آزمون‌های SAT و ACT از معروف‌ترین آزمون‌های استاندارد برای ورود به دانشگاه‌های جهان هستند. هر دو این آزمون‌ها اهمیت بسیاری در فرآیند دریافت ویزای تحصیلی ترکیه و پذیرش دانشجویان به دانشگاه‌های ترکیه دارند و عوامل مهمی در تعیین صلاحیت و توانایی دانشجوها به شمار می‌آیند. با این حال، SAT و ACT تفاوت‌هایی در ساختار دارند که می‌تواند برای داوطلبان تصمیم‌گیری سختی داشته باشد.

در این مقاله به بررسی تفاوت‌های اصلی بین آزمون‌های SAT و ACT در ترکیه می‌پردازیم و به داوطلبان کمک می‌کنیم تا آزمونی را انتخاب کنند که با مهارت‌های خود همخوانی دارد تا بهترین نتیجه را برای پذیرش به دانشگاه‌های مورد نظرشان به‌دست آورند.

آزمون SAT چیست؟

آزمون SAT (Scholastic Assessment Test) یکی از پرکاربردترین آزمون‌های استاندارد در زمینه ورود به دانشگاه‌ها در ایالات متحده و سایر کشورها است. این آزمون، توسط کالج بورد ایالات متحده (College Board) برگزار می‌شود و هدف اصلی آن اندازه‌گیری توانایی‌های تحلیلی و منطقی، مهارت‌های زبان، ریاضی و توانایی تفسیر و تحلیل است. آزمون SAT به صورت حضوری یا آنلاین برگزار می‌شود و زمان آن 3 ساعت است. امتیاز آزمون SAT، برای هر بخش از آن بین 200 تا 800 نمره است، که در مجموع بین 400 تا 1600 نمره می‌شود که میانگین نمره مورد نیاز باید حداقل 1068 باشد. امتیاز این آزمون از مجموعه نمرات زیر بدست می‌آید:

  • بخش ریاضی
  • بخش زبان انگلیسی
  • بخش علوم
  • بخش خواندن

آزمون SAT که دارای 5 سال اعتبار است، نقش مهمی در فرآیند پذیرش دانشجویان به دانشگاه‌ دارد و به همین دلیل آماده‌سازی کامل برای این آزمون برای داوطلبان بسیار مهم است.

آزمون ACT چیست؟

آزمون ACT (American College Testing) نیز یکی از معروف‌ترین آزمون‌های استاندارد برای ورود به دانشگاه‌ها در ایالات متحده و کشورهای دیگر است. این آزمون توسط انجمن ACT برگزار می‌شود و هدف اصلی آن اندازه‌گیری توانایی‌های تحصیلی و تخصصی دانشجویان در زمینه‌های مختلف از جمله زبان انگلیسی، ریاضی، علوم و مطالعه اجتماعی است. آزمون ACT به صورت حضوری یا آنلاین برگزار می‌شود و زمان آزمون 2 ساعت و 55 دقیقه است. امتیاز آزمون ACT برای هر بخش از آن دارای 36 نمره است که از مجموعه نمرات زیر بدست می‌آید:

  • بخش زبان
  • بخش خواندن
  • بخش ریاضی
  • بخش علوم

آزمون ACT به‌ عنوان یک آزمون شناخته ‌شده در سطح جهان، نقش مهمی در فرآیند پذیرش دانشجویان به دانشگاه‌ها دارد و به داوطلبان این امکان را می‌دهد تا توانمندی‌های تحصیلی و علمی‌ خود را به‌خوبی نشان دهند.

تفاوت محتوایی بین ACT و SAT چیست؟

اگرچه ACT و SAT تست‌هایی در موضوعات مشابه هستند، اما نحوه امتحان هر کدام متفاوت است. بنابراین، بسته به قدرت شخصی شما در آزمون دادن، ممکن است یک آزمون برای شما آسان‌تر از آزمون دیگر باشد.

از طرفی آزمون ACT برای سنجش دانش آموزان دوره دبیرستان برگزار می‌شود؛ در حالی که آزمون  SATبیشتر مناسب افرادی است که قصد تحصیل به زبان انگلیسی در یکی از دانشگاه‌های موردنظر را دارند و هر دو آزمون در مجموع شامل موارد زیر هستند:

  • بخش خواندن:

سؤالات در بخش‌ خواندن آزمون SAT به ترتیب زمانی می‌آیند و چنانچه در مورد سؤالی مطمئن نباشید، می‌توانید با نگاه کردن به محل سؤال، حدس بزنید که پاسخ آن در کدام قسمت است. به عنوان مثال، در بخش خواندن SAT، اگر از سوال دوم تا آخر مطمئن نیستید، نباید در پاراگراف اول به دنبال پاسخ باشید بلکه باید به ترتیب از پاراگراف دوم به پایین به دنبال جواب سوال بگردید.

در بخش گرامر، آزمون ACT سوالات بیشتری در مورد علائم و ساختار جمله دارد، در حالی که در آزمون SAT بیشتر در مورد سبک نوشتن و انتخاب کلمه یا جمله سوال پرسیده می‌شود.

  • بخش نوشتن

در بخش Writing و Reading، SAT واژگان بیشتری نسبت به آزمون ACT دارد.

  • بخش ریاضی

بخش ریاضی ACT طیف گسترده‌تری از مفاهیم ریاضی را پوشش می‌دهد و بیشتر در هندسه و مثلثات تمرکز دارد. علاوه بر این، در آزمونACT  چند مفهوم مانند ماتریس‌ها، نمودارهای توابع تریگ و لگاریتم وجود دارد، اما در آزمون SAT بخش ریاضی بیشتر بر جبر تمرکز دارد. همچنین بخش ریاضی ACT هیچ فرمول ریاضی را ارائه نمی‌دهد، اما بخش ریاضی SAT بیشتر فرمول‌های اصلی ریاضی را ارائه می‌دهد. بخش ریاضی ACT به شما امکان می‌دهد برای همه سوالات از ماشین حساب استفاده کنید، در حالی که بخش ریاضی SAT اجازه استفاده از ماشین حساب را نمی‌دهد.

  • بخش علوم

هر دو آزمون ACT و SAT  بر روی مفاهیم علمی آزمایش شده‌اند. در حالی که SAT بخش علمی ندارد و در بخش علوم ACT نام‌های مختلف عناصر در جدول تناوبی پرسیده نمی‌شود.

  • بخش آزمایشی

مقاله اختیاری SAT توسط هیئت کالج ارائه نمی‌شود مگر اینکه آن را به عنوان بخشی از فارغ التحصیلی دبیرستان درخواست کنند.

مقاله اختیاری ACT یک مقاله در مورد موضوعی که باید بخوانید به شما ارائه می‌دهد و از شما می‌خواهد دیدگاه‌های مختلف را در مورد آن تجزیه و تحلیل کنید و نظر خود را در مورد موضوع بیان کنید.

چه کسانی می توانند در آزمون شرکت کنند؟

برای شرکت در آزمون ACT و SAT محدودیت سنی وجود ندارد و هر دانش آموزی که از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده باشد می‌تواند در آزمون SAT یا ACT هر چند بار که بخواهد شرکت کند. افرادی که قصد دریافت ویزای تحصیلی ترکیه را دارند برای شرکت در این آزمون، باید دارای میانگین سطح زبان انگلیسی بین B2  تا C1 باشند و افرادی می‌توانند این آزمون را با موفقیت پشت سربگذارند که دانش انگلیسی آن‌ها متوسط به بالا است.

برای شرکت در هر کدام از آزمون‌هایACT  یا SAT می‌توانید به راحتی درخواست آزمون را به صورت آنلاین در سایت www.collegeboard.org ارسال کنید و تاریخ موردنظر برای شرکت در آزمون، نوع آزمون و محل آزمون را مشخص کرده و در صورت داشتن کارت اعتباری هزینه را به صورت مستقیم پرداخت کنید.

سوالات متداول

آزمون SAT یا ACT؟

SAT به عنوان یک آزمون طولانی و تفسیری شناخته می‌شود که برای تعیین سطح زبان انگلیسی دانش‌آموزان برگزار می‌شود و بیشتر شامل سوالات ریاضی است. از سوی دیگر، ACT آزمونی است با سوالات کوتاه‌تر و براساس موضوعات ریاضی، علوم و دانش زبان انگلیسی است.

چه کسانی می توانند در آزمون ACT شرکت کنند؟

همه دانش آموزانی که تحصیلات دبیرستان را گذرانده‌اند می‌توانند در آزمون ACT شرکت کنند. برای شرکت در آزمون محدودیت سنی وجود ندارد.

آزمون ACT  سخت است یا SAT؟

در آزمون  ACTتعداد موضوعات بیشتر است، اما سوالات را می‌توان راحت‌تر و در زمان کوتاه تری نسبت به SAT پاسخ داد. ACT یک بخش علوم نیز دارد.

سخن پایانی

در کل، آزمون SAT و ACT هر دو از معروف‌ترین آزمون‌های استاندارد برای ورود به دانشگاه‌ها در ایالات متحده و کشورهای دیگر هستند، اما تفاوت‌های مهمی در ساختار و محتوا دارند. آزمون SAT بیشتر بر تست‌های منطقی و تحلیلی، مهارت‌های زبانی و تفسیر متن تمرکز دارد، در حالی که ACT بر تست‌های کاربردی‌تر و مهارت‌های تخصصی دانشجوها تمرکز می‌کند.

برای شرکت در این آزمون‌ها می‌توانید با مشاوران و کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی مهاجر دانش در ارتباط باشید تا دانش بیشتری در این زمینه به دست آورید.

5/5 - (1 امتیاز)