در این مقاله ما درباره رشته مکانیک در ترکیه می پردازیم. ترکیه یکی از قدرتمندترین و جذاب ترين امپراتوری تاریخي و فرهنگی بوده است، تركيه به دلیل موقعیت بین قاره ای و ترکیب قومی و فرهنگی منحصر به فردی از غذا، هنر، زبان و تاریخ چشم درخشان آسيا مي باشد.چشم انداز دانشگاهی ترکیه با غنی ترین و پیچیده ترین تاریخ وعجایب هفتگانه جهان و با وجود بسياري از دانشگاه ها در رتبه بندی 500 تا 1000 جهان قرن ها است كه دانشجويان بسياري را از سراسر جهان به خود جذب كرده است.

بسیاری از دانشمندان،نویسندگان و هنرمندان ترکیه ای که تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه هاي ترکیه گذراندن توانستند در جهان افتخارات علمي بسياري كسب كنند. مكانيك يكي از رشته هاي محبوب كه دانشجويان بسياري را به تركيه كشانده است. همانطور كه مي دانيد، رشته مكانيك یکی از محبوب‌ترین و قديمي ترين رشته‌ها است كه طرفداران بسياري دارد. يكي از دلايل محبوبيت تحصيل در رشته مکانیک در ترکیه درامد و بازار كار مناسب آن نسبت به ايران است.

اگر به دنبال تحصیل در ترکیه برای مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد رشته مكانيك هستيد، هیچ جایی را جذاب تر برای تحصیل نخواهید یافت. در اين مقاله بيشتر به اين موضوع مي پردازيم.

[lwptoc]

دلايل تحصیل در ترکیه

هزینه های تحصیل مقرون به صرفه

دانشگاه های دولتی ترکیه بسیار مقرون به صرفه هستند،دانشجویان بین المللی در هر سال تحصیلی بین 100 تا 4000 یورو شهریه پرداخت می کنند که بسیار کمتر از متوسط ​​شهریه در کشورهایی مانند بریتانیا، ایالات متحده، کانادا، استرالیا یا چین مي باشد. بنابراین، شما می توانید با هزینه بسیار کمتر در ترکیه تحصيل كنيد.

هزینه های پایین زندگي

هزينه هاي محل اقامت ،مواد غذایی، حمل و نقل ​​و تفریح در ترکیه به طرز شگفت آوری پایین است. به طوری که ماهانه با 400 تا 600 یورو به راحتي مي توانيد زندگي كنيد.خوابگاه ها در هر ترم مبلغ مشخصی را بسته به اینکه چند نفر در آن زندگی می کنند،تعيين مي شود.

زندگی دانشگاهی

دانشگاه ها هر ساله جشنواره های افتتاحیه ،بهاره، کنسرت، مسابقات ورزشی و غیره برگزار می کنند.همچنين در اطراف دانشگاه‌ها کافه‌ها، رستوران‌ها، مغازه‌های کپی‌فروشی و غیره وجود دارد.

بورسیه های تحصیلی متعدد

طیف گسترده ای از بورسیه هاي تحصيلي برای افرادی که می خواهند در دانشگاه های ترکیه شركت كنند در دسترس است.سالانه بیش از 50000 دانشجو از خارج از کشور برای تحصیل به ترکیه می آیند. این دانشجویان بیشتر از اروپا، آفریقا، خاورمیانه، آسیا و ایالات متحده آمریکا هستند.

حتما بخوانید:

زبان

در بیشتر موارد دانشگاه هاي تركيه دوره های دو زبانه را به زبان های انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی و آلمانی ارائه می دهند.

تحصیل رشته مکانیک در ترکیه

شرايط تحصيل رشته مکانیک در ترکیه

از آنجا كه رشته مهندسي مكانيك مهمترین مؤلفه زیرساخت تحقیق و توسعه  و فناوری محور است، نیاز به مهندسان متخصص دارد. امروزه بسیاری از شرکت ها برای حفظ رقابت در بازار به مهندسی مکانیک نياز دارند. براي اين منظور رشته مهندسي مكانيك در دانشکده مهندسی و علوم دانشگاه آلتینباس در استانبول تأسیس شد.تركيه با هدف ترتيب مهندسان مكانيك در سطح بین المللی اين رشته را افزايش داده است.

رشته مکانیک در ترکیه 4 ساله با 8 ترم مي باشد،به اين معني كه به 30 ساعت در هر ترم نياز به تحصيل است.  مدارک مورد نیاز برای شركت در رشته مكانيك عکس اندازه گذرنامه (بیومتریکنباید بیشتر از 6 ماه باشد)،کپی پاسپورت ،کپی مدرک لیسانس در صورت وجود و مهارت زبان انگلیسی (تافل یا FCE ) باید به زبان ترکی یا انگلیسی تهیه شود. در كل شهریه رشته مهندسي مكانيك 4000 دلار است.

دانشجویان سال اول کارشناسی ارشد در رشته های مهندسی مکانیک در کنار دروس علوم پایه بايد دروس ریاضیات را نيز مطالعه كنند. در سال دوم مهندسی، ریاضی و معادلات دیفرانسیل در کنار دروس حرفه اي گذرانده شود. در سال های سوم و چهارم نيز دروس تخصصي (انرژی، ساخت، مکانیک، ترمودینامیک و …) ارائه ميشود و در پایان سال چهارم دانشجویان بايد علاوه بر كارآموزي از پایان نامه مهندس مکانیک خود دفاع كنند.

دانشجویان مهندسی مکانیک علاوه بر آموزش های تجربی از آموزش های عملی نیز برخوردار می شوند به همين دليل،دانشجويان با آخرين روندهای جدید فناوری در اين رشته آشنا مي شوند.

بازار كار و شغلی فارغ التحصیلان مهندسي مكانيك تركيه

مهندسی مکانیک یک رشته کاربردی است که علم مواد را با فیزیک به منظور طراحی، ساخت و تجزیه و تحلیل سیستم‌های مکانیکی ترکیب می‌کند. دانشجویانی که لیسانس مهندسی مکانیک را در ترکیه دريافت مي كنند، برنامه‌های آکادمیک عالی همراه با فرصت‌های حرفه‌ای و اجتماعی فراوان براي دانشجويان ارائه مي شود.

صنعت ماشین آلات ترکیه فرصت های شغلی بسياري را براي مهندسان مكانيك به وجود آورده است. فارغ التحصیلان مکانیک در زمینه تحقیق و توسعه، طراحی، تولید، بازاریابی، خدمات پس از فروش پروژه هاي مختلف و در بسیاری از زمینه ها شغل دارند. فارغ التحصیلان فرصت های شغلی بسياري را در شركت هاي مختلف مي توانند پيدا كنند.مشاغلی که با مدرک مکانیک مي توانيد پيدا كنيد: مهندس مکانیک، مدیر تولید، مهندس هوافضا، مهندس خودرو، مهندس عمران پیمانکاری، مهندس کنترل و ابزار دقیق، مهندس تعمیر و نگهداری، مهندس هسته ای و غیره.

متوسط ​​حقوق مكانيك در تركيه 3120 لير در ماه است، به این معنی که نیمی (50٪) از افرادی که به عنوان مکانیک کار می کنند ،حقوق متوسط و خوبي دارند.

محبوب ترین دانشگاه های مهندسی مکانیک در استانبول

  • دانشگاه آلتینباس استانبول
  • دانشگاه هاجتپه
  • دانشگاه اوزیگین
  • دانشگاه MEF
  • دانشگاه کوک
  • دانشگاه مرمره
5/5 - (3 امتیاز)