دوره‌های طراحی جواهرات، دوره‌های حرفه‌ای با موضوعات گسترده‌ای هستند که به دانشجویان تمامی اصول اولیه تا روش‌های پیشرفته و دانش ظریف طراحی جواهرات را ارائه می‌دهند. دانشجویان می‌توانند به تحصیل در دوره‌های طراحی جواهرات در مقاطع دیپلم، کارشناسی و همچنین کارشناسی ارشد بپردازند. با اخذ مدرک کارشناسی در این رشته می‌توانید درهای جدیدی را در مسیر شغلی خود باز کنید و پیشنهادات کاری فراوانی دریافت کنید. دریافت مدرک کارشناسی در هر زیرشاخه از این رشته به طور کلی از سه الی پنج سال طول می‌کشد.

دانشجویانی که در رشته طراحی جواهرات در ترکیه تحصیل می‌کنند طی دوران تحصیل نحوه طراحی جواهراتی مانند گردنبند و انگشتر را یاد می‌گیرند. علاوه بر طراحی، آموزشاتی مبنی بر نحوه ساخت جواهرات، شناسایی جواهرات و طریقه فروش آنها به دانشجویان ارائه می‌شود. دانشجویان باید در کنار آموزش‌های عملی، مطالب تئوری و پیش زمینه‌ای که شامل تاریخ هنر، تولید و تجارت است را نیز بیاموزند. این رشته تحصیلی برای افرادی که می‌خواهند مسیر شغلی‌ای را دنبال کنند که در آن بتوانند از خلاقیت و استعداد منحصر به فردشان استفاده کنند، می‌تواند یک انتخاب هیجان انگیز و جذاب باشد.

پس از فارغ‌التحصیلی در این رشته، از شما انتظار می‌رود که نحوه طراحی انواع جواهرات و همچنین شناسایی قطعات را به خوبی آموخته باشید. علاوه بر این، شما می‌توانید از خلاقیت ذاتی خود استفاده کنید و یاد بگیرید که چگونه به طرح‌های ذهنی خود از دیدگاهی جدید نگاه کنید و چیزهای جدیدی را خلق کنید.

با توجه به اهمیت دانشگاه‌های ترکیه و برنامه‌های علمی و آموزشی مفصلشان که در خصوص طراحی جواهرات تدوین شده، این رشته جزو رشته‌های مهم در ترکیه محسوب می‌شود. برای اینکه آشنایی بیشتری با چگونگی تحصیل رشته طراحی جواهرات در ترکیه پیدا کنید؛ مزایای مهم تحصیل این رشته، فرصت‌های شغلی شما در ترکیه، هزینه‌ی تحصیل در ترکیه و… را در ادامه این مقاله برایتان آورده‌ایم. این مقاله را تا انتها بخوانید تا آگاهی بیشتری در مورد این رشته جذاب و رویایی پیدا کنید.

رشته‌ی طراحی جواهرات در یک نگاه

تبدیل شدن به یک طراح جواهرات یکی از مسیرهای شغلی اصلی است که به طور معمول توسط کسانی که در این رشته تحصیل کرده‌اند، انتخاب می‌شود. یک طراح جواهر، در ایجاد انواع جواهرات مختلف آزاد است و حتی گاهی اوقات این فرصت را دارد که مسئولیت طراحی یک جواهر جدید، زیبا و شکیل را برای رویدادهای سطح بالا مانند نامزدی و فرش قرمز، به عهده بگیرند. طراحان جواهرات ممکن است برای شرکت‌های بزرگ یا مشتریان خصوصی کار کنند و یا حتی تولیدی برند جواهرات خودشان را به راه بی‌اندازند. یکی دیگر از فرصت‌های شغلی احتمالی برای فارغ‌التحصیلان این رشته، تعمیرکاری جواهرات است. حتی جواهرات گران قیمت نیز گاهی خم می‌شوند و می‌شکنند و نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند. یک تعمیرکار جواهرات علاوه بر تغییر سایز ساعت و انگشتر، قطعاتی مانند گیره و جواهرات گمشده را تعویض و درست می‌کند.

دوره‌های طراحی جواهرات در ترکیه علاوه بر برگزار شدن به صورت حضوری، به طور آنلاین نیز برگزار می‌شود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید وبسایت دانشگاه موردنظرتان را چک کنید تا از نحوه ارائه دوره‌ها به طور کامل آگاه شوید.

طی دوره تحصیل، شما به طور کل با جواهرات و هر چیزی که مربوط به آن است سر و کار دارید. خلاصه‌ای از مطالبی که در این دوره یاد می‌گیرید، به شرح زیر است:

  • یاد بگیرید که چگونه می‌توانید گوشواره، گردنبند و دستبندهای زیبا را با استفاده از سیم، مهره و یا سنگ‌های قیمتی برای پوشیدن، هدیه دادن و یا فروش، بسازید.
  • با سبک‌های مختلف جواهرسازی و طراحی آشنا شوید و بدانید چگونه آنها را بسازید.
  • بدانید که چگونه تکنیک‌های اساسی و ترکیبی در ساخت جواهرات؛ مانند: حلقه‌های سیمی ساده، حلقه‌های سیمی پیچیده، سرپیچ‌های پیچیده، قطره‌های بریولت پیچیده، زنجیر تسبیح، سیم‌های گوشواره و… را روی طرح خود پیاده کنید.
  • یاد بگیرید که از خلاقیتتان استفاده کنید و آن را پرورش دهید تا در تکنیک‌های اساسی تغییرات متنوعی را ایجاد کنید تا بتوانید جواهر منحصر به فرد و غیرتکراری خودتان را تصور و طراحی کنید.
  • یاد بگیرید که خودتان سرپیچ‌ها و سیم‌های گوشواره را بسازید. با این کار دیگر لازم نیست برخی از اقلام مورد نیازتان را از فروشگاه بخریدو در هزینه‌های خود صرفه جویی می‌کنید.
  • بدانید که چگونه از حس زیباآمیزی خود استفاده کنید، سنگ‌ها را به خوبی بشناسید و بتوانید هارمونی بین آنها را درک کنید تا جواهراتی پر مفهوم و خیره کننده بسازید.
  • یاد بگیرید که چگونه با تعامل با استادها، مربیان و همکلاسی‌های خود ایده‌های خود را رشد و پرورش دهید.

به طور کلی، طراحی و ساخت جواهرات در ترکیه جزو گرایش‌های هنرهای خلاقانه کاربردی است که موفقیت در آن به حس هنری، استعداد و تحصیل تخصصی آکادمیک هر دانشجو بستگی دارد. پس اگر احساس می‌کنید ذوق هنری، خلاقیت لازم و شجاعت کافی را برای تحصیل در این رشته هیجان‌انگیز دارید، هر چه زود تر دست به کار شوید، دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید، برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه اقدام کنید، و به تحصیل طراحی جواهرات در ترکیه مشغول شوید!

مدت زمان تحصیل در رشته طراحی جواهرات در ترکیه

این رشته، با سایر رشته‌ها تفاوت اندکی دارد و شما با دو سال تحصیل مدرک دیپلم را دریافت می‌کنید، و با چهار سال تحصیل با مدرک لیسانس از دانشگاه فارغ‌التحصیل شوید. همچنین اگر از مهارت‌های زبانی خوبی برخوردار نباشید، می‌توانید برای تسلط بیشتر در دوره‌های مقدماتی یک یا دو ساله که به یکی از دو زبان انگلیسی و یا ترکی برگزار می‌شوند، شرکت کنید.

فرصت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی در رشته طراحی جواهرات در ترکیه

هر دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی از رشته طراحی جواهرات می‌تواند در زمینه‌های مختلف و بسیار متنوعی فعالیت کند که مهمترین آنها عبارتند از:

  • جواهر فروش: دانشجویان فارغ‌التحصیلی که قصد دارند جواهر فروشی را به عنوان شغل آینده خود برگزینند، می‌توانند در شرکت‌ها و کارخانه‌های جواهر سازی مشغول به کار شوند و یا به طور مستقل به طراحی جواهرات بپردازند و آن را به شرکت‌های مختلف بفروشند.
  • خریدار: اگر کسی این شغل را انتخاب کند، باید به خوبی با ساز و کار صنعت و خرید و فروش آشنا باشد و بتواند جواهرات کمیاب و خاص سودآور را شناسایی کند. این شغل به سرمایه کافی نیاز دارد، پس اگر می‌خواهید یک خریدار جواهرات باشید، ابتدا جیب‌هایتان را بررسی کنید.
  • خرده فروشی: در خرده فروشی، شما باید از مهارت‌های ارتباطی خوبی برخوردار باشید تا بتوانید مشتری خود را برای خرید ترغیب و تشویق کنید. این شغل می‌تواند بسیار هیجان انگیز و پر از سود باشد.
  • تعمیرکار جواهرات: یک تعمیرکار جواهرات، هم می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های تخصصی و خلاقیتش، جواهرات فوق‌العاده زیبایی را بسازد؛ و هم می‌تواند آنها را تعمیر کند و به روز اولشان بازگرداند.
  • کارشناس جواهرات: کارشناس جواهرات بر فرآیند خرید و فروش جواهرات خاص و منحصر به فرد نظارت می‌کند، مشخصات آنها را حدس می‌زند و ارزش آنها را تعیین می‌کند.
  • عمده فروش: اگر می‌خواهید یک عمده فروش شوید، باید به نقاط مختلف دنیا سفر کنید و الماس‌های قیمتی، سنگ‌های رنگی خاص، جواهرات عتیقه و ساعت‌های گران را وارد کشور کنید و آنها را بفروشید. این شغل نیز به سرمایه زیادی نیاز دارد.
  • سازنده: شما به عنوان یک سازنده باید طراحی‌های خودتان را بسازید و آنها را به جواهراتی زیبا و دوست داشتنی تبدیل کنید تا در مقیاس انبوه تولید و فروخته شوند.

شرایط لازم برای تحصیل طراحی جواهرات در ترکیه

یک سری شرط برای پذیرش دانشجویان در رسته طراحی جواهرات وجود دارد که دانشجوی متقاضی باید آنها را داشته باشد. این شرایط عبارتند از:

  • دانشجوی متقاضی باید دوران دبیرستانش را با معدل خوبی به پایان رسانده باشد و سابقه‌ای درخشان و کارنامه‌ای شامل ریزنمرات عالی داشته باشد.
  • دانشجوی متقاضی باید مدرک یکی از زبان‌های ترکی و یا انگلیسی را داشته باشد. در صورتی که از مهارت‌های زبانی کافی برخوردار نباشید و هنوز مدرک خود را دریافت نکرده‌اید، باید در دوره‌های مقدماتی که شامل آموزش زبان هستند و به طور معمول توسط همه دانشگاه‌های ترکیه برگزار می‌شوند، شرکت کنید.

برای اخذ پذیرش توسط دانشگاه‌ مورد نظرتان در ترکیه، باید مدارک لازم را در سایت دانشگاه بارگزاری کنید تا شایستگی شما برای تحصیل در رشته طراحی جواهرات، توسط دانشگاه تایید شود. مدارک مورد نیاز شما جهت بارگزاری در سایت شامل کپی پاسپورت، کپی مدرک دیپلم، مدرک زبان (مدرک تومر یا مدارک معادل آن برای تحصیل به زبان ترکی و یا مدارک زبان انگلیسی برای تحصیل به این زبان) و چند قطعه عکس از خودتان است. پس از اینکه در دانشگاه مورد نظرتان پذیرفته شدید، باید هزینه‌های دانشگاه را پرداخت کنید و پس از اخذ ویزایتان به ترکیه سفر کنید و به تحصیل در رشته مورد علاقه‌تان بپردازید.

مزایای تحصیل در رشته طراحی جواهرات در ترکیه

دانشگاه‌های ترکیه مزایای زیادی را برای دوست‌داران این رشته دارند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • دانشگاه‌های ترکیه در سطح جهانی توسط اتحادیه اروپا و کشورهای عربی به رسمیت شناخته شده‌اند و معتبر هستند.
  • دانشگاه‌های ترکیه برنامه‌ای دارند که طی آن دانشجوهای خود را با دانشجوهای خارجی مبادله می‌کنند.
  • تمامی دانشگاه‌های ترکیه در مسیر تشویق و توسعه مهارت‌های دانشجو حساسیت زیادی به خرج می‌دهند و با ادغام مطالعات نظری آنها با تمرین‌های کاربردی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی و جشنواره‌ها از کارایی و فعالیت‌ها و استعدادهای دانشجویان حمایت می‌کنند.
  • وجه تمایز برخی از دانشگاه‌های ترکیه با سایر دانشگاه‌ها این است که آنها یک سیستم آموزشی دوگانه ارائه می‌دهند که در آن، دانشجو می‌تواند علاوه بر رشته اصلی خود در رشته دیگری که به آن علاقه دارد نیز ثبت نام کند و به طور همزمان به تحصیل در هر دو رشته بپردازد.
  • در حین تحصیل در رشته طراحی جواهرات، به لطف دوره‌های کارگاهی و عملی که در طول سال‌های تحصیل برگزار می‌شود، دانشجو یاد می‌گیرد که برای تدوین طرح‌های هنری منحصر به فرد، با نوآوری از خلاقیت درونی و ذات هنری خود بهره بگیرد.
  • همچنین یکی از مهمترین اهداف دانشگاه‌های ترکیه تشویق دانشجویان از طریق آموزش و درخواست برای انجام بهترین پروژه‌ها در طول تحصیل است.

هزینه تحصیل در رشته طراحی جواهرات در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه در رشته طراحی جواهرات بستگی به دانشگاهی دارد که انتخاب می‌کنید. برای مثال، هزینه تحصیل در یک دانشگاه خصوصی یقینا خیلی بیشتر از هزینه تحصیل در یک دانشگاه دولتی است. هزینه‌ها با توجه به نوع کلاس‌های شما ممکن است متفاوت باشد. اما میانگین هزینه سالانه تحصیل در این رشته بین 3500 تا 8500 دلار آمریکا متغیر است، که ممکن است در نگاه اول بسیار زیاد به نظر بیاید.

یک طراح جواهرات چه می‌کند؟

طراحان جواهرات با استفاده از مواد مختلف از جمله طلا، نقره و سنگ‌های قیمتی جواهرات را طراحی و می‌سازند. بسیاری از طراحان سعی می‌کنند با شبکه سازی، شرکت در مسابقات و شرکت در نمایشگاه‌های صنایع دستی شهرت خود را افزایش دهند. فعالیت‌های دیگر شامل تعامل با گالری‌ها، خریداران و تامین کنندگان فروشگاه‌ها و تحقیق در مورد جواهرات و روند مد است. طراحان جواهرات از قوه خلاقیت و هنر خود برای طراحی و نظارت بر برنامه ریزی و تولید محصولات و جواهرات با کیفیت و چشم‌نواز استفاده می‌کنند. طراحان جواهر نمونه‌هایی از جواهرت خاص را برای فروش می‌سازند و یا با توجه به سفارشات مشتریان و سلایقشان، طرح‌های سفارشی‌ مخصوصی را، مختص به آنها، برایشان طراحی می‌کنند و می‌سازند.

یک طراح جواهرات وظایف متعددی دارد که تعدادی از آنها را در ادامه این مطلب می‌توانید مشاهده کنید:

  • شما باید با ارزیابی درخواست‌ها و الزامات مشتری برای جواهر بکوشید طرح‌هایی را ایجاد کنید که تمام جنبه‌های خواسته‌های مشتریان را برآورده کند. همچنین باید بتوانید طراحی‌ها را با توجه به سفارشات مشتری تغییر دهید تا همه چیز دقیقا مطابق تصور و میل آنها باشد.
  • باید توانایی ایجاد طرح‌های خلاقانه و نوآورانه را برای ایجاد جواهرات جدید و مد روز، برای فروش به مشتری، داشته باشید.
  • باید به خوبی از بازار جواهرات و مد اطلاع داشته باشید و همیشه راجع به آنها به مطالعه و تحقیق بپردازید تا بتوانید به خوبی با مد روز و ترجیحات در حال ظهور جامعه آشنایی داشته باشید و بهترین طراحی‌ها را ایجاد کنید.
  • نظارت بر روند خلق و ساخته شدن جواهرات، از مرحله طراحی تا تولید برای اینکه مطمئن شوید همه چیز به درستی پیش می‌رود.
  • طراحی‌های قبلی خود را به عنوان نمونه کار در ساخت جواهرات را، برای بررسی مشتریان آماده کنید.
  • بر روی امور مالی نظارت کنید و هزینه مواد اولیه و سفارشات لازم برای کل روند تولید را تخمین بزنید و محاسبه کنید.
  • با مشتریان، مدیران، تیم‌های فروش و تولید برا دستیابی به فرآیند بهینه و تولید محصول نهایی، تعامل و همکاری کنید.

بهترین دانشگاه ترکیه برای تحصیل در رشته طراحی جواهرات

دانشگاه آلتین باش (به ترکی: آلتین‌باس) یکی از دانشگاه‌های کشور ترکیه است که در شهر استانبول قرار دارد. این دانشگاه در سال ۲۰۰۸ تأسیس شد. این دانشگاه در ابتدا توسط بنیاد آموزش و فرهنگ «مهمت آلتین باش» به عنوان زیرشاخه‌ای از دانشگاه کمر بورگاز استانبول تأسیس شد و سپس در سال ۲۰۱۷ تحت نام دانشگاه آلتین باش، به یک مرکز آموزش عالی و رسمی جداگانه تبدیل شده‌است.

دانشجویان در دوره تحصیلی خود در رشته طراحی جواهرات در دانشگاه آلتین باش یاد می‌گیرند که جواهراتی را که طراحی کرده‌اند، با استفاده از تلاشی سخت‌گیرانه و روش‌شناختی بسازند و در عین حال از نحوه عملکرد فروش محصولاتی که طراحی می‌کنند، در بازار مطلع شوند. علاوه بر این، آنها می‌توانند رزومه تحصیلی و کاری خود را از طریق نمایشگاه‌ها، مسابقات و برنامه‌های کارآموزی که هر سال در دانشگاه برگزار می‌شود و در آن شرکت می‌کنند، تقویت کنند. دانشجویان در دوره تحصیل، باید دروسی مانند طراحی با رایانه، گوهرشناسی و متالورژی را پاس کنند. متالورژی یکی از دروس مهم رشته طراحی جواهر است که در آن سازه‌های فلزی و کریستالی بررسی می‌شوند. هدف این دانشگاه از ارائه رشته طراحی جواهرات، تولید فارغ التحصیلانی است که قادر به رفع نیازهای صنعت طراحی جواهرات در بازارهای رقابتی ملی و بین‌المللی هستند و با شایستگی حرفه‌ای، قدردانی زیبایی شناختی و خلاقیت و نوآوری معاصر، خوش می‌درخشند. در ادامه می‌توانید جزئیات یک دوره تحصیلی طراحی جواهرات را مشاهده کنید:

  • نام دانشکده: دانشکده هنرهای زیبا و طراحی
  • مقطع دوره: لیسانس هنر
  • زبان آموزش: ترکی یا انگلیسی
  • مدت زمان: چهار سال
  • هزینه دوره: 8500 دلار آمریکا

چرا دانشگاه آلتین باش بهترین دانشگاه برای تحصیل در طراحی جواهرات است؟

  1. این دانشگاه از کادر علمی قوی‌ای برخوردار است.
  2. این دانشگاه جزو دانشگاه‌های معتبر در سطح جهانی است.
  3. اساتید این دانشگاه همگی بسیار حاذق‌اند و در بهترین دانشگاه‌ها و موسسات داخلی و بین‌المللی سابقه تدریس دارند.
  4. این دانشگاه پروژه‌ها و نشریات بین‌المللی زیادی را هر ساله ارائه می‌‌دهد.
  5. تعداد دانشجویان در هر کلاس کم است و به تبع کیفیت آموزش هم بالاتر می‌رود.
  6. دانشجویان می‌توانند در محیط کارگاه با تجربه عملی دروس خود را به صورت فعال بیاموزند.
  7. می‌توانید به زبان انگلیسی، تحت نظر اساتید حرفه‌ای با سال‌ها تجربه در زمینه تدریس، درس بخوانید.
  8. می‌توانید در کلاس‌های تابستانی و مشترک با دانشگاه‌های خارج کشور که توسط دانشگاه برگزار می‌شود شرکت کنید.
  9. تعداد زیادی بورسیه تحصیلی توسط این دانشگاه ارائه می‌شود. اگر از نمرات و عملکرد خوبی در دانشگاه برخوردار باشید می‌توانید این بورسیه‌ها را به دست آورید.
  10. پشتیبانی دانشگاه به دانشجویان برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی قبل از فارغ‌التحصیلی کمک می‌کند.
  11. کیفیت آموزش در این دانشگاه به شدت بالاست و هزینه‌ تحصیل بسیار مقرون به صرفه است.

موسسه مهاجرتی مهاجر دانش

ترکیه، کشوری که بهترین دانشگاه‌ها و جذاب‌ترین بورسیه‌های تحصیلی را برای دانشجویان بین‌المللی از جمله ایرانی‌ها فراهم کرده است، طبیعتا خواهان زیادی نیز دارد و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آن کار ساده‌ای نیست. یکی از محبوب‌ترین رشته‌ها نیز برای تحصیل، رشته طراحی جواهرات است که با توجه به توضیحاتمان در این مقاله، پر رقابت است. پس بهتر است که برای اخذ پذیرش از این رشته، کمک حرفه‌ای‌ها را طلب کنید. ما، موسسه مهاجرتی مهاجردانش برای ارائه‌ی انواع کمک‌ها در زمینه‌ی مهاجرت تحصیلی به ترکیه در کنار شما خواهیم بود.

موسسه‌ی ما متشکل از بهترین دانش‌آموختگان و متخصصان دانشگاه‌های ایران، ترکیه و روسیه است. این متخصصان، با تمام دانش و مهارت خود در مهاجرت تحصیلی، به متقاضیان مختلف که تمایل به مهاجرت تحصیلی در ترکیه را دارند کمک می‌کند تا به هدف خود، یعنی اخذ پذیرش و اقامت دائم این کشور دست پیدا کنند.

5/5 - (1 امتیاز)