فارغ التحصیلان رشته‌های علوم پزشکی و بهداشت و سلامت نیازمند بررسی نتایج و جدول ارزیابی آزمون OET برای مهاجرت تحصیلی به کشورهای انگلیسی زبان هستند. در واقع این آزمون مشابه سایر آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی بوده و به همین خاطر در دانشگاه‌های مختلف برای پذیرش دانشجویان رشته علوم پزشکی و بهداشت به نتایج این آزمون زبان انگلیسی اکتفا می‌کنند. منظور از شباهت آزمون OET با سایر آزمون‌های معتبر دانشگاهی زبان انگلیسی این است که این آزمون هم به جهت دریافت پذیرش از دانشگاه‌های بین‌المللی برای قشر خاصی از فارغ التحصیلان انجام می‌شود. در واقع پزشکان، داروسازان، متخصصین امور بهداشتی و غیره فقط از طریق شرکت در این آزمون می‌توانند وارد کشور مقصد شوند. در صورتی که نتایج این آزمون عدم تسلط دانش آموخته پزشکی یا سایر مشاغل بهداشتی به زبان انگلیسی را ثابت کند؛ دانشگاه از پذیرش فرد متقاضی امتناع خواهد کرد. بنابراین این آزمون بسیار اهمیت داشته و می‌توان گفت تمامی فارغ التحصیلان رشته‌های نام برده حتماً باید برای شرکت در آزمون OET آماده باشند‌. در ادامه توضیحات کامل‌تری به جهت آشنایی هرچه بیشتر علاقمندان به تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی و علوم بهداشتی بین المللی و شرایط برگزاری آزمون OET ارائه کرده‌ایم.

آزمون OET چیست؟

سال‌ها است که دانشگاه بین المللی کمبریج واقع در انگلستان آزمون OET را برای پذیرش متقاضیان تحصیل در رشته‌های پزشکی و علوم پزشکی کشورهای انگلیس زبان طراحی کرده است. این آزمون یکی از اشکال جدید برگزاری انواع آزمون‌های تافل و آیلتس است. در واقع برگزارکنندگان این آزمون قصد دارند تا مهارت‌های زبان انگلیسی دانشجویان را تا حدی بسنجند و با توجه به نمره نهایی آنها تصمیم خود را اتخاذ کنند. البته معمولاً برای شرکت در این آزمون پزشکان و پرستاران از قبل مدارک دیگری همچون آیلتس و تافل هم دریافت می‌کنند. اما توجه کنید که مهمترین نکته درباره این آزمون اعتبار داشتن آن در سراسر دانشگاه‌های انگلیسی زبان و اهمیت کسب نمره بالا برای شما است. بنابراین شما باید با توجه به اهمیت این نکته در این آزمون شرکت کرده و نتایج آن را به دانشگاه ارائه دهید. اغلب فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی و علوم بهداشتی به علت عدم تسلط به زبان انگلیسی یا سایر مشکلات آموزشی درباره این آزمون نگرانی‌های بسیار زیادی دارند. اما می‌توان گفت آزمونOET طراحی مشابه سایر آطمون‌های معتبر از جمله دولینگو، آیلتس و تافل دارد و تنها تفاوت این آزمون با سایر تست‌های سنجش منابع امتحانی آن است. در واقع آزمونOET بر اساس اطلاعات زبانی رشته‌های علوم پزشکی و بهداشتی و همچنین دروس این رشته‌ها طزاحی می‌شود. به همین خاطر تنها دانشجویان رشته‌های نام برده توانایی شرکت در این آزمون را خواهند داشت. همچنین در نظر داشته باشید شرکت کنندگان در این آزمون باید حتماً دانش زیادی در زمینه رشته تخصصی خود داشته باشند تا بتوانند در این آزمون نتیجه مطلوبی را کسب کنند‌.

واجدین شرایط شرکت در آزمون OET

همانطور که توضیح دادیم؛ به طور کلی تمامی دانش آموختگان رشته‌های علوم پزشکی و علوم بهداشتی می‌توانند با شرکت در این آزمون از دانشگاه‌های سراسری و بین‌المللی پذیرش بگیرند. اما بسیاری از افراد در رابطه با فارغ التحصیلان رشته‌های دقیق دانشگاهی که برای پذیرش در سطح بین‌المللی نیازمند شرکت در این آزمون معتبر هستند؛ سوال می‌پرسند. در واقع تفاوتی ندارد که شما در چه مقطعی از رشته‌های علوم پزشکی و علوم بهداشتی فارغ التحصیل شده باشید؛ با شرکت در این آزمون می‌توانید مهارت زبان انگلیسی خود را در زمینه رشته تخصصی‌تان به اثبات برسانید و به همین طریق از دانشگاه مورد نظرتان پذیرش نامه بگیرید. البته شاید با توجه به وضعیت تحصیلی و نمره‌های دریافتی در این آزمون امکان پذیرش در برخی از دانشگاه‌ها را پیدا نکنید. اما به طور کلی این آزمون محدوده نمره قبولی و نتایج مشخصی دارد که می‌توانید با در نظرگیری آن وارد دانشگاه مورد علاقه‌تان بشوید. البته در اینجا توضیحات تکمیلی در رابطه با نتایج و جدول ارزیابی آزمون OET و همچنین رشته‌های که شامل این آزمون می‌شوند را ارائه کرده‌ایم. اما در ادامه می‌توانید باتمام رشته‌هایی که فارغ التحصیلان آنها نیازمند شرکت در این آزمون برای تحصیل در کشورهای انگلیس زبان هستند؛ در ادامه با رشته‌های که نتایج و جدول ارزیابی آزمون OET برای پذیرش فارغ التحصیلان آن‌ها در دانشگاه اهمیت دارد آشنا شوید.

  • فارغ التحصیلان و دانشجویان پزشکی
  • فارغ التحصیلان و دانشجویان دندانپزشکی
  • فارغ التحصیلان و دانشجویان پرستاری
  • فارغ التحصیلان و دانشجویان چشم پزشکی
  • فارغ التحصیلان و دانشجویان داروسازی
  • فارغ التحصیلان و دانشجویان فیزیوتراپی
  • فارغ التحصیلان و دانشجویان کار درمانی
  • فارغ التحصیلان و دانشجویان توانبخشی
  • فارغ التحصیلان و دانشجویان رادیولوژی
  • فارغ التحصیلان و دانشجویان علوم غذایی
  • فارغ التحصیلان و دانشجویان گفتار درمانی
  • فارغ التحصیلان و دانشجویان دامپزشکی

کشورهای برگزار کننده آزمونOET

در واقع هدف از طراحی این آزمون گزینش دانشگاه و نیروهای کار بین‌ المللی در حوزه بهداشت و درمان بود. بنابراین اکثر کشورهای انگلیسی زبان برای استخدام کادر درمان حتماً به نتایج این آزمون اتکا می‌کند. اما اگر شما فکر می‌کنید که کشورهای برگزار کننده آزمونOET فقط در اروپا هستند؛ کاملاً اشتباه می‌کنید. در واقع این آزمون در سراسر دنیا و بسیاری از دانشگاه‌ها و برای کارفرمایان انگلیسی زبان قابل قبول است. از جمله کشورهایی که به نتایج این آزمود برای پذیرش دانشجویان بهداشت و درمان اهمیت می‌دهند؛ می‌توان به انگلستان، استرالیا، نیوزلند، سنگاپور و غیره اشاره کرد. همچنین همانطور که توضیح دادیم؛ بسیاری از کارفرمایان به صورت اختصاصی برای استخدام کادر پرسنل مجموعه خود که در حوزه درمان فعال هستند؛ کارنامه آزمونOET را دریافت می‌کنند. همچنین توجه داشته باشید از آنجایی که این آزمون رده‌بندی مشخصی دارد؛ نتایج کارنامه شما حتماً باید در حد قابل قبول قرار بگیرد تا از طرف دانشگاه یا کارفرما پذیرفته شوید.

شرایط برگزاری آزمونOET

در ادامه توضیحات کاملی در رابطه با شرایط این آزمون و همچنین نحوه برگزاری آن ارائه کرده‌ایم؛ البته باید در جریان باشید که برای اطلاع پیدا کردن از تمامی شرایط آزمون باید به وب سایتOET مراجعه کرده و یا اینکه با کارشناسان موسسه مهاجرتی مهاجر دانش تماس بگیرید تا به صورت کامل شما را راهنمایی کند.شما می‌توانید به طور کلی نمرات آخرین آزمون خود را از طریق پروفایل آنلاین خود در وبسایت OET مشاهده کنید؛ تقریباً 16 روز کاری پس از برگزاری هر آزمون نتایج بر روی سایت قرار می‌گیرند.همچنین میتوانید نسخه‌ رسمی کارنامه نتایج خود را از پروفایل آنلاین خود در سایت دانلود کنید. همچنین شما می‌توانید انتخاب کنید که کارنامه کدام آزمون را می‌خواهید تا گواهی نتایج آن را دانلود کنید و این گواهی لیستی از نمراتی که در آن آزمون خاص بدست آورده‌اید را نشان می‌دهد.

نمره دهی آزمون OET

چهار آزمون خواندن، نوشتن، گوش دادن و درک مطلب  که هر کدام بخشی از آزمون OET را تشکیل می‌دهند؛ نمره بندی از 0 تا 500 دارند و پاسخ صحیح به هر سوال آزمون ۱۰ امتیاز مثبت دارد (مانند 350، 360، 370 و غیره).
یک نمره حروفی هم در این آزمون برای هر نمره عددی به صورت جداگانه و معادل نگاشته می‌شود که این نمرات از A (بالاترین) تا E (پایین‌ترین) متغیر هستند. در آزمون OET نمره مجموع وجود ندارد.دانشجویان و مسئولین دانشگاهی می‌توانند از طریق وبسایت OET به نتایج آزمون دسترسی داشته باشند.مسئولین ثبت نام آزمونOET  توصیه می‌کنند که برای دسترسی ایمن به سایت، حتما یک رمز عبور انتخاب کنند تا نتایج آزمون را شخصا بررسی کنند – دسترسی به سامانه تأیید هویت آنلاین توسط CBLA کنترل می‌شود.مدیرانی که برای دانشگاه یا اداره خاصی، ارزیابی نیروی کار یا ثبت نام دانشجو در حوزه بهداشت و درمان را انجام میدهند هم باید برای دستیابی امن به وبسایت، پنل فردی هر متقاضی را به صورت جداگانه بررسی کنند.

جدول ارزیابی آزمون OET

نتایج OET تا ماه آگوست 2018نمره از سپتامبر 2018توصیف کننده‌های سطح توانایی OETنمره معادل IELTS
A500   490   480     470   460می‌تواند به طور بسیار روان و مؤثر با بیماران و کارشناسان بهداشتی از طریق استفاده از لحن، تغییرات سرعت گفتار و لغات مناسب، ارتباط برقرار کند. درک کاملی از هر نوع زبان نوشتاری یا شفاهی دارند.۸-۹
B450

440

430

420

410

400

390

380

370

360

350
می تواند به طور موثر با بیماران و متخصصین بهداشتی از طریق دستور زبان مناسب، زبان و لغات، با تنها چند نقص و تردید ارتباط برقرار کند. در زمینه های مختلف بالینی، درک خوبی نشان می دهد۷-۷.۵
C+340

330

320

310

300
می‌تواند در یک محیط مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی  تعامل را حفظ کند، با وجود خطاها و اشتباهات گاه به گاه ، و زبان گفتاری استاندارد را که در زمینه تخصصی اهمیت دارد به طور عادی رعایت کند.۶.۶
C290

200

270

260

250

240

230

220

210

200
 ۵.۵-۶
D190

180

170

160

150
140

130

120

110

100

میتواند برخی از تعامل ها را حفظ کرده و اطلاعات حقایق ساده را در زمینه تخصص خود فهمیده، اما ممکن است برای برداشت دقیق سوال بپرسد. استفاده مکرر، نادقیق و نادرست از زبان فنی میتواند باعث تنش در ارتباط گرددکمتر از ۵.۵
E60

50

40

30

20

10
می‌تواند تعامل‌های ساده در موضوعات آشنا را مدیریت کند و نقطه‌ی اصلی پیام‌های کوتاه و ساده را درک کند، در صورتی که بتواند از اوضاع برای شفاف‌سازی استفاده کند. تراکم بالای خطاها و استفاده نادرست از اصطلاحات فنی می‌تواند منجر به فشار و اختلالات قابل توجه در ارتباط شود. 

ساختار کلی آزمون OET

در حالت کلی آزمون  OET همانند سایر آزمون‌های زبان انگلیسی در چهار بخش لیسنینگ یا شنیداری، رایتینگ یا نوشتاری،  ریدینگ یا خواندن و اسپیکینگ یا مکالمه برگزار می‌شود. در واقع هدف از برگزاری این آزمون با این مباحث سنجش میزان تسلط فرد آزمون دهنده به کلیات زبان انگلیسی است‌. در هر کدام از این بخش‌ها نمره جداگانه‌ای به فرد اختصاص داده می‌شود و مجموعه نمرات نشان دهنده سطح تسلط او به زبان انگلیسی است. البته ممکن است که برخی از موسسات یا ادارات شرایط پذیرش خاصی را با توجه به نتایج آزمون قرار بدهند. بنابراین حتماً نمره مورد نیاز کارفرما یا دانشگاه مورد نظر خود را به صورت اختصاصی بررسی کنید.

شنیداری و خواندن

به جواب های شما در بخش شنیداری قسمت A و بخش خواندن قسمت A توسط ارزیابان حرفه‌ای OET نمره داده می‌شود. کارنامه‌های آزمون و پاسخنامه به صورت تصادفی به دست ارزیابان OET سپرده می‌شوند تا از هرگونه تقلب یا تبانی جلوگیری شود. در نهایت پاسخ نامه شما در بخش خواندن و شنیداری و قسمت B و C با استفاده از اسکنرهای کامپیوتری اسکن می‌شوند و به صورت خودکار نمره دهی انجام می‌شود.

تصحیح و ارزیابی نتایج بخش شنیداری و خواندن

ارزیابان بخش شنیداری و خواندن از یک راهنمای تصحیح کامل استفاده می‌کنند تا تعیین می‌کند کدام پاسخ‌ها نمره می‌گیرند و چگونه نمرات شمارش می‌شوند. ارزیابان بر اساس این راهنما تصمیم می‌گیرند که برای هر سوال آیا شما به اندازه کافی اطلاعات صحیح را ارائه داده‌اید تا نمره یا امتیاز آن قسمت را دریافت کنید. تصحیح کنندگان آزمون با دقت و پیوستگی پاسخنامه را نظارت می‌کنند  و پاسخ های بخش A شما توسط حداقل دو ارزیاب مختلف تصحیح و بررسی می‌شوند.

نوشتاری و مکالمه

نمرات شما در آزمون‌های نوشتاری و مکالمه توسط حداقل دو تصحیح کننده یا یک کارشناس آموزش دیده، ارزیابی می‌شود. فایل‌های صوتی و اسکریپت به صورت تصادفی به دست تصحیح کنندگان سپرده می‌شوند تا هیچ تقلب و تبانی وجود نداشته باشد. مراقب روز آزمون هم در فرآیند تصحیح آزمون شرکت نمی‌کند.

تصحیح و ارزیابی بخش نوشتاری و مکالمه

کارشناسان ارزیابی آزمون در بخش نوشتاری و مکالمه باید پاسخ‌های شما را به دقت ارزیابی کنند. همچنین با توجه به اهمیت نتایج این بخش و برای پیگیری صحت و دقت نتایج آزمون، کارشناسان به صورت دوره‌ای تحت سنجش قرار می‌گیرند. همچنین اگر دو کارشناس نمره متفاوتی به آزمون شما در بخش مکالمه نوشتاری بدهند؛ اسکریپت یا فایل صوتی شما به حداقل یک کارشناس حرفه‌ای دیگر که در این ارزیابی شرکت نکرده است؛ برای تصحیح مجدد سپرده خواهد شد.

در آزمون نوشتاری، هر داور عملکرد شما را بر اساس شش معیار زیر ارزیابی می‌کند:

۱. هدف
۲. محتوا
۳. کوتاهی و وضوح
۴. سبک و ژانر
۵. سازمان‌دهی و طرح‌بندی
۶. زبان

این شش معیار به صورت مکرر بازبینی شده و میزان تسلط شما بر اساس این معیارها با مقیاسی از 0 تا 6 ارزیابی می‌شود.برای کسب نمره 350  (درجه B) در بخش نوشتار، نیاز به سطح بالایی از تسلط بر اساس این شش معیار است.

در آزمون مکالمه، هر کارشناس بر اساس نه معیار عملکرد شما را ارزیابی می‌کند. چهار معیار اصلی تسلط به مکالمه هم عبارتند از:

۱. قابل فهمی
۲. روانی
۳. انتخاب واژگان و گرامر مناسب برای صحبت کردن
۴. صحیح بودن دستور زبان

این معیارها بر اساس مقیاسی از 0 تا 6 ارزیابی می‌شوند.

معیارهای ارزیابی برقراری ارتباط شما با مخاطب شامل موارد زیر هستند:

۱. نشانگرهای ایجاد رابطه
۲. نشانگرهای درک و گنجاندن مفهوم
۳. نشانگرهای رعایت ساختار
۴. نشانگرهای داشتن اطلاعات
۵. نشانگرهای ارائه اطلاعات

این موارد بر اساس مقیاسی از 0 تا 3 ارزیابی می‌شوند. در نهایت، برای کسب نمره 350 (درجه B) در آزمون مکالمه، توانایی بالایی در تمامی نه معیار مورد نیاز است.

سوالات متداول

چرا آزمون OET برای دانش آموختگان حوزه بهداشت و درمان است؟

آزمون OET (تست زبان بهداشت و درمان) برای ارزیابی تسلط دانش آموختگان به زبان انگلیسی در بخش بهداشت طراحی شده است. این آزمون توانمندی زبانی متخصصان حوزه بهداشت و درمان که میخواهند در محیطی که انگلیسی صحبت میشود کار کنند را بررسی میکند.

آزمون OET چند بخشی است؟

برنامه‌ آزمون OET توسط CBLA (طراحی آزمون زبان کمبریج بکسیل) اجرا میشود و به چهار بخش تقسیم میشود که عبارتند از بخش Listening(شنیداری)، بخش Reading(خواندن)، بخش Writing(نوشتن) و بخش Speaking(صحبت کردن).

چه نوع سوالاتی در آزمون OET میپرسند؟

بخش شنیداری سه قسمت دارد: اطلاعات عمومی، اطلاعات درباره حوزه کاری و سوالات کوتاه و ارائه توضیحات تخصصی. این بخش در مجموع ۴۲ سوال دارد.
بخش خواندن سه قسمت دارد: خلاصه مطلب و درک مطلب، سوالات چند گزینه ای و تکمیل کننده. همچنین این بخش هم ۴۲ سوال دارد.

در روز آزمون OET چه چیزی به همراه ببرم؟

همان شناسنامه یا مدرک هویتی که برای رزرو آزمون OET استفاده کرده اید را باید همراه خود ببرید. مهمترین چیزی که باید با خود ببرید مدرک هویت معتبر شما است. (لطفا توجه کنید که گواهینامه رانندگی به عنوان مدرک هویت معتبر قبول نمیشود.)

چند نوع آزمون OET وجود دارد؟

آزمون OET به سه حالت برگزار می‌شود: آزمون به صورت OET کتبی در محل آزمون. آزمون OET بر روی کامپیوتر در محل آزمون و آزمون OET در خانه.

چه کشورهایی آزمون OET را برگزار می‌کنند؟

آزمون OET در کشورهای زیر برگزار میشود: استرالیا، کانادا، ایرلند، مالدیو، مالتا، نامیبیا، زلاند نیو، فیلیپین، قطر، سنگاپور، اسپانیا، اوکراین، انگلستان، امارات متحده عربی و ایالات متحده آمریکا.

چگونه نمره OET خود را بررسی کنم؟

به حساب OET خود وارد شوید: https://registration.myoet.com/login.jsp. در پنل کاربری با جزئیات می‌توانید نتیجه تست خود را مشاهده کنید. همچنین به ستون نمره بروید تا کارنامه خود را مشاهده کنید.

سخن پایانی

به طور کلی آزمون OET یک تست انگلیسی حرفه‌ای و به عنوان یک آزمون معتبر بین المللی شناخته می شود. OET به طور خاص برای کارکنان حوزه بهداشت طراحی شده است که نیاز به آزمون انگلیسی معتبر برای کار در انگلیس (و سایر کشورهای انگلیسی زبان) دارند. از این آزمون می توان برای ثبت نام در سازمان های بهداشتی در انگلیس، ایرلند، استرالیا، زلاند نو، سنگاپور، ایالات متحده و چند کشور دیگر هم استفاده کرد. علاوه بر این، آزمون OET جهت دریافت Tier 2 (ویزای کار) برای کارکنان حوزه بهداشت توسط UKVI قبول می شود. بنابراین به طور کلی این آزمون که متشکل از چهار بخش شنیداری، نوشتاری، خواندن و مکالمه است؛ نشان دهنده میزان تسلط یک زبان آموز در حوزه بهداشت و درمان خواهد بود. همچنین از آنجایی که نتایج آزمون مستقیماً بر روی سایت قرار می‌گیرد؛ امکان بررسی نتایج و جدول ارزیابی آزمون OET وجود دارد. اما اگر در زمینه ثبت نام برای آزمونOET دریافت نتایج دچار مشکل شده‌اید؛ می‌توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی مهاجر دانش تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)