ترکیه کشوری است که بین آسیای غربی و اروپا قرار دارد و در واقع، پلی بین قاره‌ی آسیا و اروپا محسوب می‌شود. این کشور، نه تنها جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بلکه دانشگاه‌های بسیار خوبی دارد که دانشجویان را از سراسر دنیا به سمت خود می کشاند. اما برای تحصیل در ترکیه و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آن باید اطلاعات زیادی داشته باشید و شرایط لازم را بدانید، تا بتوانید در این کشور مقرون به صرفه در بخوانید. ما در ادامه می‌خواهیم راجع به این شرایط که شامل مدارک، شرط معدل و … است صحبت کنیم.

سیستم آموزشی ترکیه

ترکیه از یک سیستم آموزشی خاص بهره می‌برد که بعد از جنگ استقلال ترکیه بنا شد و این سیستم به صورت پیش دبستانی، ابتدایی، دبیرستان و دانشگاه خواهد بود. اما جالب است بدانید که سیستم آموزشی ملی ترکیه، دو حالت رسمی و غیر رسمی دارد.

• سیستم آموزش رسمی از دوره‌ی پیش دبستانی، ابتدایی، دبیرستان و دانشگاه تشکیل می‌شود. آموزش دوره‌ی ابتدایی و دبیرستان در ترکیه رایگان است و بودجه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده، توسط دولت تامین می‌شود. در واقع شما از 6 تا 18 سال می‌توانید به صورت رایگان در این کشور تحصیل کنید.

• سیستم آموزش غیر رسمی، برای کسانی است که در کودکی فرصت شرکت در دوره‌های تحصیلی رایگان را از دست داده‌اند و حالا می‌خواهند در مدت زمانی کوتاه، هرآنچه را که لازم دارند یاد بگیرند و مدارک تحصیلی خود را کامل کنند.  

آموزش اجباری

به طور کلی، در ترکیه یک دوره‌ی اجباری تحصیل برای تمام کودکان و نوجوانان وجود دارد که دوازده سال طول می‌کشد.

نظام آموزشی ترکیه

آموزش دوره‌ی ابتدایی و دبیرستان در ترکیه به صورت سیستم چهار/چهار/چهار اجرا می‌شود. در واقع، ابتدایی به دو قسمت چهار ساله تقسیم و یک دوره‌ی کلی هشت ساله را تشکیل می‌دهد. دبیرستان نیز پس از آن، چهار ساله خواهد بود.

پیش دبستانی

اگرچه آموزش دوره‌ی پیش دبستانی در دوره‌ی رسمی ذکر شده است، ولی ثبت نام و شرکت در آن اختیاری است. این دوره توسط مهدکودک‌ها ارائه می‌شود و طی آن از کودکان سه تا شش ساله مراقبت می‌گردد. این کودکان در این دوره‌ها چیزهای جدیدی یاد می‌گیرند و مهارت‌های ارتباطی خود را گسترش می‌دهند. در ترکیه، موسسات دولتی و خصوصی مختلفی برای دوره‌ی پیش دبستانی اجرا می‌شود.

ابتدایی

آموزش ابتدایی برای کودکان 6 تا 14 ساله است و طی هشت سال اجرا می‌شود. این مقطع تحصیلی برای تمام کودکان اجباری است.

دبیرستان

تحصیل در دوره‌ی دبیرستان در ترکیه اختیاری است و کودکان 15 تا 18 ساله می‌توانند در این دوره شرکت کنند. این دوره فقط چهار سال طول می‌کشد و شامل آموزش‌های عمومی، تخصصی، فنی و حرفه‌ای است. اگر شما در یک دبیرستان دیگر، در کشوری دیگر درس خوانده باشید، برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه باید مدرک خود را طبق مدرک دبیرستان ترکیه معادل‌سازی کنید. چیزی که در دبیرستان‌های ترکیه تدریس می‌شود، از قرار زیر است:

• آموزش عمومی: آموزش عمومی در دبیرستان‌های خاصی از ترکیه نظیر دبیرستان‌های زبان‌های خارجی، دبیرستان‌های هنرهای زیبا، دبیرستان‌های علمی، دبیرستان‌هایی مخصوص تربیت معلم و … ارائه می‌شود.

• آموزش متوسطه فنی و حرفه‌ای: این آموزش دانش‌آموزان را برای حرفه و تخصص عملی خاصی آماده می‌کند و در مدارس مذهبی، فنی، بهداشتی، تجارت و گردشگری و … ارائه می‌شود.

امتحانات: پس از پایان دبیرستان، دانش آموزان باید در امتحانات فاینال شرکت کنند. کسانی که در این آزمون قبول شوند، مدرکی برابر با دیپلم دریافت می‌کنند که به کمک آن می‌توانند در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کنند. برخی دانشگاه‌ها برای این مدرک، معدل خاصی را تعیین می‌کنند.

دانشگاه و تحصیلات عالی

دانشگاه‌ها و موسسات آموزش آکادمیک و تخصصی، از دولت کمک‌های مالی دریافت می‌کنند تا بتوانند بهترین و باکیفیت‌ترین آموزش  را در اختیار دانشجویان داخلی و بین‌المللی قرار دهند. همانطور که گفتیم، دانش‌آموزانی که موفق شده اند دیپلم خود را دریافت کنند و در آزمون ورودی دانشگاه نیز نمره‌ی خوبی را از آن خود کرده‌اند می‌توانند وارد دانشگاه شوند. دانشگاه‌های ترکیه، مقاطع زیر را برای تحصیل ارائه می‌دهند:

• مدرک کاردانی: همان فوق دیپلم است که توسط موسسات و دانشکده‌های تخصصی ارائه می‌شود.

• مدرک کارشناسی: این مدرک بر اساس رشته‌ی تحصیلی مورد نظر شما از چهار تا شش سال طول می‌کشد. اما اگر در یک دانشگاه فنی و مشابه کالج شرکت کنید، می‌توانید زودتر از چهار سال مدرک لیسانس خود را دریافت نمایید. البته تحصیل در رشته‌هایی مثل معمای، دامپزشکی و دندانپزشکی شاید تا پنج سال طول بکشد. تحصیل در پزشکی نیز به شش تا هفت سال زمان نیاز دارد و پس از آن شما می‌توانید به جای phd، مدرک MD را دریافت نمایید.

• مدرک کارشناسی ارشد: شما برای اخذ این مدرک باید 2 الی 3 سال کامل درس بخوانید.

• مدرک دکتری: شما برای اخذ این مدرک در دانشگاه‌های ترکیه باید از دو تا چهار سال درس بخوانید. برای اخذ این مدرک در ترکیه باید مدرک کارشناسی ارشد را داشته باشید. در نهایت، شما باید پایان‌نامه‌ای نیز ارائه دهید که بسته به تلاشتان، می‌تواند از یک تا پنج سال طول بکشد!

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه

شما برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه باید دبیرستان خود را تمام کرده باشید و سپس در یک آزمون ورودی شرکت کنید. البته گاهی می‌توانید بدون آزمون ورودی در دانشگاه‌های مورد نظر خود ثبت نام کنید، ولی به مدارک دیگری برای اثبات مهارتتان نیاز دارید. هر دانشگاهی در ترکیه شرایط متفاوتی می‌تواند داشته باشد. این شرایط بسته به رشته‌ی تحصیلی، معدل و ملیت شما متفاوت خواهد بود.

شرایط عمومی پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه

مقطع کاردانی

شما برای تحصیل در مقطع کاردانی باید در آزمون ورودی خاصی شرکت کنید که توسط مرکز OSYM برگزار می‌شود. آزمونی که در آن شرکت می‌کنید، دو مرحله‌ای است.

  • مرحله‌ی اول شامل آزمون YGS است. شما در این مرحله باید حداقل، 140 امتیاز از 500 امتیاز را جمع‌آوری کنید.
  • مرحله‌ی دوم شامل آزمون LYS است که بیشتر برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی به کار می‌آید.

مقطع کارشناسی

برای پذیرش در مقطع کارشناسی باید در یک آزمون ورودی خاص شرکت کنید، مدرک مهارت در آزمون زبان را ارائه دهید و در کنار آن، دیپلم، ریز نمرات تحصیلی و معدل خواسته شده را برای دانشگاه ارسال نمایید. به یاد داشته باشید که اگر دیپلم خود را از کشوری جز ترکیه اخذ کرده‌اید، باید مدرکی جهت معادل‌سازی دیپلم خود نیز به دانشگاه ارائه دهید.

تحصیلات تکمیلی

هرچه مقاطع تحصیلی بالاتر می‌رود، شرایط متفاوت‌تر و سلیقه‌ای تر می‌شود. برای مثال، برخی از دانشگاه‌های ترکیه برای اخذ پذیرش شما در مقطع مورد نظر، مصاحبه‌ی شخصی با دانشجو برقرار می‌کنند. شما برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، باید مدارک خود را به همراه فرم درخواست به دانشگاه مستقیما ارسال کنید. همچنین باید در آزمون ورودی ALES شرکت کنید که همچنان، توسط OSYM برگزار و مدیریت می‌شود. کنار آن، باید سایر مدارک نظیر ریز نمرات، آخرین مدرک تحصیلی، رزومه علمی، توصیه نامه و … را ارسال نمایید.

شرط معدل برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه

شما در صورتی می‌توانید از دانشگاه‌های ترکیه پذیرش بگیرید و موفق به اخذ ویزای تحصیلی ترکیه شوید که در مرحله‌ی اول، معدل مورد نیاز برای ثبت نام در دانشگاه را از دوران دیپلم یا آخرین مقطع تحصیلی اخذ کرده باشید. ما در ادامه، شرایط دانشگاه های ترکیه در مورد معدل را ذکر خواهیم کرد.

شرط معدل برای مقطع کارشناسی

شما برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های ترکیه، باید حداقل 4 از 5، یا 7 از 10، یا 70 از 100 را به دست آورده باشید. در واقع، طبق سیستم معدل‌گیری بین‌المللی که در آمریکا و کانادا نیز رایج است، باید B یا اصطلاحا 3.00 را نسبت به 4.00 به دست آورده باشید. از آنجا که نمره‌دهی در کشور ما از «20» است، باید برای معادل‌سازی از دفاتر و سازمان‌های اداری مخصوص کمک بگیرید.

شرط معدل برای کارشناسی ارشد با پایان‌نامه

 شما برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ترکیه، باید از دوران کارشناسی که BA/BS محسوب می‌شود، حداقل 55 را از 100 اخذ کرده باشید.

شرط معدل برای کارشناسی ارشد بدون پایان‌نامه

شما برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد بدون پایان‌نامه که به دوره‌های آموزش محور نیز معروف هستند، باید از دوره‌ی کارشناسی، حداقل از 100 نمره، 55 را به عنوان معدل کسب کرده باشید.

شرط معدل برای مقطع دکترا

 شما برای اخذ پذیرش در مقطع دکترا در دانشگاه‌های ترکیه، باید از دوران کارشناسی ارشد، از 100، حداقل 65 را کسب کرده باشید. همچنین اگر برای کارشناسی ارشد آموزش محور خوانده باشید، می‌توانید برای دکترا یک پایان نامه و یک سری مقاله‌ی متفاوت و جدا ارائه دهید و پذیرش بگیرید.

مهارت در زبان انگلیسی

برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه، باید به سطح خاصی از زبان انگلیسی مسلط باشید تا بتوانید در این دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی تحصیل کنید. در غیر این صورت، باید در آزمون مخصوص زبان ترکی استانبولی شرکت کنید و مدرکی بیاورید که ثابت کند شما می‌توانید در این کشور به زبان ترکی تحصیل کنید. دانشگاه‌های ترکیه، مدرک تافل و آیلتس را به عنوان مدرک بین‌المللی آزمون زبان انگلیسی به رسمیت می‌شناسند.

  • برای آزمون تافل، باید حداقل نمره‌ی 70 را بیاورید.
  • برای آزمون آیلتس، اگر می‌خواهید در مقطع کارشناسی شرکت کنید، نمره‌ی 5.0 از 9، و اگر می‌خواهید در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا شرکت کنید، باید حداقل 6 از 9 را بیاورید.

سخن آخر

ما در این مقاله تلاش کردیم تا راجع به شرایط کلی جهت اخذ پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه، به خصوص معدل و سیستم آموزشی کامل این کشور صحبت کنیم تا به شما در درک شرایط و مدارک مورد نیاز کمک کرده باشیم.

ما، موسسه مهاجرتی مهاجردانش برای ارائه‌ی انواع کمک‌ها در زمینه‌ی مهاجرت تحصیلی به ترکیه در کنار شما خواهیم بود. موسسه‌ی ما متشکل از بهترین دانش‌آموختگان و متخصصان دانشگاه‌های ایران، ترکیه و روسیه است. این متخصصان، با تمام دانش و مهارت خود در مهاجرت تحصیلی، به متقاضیان مختلف که تمایل به مهاجرت تحصیلی در ترکیه دارند کمک می‌کند تا به هدف خود، یعنی اخذ پذیرش و اقامت دائم این کشور دست پیدا کنند.

5/5 - (1 امتیاز)