کشور ترکیه از شرق با ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان و از جنوب شرقی با کشورهای سوریه و عراق و از شمال غربی با کشورهای بلغارستان و یونان همجوار است. این کشور تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است که بیشتر آن به دوران عثمانی بر می گردد که جاهای دیدنی از قبل برجای مانده، مجاورت آن با سواحل دریای سیاه، مدیترانه، مرمره و ازه و داشتن آب و هوای مناسب، خیلی از شهرهای این کشور چون استانبول، آنکارا، آنتالیا، آنالیا، قونیه، گوش آداسی، بدروم و مارماریس را به مناطق جذاب گردشگری جهت گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است بطوریکه سالیانه تا 40،000،000 گردشگر از نقاط مختلف دنیا به این شهرها مسافرت می کنند تا از مناظر زیبا و آثار باستانی این کشور دیدن کنند. از این رو تصمیم گرفتیم موقعیت های گردشگری و تحصیلی کشور ترکیه را مورد بررسی قرار دهیم.

موقعیت های گردشگری و تحصیلی کشور ترکیه

استانبول

استانبول یک شهر اروپا آسیایی و از قدیمی ترین شهر های ترکیه است که در  گذرگاه اتصالی غرب به شرق قرار دارد. این شهر مرکز استان استانبول است که در منطقۀ مرمره قرار دارد. این شهر دارای موقعیت های گردشگری و تحصیلی کشور ترکیه است و تنگۀ بسفر استانبول را به دو حوزۀ اروپایی و آسیایی تقسیم می کند.

Istanbul hamyarwp

جاهای دیدنی استانبول در محلۀ فاتح قرار دارد که این مکان های پربازدید گردشگران خارجی شامل مسجد ایاصوفیه، سرابورنو (sarayburnu)، قصر توپ‌قاپی، مسجد سلطان احمد، کلیسای ایا ایرنه، مسجد زیرک، مسجد سلیمانیه، مسجد ایاصوفیه کوچک، و دیوارهای قسطنطنیه است.

مسجد سلیمانیه در سال‌های 1550 تا 1557 میلادی به دستور سلطان سلیمان و با معماری سنان ساخته شد که دارای چهار مناره و ترکیبی از هنر معماری اسلامی بیزانسی است. این مسجد مربوط به دوران عثمانی است و از بهترین مناظر دیدنی استانبول به شمار می آید.

منطقۀ سلطان احمد از مناطق قدیمی و گردشگری ترکیه است که جاهای دیدنی چون کاخ توپ‌قاپی، مسجد کبود، هیپودروم (که امروز بخشی از میدان سلطان احمد است)، موزه هنرهای ترکی و اسلامی (قصر ابراهیم پاشا)، مسجد ایا صوفیه، بازار آراستا، حمام ترکی و خیلی مکان های جذاب دیگر را در بر گرفته و یک منطقۀ آرامبخشی هم برای گردشگران است.

تنگه بسفر استانبول  هم دارای سواحل زیبایی است که مناطق جذابی چون مکان‌های تاریخی، قلعه‌ها، خانه‌های بزرگ چوبی، هتل‌ها و رستوران‌ها را دارد. مناطق دیدنی این تنگه شامل منطقه آنادولو کاوایی، آرنا ووت کوی، ببک، قصر بیگلربیگی، امیرگان، کانلیکا، اورتاکوی، قلعه اروپا (روملی حیصاری)، موزه صاقب صابانچی، منطقه ساریر، بنیاد ایزنیک، رستوران بابا آدم، رستوران موزدچانگا، رستوران توگرا، هتل چهار فصل، هتل استانبول ادیشن، خانه هتل بسفر، و هتل کمپینسکی است.

30% دانشگاههای ترکیه در استانبول قراردارند که از اعتبار بین المللی برخوردارند که از مهمترین آنها می توانیم ؛دانشگاههای استانبول و  فنی استانبول را نام ببریم.

حتما بخوانید:

دانشگاه استانبول

یک دانشگاه دولتی است که جزء 10 دانشگاه برتر ترکیه به حساب می آید و رتبۀ 800 تا 1،000 را در بین دانشگاه‌های جهان را به خود اختصاص داده و در واقع از موقعیت های گردشگری و تحصیلی کشور ترکیه به حساب می‌آید. این دانشگاه دارای 17 دانشکده و 5 پردیس دانشگاهی است که هر ساله 60،000 دانشجوی کارشناسی و 80،000 دانشجوی کارشناسی ارشد را می پذیرد.

این دانشگاه، بورس تحصیلی می دهد و دانشجویان خارجی زیادی در آن به تحصیل مشغولند و استاندارد سیستم آموزشی امریکایی در آن حاکم است و از قانون آراسموس در جابجایی دانشجو و استاد تبعیت می کند و از پشتیبانی و حمایت دولتی برخوردار است. این دانشگاه در رشته های تحصیلی پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، علوم مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی فعالیت می کند.

دانشگاه فنی استانبول

این دانشگاه در زمینۀ علوم فنی مهندسی فعالیت می کند و یک دانشگاه دولتی و از رتبه برتر کشوری و رتبه جهانی 600 برخوردار است.22000 دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند و از تمام معاهدات بین المللی پیروی می کند و آموزش عالی ترکیه (YOK) بخوبی روی آن نظارت دارد.

شهر آنکارا

ankara

این شهر پایتخت و دومین شهر بزرگ ترکیه است و جاهای دیدنی زیادی چون جنگل های کوهستانی فراوان، رودخانه ها، موزه و معابد زیادی را  دارد و از بهترین مکان های تاریخی و جذاب این شهر می توانیم ؛ آنیت کابر، موزه مقدس آناتولی، موزه رحمی کوچ، مسجد حاج بیرم و موزه زندان اولو کانلار(Ulucanlar) را نام ببریم.

آنیت کابر، محل دفن اولین رئیس جمهور ترکیه ، مصطفی کمال آتاتورک است که مقبرۀ آن به سال 1944 روی تپه ای ساخته شد و مقبره دومین رئیس جمهور ترکیه به نام عصمت اینونو هم در این منطقه قرار دارد.

موزه مقدس آناتولی، در قسمت جنوبی قلعۀ آنکارا قرار دارد که ساختمان انبار بازار محمود پاشا عثمانی، کاروانسرای Kusunlu Han و موزه هیتی‌ها را در بر می‌گیرد.

موزه رحمی کوچ، که تاریخ حمل و نقل ، صنعت و ارتباطات ترکیه را در معرض عموم می گذارد و یک موزۀ خصوصی است.

مسجد حاج بیرم که در اواخر قرن 17 و اوایل قرن 18 در دوران عثمانی ساخته شد که به افتخار شاعر ترک حاج بیرم به نام ایشان نامگذاری شد.

موزه زندان حاج اولوکانلار که اولین زندان ترکیه است که در سال 2011 برای نمایش عموم بازگشایی شد.

در شهر آنکارا دانشگاه‌های زیادی وجود داردند که از مهم‌ترین انها می توانیم؛ دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه فنی خاورمیانه و دانشگاه انکارا را نام ببریم.

دانشگاه حاجت تپه، این دانشگاه دولتی آنکارا در زمینۀ رشته های پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی و زیر گروههای پزشکی در کشور ترکیه سرآمد می باشد، در رتبۀ ممتاز کشوری و رتبۀ 300 جهانی قرار دارد و در سایر رشته های تحصیلی هم فعالیت می کند.

دانشگاه فنی خاورمیانه، این دانشگاه دولتی در زمینۀ علوم فنی مهندسی فعالیت می کند و در ردیف دانشگاههای برتر ترکیه قرار دارد و زبان تدریس در آن به انگلیسی است.

دانشگاه آنکارا، این دانشگاه دولتی هم یکی از ده دانشگاه برتر ترکیه است که با رشتۀ حقوق کارش را شروع کرد و بتدریج با رشته های دیگر فنی مهندسی ، علوم پایه و علوم انسانی توسعه پیدا کرد و رتبۀ 800 بین دانشگاههای جهان را به خود اختصاص داده است.

شهر آنتالیا

antalya

آنتالیا مرکز استان آنتالیا و در جنوب غربی ترکیه بین کوههای توروس و دریای مدیترانه قرار دارد که با طبیعت زیبا و دیدنی یک مقصد خوبی برای گردشگران از جمله ایرانی ها در فصول گرم سال است. از دیدنی های انتالیا می توانیم ؛ پارک Hip-Notics ،موزۀ آنتالیا ،ترمسوس ،منطقۀ Kaleici و ساحل کاپوتاس نام ببریم.

پارک Hip-Notics که دارای سه رودخانۀ بزرگ برای ورزش های آبی ، زمین فوتبال ، تنیس و غیره است.

موزه آنتالیا، دارای سیزده سالن است که مجسمه های خدایان و الهه ها از دوران پارینه سنگی تا عثمانی را به نمایش می گذارد.

ترمسوس هم یک شهر باستانی است که در میان جنگل های انبوه کاج محصور شده و موزۀ مجسمه ها و معابد و خیلی از موارد دیدنی و تفریحی در آن وجود دارد.

منطقۀ Kaleici که قدمت آن به دوران رم ،بیزانس ، سلجوقی ، عثمانی و دوران مدرن ترکیه بر می گردد که Kaleici به معنی درون قلعه و جاذبه‌های دیدنی آن شامل برج ساعت آنتالیا، دروازه هادریان، برج Hidirlik، مسجد iskele و بسیاری موارد دیگر است.

ساحل کاپوتاس هم پر طرفدار است که دارای دوش و کافه و خیلی از دیدنی ها است.

از دانشگاههای خوب آنتالیا می توانیم ؛ دانشگاه بین المللی آنتالیا و دانشگاه آک دنیز را نام ببریم.

دانشگاه بین المللی آنتالیا، این دانشگاه خصوصی بیشتر برای تحصیل خارجیان است و در زمینۀ رشته های بازرگانی ، مهندسی ، حقوق و گردشگری فعالیت می کند و دارای امکانات رفاهی خیلی خوبی برای دانشجویان است.

دانشگاه آک دنیز،این دانشگاه از بهترین دانشگاههای آنتالیا است که در سال 1982 تأسیس شد و در زمینه های پزشکی ،دندانپزشکی ،علوم بهداشتی ،پرستاری ،کشاورزی ، علوم مهندسی ،الهیات ، گردشگری ، معماری و علوم کاربردی فعالیت می کند.زبان تدریس در این دانشگاه به ترکی است.

این دانشگاه امکانات زیادی دارد و دانشجویان در آن می توانند از تسهیلات و امکانات دانشگاه به خوبی استفاده کنند.

در پایان ،در کل ، کشور ترکیه یک مقصد گردشگری و تحصیلی عالی برای خارجی ها از جمله ایرانی ها است.

5/5 - (1 امتیاز)