معمولا برای معرفی دانشگاه های گروه راسل به برترین دانشگاه‌های اروپایی اشاره می‌کنند. اما گستره گروه راسل فراتر از چند دانشگاه معروف است. در واقع گروه راسل سازمانی متشکل از ۲۴ دانشگاه است که تمرکز زیادی بر روی انجام تحقیقات برای پیشرفت علمی دارند. اما شرایط تحصیل در دانشگاه‌های راسل چیست؟ آیا این دانشگاه‌ها در سراسر جهان وجود دارند؟ در حالت معمول اکثر دانشگاه‌های گروه راسل در صدر رده بندی‌های دانشگاه‌های جهان قرار دارند. در ادامه توضیحات کاملی درباره شکل‌گیری گروه راسل و همچنین دانشگاه‌های عضو آن ارائه کرده‌ایم.

گروه راسل چیست؟

گروه راسل در سال ۱۹۹۴ تشکیل شد و ۱۷ دانشگاه عضو اصلی این گروه هستند. اعضای گروه راسل در طول سال‌ها در تلاش برای نشان دادن تأثیرگذاری خود به دولت بودند. نام این گروه برگرفته از هتلی است که روسای این دانشگاه‌ها در آن ملاقات می‌کردند. در واقع هتل راسل در شهر لندن محل برگزاری جلسات مدیران دانشگاه‌های عضو گروه راسل بود.این گروه در سال ۲۰۰۷ به یک سازمان رسمی تبدیل شد و هفت دانشگاه دیگر در طول سا‌ل‌ها به آن پیوستند.دانشگاه‌های گروه راسل که در سال ۱۹۹۴ تأسیس شده‌ است؛ قصد دارند که در طولانی مدت فعالیت داشته باشند و همچنین در رده بندی‌های دانشگاهی در رتبه‌های بالایی قرار بگیرند. این دانشگاه ها بر روی انجام تحقیقات تمرکز دارند و اغلب شرایط ورود به آن‌ها تا حدودی سخت است. به طور مثال، علاقمندان به تحصیل در انگلستان اغلب تمایل دارند به  یکی از این دانشگاه‌ها درخواست بدهند؛ اما شانس پذیرفته شدن در این دانشگاه‌ها معمولا پایین است.

شرایط تحصیل در دانشگاه‌های گروه راسل

دانشگاه های گروه راسل برای پذیرش دانشجویان در اکثر دوره‌ها شرایط نسبتا سختی دارند. اما، شرایط ورود با توجه به رشته‌ای که برای تحصیل در آن درخواست می‌دهید؛ متفاوت است. به عنوان مثال، اگر مایل به تحصیل در رشته روانشناسی در دانشگاه ادینبورگ هستید؛ شرایط پذیرش این دانشگاه برای دانشجویان داشتن مدرک با سطح A- AAA-ABB است. با این حال، اگر مایل به تحصیل در رشته روانشناسی در دانشگاه های انگلستان هستید؛ به مدرک A-AA نیاز دارید. قبل از ارائه درخواست حتماً شرایط پذیرش را در سایت دفتر مهاجرتی مهاجردانش بررسی کنید. این ‌کار به شما این امکان را می‌دهد که برای رسیدن به سطح مورد نظر دانشگاه از قبل برنامه ریزی کنید تا مطمئن شوید که دروس لازم برای قبولی را گذرانده‌اید. برای پذیرش در برخی از دوره‌های دانشگاه، نیاز به داشتن شرایط خاص و قبولی با نمره بالا دارید. به عنوان مثال، اگر مایل به تحصیل در مقطع کارشناسی زیست شناسی از دانشگاه یورک هستید؛ نه تنها به مدرک با حداقل سطح AAB نیاز دارید؛ بلکه باید در رابطه با دو موضوع علمی هم تحقیقات انجام بدهید.

آیا دانشگاه‌های گروه راسل کارنامه BTEC را می‌پذیرند؟

بله، کارنامه BTEC توسط ۹۵ درصد از دانشگاه‌ها و کالج‌ها در بریتانیا پذیرفته می‌شود. در کنار مدارک سطوح A، کارنامه BTEC هم به عنوان یک مدرک ارزشمند در نظر گرفته میشود. کسب دیپلم سطح سه BTEC معادل مدرک سطح A است. البته اگر از کارنامه BTEC خود استفاده می‌کنید؛ مطمئن شوید که سایر شرایط پذیرش در دوره مد نظرتان را هم دارید.

فرآیند درخواست به دانشگاه‌های گروه راسل

برای ارائه درخواست به دانشگاه گروه راسل، دانشجویان باید حداقل در ۵ مبحث GCSE نمره ۴ یا ۵ را کسب کنند. همچنین دو مورد از این نمرات باید حتما برای دروس انگلیسی و ریاضیات باشد. این موارد حداقل شرایط ارائه درخواست و پذیرش هستند و هر دانشگاه با توجه به رشته‌ای که برای آن درخواست می‌دهید؛ شرایط متفاوتی خواهد داشت. همچنین وجود انگیزه نامه اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین حتما یک انگیزه‌نامه قوی بنویسید. همچنین در صورتی که بورسیه تحصیلی انگلستان را دریافت کنید هم باید این شرایط را برای تحصیل در دانشگاه‌های گروه راسل داشته باشید.

ددلاین دانشگاه‌های گروه راسل

بسیار مهم است که به ددلاین دانشگاه‌های گروه راسل توجه داشته باشید. برای پذیرش آکسبریج (آکسفورد و کمبریج) و بیشتر دوره‌های پزشکی، دامپزشکی و دندانپزشکی، مهلت درخواست اواسط اکتبر خواهد بود. همچنین در حال حاضر، آخرین مهلت درخواست ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴ است. با این حال، دانشجویان همچنان می‌توانند پس از این مهلت، تا آغاز ترم جدید در 5 جولای، درخواست دهند. در صورتی که درخواست شما در این مدت قبول شود؛ می‌توانید سریعا برای دریافت ویزای تحصیلی انگلستان اقدام کنید. البته بهتر است برای پیش رفتن سریع‌تر کارها، مدارک لازم و شرایط را از قبل آماده کنید. همچنین معرفی دانشگاه های گروه راسل در ادامه انجام شده است.

دانشگاه‌های گروه راسل

اعضای گروه راسل اغلب جایگاه خود را از دست نمی‌دهند. اگرچه ممکن است دانشگاهی به گروه بپیوندد یا آن را ترک کند. همچنین تحصیل آنلاین در انگلستان میتوانید برخی از دانشگاه‌های گروه راسل را انتخاب کنید. در حال حاضر دانشگاه هایی که این گروه را تشکیل می‌دهند عبارتند از:

۱-دانشگاه بیرمنگام

دانشگاه بیرمنگام یک دانشگاه گروه راسل است که در سال ۱۹۰۰ تأسیس شد و اکنون دارای یک پردیس به وسعت ۶۷۲ هکتار است. بیرمنگام اولین دانشگاهی بود که شامل دانشکده پزشکی شد و همچنین اولین دانشگاهی بود که به زنان اجازه تحصیل در رشته پزشکی را داد. این دانشگاه دارای تاریخچه غنی از موفقیت‌های تحقیقاتی، از جمله واکسن های پیشگام آلرژی و انجام اولین آزمایشات بالینی در خارج از ایالات متحده برای قرص‌های ضد بارداری است. این موسسه یکی از مؤسسات تحقیقاتی پیشرو در پزشکی و علوم به ویژه در زمینه هایی مانند فناوری نانو، ژن درمانی، روباتیک و واقعیت مجازی است.

۲- دانشگاه بریستول

دانشگاه بریستول از سال ۱۸۷۶ وجود داشته است. این دانشگاه در ابتدا به عنوان دانشگاه کالج بریستول قبل از تبدیل شدن به موسسه‌ای که امروزه آن را می‌شناسیم وجود داشت. بریستول امروزه به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های بریتانیا شناخته می‌شود و مرتباً در رتبه بالای رده بندی‌ها قرار دارد.

۳- دانشگاه کمبریج

دانشگاه کمبریج یک دانشگاه تحقیقاتی و دولتی در کشور انگلستان است. دانشگاه کمبریج که در سال ۱۲۰۹ تأسیس شد؛ سومین دانشگاه قدیمی جهان است که به صورت مداوم فعالیت می‌کند.

۴- دانشگاه کاردیف

ساخت دانشگاه کاردیف به سال ۱۸۸۳ برمی‌گردد و اکنون جمعیت دانشجویی متنوعی از بیش از ۱۰۰ کشور دارد. کاردیف یک دانشگاه گروه راسل است که اغلب رتبه‌های خوبی را در رده‌بندی‌های گروه راسل دریافت می‌کند.

۵- دانشگاه دورهام

دانشگاه دورهام در لندن از ۱۷ کالج مجزا تشکیل شده است. دانشجویان در این دانشگاه یک تجربه منحصر به فرد خواهند داشت. کالج‌ها هر کدام هویت قوی خود را دارند و قلب زندگی دانشگاهی را تشکیل می‌دهند. به این ترتیب، در دورهام یک احساس اجتماعی بودن واقعی وجود دارد؛ زیرا دانشجویان در زندگی دانشگاهی غرق خواهند شد.

۶- دانشگاه ادینبورگ

دانشگاه ادینبورگ قرن‌ها قدمت دارد و برای اولین بار در سال ۱۵۸۳ دروازه‌های خود را گشود و ششمین دانشگاه قدیمی بریتانیا شد. این دانشگاه در چندین پردیس در داخل و اطراف شهر ادینبورگ واقع شده است که از نظر بسیاری به عنوان یکی از مطلوب‌ترین دانشگاه‌های انگلستان برای تحصیل در نظر گرفته می‌شود.

۷- دانشگاه اکستر

دانشگاه اکستر یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است که عضوی از دانشگاه‌های پیشرو پژوهش محور بریتانیا، گروه راسل، انجمن دانشگاه‌های اروپایی و AMBA است.

۸- دانشگاه گلاسکو

دانشگاه گلاسکو پذیرای دانشجویانی از بیش از ۱۴۰ کشور در سراسر جهان است و یک محیط آموزشی مدرن را در قلب بزرگترین شهر اسکاتلند ایجاد کرده است. گلاسکو که در سال ۱۴۵۱ تأسیس شد؛ یک دانشگاه برتر جهانی و بخشی از گروه معتبر راسل برای دانشگاه‌های تحقیقاتی پیشرو است.

۹- امپریال کالج لندن

امپریال کالج لندن یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان است که شهرت بین المللی در تدریس و تحقیق دارد. تمرکز اصلی امپریال توسعه نسل بعدی محققان، دانشمندان و دانشگاهیان و در عین حال استفاده از علم و نوآوری برای مقابله با چالش‌های جهانی است.

۱۰- کینگز کالج لندن

کینگز کالج لندن در سال ۱۸۲۹ تاسیس شد و اکنون بیش از ۳۳۰۰۰ دانشجو از بیش از ۱۵۰ کشور در آن ثبت نام کرده‌اند. هدف این دانشگاه انجام تحقیقات پیشرو در جهان و همچنین آموزش دانشجویان خود است. به عنوان مثال، تحقیقات در کینگز منجر به کشف ساختار DNA، مفهوم آگاهی از آلودگی هوا و توسعه درمان‌های تغییر دهنده زندگی شده است.

۱۱- دانشگاه کالج لندن

دانشگاه کالج لندن یک دانشگاه مستقر در پردیس است که عمدتا در بلومزبری، مرکز لندن واقع شده است. بعلاوه، یک پردیس جدید این دانشگاه در سپتامبر ۲۰۲۲ افتتاح شده است.این دانشگاه به ماهیت چند ملیتی خود می بالد. با وجود ۴۸ درصد دانشجویان بین المللی و دانشجویان سابق از ۱۹۰ کشور، دانشگاه کالج لندن جهانی است.

۱۲- دانشگاه لیدز

دانشگاه لیدز در سال ۱۹۰۴ تاسیس شد و در حال حاضر یکی از بزرگترین موسسات آموزش عالی انگلستان است. این دانشگاه در بین دانشگاه‌های بریتانیا از شهرت بالایی برخوردار است و اغلب نتایج عالی در جداول رده بندی کسب می‌کند.

۱۳- دانشگاه لیورپول

دانشگاه لیورپول در سال ۱۸۸۱ تأسیس شد و اکنون یکی از دانشگاه‌های گروه راسل است که اغلب در جداول رده بندی رتبه خوبی دارد. لیورپول یک شهر بزرگ است که در شمال غربی انگلستان و در نزدیکی منچستر واقع شده است. این شهر دوستانه و نمادین با تاریخ و میراث غنی است که بر روی رودخانه معروف مرسی قرار دارد.

۱۴- دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن

دانشگاه LSE یکی از شناخته شده‌ترین و معتبرترین دانشگاه های علوم اجتماعی در جهان است و دانشجویان آن می‌توانند از برخی از بهترین امکانات علوم اجتماعی موجود از جمله یکی از بزرگترین کتابخانه های علوم اجتماعی جهان و ۱۹ مرکز تحقیقاتی بهره‌‌مند شوند.

۱۵-دانشگاه منچستر

دانشگاه منچستر که در شمال غربی انگلستان واقع شده است؛ یکی از بزرگترین دانشگاه‌های تک سایتی بریتانیا است و متعهد به تحقیقات در سطح جهانی است.

۱۶- دانشگاه نیوکاسل

دانشگاه نیوکاسل یکی از ۱۲۵ دانشگاه برتر جهانی (رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS در سال ۲۰۲۳) و یکی از اعضای مؤسسه گروه معتبر راسل از دانشگاه های سطح جهانی و پژوهش فشرده بریتانیا است.

۱۷- دانشگاه ناتینگهام

دانشگاه ناتینگهام به شکل اصلی خود در سال ۱۸۸۱ تاسیس شد و از آن زمان شهرت زیادی در بین دانشگاه‌های بریتانیا به دست آورد و همچنین پردیس هایی را در چین و مالزی افتتاح کرد.

۱۸- دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد یک دانشگاه تحقیقاتی دانشگاهی در شهر آکسفورد، انگلستان است. شواهدی مبنی بر تدریس در اوایل سال ۱۰۹۶ در این دانشگاه وجود دارد که آن را به قدیمی ترین دانشگاه در جهان انگلیسی زبان و دومین دانشگاه قدیمی جهان در حال فعالیت مداوم تبدیل می‌کند.

۱۹- کوئین مری دانشگاه لندن

دانشگاه کوئین مری لندن (QMUL) دارای تاریخچه طولانی و درخشان است که به سال ۱۷۸۵ باز می گردد. با تأسیس کالج پزشکی بیمارستان لندن، اولین دانشکده پزشکی انگلستان احداث شد. این دانشگاه یکی از اعضای گروه دانشگاهی لندن و همچنین یکی از اعضای گروه معتبر راسل است.

۲۰- دانشگاه کوئینز بلفاست

دانشگاه کوئینز بلفاست یک دانشگاه تاریخی است که یکی از اعضای گروه راسل است. این دانشگاه که در سال ۱۸۴۵ تأسیس شد؛ از آن زمان به یک مکان معتبر بین المللی برای مطالعه تبدیل شده است. کوئینز در یک مکان مرکزی در بلفاست، پایتخت ایرلند شمالی قرار دارد.

۲۱- دانشگاه شفیلد

دانشگاه شفیلد یکی از دانشگاه‌های گروه راسل است که سابقه آن به سال ۱۸۲۸ باز می‌گردد. شفیلد شهری در شمال انگلستان است که در فاصله‌ای نه چندان دور از منچستر و لیدز قرار دارد و به دلیل صنایعی که در این شهر وجود دارد؛ به شهر فولاد معروف است. اگرچه این شهر به دلیل ارتباط صنعتی خود مشهور است؛ اما در واقع یکی از سبزترین شهرهای بریتانیا است. ظاهراً شفیلد بیش از هر جای اروپا به ازای هر نفر درخت دارد.

۲۲- دانشگاه ساوتهمپتون

دانشگاه ساوتهمپتون یکی از اعضای مؤسس گروه معتبر راسل است که در سطح بین المللی به دلیل آموزش و تحقیقات خود مشهور است. این دانشگاه در بین ۲۰ دانشگاه برتر بریتانیا رتبه بندی شده است و ۹۲٪ از تحقیقات آن به عنوان پیشرو در جهان یا در سطح بین المللی عالی طبقه بندی می‌شود. همچنین دانشگاه ساوتهمپتون در بین ۱۰ موسسه برتر بریتانیا قرار دارد.

۲۳- دانشگاه وارویک

دانشگاه وارویک نسبتاً جدید است و تا سال ۱۹۶۵ تأسیس نشده بود. وارویک یک دانشگاه چند ملیتی است که نزدیک به ۳۰۰۰۰ دانشجو از بیش از ۱۲۰ کشور در محوطه دانشگاه دارد. یک دانشگاه محبوب، رقابت برای جایگاهی در وارویک زیاد است. در سال گذشته بیش از ۴۳۰۰۰ دانشجو برای مقطع کارشناسی درخواست دادند که تنها ۶۳۴۶ نفر در نهایت ثبت نام کردند.

۲۴-دانشگاه یورک

دانشگاه یورک یکی از دانشگاه‌های گروه راسل است که مرتباً در جدول‌های رده بندی سالانه دانشگاه‌ها رتبه خوبی دارد. به طور شگفت انگیزی، طرح‌ ساخت این دانشگاه برای اولین بار در اوایل قرن هفدهم ظاهر شد؛ با این حال این دانشگاه هرگز تا سال ۱۹۶۳ افتتاح نشد. اگرچه این دانشگاه نسبتاً جدید است؛اما در تاریخ کوتاه خود دستاوردهای زیادی داشته است. همچنین علی‌رغم بالا بودن هزینه تحصیل در انگلستان، بسیاری از دانشجویان به پذیرش در این دانشگاه علاقه‌مند هستند.

سوالات متداول

آیا رفتن به دانشگاه گروه راسل مهم است؟

حضور هر دانشگاهی در گروه راسل نشانه این است که آن دانشگاه از نظر تحقیقاتی بسیار فعال بوده و مدت‌ زیادی است که تاسیس شده است. بنابراین با توجه به رشته‌ای که می‌خواهید در آینده انتخاب کنید؛ ممکن است مهم باشد.

آیا ورود به دانشگاه‌های گروه راسل در سال ۲۰۲۴ سخت‌تر شده است؟

معمولاً اکثر دانشگاه‌های گروه راسل شرایط سختی را برای پذیرش دانشجویان تعیین می‌کنند که این شرایط بین دانشگاه‌های مختلف متفاوت است.

آیا دانشگاه های گروه راسل با بورسیه در دسترس هستند؟

بله، برخی از دوره‌های آموزشی دانشگاه‌های گروه راسل با بورسیه هم در دسترس هستند.

سخن پایانی

قرار گرفتن دانشگاه‌ها در گروه راسل نشانه این است که یک دانشگاه از نظر تحقیقاتی فعال است و از دیرباز تأسیس شده است. با توجه به رشته‌ای که برای تحصیل انتخاب می کنید؛ تحقیقات ممکن است عامل مهمی باشد که برای دانشگاه اهمیت دارد. همچنین ممکن است فشار اجتماعی زیادی برای تحصیل در دانشگاه گروه راسل خواه از طرف والدین یا سایر اعضای خانواده وجود داشته باشد.

با توجه به اینکه اکثر دانشگاه‌های گروه راسل به دلایلی از شهرت بالایی برخوردار بوده‌اند؛ درک اینکه چرا تحصیل در یکی از این دانشگاه‌ها بسیار مورد توجه است؛ سخت نیست. اما در حالی که دانشگاه‌های گروه راسل ممکن است به دلیل استانداردهای علمی بالای خود شناخته شوند؛ به هیچ وجه تنها دانشگاه‌هایی نیستند که می توانند آموزش عالی را به شما ارائه دهند. عضویت دانشگاه در گروه راسل تصویر کاملی از اینکه تجربه دانشجویی شما چقدر خوب خواهد بود را ارائه نمی دهد. آنچه در انتخاب دانشگاه مهم است این است که برای شما مناسب باشد. اگر در دانشگاهی خوشحال نیستید؛ دیگر مهم نیست که کجا درس می خوانید زیرا کمتر از حالت عادی موفق خواهید شد.

با وجود معرفی دانشگاه های گروه راسل، دیگر جای بحثی برای انتخاب دانشگاه مورد نظرتان باقی نمی‌ماند. همچنین می‌توانید از دفتر مهاجرتی مهاجردانش برای ارائه درخواست به دانشگاه‌های گروه راسل راهنمایی بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)