تحصیل زیر 18 سال در ترکیه، یکی از موضوعات مهم و حیاتی در زمینه آموزش و پرورش است. ترکیه به عنوان یک کشور با جمعیت جوان و پویا، توجه ویژه‌ای به تحصیل و تربیت نسل جدید اختصاص داده و از اوایل سنین کودکی تا سن 18 سالگی، زیر بنای قوی از سیستم آموزشی فراهم کرده است. به همین دلیل بسیاری از افراد به‌ویژه ایرانیان برای بهره‌مندی از شرایط تحصیلی مدارس ترکیه و پیشرفت در زمینه آموزش برای ادامه تحصیل در ترکیه به این کشور مهاجرت می‌کنند.

اخذ اقامت تحصیلی برای افراد زیر 18 سال در ترکیه

موضوع مجوز اقامت برای اتباع خارجی زیر 18 سال از جمله موضوعات جالب برای خارجی‌ها است. همانطور که مشخص است، اتباع خارجی که به ترکیه می‌آیند و قصد دارند پس از پایان مدت ویزای خود در این کشور اقامت کنند، باید مجوز اقامت دریافت نمایند. از طرفی، چند نوع اجازه اقامت برای خارجی‌ها وجود دارد که به عنوان مجوز اقامت کوتاه مدت، اقامت خانوادگی، اقامت دانشجویی، اقامت طولانی مدت، اقامت بشردوستانه و اقامت قربانی قاچاق انسان ذکر شده است.

همانطور که در بالا ذکر شد، افراد خارجی که با ویزا یا با استفاده از معافیت ویزا به ترکیه مهاجرت می‌کنند، برای ادامه اقامت در ترکیه پس از مدت تعیین شده، باید اجازه اقامت دریافت کنند که این مجوز برای اتباع خارجی در ترکیه توسط اداره مهاجرت صادر می‌شود. علاوه بر اطلاعات هویتی اتباع خارجی، مدت مجوز اقامت نیز در سند اجازه اقامت قید شده است. از شرایط مهم برای اخذ مجوز اقامت برای خارجیان زیر 18 سال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مجوز اقامت برای کودکان زیر 18 سال والدینی که مجوز اقامت خانوادگی دارند

اجازه اقامت خانوادگی را می‌توان برای همسران خارجی شهروندان ترکیه یا افرادی که دارای یکی از مجوزهای اقامت هستند و فرزندان خارجی خردسال آن‌ها یا همسرشان صادر کرد. به این ترتیب برای تمامی فرزندان اتباع خارجی زیر 18 سال می‌توان اجازه اقامت خانوادگی صادر کرد. اتباع خارجی زیر 18 سال که دارای مجوز اقامت خانوادگی هستند، حق دارند تا سن 18 سالگی در موسسات آموزش ابتدایی و متوسطه تحصیل کنند، بدون اینکه مجوز اقامت دانشجویی دریافت کنند.

به افراد خارجی زیر 18 سال که والدین آن‌ها شهروند ترکیه هستند اجازه اقامت به مدت 5 سال داده می شود و به کودکان زیر 18 سال که والدین آن‌ها خارجی هستند اما با مجوز اقامت، در ترکیه ساکن هستند اجازه اقامت برای مدت زمان مشخص داده می‌شود.

مجوز اقامت دانشجویی برای خارجی‌ های زیر 18 سال

اجازه اقامت دانش‌آموزی را می‌توان برای خارجی‌های زیر 18 سال که مجوز اقامت خانواده ندارند و می‌خواهند در مقاطع ابتدایی و متوسطه در ترکیه تحصیل کنند صادر کرد. همانطور که مشخص است اتباع خارجی که دارای مجوز اقامت خانوادگی و مایل به تحصیل در مقاطع ابتدایی و متوسطه هستند می‌توانند بدون نیاز به اخذ مجوز اقامت تا سن 18 سالگی ادامه تحصیل دهند اما دانش‌آموزان خارجی که سن آن‌ها به 18 سالگی رسیده و در حال حاضر در مقطع متوسطه تحصیل می‌کنند باید اجازه اقامت دریافت کنند.

اتباع خارجی زیر 18 سال که والدین آن‌ها شهروند ترکیه نیستند و می‌خواهند از ترکیه اجازه اقامت بگیرند، باید از یک شخص حقیقی یا حقوقی که آن‌ها را تایید می‌کند، برای اجازه اقامت ترکیه اقدام کنند.

اتباع خارجی زیر 18 سال که ویزای سرمایه گذاری ترکیه دارند

افرادی که برای اخذ تابعیت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری اقدام می‌کنند می‌توانند از طرف اعضای خانواده خود یعنی همسر و فرزندان زیر 18 سال نیز درخواست اقامت دهند. در این صورت، اعضای خانواده سرمایه‌گذار نیازی به درخواست اجازه اقامت کوتاه مدت یا سرمایه‌گذاری اضافی ندارند. سایر اعضای خانواده در صورت ارائه مدارک خاص مانند شناسنامه، گذرنامه، شناسنامه، مدرک نشان دهنده وضعیت تأهل و عکس می‌توانند از درخواست شهروندی بهره‌مند شوند و فرزندان آن‌ها نیز حق ادامه تحصیل در مدارس دولتی و خصوصی ترکیه را خواهند داشت.

بورسیه تحصیلی برای افراد زیر 18 سال

بورسیه‌ تحصیلی ترکیه برای افراد زیر 18 سال فرصتی عالی برای توسعه دانش و مهارت‌های جوانان در مراحل ابتدایی و دبیرستان فراهم می‌کنند. این بورسیه‌ها می‌توانند جوانان با استعداد را تشویق و امکان دستیابی به تعلیم و تربیت بیشتر را برای آن‌ها فراهم کنند. بورسیه‌ تحصیلی ترکیه برای افراد زیر 18 سال معمولا توسط دولت، موسسات آموزشی یا سازمان‌های خصوصی ارائه می‌شوند و می‌توانند هزینه تحصیلات آن‌ها را تا حد زیادی تامین کنند. از جمله بورسیه‌های ترکیه برای دانش‌آموزان مورد تایید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بورسیه بنیاد آموزش بهداشت و همبستگی  Elele

این بنیاد به مدت 9 ماه در سال به دانش آموزان نیازمند و موفق مقطع ابتدایی و متوسطه کمک هزینه تحصیلی می‌دهد. این بورسیه تحصیلی به دانش‌آموزانی که در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند تعلق می‌گیرد و به دو خواهر و برادر از یک خانواده تعلق نمی‌گیرد و از هر خانواده فقط یکی از فرزندان می‌توانند از این بورسیه بهره‌مند شوند. درخواست‌ها برای این بورسیه به صورت آنلاین بین ماه اوت و سپتامبر دریافت می‌شود.

بنیاد آموزش و فرهنگ یاشار

بورسیه دبیرستان بنیاد آموزش یاشار به مدت 9 ماه در سال در ماه‌های اکتبر و ژوئن به دانش‌آموزانی که شهروند ترکیه هستند و به حمایت مالی نیاز دارند و در مقطع متوسطه تحصیل می‌کنند پرداخت می‌شود. درخواست برای دریافت این بورسیه به صورت آنلاین بین ماه سپتامبر و اکتبر دریافت می‌شود.

بورسیه انجمن رویای من را به اشتراک بگذارید

این انجمن برای دانش آموزان 1-2-3-4 دبیرستانی که تحصیلات خود را در موسسات آموزشی رسمی ادامه می‌دهند، به مدت 9 ماه در سال بورسیه‌های غیر قابل استرداد ارائه می‌کند. درخواست‌ها برای دریافت این بورسیه به صورت آنلاین در ماه‌های ژوئن و جولای دریافت می‌شوند.

بنیاد آموزش فرهنگ هنری  SKEV Bilginer Melin Ayvalık

این بنیاد به مدت 12 ماه در سال به دانش‌آموزان موفق دبیرستانی که شهروند ترکیه هستند و نیاز به حمایت مالی دارند، بورسیه‌های غیر قابل استرداد پرداخت می‌کند. درخواست‌ها برای دریافت این بورسیه به صورت آنلاین در ماه سپتامبر پذیرفته می‌شوند.

انجمن کمک های بشردوستانه  Hızır

این انجمن به مدت 10 ماه در سال به دانش آموزان در تمام سطوح تحصیلی بورسیه می‌دهد. درخواست‌ها برای دریافت این بورسیه از طریق ایمیل در ماه سپتامبر دریافت می‌شود.

بنیاد فرهنگ و همبستگی اجتماعی آموزش و پرورش رشا

این بنیاد به مدت 9 ماه در سال، بورسیه‌های غیر قابل استرداد را به دانشجویان از تمام سطوح ارائه می‌کند. دریافت کنندگان بورسیه تحصیلی دبستان، راهنمایی و دبیرستان و دانش‌آموزان با وضعیت مالی نامناسب در اولویت هستند. درخواست‌ها به صورت حضوری یا از طریق پست در ماه سپتامبر برای این بورسیه دریافت می‌شود.

شرایط تحصیل افراد زیر 18 سال در ترکیه

تحصیل افراد زیر 18 سال در ترکیه تحت قوانین و سیاست‌های آموزشی دولت ترکیه انجام می‌شود. در این راستا، شرایط تحصیل افراد زیر 18 سال در ترکیه عبارتند از:

تحصیل اجباری: ترکیه قانون اجباری برای تحصیل تمام کودکان و نوجوانان زیر 18 سال تعریف کرده است. این به معنای ضرورت ادامه تحصیل تا تمام شدن دوران دبستان و راهنمایی است.

سن افراد برای تحصیل اجباری: تحصیل اجباری در ترکیه برای کودکان تا سن 18 سالگی را شامل می‌شود.

سیستم آموزشی: ترکیه دارای یک سیستم آموزشی عمومی و رایگان است که شامل مدارس دولتی و خصوصی می‌شود که افراد زیر 18 سال می‌توانند در این مدارس تحصیل کنند.

مقررات و نظارت: دولت ترکیه نظارت فعالی بر مدارس دارد و تضمین می‌کند که آموزش ارائه شده در مدارس از معیارهای مناسب کیفیت و منابع آموزشی ملی برخوردار است.

امکانات برای افراد آسیب‌پذیر: ترکیه از برنامه‌ها و اقداماتی برای افراد با ویژگی‌های متفاوت مانند نیازهای خاص آموزشی و توانایی مالی محدود حمایت می‌کند تا اجازه دسترسی آن‌ها به آموزش عمومی را فراهم کند.

منحصر به فرد بودن: شرایط دقیق تحصیل افراد زیر 18 سال ممکن است تغییر کند و براساس نوع مدرسه، منطقه جغرافیایی و نیازها متفاوت باشد.

سوالات متداول

سیستم آموزشی ترکیه چه ویژگی هایی دارد؟

سیستم آموزشی ترکیه تحت نظارت و کنترل دولت، یعنی وزارت آموزش ملی است. طبق قانون اساسی ترکیه، هرکسی حق تحصیل دارد و تحصیل در مدارس دولتی ترکیه رایگان است. با تصویب قانون، آموزش اجباری در ترکیه شامل 12 سال در قالب 4+4+4 است.

تحصیل اجباری در ترکیه تا چه مقطعی است؟

سیستم آموزشی در ترکیه اساسا به 3 مرحله آموزش ابتدایی، متوسطه و دبیرستان تقسیم می‌شود که این مراحل 12 ساله در محدوده آموزش اجباری هستند.

سیستم آموزشی 4+4+4 چیست؟

سیستم آموزشی 4+4+4 یعنی، دوره ابتدایی 4 ساله، متوسطه 4 ساله و دبیرستان 4 ساله است.

آیا برای دانش آموزان دبیرستانی بورسیه وجود دارد؟

موسساتی هستند که به دانش‌آموزان دبیرستانی و همچنین دانشجویان دانشگاه بورسیه می‌دهند. دانش‌آموزان و دانشجویان موفق، می‌توانند با مراجعه به موسساتی که بورسیه‌های تحصیلی غیر قابل استرداد ارائه می‌دهند، از فرصت‌های بورسیه تحصیلی ترکیه بهره‌مند شوند.

نتیجه گیری

تحصیل افراد زیر 18 سال در ترکیه، نه تنها به عنوان یک حق مسلم، بلکه به عنوان یک تعهد ملی مورد توجه قرار گرفته است. دولت ترکیه به دنبال دسترسی همگانی به آموزش کیفی است که نه تنها به افراد جوان کمک می‌کند تا ظرفیت‌های علمی خود را توسعه دهند، بلکه به کشور کمک می‌کند تا بهره‌وری بالایی از منابع انسانی داشته باشد.

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که به تحصیل در مدارس ترکیه علاقه دارید یا قصد دارید فرزند خود را برای تحصیل به مدارس ترکیه بفرستید، با مشاوران و کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی مهاجردانش در ارتباط باشید تا با نحوه مهاجرت افراد زیر 18 سال و شرایط آن بیشتر آشنا شوید.

5/5 - (1 امتیاز)