ما ایرانی هستیم و اولین اولویتمان تحصیل در کشور خودمان است. ولی گاهی بنا به دلایلی تصمیم می‌گیریم به خارج از کشور رفته و تحصیل خود را در آنجا به اتمام برسانیم. برای این منظور بد نیست تفاوت های تحصیل در ترکیه با ایران را حتما بدانیم. باید ببینیم برتری‌ها و مزیت‌ها چیست تا بتوانیم بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

تفاوت های تحصیل در ترکیه و ایران

تفاوت های تحصیل در ترکیه و ایران را از منظرهای مختلف باید بررسی کنیم. ما در اینجا مواردی از جمله موقعیت مکانی، اجتماعی، علمی و فرهنگی را در نظر گرفته و به بررسی موقعیت و جایگاه‌ها می‌پردازیم.

موقعیت جغرافیایی، فرهنگی و علمی کشور ترکیه

کشور ترکیه مقصد آموزش عالی خیلی از دانشجویان خارجی است بطوریکه در سال 2019، تعداد 65،000 دانشجوی مهاجر از ممالک مختلف دنیا در دانشگاه‌های ترکیه درس می خواندند. علت علاقه مندی زیاد دانشجویان خارجی برای تحصیل در ترکیه به هزینۀ ارزان اقامت و کیفیت بالای آموزش عالی کشور ترکیه بر می گردد.
در ضمن بعضی از دانشگاه‌ها بورسیه تحصیلی ترکیه هم به دانشجو می‌دهند که هزینه های شهریه، خوابگاه، خدمات درمانی و هزینه های رفت و آمد برای دانشجو را پوشش می دهند.

تفاوت های تحصیل در ترکیه

کشور ترکیه از نظر ارتباطی با دنیا در نقطۀ اتصال غرب و شرق دنیا قرار دارد و از موقعیت استراتژیک خوبی برخوردار است. این کشور از سه طرف به دریا منتهی می شود و با داشتن معبرهایی چون تنگۀ بسفر و جناق قلعه از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
شرایط جغرافیایی کشور ترکیه باعث شده که از نظر اقتصادی، صنعتی و علمی توسعه خوبی داشته باشد و ارتباط خوبی با جهان پیدا کند.

این کشور یک سیستم لیبرالی دارد و در سال 1923 جمهوری شده و رشد قابل توجه ای تا حال داشته است. گروه‌های قومی مختلفی از مردم در ترکیه  وجود دارند که در کمال مودت و احترام و با یک فرهنگ غنی در کنار همدیگر زندگی می کنند و در مهمان نوازی از مهاجرین خارجی هم زبانزد هستند.

با توجه به شرایط فرهنگی و منطقه ای و داشتن مناظر و آثار باستانی غنی کشور ترکیه گردشگران و سرمایه گذران زیادی از کشورهای دیگر به ترکیه می آیند.امنیت داخلی ترکیه خوب است و از این جهت مردم ترکیه و مهاجرین خارجی دغدغه ای  ندارند.در سال 40،000،000 گردشگر از جاهای مختلف دنیا به این کشور مسافرت می کنند و به سیر و سیاحت می پردازند.

حتما بخوانید:

کشور ترکیه دارای دانشگاه‌های معروف و معتبر جهانی چون دانشگاه حاجت تپه(Hacettepe University) ،دانشگاه استانبول ، دانشگاه آنکارا ، دانشگاه بغازچی ،دانشگاه آتاتورک ، کوچ و اژه است که ارتباط علمی خوبی با مراکز علمی شناخته شده جهانی دارند.
آموزش عالی ترکیه نهایت تلاش خود را انجام می دهد که  شرایط آموزشی دانشگاه‌های ترکیه مطابق با سیستم آموزشی دانشگاه‌های امریکایی و اروپایی باشند و معاهدات زیادی چون آراسموس و سنجش یابی با دانشگاه‌های کشورهای اروپایی ، امریکایی ، چینی و روسیه دارند.

کیفیت آموزش عالی ترکیه به حدی از پیشرفت علمی رسیده که هر دانشجویی که نمرات خوبی در ترم اول یا دوم تحصیلی دانشگاه کسب کند و ممتاز شناخته شود می تواند به دانشگاه‌های امریکایی چون هاروارد(HARWARD) و ام.آی.تی(MIT) و یا دانشگاه‌های اروپایی ترانسفر شود و در این دانشگاه‌ها به ادامه تحصیل بپردازد.

تفاوت های تحصیل در ترکیه

شرایط ورود به دانشگاه‌های ترکیه هم با آزمون های یوس(YOS) و ست(SAT) انجام می شود که آزمون یوس شامل دو امتحان هوش و ریاضی و امتحان زبان ترکی است که قبولی در آن هم کسب نمره حدنصاب 50% تا 75% در امتحان اول و قبولی در زبان ترکی است.

اگر کسی در زبان ترکی استانبول مردود شود ملزم به گذراندن دورۀ آموزشی یک ساله از طرف دانشگاه است.در خیلی از دانشگاه‌های دولتی ترکیه زبان تدریس ترکی است.

آزمون ست(SAT) یک آزمون هوش و ریاضی است که برای پذیرش در دوره های کارشناسی ارشد و دکترای PHD دانشگاههای ترکیه  صورت می گیرد و در خیلی از جاهای دنیا این آزمون انجام می شود و قبولی در آن سبب پذیرش دانشجو در هر دانشگاهی در ترکیه می شود.

خوشبختانه در رشته های پزشکی، زبان تدریس ، انگلیسی است ولی آشنایی و مهارت در زبان ترکی و عربی برای بعد از فارغ التحصیلی پزشکی و یا حتی در دورۀ کارورزی انترنی یک ضرورت است چون افراد زیادی از کشورهای منطقه و حتی مردم ترکیه مانند ایران به مراکز درمانی مراجعه می کنند که دانستن زبان ، ارتباط بهتری با بیمار ایجاد می کند.

ارزش علمی دانشگاههای ایران و مقایسۀ آن با دانشگاههای ترکیه

دانشگاه‌های دولتی ایران از ارزش علمی بالاتری در کشور و در دنیا برخوردارند مانند دانشگاه‌های شریف ، تهران ، صنعتی امیرکبیر ، علم و صنعت ،خواجه نصیر طوسی ، دانشگاه شیراز و … این دانشگاه‌ها دارای کیفیت علمی خوب و برای پذیرش دانشجویان خارجی هم مناسب هستند.
دانشگاه‌های آزاد و غیر دولتی ایران هم به نسبت از ارزش علمی قابل قبولی برخوردارند و بعضی از آنها هم بین المللی هستند و دانشجوی خارجی جذب می کنند.
کشور ما هم از نظر علمی و فرهنگی در موقعیت خیلی خوبی قرار دارد و با همجواری با کشور ترکیه از یک سطح زندگی تقریباً یکسانی برخوردارند. هرچند که منطقۀ خاورمیانه در جنگی خانمانسوز گرفتار شده و این خود در جذب گردشگران و مهاجرت تحصیلی خارجی ها به کشور تاثیر منفی داشته است.

دانشگاههای دولتی ایران با وجود قدمتی که دارند خیلی شبیه دانشگاههای دولتی ترکیه هستند و ارتباط خوبی را هم از نظر علمی با دانشگاه‌های معروف جهان دارند البته در همکاری‌های فیمابین و نزدیک با این دانشگاه‌ها در حد آموزش عالی ترکیه نیستند و در 15 سالۀ اخیر دانشگاه‌های ترکیه پیشرفت شایانی داشته اند.

پذیرش در دانشگاه‌های دولتی ایران با کنکور انجام می شود که خیلی سخت تر از آزمون یوس(YOS) دانشگاه‌های ترکیه است.
سد کنکور در ایران برای ورود به رشته های پر اهمیت پزشکی و مهندسی در دانشگاه‌های دولتی محکم است و زحمت زیادی را می طلبد هرچند که شما به راحتی می توانید برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی ترکیه چون حاجت تپه(Hacettepe) ترکیه اقدام کنید و آزمون یوس به سختی کنکور ایران نیست.

از طرف دیگر مهارت در زبان ترکی یک محدودیت برای ایرانی‌ها است و شاید هموطنان آذربایجانی ما این مشکل را کمتر داشته باشند.
باید اذعان بکنیم که شرایط زندگی در کشور ایران با وجود هزینه های تحصیلی، اسکان ، رفت و آمد و تغذیه بخصوص در شهرهای مرکزی و پایتخت که دانشگاه‌های معروف در آنجاها قرار دارند خیلی مناسب نیست.

تفاوت های تحصیل در ترکیه

البته در این زمان، تنزل پول ما به نسبت ارزش دلار و صعود ناگهانی این ارز خارجی برای یک گردشگر و یا یک دانشجوی خارجی صرفه اقتصادی داشته باشد و به گذران زندگی او کمک خوبی بکند.
به غیر از محدودیت زبان ترکی در دانشگاه‌های ترکیه، این دانشگاه‌ها از خوابگاه‌های کمی برخوردارند بطوریکه یک دانشجوی خارجی مجبور است که در شهر منزل اجاره کند که هزینۀ بالاتری دارد و یا هزینه‌های رفت و آمد در ترکیه گران است و یا اشتغال قانونی برای دانشجویان خارجی در ترکیه وجود ندارد.

در پایان در تفاوت های تحصیل در ترکیه و ایران، کشور ترکیه به علت همسایگی و شرایط زندگی و فرهنگی تقریباً یکسان می تواند هدف مهاجرت تحصیلی علاقه مندان ایرانی باشد و به جای اینکه به سمت کشورهای خیلی دورتری در جهان برای تحصیل مهاجرت کنند می توانند جذب دانشگاه‌های کشور ترکیه شوند که از کیفیت آموزشی عالی و هزینه های ارزانتری برخوردارند و بورسیه تحصیلی هم به دانشجو اختصاص می دهند.

5/5 - (10 امتیاز)