت همکاری با این بیمارستان‌ها در آینده استفاده کنند.

۲-دانشگاه مدیپول استانبول

دانشگاه مدیپول استانبول یک هدف بلند مدت دارد که در تحقیقات و آموزش پزشکی پیشرو باشد. دانشکده پزشکی IMU محیطی استثنایی برای دانشجویان فراهم می‌کند. فضای این دانشگاه برای دانشجویانی که علاقه‌مند به انجام تحقیقات بالینی، علوم پایه و تحقیقات خدمات سلامت هستند عالی است. بیمارستان های جراحی قلب و عروق، عمومی، انکولوژی و دندانپزشکی همگی بخشی از بیمارستان دانشگاه هستند. این دانشگاه به دلیل وجود بخش‌های مختلف و تخصص‌های پزشکی، فرصتی عالی برای آموزش حرفه‌ای و عملی به دانشجویان ارائه می‌دهد. این دانشگاه یکی از بیمارستان‌های برتر ترکیه را هم دارد.

۳-دانشگاه باهچه شهیر

هدف دانشکده پزشکی در دانشگاه باهچه شهیر این است که بهترین دانشکده پزشکی در ترکیه باشد. هدف نه تنها ارائه بهترین آموزش پزشکی به دانشجویان است؛ بلکه آنها را قادر می‌سازد تا دانش پزشکی خود را با یادگیری تکنیک‌های تحقیقاتی ارتقا دهند. علاوه بر این، بیمارستان دانشگاهی در Göztepe دارای ۱۶۰ عضو هیئت علمی است. همه اعضای هیئت علمی در بیش از ۴۰ تخصص پزشکی حرفه‌ای هستند؛ زیرا همه اساتید از طریق یک گروه بیمارستانی پزشکی به بیماران از سراسر ترکیه دسترسی دارند. به غیر از آن، ۱۷ آزمایشگاه بالینی و آموزشی وجود دارد و دانشجویان می‌توانند در هر زمان از آنها برای پروژه‌های خود استفاده کنند.

۴-دانشگاه آیدین استانبول

 دانشگاه آیدین استانبول از اهداف دانشکده پزشکی جهت درمان بالینی بیماران، آموزش و تحقیقات پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، استادان در بخش‌های بالینی در بیمارستان‌های وابسته متعدد و همچنین بخش‌های علوم پایه در پردیس IAU سمت دارند. دسترسی به آزمایشگاه‌های شعبه پیشرفته واقع در مجتمع آزمایشگاهی علوم پایه پزشکی برای کلیه دانشجویان امکان پذیر است. این دانشگاه همچنین یکی از برترین بیمارستان‌های دانشگاهی کامل در منطقه خود را دارد که دارای ۳۰۰ تخت، فضایی به مساحت ۵۱۰۰۰ متر مربع، ۱۳ اتاق عمل، ۹۲ پلی کلینیک و تجهیزات فناوری است.

۵-دانشگاه هالیچ

 دانشکده پزشکی دانشگاه هالیچ در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد و سال تحصیلی ۲۰۱۷-۲۰۱۸ شاهد آغاز آموزش پزشکی در آنجا بود. از آنجایی که این دانشکده در قلب استانبول قرار دارد؛ دسترسی به مرکز شهر راحت است. علاوه بر آموزش پزشکی، این دانشگاه به دانشجویان زمینه‌ای برای رشد هوش اجتماعی و فرهنگی آنها ارائه می‌دهد.

هزینه تحصیل رشته پیراپزشکی در دانشگاه‌های ترکیه

هزینه‌های شهریه دانشگاه و تحصیل پیراپزشکی در دانشگاه‌های ترکیه با توجه به دانشگاه متفاوت است. تحصیل در دانشگاه دولتی برای دانشجویان غیرترک هم رایگان است؛ اما آن‌ها باید از قبل بورسیه تحصیلی ترکیه را دریافت کنند. در یک دانشگاه خصوصی، باید انتظار داشته باشید که بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۷۰۰۰ یورو در سال هزینه تحصیل بپردازید. هزینه زندگی در ترکیه هم با توجه به شهر محل سکونت شما متفاوت است، اما به طور قابل توجهی هزینه‌های تحصیل و زندگی در ترکیه ارزان‌تر از آلمان است. شما می توانید آپارتمان های کوچک و زیبا را با قیمتی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو اجاره در ماه پیدا کنید. قیمت غذا و فعالیت‌های تفریحی هم در کشور ترکیه نسبت به اروپا بسیار پایین‌تر است. بنابراین می‌توانید انتظار داشته باشید با توجه به سبک زندگی و وضعیت زندگی خود بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه برای مخارج زندگی هزینه کنید. با توجه به هزینه‌های تحصیل پزشکی خود در خارج از کشور، باید در مورد بورسیه های احتمالی هم فکر کنید. زیرا این بورسیه‌ها می‌توانند به شما در تامین مخارج تحصیل و زندگی کمک کنند.

کار به عنوان پیراپزشک در ترکیه

در سال ۲۰۱۱، ترکیه قانونی را تصویب کرد که به نیروهای پزشکی خارجی به دلیل کمبود متخصص و پزشک به ویژه در بخش خصوصی اجازه کار در خاک این کشور را می‌داد. در کشورهای اروپایی به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۳۴۰ پزشک وجود دارد. در ترکیه به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۱۵۶ پزشک وجود دارد. به همین خاطر شما می‌توانید امیدوار باشید که پس از فارغ التحصیلی در کشور ترکیه مشغول به کار شوید. اما به هرحال برنامه لیسانس پیراپزشکی دانشکده علوم بهداشت دانشگاه‌های ترکیه به منظور ارائه آموزش های نظری و عملی جامع خدمات مراقبت های اضطراری به داوطلبان ممکن است؛ طولانی مدت باش. البته دانشجویان می توانند حرفه پیراپزشکی را با تحصیلات کارشناسی ۴ ساله به سرانجام برسانند. نکته مهم در اینجا، مشغول به کار شدن بالافاصله پس از فارغ التحصیلی است. اگر شانس کار در کشور ترکیه را هم نداشتید؛ می‌توانید در سایر کشورهای اروپایی یا آمریکایی مشغول به کار شوید. به هر حال مدرک پیراپزشکی دانشگاه‌های ترکیه در سراسر دنیا معتبر است.

سوالات متداول

چرا باید در ترکیه پیراپزشکی بخوانم؟

تحصیل پیراپزشکی در ترکیه به شما این شانس را می‌دهد که در کشوری با تاریخ غنی و تنوع فرهنگی زندگی کنید. شما نیازی به معدل بالا ندارید و تحصیل در رشته پیراپزشکی حتی با لیسانس حرفه‌ای امکان پذیر است. همچنین بسیاری از دانشگاه‌ها برنامه‌های تحصیلی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

برای تحصیل پیراپزشکی در ترکیه چه شرایطی را باید رعایت کنم؟

شما نیاز به دیپلم دبیرستان (Abitur یا Fachabitur) دارید. شرکت در آزمون YÖS (امتحان دانشجویان با ملیت خارجی) نیز مهم است. برنامه‌های انگلیسی زبان نیز به انگیزه نامه، توصیه نامه و گواهی زبان نیاز دارند.

هزینه‌های تحصیل پیراپزشکی در ترکیه چقدر است؟

تحصیل در دانشگاه های دولتی اغلب رایگان است. در حالی که دانشگاه‌های خصوصی ممکن است بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۷۰۰۰ یورو در سال هزینه داشته باشند. هزینه زندگی هم متفاوت است؛ اما به طور کلی ارزان‌تر از بسیاری از کشورها است.

آیا تحصیل پیراپزشکی در ترکیه در سطح بین المللی شناخته شده است؟

بله، به لطف سیستم بولونیا، مطالعات پزشکی در ترکیه در اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و سوئیس به رسمیت شناخته شده است.

آیا می‌توانم در طول تحصیل در ترکیه یک ترم را در خارج از کشور بگذرانم؟

 بله، بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه دارای همکاری‌های بین‌المللی هستند که دانشجویان را قادر می‌سازد؛ ترم‌های خود را در خارج از کشور یا دوره‌های کارآموزی در کشورهای دیگر را بگذرانند.

سخن پایانی

همانطور که دریافتید؛ تحصیل رشته های پیراپزشکی ترکیه برای دانشجویان بین المللی امکان پذیر است. با این حال اگر فکر می‌کنید که به تحصیل در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف پیراپزشکی علاقه‌مند هستید؛ باید هر چه سریع‌تر نسبت به ارائه درخواست اقدام کنید.کارشناسان مهاجر دانش تجربه زیادی در کسب پذیرش رشته پیراپزشکی برای دانشجویان خارج از کشور دارند و خوشحال خواهند شد که شما را در روند درخواست راهنمایی کنند. آیا برای تحقق رویای خود برای تحصیل پیراپزشکی در ترکیه آماده هستید؟ همین امروز با ما تماس بگیرید و سفر خود را آغاز کنید. ما مشتاقانه منتظر همراهی شما در این سفر هستیم و با شما همکاری می‌کنیم تا رویای خود را در زمینه پیراپزشکی محقق کنید.

5/5 - (1 امتیاز)