ترکیه و روسیه، دو کشور مهم و محبوب هستند که به دلایل مختلفی در کانون توجه هستند. هر دو کشور رویدادهای مشابهی را تجربه کرده‌اند که اغلب شامل رویدادهای موازی در زمان‌های اخیر بوده است. برخی از شباهت‌های بسیار نزدیک این دو کشور گاها باعث می‌شود که متفاوت‌تر از یکدیگر به نظر برسند. اگر می‌خواهید یکی از کشورهای ترکیه یا روسیه را برای مهاجرت انتخاب و آنها را به خوبی با یکدیگر مقایسه کنید، به خواندن این مقاله ادامه دهید تا مناسب‌ترین کشور را با توجه به شرایط و علاقه خودتان، انتخاب کنید و بدانید که باید برای اخذ ویزای تحصیلی روسیه اقدام کنید، یا اخذ ویزای تحصیلی ترکیه.

ترکیه و روسیه کشورهایی هستند که از نظر جغرافیایی و فرهنگی، هم در اروپا و هم در آسیا قرار دارند. روسیه در آسیای شمالی و اروپای شرقی واقع شده است و با اقیانوس آرام شمالی و اقیانوس منجمد شمالی ؛ و نیز با دریای خزر، دریای سیاه، و دریای بالتیک مرز آبی دارد. روسیه با ۱۴ کشور آسیایی و اروپایی مرز زمینی، و با کشورهای پیرامون دریای برینگ، دریای ژاپن، دریای خزر، دریای سیاه، و دریای بالتیک ارتباط دریایی دارد. روسیه یکی از کشورهاییست بیشترین ذخایر آب شیرین جهان را در دل خود جای داده است. دریاچه بایکال با ۳۱۷۰۰ کیلومتر مربع بزرگ‌ترین منبع آب شیرین و عمیق‌ترین دریاچه جهان به‌شمار می‌رود. شهر زیبا و رنگارنگ مسکو پایتخت این کشور پهناور است.

 ترکیه نیز، در بین شش کشور آسیایی و دو کشور اروپایی قرار گرفته‌است. کشورهایی که با ترکیه هم‌مرز هستند عبارتند از: ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، عراق، سوریه، یونان و بلغارستان. کشور ترکیه از سه طرف به دریاها راه دارد. دریای سیاه، دریای مرمره، دریای اژه و مدیترانه از طریق دو تنگه بسفر و داردانل به دریاهای آزاد وصل می‌شوند و از لحاظ جغرافیایی موقعیت مناسب و قابل توجهی را به این کشور اعطا می‌کنند. بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر ترکیه، استانبول است، که پایتخت آن نیز هست. بیشتر شهرهای این کشور دارای پارک‌های ملی و شهری سطح بالا هستند و هر کدام از شهرهای بزرگ در ترکیه، دارای مناطق تجاری متعددی هستند که باعث شباهت زیاد این کشور، به کشورهای غربی می‌شوند.

روسیه و ترکیه، تاریخچه پربار و فرهنگ غنی‌ای دارند و در هردوی آنها جمعیت مسلمان، مسیحی، یهودی و سایر مذهب‌ها به چشم می‌خورد. اکثر جمعیت ترکیه را مسلمانان، و اکثر جمعیت روسیه را مسیحیان تشکیل داده‌اند. هر یک از این کشورها جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فوق‌العاده و منحصر به فرد خود را دارند؛ مانند مسجد ایا صوفیه، تنگه بسفر، کاخ توپکایی، بازار بزرگ استانبول، آب انبار باسیلیکا (قصر وارونه)، کلیسای چورا، المپوس و کیمرا در کشور ترکیه؛ و دریاچه بایکال، کلیسای جامع سنت باسیل، جزیره کیژی، حلقه طلایی روسیه، پارک ملی نواره کورونی، فانوس دریایی ایگرشلد، جزیره الخون، شبه جزیره کامچاتکا و پارک ملی کنوزرسکی در کشور روسیه است.

دانستنی‌های جالب در مورد روسیه و ترکیه

در مورد هر یک از این کشورها، حقایق و دانستنی‌های جالبی وجود دارد که به جذابیت آنها می‌افزاید. در ادامه شما را با تعدادی از این موارد شگفت‌انگیز آشنا می‌کنیم.

دانستنی‌های روسیه:

  • لبخند امری شخصی است. در روسیه لبخند زدن به غریبه‌ها قابل قبول نیست و شما نباید به کسی که نمیشناسید لبخند بزنید. روس‌ها فقط به کسانی که دوست دارند یا می‌خواهند با آن‌ها آشنا شوند لبخند می‌زنند اما هنگام لبخند زدن، دندان‌هایشان را نشان نمی‌دهند. اگر کسی بدون دلیل لبخند بزند از نظر آن‌ها مشکوک است.
  • رستورانی در مسکو وجود دارد که فقط توسط دوقلوها اداره می‌شود. مردم روسیه تمایل دارند در رستوران‌های خاص غذا بخورند و رستوران ستاره‌های دوقلو (Twin Star restaurant) یکی از آن‌ها است که کارکنان آن فقط دوقلوها هستند. موسس این روستوران با الهام از فیلم Kingdom of Crooked Mirrors در سال 1964 این رستوران را تاسیس کرد. در اینجا اگر بخواهید غذای اروپایی، روسی، تایلندی یا برگر بخورید دوقلوهای مجزایی هر کدام را سرو می‌کنند.
  • سیستم متروی مسکو زیباترین و چهارمین سیستم بزرگ دنیا است. سیستم متروی مسکو یکی از معماری‌های بی‌نظیر دنیا است. نقاشی‌های دیواری، مجسمه‌ها و موزاییک‌هایی که استفاده شده‌اند بسیار زیبا هستند و این مترو یکی از چشمگیرترین سیستم‌های حمل‌ونقل است. هنگامی که در سال 1935 این مترو شروع به کار کرد دارای 11 ایستگاه و 7 مایل بود که همگی در یک خط قرار داشتند اما اکنون دارای 200 ایستگاه است و در سه سال آینده 35 ایستگاه جدید و 75 مایل دیگر به آن اضافه خواهد شد.
  • رانندگی با ماشین کثیف جرم است. براساس قانون راهنمایی و رانندگی روسیه رانندگی با ماشین کثیف جرم محسوب می‌شود و راننده‌ی خاطی به ویژه اگر پلاک ماشین گلی و کثیف باشد، باید جریمه شود.
  • خرافات زیادی در روسیه وجود دارند که بسیاری از مردم درباره‌ی آن‌ها نمی‌دانند. فقط بچه‌ها و افراد متاهل می‌توانند گوشه‌ی میز بنشینند. اگر مجردها گوشه‌ی میز بنشینند به مدت 7 سال ازدواج نمی‌کنند (یا ازدواج موفقی نخواهند داشت). باید به تعداد گل‌ها در دسته‌ی گل دقت کنید زیرا تعداد فرد برای مراسم عزاداری است و تعداد زوج برای مراسم شادی است. برخی تصور می‌کنند اگر کسی در خانه سوت بزند وضع مالی خانواده افت می‌کند. همچنین خرافات بسیار عجیب دیگری نیز وجود دارد.
  • ترکیه بالاترین میزان مصرف چای در جهان را دارد. حدود 96 درصد از کل جمعیت این کشور در روز حداقل یک لیوان چای مصرف می‌خورند. تخمین زده می‌شود که هر نفر از مردم این کشور سالانه حدود 3 کیلوگرم چای مصرف می‌کند.
  • یکی از جوان‌ترین کشورهای جهان است. به صورتی که حدود 24 درصد از جمعیت این کشور زیر 14 سال هستند و بیشتر از نصف جمعیت کشور کمتر از 30 سال سن دارند. فقط 8 درصد از جمعیت این کشور بالای 65 سال سن دارند.
  • استانبول تنها شهری در جهان است که در دو قاره واقع شده است. بیشتر مساحت این شهر باستانی در قاره آسیا قرار دارد اما قسمت‌هایی از آن نیز در اروپا قرار دارد که این استانبول را به تنها شهری در جهان که در دو قاره واقع شده است تبدیل می‌کند. مردم کشورهای زیادی علاقه دارند به ترکیه سفر کرده و از جاذبه های شهر استانبول دیدن نمایند.
  • قهوه در اوایل قرن 16 توسط ترک‌ها به اروپایی‌ها معرفی شد. همچنین این کشور بزرگترین تولید کننده فندق در جهان است. فندق از درخت کوریولس تهیه می شود و سرشار از مواد مغذی مانند منیزیم ، ویتامین E، چربی‌های سالم و موارد است.
  • از دانستنی‌هایی درباره ترکیه که باید بدانید این است که ترکیه یکی از خودکفاترین کشورهای دنیا است. حدود نیمی از مساحت این کشور را زمین‌های کشاورزی تشکیل می‌دهند که محصولاتی مانند انجیر، گوجه فرنگی و بادمجان را کشت می‌کنند.
  • قدیمی‌ترین خط راه آهن شهری زیرزمینی بعد از خط راه آهن لندن در استانبول قرار دارد. این خط راه آهن در سال 1875 میلادی افتتاح شد و هنوز هم در حال استفاده است.

محبوبیت آموزش روسی در ترکیه

توسعه فشرده روابط بین روسیه و ترکیه نه تنها منجر به گسترش ارتباطات اقتصادی و سیاسی بین دو کشور شده، بلکه باعث توسعه روابط این دو کشور در زمینه‌های آموزشی نیز شده است. در سال 2019، روسای دانشگاه‌های روسیه و دانشگاه‌های ترکیه بر سر همکاری نزدیک‌تر و معنادارتر توافق کردند. دانشجویانی که در ترکیه تحصیل می‌کنند، می‌توانند با یاد گرفتن زبان روسی، مطمئناً آموزش با کیفیت بالا و فرصت‌های فراوانی را برای آینده شغلی خود دریافت خواهند کرد. به همین دلیل است که تعداد درخواست‌های ترکیه برای تحصیل در دانشگاه‌های روسیه رو به افزایش است.

افزایش درخواست برای آموختن زبان روسی در ترکیه

علاقه به آموزش روسی و تقاضا برای آن در ترکیه زیاد است و سال به سال نیز بیشتر می‌شود. این افزایش درخواست‌ها به این دلیل است که تقریباً 60 الی 70 درصد از مردم در منطقه توریستی سواحل مدیترانه به زبان روسی صحبت می‌کنند. اکثر آنها مهاجران کشورهای مستقل مشترک المنافع، شهروندان روسیه هستند که در میان آنها زبان روسی بسیار محبوب است. از آنجایی که بهترین راه برای یادگیری زبان غوطه ور شدن در یک محیط زبانی مرتبط است، کودکان برای تحصیل به روسیه فرستاده می‌شوند.

علاوه بر این، منطقه صنعتی دریای مرمره تجارت خارجی را با کشورهای جزو اتحادیه اروپا انجام می‌دهد و زبان روسی بیشترین متکلم را در این میان دارد. تاجران و متخصصینی که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند، برای توسعه یک تجارت موفق باید زبان روسی را یاد بگیرند. ساخت نیروگاه هسته‌ای در شهر سیلیفکه در استان مرسین تاثیر مثبتی بر توسعه زیرساخت‌های محلی داشته است. با اینکه ترکیه از کیفیت آموزشی عالی‌ای برخوردار است، اما گاهاً بعضی از والدین ترجیح می‌دهند که فرزندشان به جای تحصیل در ترکیه، کاملا در یک کشور اروپایی تحصیل کنند. معمولا والدینی که از سیستم آموزشی ترکیه ناراضی هستند، فرزندانشان را به کلاس‌های آموزش زبان روسی می‌فرستند تا آنها را برای تحصیل در روسیه آماده کنند.

مقایسه روسیه و ترکیه

مقایسه کلی:

 ترکیهروسیه 
آسیای غربیاروپای شرقیمنطقه
785،350 کیلومتر مربع17،098،250 کیلومتر مربعمساحت
ترکیروسیزبان رسمی
جمهوری پارلمانجمهوری فدرالنوع دولت
آنکارامسکوپایتخت


مقایسه جمعیت:

 ترکیهروسیه 
85,341,000143,556,000جمعیت
108.78.4ساکنان در هر کیلومتر مربع
73 سال عمر64 سال عمرامید به زندگی در مردان
79 سال عمر75 سال عمرامید به زندگی در زنان
32.2 سال40.3 سالمیانگین سن
14.68 درصد9.60  درصدمیزان تولد
6.40 درصد16.70  درصدمیزان مرگ و میر
0.82- درصد2.23 درصدنرخ مهاجرت


کیفیت زندگی:

در جدول زیر، به هر کدام از کشورها، از 1 تا 100 در موارد مختلف امتیاز داده شده است. 1 کمترین امتیاز و به معنی افتضاح، و. 100 بالاترین امتیاز و به معنی عالی است.

 ترکیهروسیه 
3451ثبات سیاسی
3524حقوق مدنی
6071سلامت
6233آب و هوا
5883هزینه‌های زندگی


اقتصاد:

 ترکیهروسیهTurkey
لیر ترکیهروبلواحد پول
10 درصد4.7 درصدنرخ بیکاری
72.2 درصد6.69 درصدنرخ تورم
30.38 درصد40.55 درصدخرج زندگی (آمریکا برابر با 100 درصد است)
42.30 درصد46.20 درصدمالیات و مشارکت‌های تجاری
10,590 دلار آمریکا12,830 دلار آمریکادرآمد متوسط
64 (بد)72 (خیلی بد)شاخص فساد

سیستم بهداشت و درمان:

 ترکیهروسیه 
2.827.12تخت بیمارستانی در هر هزار اینچ
1.764.01پزشکان در هر هزار اینچ
11.1 درصد6.1  درصددیابت
0.18 درصد0.47 درصدسل
81 درصد62.0  درصدمیزان درمان سل
30.7 درصد26.8  درصدافراد سیگاری

شرایط اقلیمی:

در پایین می‌توانید جدول نسبی آب و هوای این دو کشور را ببینید و با هم مقایسه کنید.

 ترکیهروسیه 
20.4 درجه سانتی گراد9.4 درجه سانتی گرادمتوسط دمای روز
9.2 درجه سانتی گراد0.1 درجه سانتی گرادمتوسط دمای شب
17.5 درجه سانتی گراد9 درجه سانتی گرادمتوسط دمای آب
63 درصد73 درصدمتوسط میزان رطوبت
6.4 روز روز7.7روزهای بارانی
6.6 ساعت ساعت5.5ساعات آفتابی در روز

 

ادیان:

 ترکیهروسیه 
99 درصد4 درصداسلام
0.2 درصد79.6 درصدمسیحیت
7 درصدغیر اسمی
0.6 درصدبودائیسم
0.1 درصد0.1 درصدیهودیت
0.6 درصد8.7 درصدسایر

مقایسه کشورها می‌تواند بر اساس چند صد مورد داده فردی از ده‌ها منبع مختلف باشد. همه داده‌های موجود در این مقاله بر اساس جدیدترین داده‌های موجود در دسترس ما هستند. این داده‌ها هر ساله توسط کشورها به روزرسانی می‌شود و هیچ تاریخ قطعی و مشخصی برای این کار وجود ندارد.

موسسه مهاجرتی مهاجر دانش

روسیه و ترکیه، کشورهایی که بهترین دانشگاه‌ها و جذاب‌ترین بورسیه‌های تحصیلی را برای دانشجویان بین‌المللی از جمله ایرانی‌ها فراهم کرده‌اند، طبیعتا خواهان زیادی نیز دارند و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این دو کشور، کار ساده‌ای نیست. ما در این مقاله سعی کردیم شباهت‌ها و تفاوت‌های هر دو را معرفی کنیم. برخی ترجیح می‌دهند ترکیه را که نزدیک‌تر است و دین مردمش به مردم ما شبیه است را برای زندگی و تحصیل انتخاب کنند. برخی نیز ترجیح می‌دهند روسیه را که کشوری اروپایی‌تر و متفاوت‌تر است را برای تحصیل و زندگی انتخاب کنند. هر دو کشور مزایا و معایبی دارند که بر اساس سلیقه‌ و روحیات شما، باید انتخاب شوند.

ما، موسسه مهاجرتی مهاجر دانش برای ارائه‌ی انواع کمک‌ها در زمینه‌ی مهاجرت تحصیلی به روسیه و یا ترکیه در کنار شما خواهیم بود. موسسه‌ی ما متشکل از بهترین دانش‌آموختگان و متخصصان دانشگاه‌های ایران، ترکیه و روسیه است. این متخصصان، با تمام دانش و مهارت خود در مهاجرت تحصیلی، به متقاضیان مختلف که تمایل به مهاجرت تحصیلی در روسیه و ترکیه را دارند کمک می‌کند تا به هدف خود، یعنی اخذ پذیرش و اقامت دائم این کشورها دست پیدا کنند.

امتیاز