کشور ترکیه بنا به دلایل مختلفی همچون نزدیکی فرهنگی به کشورمان، نزدیکی جغرافیایی و امکان پیشرفت بیشتر برای شهروندانش به عنوان یکی از مقاصد مهاجرتی محبوب ایرانیان شناخته می‌شود. امکان سفر سه ماهه بدون اخذ ویزا به ترکیه برای بررسی وضعیت و شرایط این کشور باعث افزایش آگاهی مهاجران ایرانی در حوزه سرمایه‌گذاری، تحصیل و یا کار در ترکیه می‌شود. فراموش نکنید، شما برای کار و زندگی در ترکیه نیازمند آشنایی کامل با سطح زبان ترکی استانبولی هستید. در ادامه به نکات کلیدی بیشتری در رابطه با شرایط کار در ترکیه برای خارجی‌ها می‌پردازیم. همچنین شما می توانید در این مقاله شرایط کار دانشجویی در ترکیه را مشاهده نمایید.

[lwptoc]

حتما بخوانید:

مدارک مورد نیاز برای اخذ چالیشما اذنی یا ویزای کار

به عنوان یک دانشجوی خارجی برای اینکه بتوانید به صورت قانونی در ترکیه کار و زندگی کنید، نیازمند اخذ چالیشما اذنی، ویزای تحصیل در ترکیه یا شهروندی ترکیه هستید. هر کدام از این ویزاها به مدارک خاصی نیاز دارند که ما در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. از جمله مدارک مورد نیاز برای اخذ چالیشما اذنی می‌توان به مدارک ذیل اشاره کرد:

  • اصل و فتوکپی پاسپورت
  • فرم تکمیل شده درخواست چالیشما اذنی توسط کارمند
  • ۴ قطعه عکس
  • قرارداد کاری قانونی
  • مدرک عدم وجود سوپیشینه
  • ساغلیک سیکورتاسی یا بیمه درمانی
  • ترجمه مدارک تحصیلی یا کاری
  • وجود یک عدد حساب بانکی بین المللی (معمولا بانک زراعت برای ایرانیان اقدام به افتتاح حساب می‌کند)

پس از ارائه مدارک فوق می‌توانید به همراه کارفرما ترک (در صورت نیاز) به کنسولگری مراجعه کرده و کلیه مراحل مورد نیاز را با کمک کارمندان بخش مربوطه پیش ببرید. پس از سپری کردن کلیه مراحل موفق به اخذ چالیشما ازنی می‌شوید.

پردرآمدترین مشاغل در ترکیه برای خارجی‌ها

اگر خواهان مهاجرت به ترکیه و اخذ شهروندی یا اقامت این کشور هستید، یکی از راه‌های کارآمد برای شما دریافت مجوز کار ترکیه است. کار در ترکیه برای خارجی‌ها با سپری کردن مراحلی همراه است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. قبل از هرگونه اقدامی باید اطلاعاتی در رابطه با وضعیت شغل خود در ترکیه به دست آورید. پس از آن می‌توانید با در نظر گرفتن اطلاعات معتبر ذکر شده به پاسخ سوال، آیا نتیجه مهاجرت شما سودمند خواهد بود یا نه؟  دست یابید. عوامل مختلفی نظیر محل کار، نوع کار، وظایف شغلی شما و غیره در میزان دستمزد دخیل هستند. پس بیایید قبل از هر اقدامی نگاهی به لیست مشاغل پردرآمد ترکیه بیندازیم.

پزشک جراح

یکی از مشاغل پردرآمد برای خارجی‌ها شغل پزشکی و جراحی است. حقوق جراحان از ۱۴۶۰۰ تا ۴۵۲۰۰ لیر در ماه با توجه به میزان تجربه، تخصص و مهارت‌های پزشک متفاوت است.

وکالت

میزان دستمزد وکلا بین ۹۹۰۰ تا ۳۰۷۰۰ لیر متغیر است. هر چه میزان دانش و تجربه وکیل بیشتر باشد متناسب با آن درآمد وی نیز افزایش می‌یابد.

مدیر بانک

از شغل‌های پردرآمد دیگر مدیریت بانک است که میزان حقوق این شغل از ۹۳۲۰ الی ۲۸۵۰۰ لیر متفاوت است.

مدیر مالی

مدیر مالی از دیگر مشاغلی هست که افراد خارجی می‌توانند از طریق آن کسب درآمد کنند. حقوق ماهیانه این شغل بین ۸۱۶۰ الی ۲۵۳۰۰  لیر در ماه متفاوت است. برای اینکه بتوانید در ترکیه به عنوان یک مدیر مالی فعالیت داشته باشید، نیازمند تجربه و دانش فراوانی هستید.

از دیگر مشاغل پردرآمد برای خارجیان می‌توان به مشاغلی همچون پزشکی، استادی دانشگاه، خلبانی، پرستار کودک، خدمه و مهماندار هواپیما، مدیر بازاریابی، برنامه نویسی کامپیوتر، دامپزشکی، آرایشگری، مترجم زبان ترکی استانبولی و معلم زبان انگلیسی اشاره کرد.

کار در ترکیه

آشنایی با بهترین سایت‌ها و اپلیکیشن‌های کاریابی ترکیه

شما پس از مطالعه پاراگراف فوق متوجه شده‌اید کدوم شغل‌ها در ترکیه حقوق بالایی دارند و با برنامه‌ریزی می‌توان در آنها تخصص پیدا کرده و به فعالیت مشغول شد. در ادامه، لیستی در رابطه با سایت‌های کاریابی ترکیه ذکر می‌شود. شما با مراجعه به این سایت‌ها می‌توانید به جستجوی شغل مدنظرتان در این کشور پرداخته و بدین صورت با آگاهی بیشتری مهاجرت کنید.

  • Expect.com
  • Jobs In Istanbul
  • iSKUR
  • yenibiris.com
  • learn4good
  • Reed.co.uk-jobs in turkey
  • Totalijobs-jobs in Turkey
  • English Jobs Turkey

چگونه به عنوان یک ایرانی در ترکیه شغلی پردرآمد پیدا کنیم؟

متاسفانه، بنا به دلایلی همچون تورم زیاد، تحریم و شرایط اقتصادی بد سالانه افراد زیادی با هدف یافتن شغل از ایران به ترکیه مهاجرت می‌کنند. این مهاجرت‌ها انواع مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها مهاجرت با هدف یافتن کار در ترکیه برای خارجی‌ها است. شما به عنوان یک شهروند خارجی که به ترکیه مهاجرت کرده با مشکلاتی همچون یادگیری زبان جدید و بازار کاری اشباع شده مواجه می‌شوید. به همین علت، یافتن کار در ترکیه می‌تواند دشوار باشد، اما این به معنای غیرممکن بودن آن نیست.

شما با داشتن رزومه قوی و کسب مهارت‌های عملی می‌توانید شغل مناسبی برای خود در ترکیه پیدا کنید.  پیشنهاد ما به شما تقویت زبان ترکی و برقراری ارتباط با همکاران و مردم ترکیه است. پس از زبان باید به خودتان فرصتی برای حل شدن در شغل و جامعه جدید و کسب درآمد بالاتر دهید.

سوالات متداول

آیا با دانش زبانی انگلیسی در سطح متوسط یا پیشرفته می‌توانم در ترکیه زندگی کنم؟

باید گفت خیر، شاید بتوان در شهر استانبول دوستانی که زبان انگلیسی می‌دانند پیدا کرد و بدین صورت امورات زندگی را گذراند. اما در کل شما به دانش زبانی ترکی استانبولی در سطح متوسط به بالا نیازمند هستید.

آیا یافتن کار در ترکیه آسان است؟

متاسفانه در شرایط فعلی به واسطه رکود اقتصادی و تورم شدید در ترکیه یافتن کار بسیار دشوار است.

آیا برای کار در کشور ترکیه نیازمند اجازه کار یا چالیشما اذنی هستم؟

بله، شما بدون داشتن اجازه کار نمی‌توانید در کشور ترکیه به صورت قانونی بیش از سه ماه زندگی کنید.

جمع بندی

در انتها، امیدواریم مقاله کار در ترکیه برای خارجی‌ها به کلیه نکات و مواردی که باید قبل از اقدام برای مهاجرت کاری به ترکیه در نظر داشت، اشاره کرده باشد. شما با در نظر گرفتن این موارد می‌توانید به راحتی در کشور ترکیه شغل مدنظرتان را پیدا کرده و مشغول به کار شوید.

5/5 - (4 امتیاز)