آمادگی کامل برای شرکت در مصاحبه بورسیه تحصیلی ترکیه موفقیت شما را برای اینکه به طور رایگان به تحصیل در ترکیه بپردازید افزایش می دهد، در اینجا نکاتی در مورد چگونگی آماده شدن برای مصاحبه بورسیه تحصیلی ترکیه آورده شده است:
در مصاحبه کلیه مدارک و گواهی آخرین تحصیلات خود را همراه داشته باشید، قبل از رفتن به مصاحبه انگیزه ی خود را به وضوح شناسایی کنید که چرا می خواهید در ترکیه تحصیل کنید. مهارت های ارتباطی خود را بهبود ببخشید، مهارت های ارتباطی خوب به شما کمک می کند افکار و اهداف خود را به درستی منتقل کنید، برای مصاحبه لباس مناسب انتخاب کنید، با لبخند صمیمانه و نگرش مثبت به مصاحبه بپردازید. تمرینات پرسش و پاسخ را با توجه به سوالات احتمالی انجام بدهید، روش های مقابله با استرس را در حین آماده شدن برای مصاحبه بیاموزید، وقتی به مصاحبه برای بورسیه تحصیلی ترکیه می روید اعتماد به نفس داشته باشید و به توانایی های خود ایمان داشته باشید. هم چنین توانایی شما برای پاسخ گویی سریع به سوالاتی که در طول مصاحبه مطرح می شود مهم است ودر آخر به فرهنگ ترکیه و تحصیل در ترکیه علاقه نشان دهید.

سوالات رایج در مصاحبه بورسیه ی ترکیه

خودتان را به ما می توانید معرفی کنید؟

اغلب به عنوان یک سوال مقدماتی برای ایجاد رابطه استفاده می شود، اما این سوال مصاحبه در بورسیه تحصیلی ترکیه یکی از سخت ترین سوال ها است. در حقیقت این سوال به گونه ای طراحی شده است که یک پلت فرم باز را برای شما فراهم کند که در آن بتوانید ایده های خود، اهداف خود و تفکرات خود را در کنار اطلاعات موجود در رزومه یی که ارائه داده اید ارائه دهید. جواب این سوال یک سخنرانی 60 ثانیه ای از طرف شماست که مهارت ها، علایق و ارتباط آنها با بورس تحصیلی را نشان می دهد. آن را کوتاه و زیبا نگه دارید. اگر بخواهند جزئیات بیشتری بدانند، می پرسند.

از بزرگ ترین نقطه ی قوتتان می توانید بگویید؟

اگر در مقابل یک مصاحبه کننده یا کمیته نشسته اید، آنها به احتمال زیاد نقاط قوت زیادی را روی کاغذ در مورد شما دارن میبینند، پس اگر این سوال پرسیده شد استرس نگیرید. اما در مورد خودتان لاف هم نزنید، بنابراین پیشنهاد می شود که جواب به این سوال را زودتر از موعد تمرین کنید زیرا پرسیده شدن آن در مجموعه سوالات بورسیه تحصیلی ترکیه تقریبا تضمین شده است. ویژگی ای را انتخاب کنید که فکر می‌کنید در شما قوی‌ترین است و مثال‌ها و داستان‌های خاصی در مورد اهمیت آن بیاورید.

بزرگ ترین نقطه ضعف شما چیست؟

کلید این سوال در مصاحبه برای بورسیه تحصیلی ترکیه و تحصیل در ترکیه این است که به گونه ای به آن پاسخ دهید که شما را نیز مثبت نشان دهد. این زمان بسیار خوبی است برای صحبت در مورد اینکه چگونه بر ضعف خود غلبه کرده و به موفقیت دست یافته اید یا راهی متفاوت برای برخورد با مشکل پیدا کرده اید که در عوض با نقاط قوت شما سازگار است.

به نظرتان چرا شما باید یکی از برندگان بورسیه تحصیلی ترکیه باشید؟

در حالی که معدل بالای شما و نیاز مالی شما ممکن است پاسخ مناسبی برای این سوال به نظر برسد، اما این چیزی نیست که مصاحبه کننده شما به دنبال آن باشد. همه دانش آموزان به بورسیه نیاز دارند، اما چیزی که آنها می خواهند بدانند این است که چرا شما ارزش سرمایه گذاری در بورسیه تحصیلی ترکیه را دارید. پاسخ شما باید شامل اطلاعاتی در مورد اینکه چه چیزی شما را منحصر به فرد می کند و چگونه موفقیت های گذشته شما باعث موفقیت آینده شما می شود باشد. به آنها بگویید چرا برای سرمایه گذاری و تحصیل در ترکیه مورد خوبی هستید و برای حمایت از ادعاهای خود داستانی بگویید.

پنج، ده یا بیست سال دیگه خودتان را در کجا میبینید؟

اگر برای کمک هزینه تحصیلی برای چهار سال تحصیل خود از بورسیه تحصیلی ترکیه درخواست می دهید، آنها می خواهند مطمئن شوند که پنج سال بعد هنوز خود را در مقطع کارشناسی نمی بینید. مهم است که در پاسخ خود بگنجانید که بورسیه تحصیلی ترکیه چگونه موفقیت شما را در به دست آوردن رویاهایتان تسهیل می کند. به آنها بگویید چرا سرمایه یی که خرج می‌کنند مهم است.

الگوی شما در زندگی کیست؟

این سؤال رایجی است که مصاحبه کننده باید در هنگام تلاش برای درک بهتر انگیزه های عمیق تر از شما بپرسد. کسی را انتخاب کنید که الهام بخش شما باشد و در مورد اینکه چگونه زندگی، اقدامات یا دستاوردهایش شما را هم می تواند به موفقیت برساند صحبت کنید. از آنها چه آموختید و چرا این آموخته مهم است؟

تجربه ی رهبری یا لیدری تا به حال داشته اید یا خیر؟

آنها می خواهند اشتیاق و فداکاری شما را در پاسخ شما ببینند. نقشی را انتخاب کنید و بگویید که از آن لذت می برید، در مورد دستاوردهای ملموس و قابل اندازه گیری که داشته اید صحبت کنید. اما حتی اگر نمونه واقعا خوبی ندارید، این را بگویید و در مورد ویژگی هایی صحبت کنید که فکر می کنید در زمان مناسب از شما یک رهبر پویا و کارآمد می سازد.

کتاب، خواننده و یا فیلم مورد علاقه ی شما کیست؟

به طور کلی، کمیته‌های مصاحبه درباره کتاب‌هایی که خوانده اید سؤالاتی می‌پرسند، زیرا آنچه می‌خوانید هم علایق و هم سطح هوش شما را نشان می‌دهد، اما اخیراً درباره فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی یا آهنگ‌ها نیز کنجکاو شده‌اند. کاری که آنها سعی می کنند انجام دهند این است که علایق شما و اینکه کجا در زندگی خود معنا و الهام می گیرید را بهتر درک کنند. مواردی را انتخاب کنید که به دلایل خاص برای شما منطقی هستند و درباره علت آن بحث کنید.

این دانشگاه را به چه دلیل برای بورسیه تحصیلی ترکیه انتخاب کرده اید؟

روی چیزهایی تمرکز کنید که برای شما اهمیت دارند و چرایی آن ها را توضیح دهید. به عنوان مثال اگر دانشگاه شما به دلیل برنامه زبان شناسی یا فرصت های تحقیقاتی شناخته شده است، توضیح دهید که چرا برای شما جذاب است و چگونه امیدوارید که در طول تحصیل در ترکیه با استفاده از بورسیه تحصیلی ترکیه از آنها بهره مند شوید.

موضوعات مورد علاقه ی شما چیست؟

راه دیگری که مصاحبه‌کنندگان سعی دارند تا بخش‌هایی از شخصیت‌تان را کشف کنند این است که درباره علایقتان و چیزهایی که از کار کردن با آنها لذت می‌برید سؤال بپرسند. موضوعی را که دوست دارید انتخاب کنید و به آنها بگویید چرا مورد علاقه شماست. از گفتن جملاتی مانند “چون من در آن مهارت دارم” یا “برای من آسان است” خودداری کنید. در عوض، روی گفتن چیزی تمرکز کنید که آتش شما را شعله ور می کند و باعث می شود احساس کنجکاوی و هیجان کنید.

آیا سابقه ی فعالیت در مدرسه یا اجتماع را داشته اید؟

تعداد انگشت شماری از مشارکت های قابل توجه خود را انتخاب کنید و دستاوردهای خود را بیان کنید. این فرصتی دیگر برای پیوند دادن احساسات خود برای برنده شدن در بورسیه تحصیلی ترکیه و تحصیل در ترکیه است. به عنوان مثال اگر برای دریافت بورسیه در رشته پزشکی تلاش می کنید، در مورد کار داوطلبانه خود در بیمارستان یا موارد مرتبط صحبت کنید. هر چه گفته های شما با رشته ی درخواستی شما مرتبط تر باشد، احتمال انتخاب شما بیشتر است.

از من سوالی دارید که بخواهید بپرسید یا سخنی به این گفتگو اضافه کنید؟

اگر احساس می کنید فرصتی را برای صحبت در مورد یک دستاورد خاص که برای کمیته جالب است رااز دست داده اید، اکنون زمان آن است که آن را مطرح کنید. همچنین این یک فرصت عالی برای نشان دادن علاقه خود به بورسیه تحصیلی ترکیه است. می‌توانید چند سؤال بپرسید که ممکن است دری را برای گفتگوی عمیق‌تر باز کند. برخی از این سوال ها عبارتند از: به فردی مثل من که دوست دارد روزی وارد این رشته شود چه توصیه ای دارید؟ یا به نظر شما بزرگترین چالش برای فارغ التحصیلان چند سال آینده ی داوطلبانی که به تازگی می خواهند وارد این رشته شوند چیست؟مصاحبه کننده تقریباً همیشه سؤال خود را به این ترتیب تکمیل می کند و پاسخ شما هرگز نباید “نه” باشد.

سخن پایانی

در نهایت در روز مصاحبه برای افزایش شانس دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه خودتان باشید، صادق باشید و حرفه ای بمانید و مطمئناً تأثیر خوبی خواهید داشت. کمیته از قبل میداند که شما بهترین انتخاب برای دریافت این بورسیه وتحصیل در ترکیه هستید و حالا نوبت شماست که بدرخشید. جهت راهنمایی های بیشتر و کامل تر و هم چنین رسیدن به هدف، با مشاورین و کارشناسان حرفه یی موسسه مهاجر دانش در ارتباط باشید.

3/5 - (4 امتیاز)