مهاجرت تحصیلی در حال حاضر یکی از روش‌های محبوب مهاجرت به حساب می‌آید، زیرا از این طریق افراد علاوه بر زندگی در یک کشور پیشرفته، می‌توانند در یک دانشگاه‌ معتبر به تحصیل بپردازند. کشور ترکیه به دلایل زیادی به یکی از مقصدهای محبوب دانشجویان و دانش‌آموزان بین‌المللی تبدیل شده است. تحصیل در دانشگاه های ترکیه مورد تایید اروپا می‌تواند شانس افراد را برای پیدا کردن شغلی مناسب در کشورهای اروپایی و آمریکایی افزایش دهد. اما آن چه در این بین اهمیت دارد، انتخاب دانشگاهی است که مورد تأیید اروپا باشد.آیا شما می‌دانید کدام از دانشگاه‌های ترکیه این تأییدیه را دارند؟ آیا می‌دانید مزیت تحصیل در این دانشگاه‌ها نسبت به تحصیل در سایر کشورها چیست؟ اگر قصد تحصیل در ترکیه را دارید، بهتر است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید اطلاعات مهم و ارزشمندی را در این مورد به دست آورید.

مزیت تحصیل در دانشگاه های ترکیه مورد تایید اروپا

کشور ترکیه دارای 190 دانشگاه معتبر است که رتبه علمی بسیار خوبی در جهان دارند. تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه نسبت به تحصیل در انگلستان و سایر کشورهای اروپایی مزیت‌های فراوانی دارد. این مزیت‌ها به خصوص برای دانشجویان و دانش‌آموزان ایرانی بسیار بیشتر است. در ادامه قصد داریم این مزیت‌ها را با هم بررسی کنیم:

مدرک تحصیلی معتبر

قبل از آن که برای دریافت نامۀ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه اقدام نمایید، باید این موضوع را بررسی کنید که آیا دانشگاه مد نظرتان از نظر سیستم بولونیا اروپا مورد تأیید است یا خیر، زیرا دانشگاه‌های مورد تأیید این سیستم آموزشی، مدارک بسیار معتبر و قابل استنادی را به دانشجویان خود اهدا می‌کنند.

شما با دریافت مدرک تحصیلی خود از این گونه دانشگاه‌ها می‌توانید به راحتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی شغلی مناسب پیدا کرده و آینده شغلی خود را تضمین کنید.

سیستم آموزشی مطابق با آخرین متدهای روز دنیا

مهم‌ترین تفاوت این دسته از دانشگاه‌ها با سایر دانشگاه‌های دیگر سیستم آموزشی بروز آن‌ها است. دانشگاه‌های مورد تأیید بولونیا اروپا براساس آخرین متدهای روز دنیا اداره می‌شوند تا دانشجویان نیز براساس آخرین دستاوردهای علمی روز دنیا آموزش داده شوند. این موضوع برای افزایش بازده دانشجویان در محیط کار بسیار اهمیت دارد.

تبادل مطالعات با دانشجویان و دانشگاه های خارج از کشور

دانشگاه های ترکیه مورد تایید اروپا این امکان را برای دانشجویان فراهم می‌کند تا یک ترم تحصیلی را در خارج از کشور بگذرانند. تقریباً همۀ دانشگاه‌ها و مؤسسات عالی ترکیه از برنامه‌های تبادل اراسموس، مولانا و فارابی پیروی می‌کنند. اجرای این برنامه‌ها باعث می‌شود تا دانشجویان تجریبات آموزشی گران بهایی را به دست آورند.

ایجاد فرصتی برای انتخاب زبان تحصیل

بیشتر برنامه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی به زبان ترکی ارائه می‌شود اما دانشجویان می‌توانند برنامه‌های آموزشی را که به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌گردد،، بیابند. برنامه‌های آموزشی انگلیسی در دانشگاه‌های خصوصی بسیار بیشتر از دانشگاه‌های دولتی است.

اگر سطح زبان دانشجویان مورد تأیید دانشگاه نباشد، راه حل‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است. دوره‌های تقویت زبان در تمام دانشگاه‌های ترکیه ارائه می‌گردد تا دانشجویان نیازمند دریافت مدارک زبان بین‌المللی برای تحصیل در ترکیه نباشند.

ارائه امکانات دانشگاهی بسیار قوی

هر دانشگاه در ترکیه موظف است امکانات قوی را در اختیار دانشجویان خود قرار دهد. کتابخانه‌های مملوء از کتاب، آزمایشگاه‌های بسیار مجهز، باشگاه‌های ورزشی متنوع و هزاران امکانات دیگر در طول ترم به دانشجویان ارائه می‌گردد تا دانشجویان یک زندگی غنی دانشجویی را تجربه کنند.

معرفی برخی از دانشگاه های ترکیه مورد تایید اروپا

مؤسسات آموزش عالی در ترکیه از قرن 15 میلادی شروع به ظهور کردند اما با استقلال گرفتن دولت در قرن بیستم میلادی این مؤسسات و دانشگاه‌ها شروع به سمت مدرن شدن حرکت کردند. با تلاش‌های بی‌وقفه این کشور سرانجام در سال 2018 ترکیه توانست در بین 50 سیستم قوی آموزشی جهان قرار بگیرد.

سیستم آموزشی ترکیه با کسب رتبه 43 در بین این پنجاه سیستم آموزشی قدرتمند توانسته است، نظر دانشجویان بین‌المللی به خصوص دانشجویان بین‌المللی آسیایی و آفریقایی را تا حد زیادی به خود جلب نماید. سیستم آموزشی این کشور با پیروی از سیستم آموزشی بولونیا توانسته است بالاترین سطح کیفیت آموزش را برای دانشجویان خود برآورده سازد.

سیستم آموزش عالی ترکیه تحت کنترل شورای آموزش عالی کوهن(CoHE) اداره می‌شود. این شورا یک مؤسسه خود مختار است که مسئول برنامه‌ریزی، هماهنگی و مدیریت سیستم آموزشی در ترکیه است.  در ادامه قصد داریم به دربارۀ تعدادی از دانشگاه های ترکیه مورد تایید اروپا اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم:

دانشگاه کوچ

این دانشگاه در سال 1993 در شهر استانبول ترکیه توسط یکی از ثروتمندترین افراد این کشور تأسیس شد. این دانشگاه جزء دانشگاه های ترکیه مورد تایید اروپا بوده و به همین دلیل است که بیشتر پروژه‌های تحقیقاتی این دانشگاه توسط شورای تحقیقات اروپا پشتیبانی می‌گردد.  جوانان مستعد این دانشگاه توانسته‌اند در رشته‌های زیست شناسی و فارماکولوژی جایزه علمی TÜBA GEBIP ترکیه را در سال 2016 دریافت کنند.

در حال حاضر دانشگاه Koç 22 دورۀ کارشناسی، 43 دورۀ کارشناسی ارشد و 30 دورۀ دکتری برگزار می‌کند. دانشجویان این دانشگاه از بیش از 300 برنامه برای تبادل اطلاعات با 60 دانشگاه برتر جهان استفاده می‌کنند.

این دانشگاه دارای طیف گسترده‌ای از تیم‌های ورزشی است که در رشته‌هایی نظیر قایقرانی، هاکی روی یخ، راگبی، اسکی و اسنوبرد فعالیت کرده و در مسابقات رقابتی شرکت می‌کنند.

دانشگاه سابانچی

Sabancı در سال 1994 توسط بنیاد سابانچی در کشور ترکیه تأسیس شده است اما به صورت حرفه‌ای در سال 1999 به عنوان یک دانشگاه فعالیت خود را آغاز کرده است.

بیشتر مطالعات و تحقیقات این دانشگاه در زمینه اقتصاد و امور مالی انجام می‌شود. این دانشگاه دارای یک کتابخانۀ غول پیکر است که به عنوان مرکز اطلاعات این دانشگاه شناخته می‌شود. این کتابخانه سیصد هزار جلد کتاب را درون قفسه‌های خود جای داده است.

دانشگاه بیلکنت

در بین دانشگاه های ترکیه مورد تایید اروپا این دانشگاه به نسبت پیشینه‌ای قدیمی‌تر دارد. این دانشگاه در سال 1984 تأسیس شده است اما در سال 2019 فعالیت خود را به عنوان یک دانشگاه به صورت حرفه‌ای آغاز کرده است. این دانشگاه توسط یک متخصص اطفال به نام دوگراماجی تأسیس شده است. می‌توان گفت این مؤسسه آموزش عالی اولین دانشگاه خصوصی ترکیه است که به دلیل تدریس متخصصان مشهور و به نامی در زمینۀ مدیریت دولتی و علوم سیاسی مشهور گشته است.

دانشگاه فنی خاورمیانه

این دانشگاه در سال 1956 در کشور ترکیه تأسیس شده است و اولین دانشگاهی است که سیستم آموزشی خود را با سیستم آموزشی اروپا هماهنگ کرده است.

این دانشگاه تأکید بسیاری به همکاری بین‌المللی داشته و به همین دلیل است که تمام برنامه‌های آموزشی آن به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. از جمله همکاری‌ها و تبادل اطلاعات این دانشگاه می‌توان به تبادل اطلاعات با سازمان‌هایی نظیر ناسا و ناتو اشاره کرد.  بیشترین دستاورد این دانشگاه مربوط به مصالح سازه و ماشین آلات ساختمانی است.

دانشگاه بسفر

در سال 1863 دبیرستانی آمریکایی را در استانبول این کشور تأسیس کرده‌اند که بعدها به دانشگاه دولتی ترکیه تبدیل شد. در حال حاضر این دانشگاه را با نام بسفر می‌شناسند.

این دانشگاه تمام سیستم آموزشی خود را بر اساس زبان انگلیسی پایه ریزی کرده است. برنامه‌های آموزشی این دانشگاه بسیار مختلف و متنوع است اما در بین آن‌ها رشتۀ مهندسی کامپیوتر بسیار برجسته و قابل توجه است.

دانشگاه حاجت تپه

Hacettepe یک دانشگاه دانشگاه دولتی در بین دانشگاه های ترکیه مورد تایید اروپا که در شهر آنکارا واقع شده است. این دانشگاه در سال 1967 تأسیس شده است و در سال 2021 در بین دانشگاه‌های ترکیه رتبه اول را کسب کرده است.

این دانشگاه دو پردیس اصلی دارد. پردیس اول در شهر آنکارا واقع شده است و میزبان دانشجویان پزشکی به حساب می‌آید اما پردیس دوم در 8 کیلومتری شهر Beytepe واقع شده است و محل تحصیل دانشجویان اقتصاد، مهندسی، هنرهای زیبا، ادبیات و علوم پایه است.

دانشگاه آیدین عدنان مندرس

این دانشگاه در سال 1992 در آیدین تأسیس شده است. این دانشگاه در ابتدا کار خود را با شش دانشکده علوم، ادبیات، اقتصاد و علوم اداری، کشاورزی، پزشکی و دامپزشکی آغاز کرده است اما در حال حاضر این دانشگاه دارای 14 دانشکده، 3 مؤسسه، 1 هنرستان دولتی، 5 کالج و 18 مدرسۀ حرفه‌ای دارد.

در سال تحصیلی 22-2021 در مجموع 46198 دانشجو شامل 17196 دانشجو در مقطع کاردانی، 25417 دانشجو در مقطع کارشناسی، 2829 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 756 دانشجو در مقطع دکتری در این دانشگاه  ثبت نام کرده اند. تا سال 2022، دانشگاه در مجموع دارای 1880 پرسنل علمی شامل 369 استاد، 251 دانشیار، 307 دکتر، 412 مدرس و 541 دستیار پژوهشی بوده است.

شرایط ثبت نام در دانشگاه های ترکیه مورد تایید اروپا

اگر قصد دارید در دانشگاه های ترکیه مورد تایید اروپا تحصیل کنید، باید کاملاً حرفه‌ایی برنامۀ خود را پیش ببرید. دفتر مهاجرتی مهاجردانش با داشتن کادری مجرب می‌تواند شما را برای یک برنامه ریزی دقیق برای مهاجرت تحصیلی راهنمایی کند. اما می‌توان گفت به طور کلی برای آن که نامۀ پذیرش خود را از دانشگاه های ترکیه مورد تایید اروپا دریافت کنید، لازم است با دستورات زیر به پیش روید:

قبولی در آزمون های جامع

هر ساله در کشور ترکیه آزمون‌های جامعی مانند آزمون YAS برگزار می‌شود تا دانشگاه‌ها بتوانند به راحتی دانشجویان سخت کوش و باهوش را پذیرش کنند. قبولی در این آزمون‌ها به معنای هموار شدن مسیر پذیرش شما در این دانشگاه‌ها است. بعضی از این دانشگاه‌ها نمرۀ یکی از این آزمون‌ها و بعضی دیگر نمرۀ تمام این آزمون‌ها را به عنوان معیار سنجش دانشجویان قرار می‌دهند.

ارائه گواهی فارغ التحصیلی

برای آن که بتوانید در دورۀ کارشناسی یا کارشناسی ارشد ثبت نام کنید، باید حتماً مدرکی مبتنی بر فارغ‌التحصیلی خود به دانشگاه ارائه دهید. برای مثال برای آن که در دورۀ کارشناسی پذیرش شوید باید دورۀ تحصیل 12 ساله را به پایان رسانده باشید.

ارائه گواهی تمکن مالی

تقریباً تمام دانشگا‌های کشور ترکیه برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی شهریه دریافت می‌کنند، همچنین زندگی در یک کشور هزینه‌های بسیاری اعم از هزینۀ مسکن، پوشاک، خورد و خوراک و غیره را برای شما در بردارد؛ بنابراین شما باید بتوانید به دانشگاه و دولت کشور ترکیه اثبات کنید که می‌توانید از پس هزینه‌های خود به خوبی برآیید.

رونوشت سوابق تحصیلی

این گواهی به دانشگاه کمک می‌کند تا بتواند به راحتی سوابق تحصیلی شما را بررسی کند و در صورت رضایت بخش بودن آن‌ها اقدام به ثبت نام شما کند.

پرکردن فرم درخواست

معمولاً در وب سایت تمام دانشگاه‌ها یک فرم درخواست پذیرش وجود دارد که متقاضی باید به طور دقیق آن را پر کرده و پس از امضاء به دانشگاه تحویل دهد.

این فرم باید در پروندۀ درخواست پذیرش شما وجود داشته باشد، در غیر این صورت دانشگاه پروندۀ شما را بررسی نخواهد کرد.

ارائه مدارک هویتی

داشتن پاسپورت نیز یک اصل بسیار مهم برای اخذ نامۀ پذیرش است. تحصیل در هر کشوری مانند تحصیل در کشور ترکیه یا تحصیل در روسیه نیازمند ارائه مدارک شناسایی معتبر به دانشگاه مد نظر است.

پاسپورت شما حتماً باید دارای اعتباری بیش از 6 ماه باشد تا بتوان از آن به عنوان یک مدرک شناسایی معتبر یاد کرد.

سوالات متداول

آیا دانشگاه‌ های ترکیه مورد تایید اروپا مدارک معتبری به دانشجویان خود ارائه می‌دهند؟

بله، تمام مدارک این دانشگاه‌ها در کشورهای اروپایی و آمریکایی قابل استناد و ارائه است.

آیا ثبت نام در دانشگاه‌های کشور ترکیه به بررسی نیاز دارد؟

بله، ابتدا باید بررسی شود که کدام دانشگاه مورد تأییید سیستم آموزشی اروپا قرار دارد و بعد اقدام به ثبت نام شود.

آیا با ثبت نام در دانشگاه‌های مورد تأیید اروپا، دانشجو از سیستم تبادل اطلاعات با دانشجویان سایر کشورها بهره‌مند است؟

بله، با ثبت نام در این دانشگاه‌ها دانشجویان برای یک ترم باید به یک کشور دیگر سفر کرده تا در آن جا آموزش ببینند.

متدهای آموزشی در دانشگاه‌های این کشور به چه صورت است؟

تمامی دانشگاه‌های ترکیه براساس آخرین متدها و آخرین دستاوردهای علمی اداره می‌شوند.

کلام پایانی

تحصیل در دانشگاه های ترکیه مورد تایید اروپا می‌تواند آرزوی هر فردی باشد که به تحصیل در یک کشور اروپایی می‌اندیشید، این موضوع می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد. نزدیکی کشور ترکیه به ایران، مقرون به صرفه بودن هزینه‌های تحصیل و زندگی در ترکیه، اهدای مدارک تحصیلی معتبر، برنامه‌های درسی متنوع و جامع، برخورداری از برترین متدهای آموزشی و هزاران دلیل دیگر که تحصیل در دانشگاه‌های کشور ترکیه را نسبت به دانشگاه‌های سایر کشورهای اروپایی متمایز می‌کند.

5/5 - (1 امتیاز)