دانشگاه های خصوصی روسیه اولین مقصدی نیستند که برای تحصیل به ذهن دانشجویان می‌رسند. اما اگر به تحصیل در خارج از کشور فکر می‌کنید؛ باید در جریان باشید که روسیه به عنوان بزرگترین کشور جهان بسیاری از امکانات را برای دانشجویان فراهم می‌کند.این کشور محیط فرهنگی بسیار غنی دارد که به علت ملیت‌های مختلف ساکن روسیه ایجاد شده است. بیش از ۱۸۰ ملیت در کشور روسیه زندگی می‌کنند و در سراسر کشور در حدود ۱۰۰ زبان مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین دانشجویان علاوه بر تجربه زندگی در یک محیط متنوع فرهنگی، فرصت‌هایی برای رشد حرفه‌ای هم خواهند داشت.البته بیش از ۱۵ دانشگاه در روسیه در نهایت به رده بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال ۲۰۲۳ راه یافتند. دانشگاه‌های معتبر این کشور علاوه بر امکانات آموزشی برجسته دروس جالب و متنوعی را هم ارائه می‌دهند. برای  دانشجویانی که می‌خواهند در خارج از کشور تحصیل کنند؛ در ادامه اطلاعات لازم درباره بهترین دانشگاه های روسیه جهت کمک به انتخاب بهتر آنها آورده شده است.

شرایط تحصیل در دانشگاه های روسیه

دانشجویان از مناطق مختلف جهان می‌توانند برای تحصیل در برترین دانشگاه‌های روسیه و رشته‌های پزشکی، علوم انسانی، مهندسی و علوم اجتماعی درخواست بدهند.البته آن‌ها باید شرایط دانشگاه‌های مختلف را مورد بررسی قرار بدهند تا بتوانند درخواست خود را ارسال کنند.بیشتر دانشگاه‌ها و کالج‌های معتبر در روسیه دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی و روسی ارائه می‌دهند. همچنین در بیشتر دوره‌ها دانشجویان باید پس از دوسال اول تحصیل در کلاس‌ها به زبان روسی شرکت کنند. اما اگر دانشجویان یک دوره به زبان روسی انتخاب کنند؛ می‌توانند در دوره‌های آموزشی زبان روسی هم شرکت کنند. همچنین اگر دانشجویان به وبسایت رسمی دانشگاه مراجعه کنند؛ می‌تواند همه جزئیات را دریافت کند.

سیستم آموزشی روسیه

سیستم آموزشی روسیه بیشتر بر پایه سیستم آموزشی اروپا استوار است و تا حد زیادی ساختار آن شباهت‌هایی به اروپا دارد. این سیستم به چهار بخش اصلی کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و پسا دکتری تقسیم می‌شود. اگرچه آموزش‌ها به طور کلی با انواع آموزش مشابه در دیگر کشورها مطابقت دارند؛ اما تفاوت‌هایی وجود دارد.تحصیلات متوسطه در روسیه پس از ۱۱ سال به پایان می‌رسد‌. پس از آن دوره‌های دانشگاهی آغاز می‌شوند که می‌توان در دانشگاه‌های خصوصی یا دولتی به ادامه تحصیل پرداخت. در واقع دانشگاه‌های خصوصی روسیه تفاوت‌هایی با دانشگاه‌های دولتی دارند اما به طور کلی این دانشگاه‌ها از لحاظ رتبه‌بندی جهانی از موقعیت خوبی برخوردار هستند. همچنین بسیاری از دانشجویان بین‌المللی تمایل دارند که در دانشگاه‌های روسیه تحصیل کنند‌‌. از جمله دیگر ویژگی‌های دانشگاه‌های خصوصی روسیه شهریه‌های متفاوت آنها نسبت به دانشگاه‌های دولتی است. در واقع اغلب دانشگاه دولتی شهریه‌ای دریافت نمی‌کنند؛ اما دانشگاه‌های خصوصی بدون شهریه دانشجویان را ثبت نام نمی‌کنند.

مدارک لازم برای تحصیل در دانشگاه‌های روسیه

در ادامه تعدادی از مدارکی را که برای ارائه درخواست و ثبت‌ نام در دانشگاه‌های خصوصی روسیه به آن‌ها نیاز دارید؛ نام خواهیم برد.

  • کپی از مدارک تحصیلی یا کارنامه‌های قبلی
  • کپی اسکن شده از پاسپورت یا مدارک دیگر که هویت و تابعیت افراد را تأیید می‌کند‌.
  • کپی بیمه پزشکی
  • کپی مدارک دیگر مانند گواهی المپیادهای بین‌المللی یا رقابت‌های حرفه‌ای.
  • عکس
  • کپی ویزای تحصیلی روسیه (در صورت وجود)

به برخی از دانشگاه‌ها باید مدارک ترجمه شده به زبان روسی ارسال کنید.

معرفی دانشگاه های خصوصی روسیه

روسیه یکی از بهترین کشورها از نظر داشتن دانشگاه‌های خصوصی در جهان است. دانشگاه‌هایی که در روسیه قرار دارند؛ مراکز آموزشی هستند که آموزش رسمی عالی را با شهریه‌ و شرایط مناسب ارائه می‌دهند. نکته جذاب اصلی درباره تحصیل در روسیه، این است که نه تنها در دانشگاه‌ها، بلکه مردم عادی هم از دانشجویان بین المللی استقبال می‌کنند.مجموع تعداد دانشجویانی که در روسیه در حال تحصیل هستند؛ حدود ۳۸۷۳۳۰۰ نفر است. که ۴۰۹۳۰۰ نفر از آن‌ها مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی روسیه هستند.دانشگاه‌های خصوصی در هر کشور به عنوان بخشی عمده از سیستم آموزشی به حساب می‌آیند‌. این موضوع در روسیه هم مورد تأیید است؛ زیرا در این کشور ۱۷ دانشگاه خصوصی وجود دارد که رشته‌های متنوعی را برای انتخاب دانشجویان ارائه می‌دهند. افزایش تعداد دانشگاه‌های خصوصی برای دانشجویان علاقمند به تحصیل در روسیه گزینه‌های بیشتری را فراهم می‌کند و این موضوع باعث می‌شود که تحصیل در این کشور ارزشمند باشد.تحصیل در موسسات خصوصی فرصتی عالی برای دستیابی به اهداف تحصیلی و کسب مدرک تحصیلی هستند. برای راهنمایی دانشجویان علاقمند به تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی روسیه، در ادامه لیستی از دانشگاه‌های خصوصی این کشور به ترتیب رتبه‌بندی جهانی آن‌ها آماده کرده‌ایم.

دانشگاه پزشکی ملی تحقیقاتی روسیه

دانشگاه پزشکی ملی تحقیقاتی پیروگوف (RSMU) دانشگاهی خصوصی در حوزه پزشکی است که در مسکو پایتخت روسیه واقع شده است. این دانشگاه در سال ۱۹۰۶ تأسیس شده است و ابتدا به عنوان یک دانشگاه پزشکی برای زنان شروع به فعالیت کرده است. در میان رشته‌های موجود در این دانشگاه می توان به پزشکی عمومی، پزشکی کودکان، بیوشیمی، دندانپزشکی، داروسازی، کار اجتماعی، روانشناسی، علوم اعصاب و رادیولوژی اشاره کرد.

دانشگاه سینرژی

دانشگاه سینرژی در سال ۱۹۸۸ تأسیس شد و یکی از برترین دانشکده‌های تجارت در روسیه است. برنامه‌های آموزشی این دانشگاه به ارائه آموزش قوی و اساسی در باب اصول، نظریه‌ها و مفاهیم مختلف تمرکز دارد و آن را با یادگیری تجربی ترکیب می‌کند تا مجموعه مهارت‌های دانشجویان را توسعه دهد و آنان را برای مشاغل حرفه‌ای آماده کند. دانشگاه سینرژی بیش از ۶۵،۰۰۰ دانشجو دارد و دارای دانشکده‌ها و شعب بین‌المللی در دبی، لندن، امارات متحده عربی و نیویورک است.

دانشگاه اقتصاد جدید

مدرسه اقتصاد جدید (NES) یک مؤسسه خصوصی است که در مسکو واقع شده و به تدریس و تحقیق در حوزه اقتصاد متمرکز است. این دانشگاه همچنین افتخار دارد که  دارای چندین دانشکده برجسته و حرفه‌ای در این حوزه است. بیشتر دانشجویان این دانشگاه فارغ‌التحصیلان دکترا هستند. NES هدف خود را آموزش دادن به دانشجویانی که قادر به بهبود جامعه و تجارت روسیه هستن؛ قرار داده است.

دانشگاه صادق تیخون ارتدکس

دانشگاه صادق تیخون ارتدکس یک دانشگاه خصوصی دینی در مسکو پایتخت روسیه است. این دانشگاه در سال ۱۹۹۱ توسط مبلغان ارتدکس که کلاس‌های روزانه الهیات را تشکیل می دادند؛ تاسیس شد و در سال ۱۹۹۲ مجوز دولتی به عنوان یک دانشگاه دریافت کرد. برنامه‌های آموزشی و  رشته‌های الهیات، تاریخ، آموزش، هنر دینی و موسیقی در این دانشگاه قابل دسترس هستند.

دانشگاه سیاست و اقتصاد گیدار

دانشگاه سیاست اقتصاد گیدار یک مؤسسه آموزشی خصوصی در‌ شهر مسکو  روسیه است. این موسسه در سال ۱۹۹۰ توسط اکادمی HVE اقتصاد ملی تأسیس شد و به عنوان یک مرکز اصلی برای آموزش و پژوهشهای اقتصادی در کشور شناخته می‌شود. این موسسه مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در زمینه اقتصاد، مالیات، مدیریت شرکتی، توسعه منطقه‌ای و مطالعات حقوقی ارائه می‌دهد.

دانشگاه مالی و حقوق مسکو

دانشگاه مالی و حقوقی مسکو دوره‌های حرفه‌ای متنوعی را برای دانشجویان در سراسر جهان ارائه می دهد. این موسسه یکی از قدیمی ترین و بزرگترین دانشگاههای خصوصی روسیه است و تاکنون بیش از ۴۰۰۰۰ دانشجو را آموزش داده است. این موسسه به مجتمع‌‌های دانشگاهی منحصر به فرد و گوناگون خود که به دانشجویان اجازه می دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و جهان کسب و کار و علمی را بشناسند؛ افتخار می‌کند.

دانشگاه علوم انسانی مسکو

دانشگاه علوم انسانی مسکو یک دانشگاه خصوصی در مسکو و روسیه است. این دانشگاه در سال ۱۹۴۴ با نام مدرسه مرکزی کومسومول تأسیس شد؛ اما چند سال بعد در سال ۲۰۰۳ به عنوان یک دانشگاه تعیین شد. به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های کلاسیک کشور، دانشگاه، شهریه‌های مناسبی دارد و یک مرکز فرهنگی برای هنرهای اجرایی و یک مرکز ورزشی برای انواع فعالیت‌های ورزشی برای دانشجویان فراهم کرده است.

دانشگاه سرگی ویت در مسکو

دانشگاه سرگی ویت در شهر مسکو واقع شده است. این دانشگاه در سال ۱۹۹۳ تأسیس شد. هدف این دانشگاه اثبات کردن اهمیت علم و آموزش، توسعه پتانسیل اقتصادی روسیه و حفظ استاندارد بالای آموزشی دانشجویان جدید در رشته های اقتصاد، حقوق و امور دیپلماتیک است. این دانشگاه برنامه‌های آموزشی هم در زمینه فناوری اطلاعات، مدیریت، اقتصاد، حقوق، پزشکی و توسعه پایدار ارائه می‌دهد.

دانشگاه مدرن علوم انسانی

دانشگاه مدرن علوم انسانی تنها دانشگاه در روسیه است که دوره‌های آموزشی کاملاً  آنلاین با استفاده از فناوری آموزشی ماهواره‌ای ارائه می‌دهد. کلاس‌های این دانشگاه از طریق ابزارهای صوتی و تصویری مختلفی که توسط دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد؛ برگزار می شوند تا دانشجوها بتوانند بدون توجه به محل اقامت خود از آنها استفاده کنند. این دانشگاه همچنان در زمینه پروژه‌های تحقیقاتی و علمی مختلفی که بر روی علوم تربیتی و آموزشی و شناختی تمرکز دارند؛ فعالیت می کند تا به توسعه رویکرد نوآورانه خود در آموزش بپردازد.

دانشگاه بین‌المللی مسکو

دانشگاه بین‌المللی مسکو اطمینان می‌دهد که دانشجویان با ترکیبی از دروس تئوری و عملی آموزش داده می‌شوند. همچنین دانشگاه بین‌المللی مسکو به دانشجویان این امکان را می‌دهد که به صورت عملی آموزش ببینم تا برای مسیرهای آینده شغلی خود آماده شوند و همچنین بر روی اصل رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کنند؛ تسلط زیادی داشته باشند. این دانشگاه استانداردهای جهانی را رعایت کرده و به صورت عمیق با سازمان‌های بین‌المللی ارتباط برقرار می‌کند.

دانشگاه جدید روسیه

دانشگاه جدید روسیه در بیش از ۲۱ شهر در سراسر کشور روسیه شعبه دارد و فرصت‌های آموزشی مناسبی را برای دانشجویان بدون توجه به جنسیت و نژادشان فراهم می‌کند. این دانشگاه به محیط یادگیری متنوع خود که شامل دانشکده‌های مختلف، مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌های آموزشی است؛ افتخار می کند. این دانشگاه از روش تدریسی استفاده می کند که علاوه بر آموزش علمی دانشجویان، مهارت های انتقادی و عملی آنها را نیز تقویت می کند.

دانشگاه زبان‌شناسی نیژنی نوگوراد

دانشگاه زبان‌شناسی نیژنی نوگوراد یک دانشگاه تخصصی در زمینه مطالعات زبان واقع در شهر نیژنی نوگوراد روسیه است. این دانشگاه در سال ۱۹۳۷ به عنوان مؤسسه عالی آموزش زبان‌های خارجی گورکی تأسیس شد و در ابتدا فقط دوره‌های آموزش را به طور انحصاری در چهار زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و اسپانیایی ارائه می‌داد. در حال حاضر این مؤسسه در کنار مطالعات زبان خارجی، دوره‌های آموزشی در علوم زبان‌شناسی، روانشناسی، ترجمه، روابط بین‌الملل، و علوم اجتماعی نیز ارائه می‌دهد.

مدرسه تجارت بین المللی مسکو

مدرسه تجارت بین المللی مسکو (MIRBIS) یک مدرسه خصوصی است که به آموزش حرفه‌ای تجارت در مسکو پایتخت روسیه تمرکز دارد. این مدرسه در سال ۱۹۸۸ تأسیس شد و اولین مدرسه تجارت در روسیه بود که برنامه کارشناسی ارشد مدیریت تجاری را راه اندازی کرد. این دانشگاه برنامه‌های آموزشی در رشته‌های اقتصاد و مدیریت در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهد.

موسسه بانکداری بین المللی

موسسه بانکداری بین المللی در سال ۱۹۹۱ تاسیس شده است و برای دانشجویان دوره‌های آموزشی رشته‌های اقتصاد، کسب و کار و مدیریت ارائه می‌دهد. در طول بیش از ۳۰ سال گذشته، این دانشگاه همچنان به عنوان یک مرکز عالی برای دانشجویان و اساتید مشغول به کار است. متقاضیان علاقه‌مند می توانند در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و سایر مقاطع حرفه‌ای این دانشگاه تحصیل کنند.این دانشگاه علاوه بر پذیرش دانشجویان بین المللی، همچنين با بیش از ۳۰ دانشگاه از سایر کشورها همکاری دارد.

دانشگاه مدیریت فناوری‌ها و اقتصاد سنت پترزبورگ

دانشگاه مدیریت فناوری‌ و اقتصاد سنت پترزبورگ یک دانشگاه خصوصی در سنت پترزبورگ روسیه است. این دانشگاه در سال ۱۹۹۰ تأسیس شد و یکی از بزرگترین دانشگاه های روسیه با سبک آموزش اروپایی است. این دانشگاه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و در رشته‌های کسب و کار، مالی، اقتصاد، مدیریت، علوم اجتماعی و حقوق ارائه دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند.

دانشگاه منطقه‌ای تربیت بدنی ولگا

دانشگاه منطقه‌ای تربیت بدنی ولگا یک دانشگاه خصوصی در کازان روسیه است. این دانشگاه در سال ۱۹۷۴ با تاسیس یک مجموعه ورزشی در دوران حکومت شوروی آغاز به کار کرد. با این حال، شکوفایی دانشگاه منطقه‌ای تربیت بدنی ولگا در سال ۲۰۱۰ شروع شد. زمانی که روسیه میزبان بازی‌های جهانی دانشجویان تابستانی بیست و هفتم شد. رشته‌های کارشناسی و فوق‌لیسانس در حوزه ورزش، گردشگری و تجارت در این دانشگاه در دسترس است.

دانشگاه تورو مسکو

دانشگاه تورو مسکو یک دانشگاه خصوصی است که در پایتخت روسیه واقع شده است. این دانشگاه در سال ۱۹۹۱ با هدف ارائه آموزش سطح بالا در چارچوب سیستم آموزشی خصوصی تأسیس شده است. مزیت اصلی این دانشگاه این است که دارای بسیاری از آزمایشگاه‌های معتبر با امکانات فنی بالا است. همچنین، این دانشگاه بسیاری از بورس‌های تحصیلی را در همکاری با دانشگاه‌های کشورهای خارجی ارائه می‌دهد. در صورتی ‌که به دریافت بورسیه‌های تحصیلی علاقمند هستید؛ با شرکت مهاجرتی مهاجردانش تماس بگیرید.

هزینه‌ دانشگاه های خصوصی روسیه

در روسیه ۱۷ دانشگاه خصوصی وجود دارد و ۸ مورد از آن‌ها شهریه‌‌های خود را به صورت عمومی اعلام‌ کرده‌اند.میانگین شهریه هر ترم دانشگاه‌های خصوصی در روسیه برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع لیسانس ۱۳۹۶۰۰ روبل است و این مبلغ بین ۳۱۲۰۰ روبل تا ۲۶۴۰۰۰ روبل متغیر است.همچنین میانگین شهریه هر ترم دانشگاه‌های خصوصی در روسیه برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع ارشد ۱۰۴۲۰۰ روبل است که این مبلغ هم بین ۳۱۲۰۰ روبل تا ۵۶۰۰۰ روبل متغیر است.

ترم‌های تحصیلی در دانشگاه های خصوصی روسیه

ترم‌های تحصیلی در دانشگاه‌های عمومی و خصوصی در روسیه متفاوت است و هر سال تغییر می‌کند. با این حال، پذیرش در بیشتر دانشگاه‌های برتر روسیه برای مقاطع کارشناسی ارشد در ماه ژوئیه آغاز شده و تا سپتامبر ادامه می‌یابد. پذیرش در رشته‌های پزشکی معمولاً از ماه مه آغاز می‌شود و تا سپتامبر ادامه می‌یابد. ترم‌های تحصیلی به دو نیمسال تقسیم می‌شود. نیمسال اول از سپتامبر تا ژانویه و نیمسال دوم تا ژوئن ادامه دارد.

سوالات متداول

آیا دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای تحصیل در دانشگاه‌های روسیه پذیرفته شوند؟

براساس برنامه تحصیلی موجود، مراکز مختلفی در دسترس هستند. همچنین دولت روسیه بورسیه‌های مختلف را ارائه می‌دهد تا دسترسی بیشتری برای تمام دانشجویان بین‌المللی به وجود بیاید.

آیا دانشگاه‌های روسیه گران هستند؟

دولت مقدار قابل توجهی از منابع مالی را به تعدادی از دانشگاه‌های روسیه ارائه می‌دهد. در دانشگاه‌های عمومی، برنامه‌های کارشناسی عموماً بدون شهریه هستند. برای برخی برنامه‌های کارشناسی ارشد مقداری شهریه مورد نیاز است؛ اما شهریه‌ها به اندازه کشورهای دیگر گران قیمت نیستند.

آیا می‌توانم با زبان انگلیسی در روسیه تحصیل کنم؟

دانشگاه‌های روسیه با توجه به پذیرش دانشجویان از سراسر دنیا برنامه‌های آموزشی کاربردی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. همچنین می‌توانید رشته و تخصص و سطح تحصیلی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

چگونه می‌توانم به صورت رایگان در روسیه تحصیل کنم؟

امکان تحصیل با اقامت رایگان در روسیه وجود دارد. دولت روسیه همه دانشجویان بین‌المللی را به دریافت بورس دعوت می‌کند. در واقع، افراد را راهنمایی می‌کنند که شهریه کل را نپردازند و دانشجویان معاف شوند. همچنین این دانشگاه‌ها هزینه معاش ماهیانه برای پوشش مسکن، غذا و سایر هزینه‌ها را ارائه دهند.

آیا برای تحصیل در روسیه به مدرک IELTS نیاز است؟

برای تحصیل در رشته‌های ارائه شده به زبان انگلیسی در روسیه، دانشجویان بین‌المللی باید نمرات مورد نیاز را در آزمون‌های زبان انگلیسی مانند IELTS، TOEFL یا PTE داشته باشند.

سخن پایانی

روسیه یک کشور بزرگ است که بیش از ۲۵۰ موسسه آموزش عالی را در خود جای داده است. سطح آموزش عالی در تمام مناطق روسیه نسبتاً بالا است و این کشور فرصت‌های بسیار زیادی در زمینه فراغت و سبک زندگی با کیفیت ارائه می‌دهد. بسیاری از دانشجویان بین‌المللی که روسیه را به عنوان مقصد تحصیلی خارج از کشور خود انتخاب می‌کنند؛ عموما دانشگاه‌ های خصوصی روسیه را ترجیح می‌دهند. شما می‌توانید دانشگاه های خصوصی روسیه را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید و سپس پذیرش دانشگاه مورد نظر خود را به موسسه مهاجر دانش بسپارید.

5/5 - (1 امتیاز)