استانبول، شهری فرهنگی و جذاب در کشور ترکیه است که با تاریخ غنی و معماری خیره‌کننده‌اش، گردشگران و دانشجویان بسیاری را جذب می‌کند. دانشگاه‌های این شهر، همچون دانشگاه استانبول، از جمله مراکز برجسته آموزش عالی در منطقه هستند که رشته‌های تحصیلی متنوعی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. وجود رشته های دانشگاه استانبول سبب شده تا خیل عظیمی از دانشجویان بین‌المللی این دانشگاه را مد نظر قرار دهند. با امکانات بی‌نظیری از جمله کتابخانه‌های مجهز، آزمایشگاه‌های پیشرفته و فضاهای ورزشی، دانشجویان می‌توانند در یک محیط علمی و فرهنگی الهام‌بخش، تحصیل کنند. بنابراین، اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت و مفید از تحصیل در خارج از کشور خود هستید، استانبول یکی از مقاصد برتر و جذاب برای ادامه تحصیل شما خواهد بود.

معرفی اجمالی دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول (İstanbul Üniversitesi) یکی از دانشگاه‌های پیشرو و قدیمی‌ترین در ترکیه است که در زمینه‌های بازاریابی، تجارت، پزشکی، حقوق، سیاست و زمین‌شناسی و غیره تحصیلات و مدارک معتبری را ارائه می‌دهد. این دانشگاه در محدوده و منطقه فاتح واقع شده است و دارای تاریخچه‌ای با ریشه و اصیل بوده که پردیس‌های منحصر به فرد آن زمینه ورود به بسیاری از رشته‌های تحصیلی را فراهم کرده  است.

دانشگاه استانبول با 17 دانشکده، 2 کالج و 2 مدرسه حرفه ای دارای بیش از 60 هزار دانشجو است که در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند.

دانشکده پزشکی دانشگاه استانبول با دانش تاریخی و با کیفیت طولانی و نیز کادر علمی شایسته، نامی پرآوازه در سطح جهانی برای خود دست و پا کرده است. دانشکده حقوق دانشگاه استانبول همچنان در میان دانشگاه‌های مورد علاقه داوطلبانی است که می‌خواهند در رشته حقوق تحصیل کنند.

دانشکده‌های دانشگاه استانبول انواع رشته‌های تحصیلی متعدد مثل پزشکی، حقوق، ادبیات، سیاست، زمین‌شناسی وغیره را در سطح استانداردهای جهانی ارائه می‌نماید.

رشته‌های موجود در دانشگاه استانبول

در دانشگاه استانبول، دانشجویان می‌توانند طیف گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی برای دوره‌های لیسانس را انتخاب کنند. رشته‌های دانشگاه استانبول شامل رشته‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، فناوری، مهندسی و هنر می‌شود. به عنوان مثال، دانشجویانی که علاقه‌مند به مطالعه ادبیات هستند می‌توانند رشته ادبیات تطبیقی را انتخاب کنند. همچنین، دانشجویان علاقه‌مند به مطالعه علوم سیاسی و حکومت می‌توانند در این رشته در مقطع کارشناسی یا همان لیسانس تحصیل نمایند. علاوه بر این موارد دانشجویان بین‌المللی می‌توانند به صورت تخصصی در هر یک از رشته‌های دانشگاه استانبول که در زیر ذکر شده است پذیرش گرفته و اقدام به تحصیل نمایند که عبارتند از:

  • مدیریت و مدیریت بازرگانی
  • دندانپزشکی
  • اقتصاد
  • اقتصاد کاربردی
  • ادبیات تطبیقی
  • زبان و ادبیات انگلیسی
  • فناوری داروسازی
  • علوم سیاسی و حکومت
  • فیزیک
  • الهیات
  • مدیریت تدارکات
  • مطالعات آمریکایی
  • تکنسین داروخانه

البته ناگفته نماند این تنها برخی از رشته‌های موجود در دانشگاه استانبول هستند و دانشجویان می‌توانند بر اساس علاقه‌ها و استعداد خود رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند که در نهایت پس از فارغ‌التحصیلی از این دانشگاه، آینده شغلی و اجتماعی درخشانی را برای خود رقم بزنند.

در ضمن، دانشگاه استانبول به دانشجویان فرصت ارائه می‌دهد تا از تجهیزات پیشرفته و امکانات آموزشی بروز استفاده کنند و از تجربه‌ی یک محیط آموزشی منحصر به فرد و فعال بهره‌مند شوند. این دانشگاه یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای دانشجویان بین‌المللی است  که دانشجویان مشتاق را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند.

مزایای تحصیل در رشته‌های مختلف دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان با برخورداری از ویژگی‌های منحصر به فردی، به دانشجویان بین‌المللی محیطی آموزشی بسیار متنوع و فراهم می‌کند. در زیر تعدادی از مزایای تحصیل در رشته‌های دانشگاه استانبول را بررسی می‌کنیم:

  • تنوع زبانی: این دانشگاه به دانشجویان فرصت می‌دهد تا به زبان‌های مختلفی همچون ترکی، انگلیسی، عربی، ایتالیایی، آلمانی، اسپانیایی، چینی، فارسی، کره‌ای و غیره مسلط شوند.
  • هیئت علمی مجرب: دانشگاه استانبول با داشتن هیئت علمی غنی و مجرب، به دانشجویان فرصت یادگیری از اساتید با تجربه را می‌دهد.
  • پذیرش دانشجویان بین‌المللی: این دانشگاه هر سال تحصیلی تعداد زیادی دانشجوی بین المللی را از کشورهای مختلف جهان پذیرفته و به آن‌ها امکان یادگیری در یک محیط چندفرهنگی را می‌دهد.
  • تبادل دانش و تجربیات: این دانشگاه به لطف ارتباطات موجود بین اعضای هیات علمی و دانشجویان، فرصت‌های فراوانی برای تبادل دانش و تجربیات مشترک فراهم می‌کند.
  • قراردادهای علمی دوجانبه: دانشگاه استانبول دارای قراردادهای علمی دوجانبه با دانشگاه‌های مختلف در آمریکا و اروپا است که به دانشجویان امکان همکاری و تحصیل در دانشگاه‌های دیگر را می‌دهد.
  • امتیازات ویژه برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی: دانشجویانی که مدرک دانشگاه استانبول را دارند، امتیازات ویژه‌ای برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی کسب می‌کنند.
  • برنامه‌های تبادل دانشجویی: دانشگاه استانبول در برنامه‌های تبادل دانشجوی اراسموس و مولانا با کشورها و دانشگاه‌های مختلف همکاری می‌کند که به دانشجویان فرصت‌های تجربه‌ی بین‌المللی را می‌دهد.
  • کتابخانه‌ی غنی: دانشگاه استانبول دارای کتابخانه‌ای غنی است که منابع گوناگونی را از طریق آرشیو خود ترکیب می‌کند و به دانشجویان و محققان این دانشگاه امکان دسترسی به این منابع را می‌دهد.

با توجه به این مزایا، قطعاً انتخاب دانشگاه استانبول به عنوان یک مقصد آموزش عالی برای دانشجویان بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته و توانسته در میان اکثر دانشگاه‌های این کشور جایگاه ویژه‌ای را به دست آورد.

الزامات لازم برای پذیرش در رشته‌های دانشگاه استانبول

برای پذیرش در رشته‌های دانشگاه استانبول، ممکن است نیاز به ارائه مدارک و اسناد مختلف باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

  1. گواهی مدرسه متوسطه: این گواهی نشان دهنده فارغ‌التحصیلی از دوره متوسطه یا دبیرستان است. برای اثبات تحصیلات خود، شما باید یک کپی تایید شده و ترجمه شده از این گواهی را ارائه دهید. البته ناگفته نماند که معادل سازی دیپلم در این زمینه حائز اهمیت است.
  2. ریز نمرات گواهی دوم مدرسه: این مدرک حاوی اطلاعات دقیق در مورد نمرات و دروسی است که در دوره دوم متوسطه گذرانده‌اید. برای ارائه این مدرک، باید یک کپی اصلی و ترجمه شده از آن را ارائه کنید.
  3. گواهی YÖS: این گواهی نشان دهنده قبولی شما در آزمون YÖS بوده که یک آزمون ورودی بین‌المللی است که برای ورود به دانشگاه ‌های ترکیه برگزار می‌شود. این گواهی برای پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه، از جمله دانشگاه استانبول نیاز است .
  4. ترجمه شده پاسپورت: برای اثبات هویت خود، باید یک کپی ترجمه شده از صفحه اصلی پاسپورت خود را ارائه دهید.
  5. گواهی مهارت زبان: اگر مایل هستید تا در یک رشته‌ای که زبان انگلیسی یا زبان دیگری مورد نیاز است، تحصیل کنید حتماً باید یک گواهی معتبر از مهارت زبان مورد نظر (مثل IELTS یا TOEFL) را ارائه دهید. برای این امر حضور در آزمون‌های زبانی معتبر حائز اهمیت است.
  6. عکس شخصی: علاوه بر مدارک دیگر، شما نیاز به ارائه یک عکس شخصی مطابق با  شروط اعلام شده و خاص برای پرونده پذیرش خود دارید.

با ارائه این مدارک و اسناد مورد نیاز، می‌توانید درخواست خود برای پذیرش در رشته‌های دانشگاه استانبول را ارسال کنید. لطفا توجه داشته باشید که ممکن است الزامات دقیق برای این دانشگاه یا رشته تحصیلی متفاوت باشد، بنابراین توصیه می‌شود قبل از ارسال مدارک، با دفتر پذیرش دانشگاه استانبول تماس بگیرید یا وب‌سایت رسمی دانشگاه را مطالعه کنید.

هزینه تحصیل رشته های دانشگاه استانبول

در دانشگاه استانبول، هزینه تحصیل برای برنامه‌های آموزش آزاد و آموزش از راه دور به صورت SEMELY (هزینه مواد) محاسبه می‌شود. در زیر جزئیات هزینه تحصیل برای برخی از رشته‌های دانشگاه استانبول ذکر شده است:

  • برنامه های آموزش آزاد:

مقطع لیسانس: هزینه تحصیل برای رشته‌های مختلف اعم از جغرافیا، رشد کودک، ورزش و علوم ورزشی، فلسفه، اقتصاد، مدیریت منابع انسانی و غیره، 1400 لیر است.

مقطع کاردانی: هزینه تحصیل برای رشته‌های عدالت، برنامه نویسی کامپیوتر، تجارت الکترونیک و بازاریابی، طراحی گرافیک، الهیات غیره، 1600 لیر است.

تکمیل دوره کارشناسی در رشته بهداشت: هزینه تحصیل برای کمک‌های اضطراری و مدیریت بلایا، پرستاری، مدیریت بهداشت و درمان، خدمات اجتماعی و غیره، 2200 لیر است.

  • برنامه های آموزش از راه دور:

دوره لیسانس: هزینه تحصیل برای رشته‌های اداره عامه، اقتصاد، کسب و کار، رادیو تلویزیون و سینما، روابط عمومی و تبلیغات و غیره، 1903.5 لیر است.

مقطع کاردانی: هزینه تحصیل برای رشته‌های مدیریت اضطراری و بلایا، سیستم های اطلاعات جغرافیایی، رشد کودک، بهداشت و ایمنی شغلی، رسانه و ارتباطات، بانک و بیمه و غیره 1903.5 لیر است.

پایان دوره کارشناسی: هزینه تحصیل برای پایان کار کارشناسی مثلاً در رشته‌‌ ‌‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍صنایع 1903.5 لیر است.

بورسیه تحصیلی دانشگاه استانبول

بورسیه‌ رشته‌های دانشگاه استانبول یکی از روش‌های موثر برای کاهش هزینه‌های تحصیلی برای دانشجویان محسوب می‌شوند. این بورسیه‌ها به درخواست و انتظارات دانشجویان و اهداکنندگان تعلق دارند و بر اساس چارچوب‌های معیاری منحصر به فرد و خاص انتخاب و تعیین شده انجام می‌شوند.

بورسیه موفقیت، یکی از بورسیه‌های دانشگاه استانبول است که به دانشجویانی که در رتبه ۵۰۰ نفر برتر قرار دارند، اهدا می‌شود. این بورسیه شامل کمک هزینه تحصیلی ماهانه و جوایز تشویقی مانند لپ‌تاپ است. دانشجویانی که این بورسیه را دریافت می‌کنند، می‌توانند از خدمات تغذیه و اقامت دانشگاه استانبول به صورت رایگان بهره‌مند شوند.

بورسیه‌های ویژه، نوع دیگری از بورسیه‌های دانشگاه استانبول هستند که از طریق سازمان‌های غیردولتی مختلف مانند بنیادها، انجمن‌ها و اشخاص حقیقی که می‌خواهند از دانشجویان در طول تحصیل حمایت مالی کنند، تأمین می‌شوند. فرآیندهای اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه در چارچوب معیارهای تعیین شده توسط اهداکننده پیگیری می‌شود. دانشجویان دانشگاه استانبول فرصت کار پاره وقت در واحدهای دانشگاهی را دارند که حداکثر ساعات کار آن‌ها در ماه ۵۲٫۵ ساعت تعریف شده است. این فرصت برای دانشجویان می‌تواند یک فرصت عالی برای کسب تجربه کاری و همچنین کاهش هزینه‌های تحصیلی فراخواهد داد.

بورسیه تحصیل لایسنس حقوق استانبول – هامبورگ نیز گزینه‌ای مناسب برای دانشجویان جهت تحصیل در ترکیه است که در سال تحصيلي ۲۰۲۴ – ۲۰۲۳ وارد دانشگاه شده و با موفقيت درس خود را ادامه مي‌دهند. این بورسيه حمایتی اولیه به مبلغ  ۶۰۰۰ لیر به این افراد تعلق گرفته و به جرات می‌توان گفت که کمک هزینه‌ای منحصر به فرد و بی‌نظیر است.

مدارک اصلی اخذ ویزای تحصیلی رشته‌های دانشگاه استانبول

برای درخواست ویزای تحصیلی ترکیه برای رشته‌های دانشگاه استانبول (Istanbul University), مدارک اصلی شامل این موارد هستند:

  • تکمیل فرم درخواست ویزای دانشجویی ترکیه.
  • پاسپورت معتبر شما.
  • عکس های بیومتریک مطابق با شرایط عکس ویزای ترکیه.
  • گواهی رزرو بلیط هواپیما.
  • بیمه مسافرتی برای کل اقامت شما در ترکیه.
  • نامه پذیرش که نشان می دهد شما توسط یک موسسه آموزشی در ترکیه پذیرفته شده اید. نامه باید مدت زمان اقامت شما را نشان دهد.
  • مدرکی مبنی بر هزینه های پرداخت شده برای برنامه آموزشی که قرار است در آن شرکت کنید, در صورت وجود.
  • مدارک، گواهینامه ها و ریز نمرات قبلی.
  • اثبات منابع مالی.
  • صورت‌حساب بانکی شما.
  • نامه بورس تحصیلی.
  • نامه حمایت مالی.
  • مدرک اقامت (اگر در خوابگاه می مانید یا اگر از شما برای اقامت در دوستان یا اقوام در ترکیه دعوت شده است و نیز اگر مکانی را برای خود اجاره کرده اید.)
  • تعیین وقت ویزای تحصیلی ترکیه.
  • در روز مصاحبه باید در سفارت یا کنسولگری ترکیه در کشور محل اقامت خود حاضر شوید.

سوالات متداول

چه رشته‌هایی در دانشگاه‌های استانبول محبوب‌ترین‌ها هستند؟

رشته‌های محبوب در دانشگاه‌های استانبول شامل مدیریت، مهندسی، علوم پزشکی، علوم انسانی و هنر می‌شوند.

آیا دانشگاه‌های استانبول دوره‌های تحصیلی بین‌المللی ارائه می‌دهند؟

بله، بسیاری از دانشگاه‌های استانبول دوره‌های تحصیلی بین‌المللی در انگلیسی و یا زبان‌های دیگر را ارائه می‌دهند.

چقدر هزینه تحصیل در دانشگاه استانبول است؟

هزینه تحصیل در دانشگاه استانبول بستگی به رشته و دوره تحصیلی دارد، اما معمولاً بین ۵,۰۰۰ تا ۱۵,۰۰۰ یورو در سال است.

آیا زندگی در استانبول گران است؟

هزینه زندگی در استانبول نسبتاً معقول است، اما بستگی به سبک زندگی شخص دارد. هزینه مسکن، خوراک و حمل و نقل از عوامل تأثیرگذار است.

آیا دانشجویان بین المللی در استانبول اجازه کار دارند؟

بله، دانشجویان بین المللی در ترکیه مجوز کار تحصیلی مخصوص خود را می‌توانند بعد از شروع تحصيلات خود دريافت کنند و حق الزحمة كسب كار خود را به حساب خود واريز كنند.

نتیجه گیری

در نهایت، استانبول با غنای فرهنگی و تاریخی خود، امکانات آموزشی برجسته و محیط پذیرایی دوستانه، یک مقصد برتر برای تحصیلات بین‌المللی است. اگر به دنبال یک تجربه تحصیلی منحصر به فرد و انتخاب یکی از رشته‌های دانشگاه استانبول هستید، می‌توانید با تماس با شرکت مهاجرتی مهاجر دانش، درباره فرصت‌های تحصیل در استانبول و مشاوره در مورد مسیرهای تحصیلی مختلف، راهنمایی و پشتیبانی لازم را دریافت کنید. با همکاری مهاجردانش، شما می‌توانید به راحتی به مقصد تحصیلی خود در استانبول نزدیک شوید و از تجربه‌ای بی‌نظیر و پربار در این شهر بزرگ بهره‌مند شوید.

5/5 - (1 امتیاز)