هنگامی که دانشجویان بین‌المللی به روسیه به عنوان مقصدی برای مهاجرت تحصیلی می‌اندیشند به یاد میدان سرخ، کلیسای جامع سنت باسیل در مسکو، کاخ زمستانی در سن پترزبورگ و جاذبه‌های گردشگری آن میفتند. اما تجربه تحصیل در روسیه فقط به لذت بردن از جاذبه‌های گردشگری آن محدود نمی‌شود و شما را بسیار فراتر از آن خواهد برد.

امروزه فرهنگ روسیه با تاریخ غنی و متنوع خود، ترکیب پیچیده‌ای از سنت و نوآوری است. این کشور خانه برخی از مشهورترین چهره‌های تاثیرگذار فرهنگی جهان، از داستایوفسکی گرفته تا چایکوفسکی، تولستوی، پلیتسکایا و تعداد بیشمار دیگری است که نقش بزرگی در توسعه نگرش جهانی به اشکال هنری مانند باله، موسیقی کلاسیک، ادبیات و هنرهای زیبا ایفا کرده‌اند.

بزرگترین شهرهای روسیه مسکو و سن پترزبورگ هستند و هر دو در بخش غربی کشور واقع شده‌اند. مسکو پایتخت شلوغ کشور است که به سیستم متروی قدیمی‌اش که اغلب به موزه تشبیه می‌شود مشهور است. دانشگاه دولتی مسکو که در سال 1755 ساخته شده است و قدیمی ترین دانشگاه روسیه است نیز در این شهر واقع شده‌ است. سن پترزبورگ به عنوان یک پایتخت فرهنگی جهانی شناخته می‌شود و به عنوان یک شهر تاریخی مرکز سازمان حفاظت شده میراث جهانی یونسکو است. اگر به تاریخ علاقه دارید، احتمالا سن پترزبورگ با بیش از 100 موزه، فرصت‌های بی پایانی را برای کشف تنوع فرهنگ روسیه و تغییرات آن در طول تاریخ به شما ارائه می‌دهد.

این درست است که این دو شهر جاذبه‌های گردشگری شگفت‌انگیزی برای دانشجویان بین‌المللی دارند اما نادیده گرفتن سایر شهرها ظلم بزرگی در حق آنهاست. شهرهای دیگری مانند نیژنی، نووگورود، چلیابینسک و تامبوف در روسیه وجود دارند که در زمینه تحصیل خدمات فوق‌العاده‌ای را به دانشجویان ارائه می‌دهند و با به نمایش گذاشتن فرهنگ اصیل روسیه، تجربه‌ای عالی از تحصیل را برای یک دانشجوی بین‌المللی به ارمغان می‌آورند.

هزینه‌ تحصیل در روسیه

هزینه‌های تحصیل در روسیه برای دانشجویان بین‌المللی بسته به دانشگاه و نوع دوره‌ای که انتخاب می‌کنید متفاوت و متغیر است؛ اما به طور کلی هزینه‌ها در این کشور نسبت به کیفیت بالای آموزش، ارزان و مقرون به صرفه تلقی می‌شود. میزان شهریه دانشگاه‌ها توسط وزارت آموزش و پرورش در روسیه تعیین می‌شود و نمی‌تواند از مبلغی که تصویب شده کمتر باشد.

هزینه‌های تقریبی تحصیل در روسیه

  • اخذ مدرک لیسانس در روسیه می‌تواند بین 220000 تا 240000 روبل (3385 الی 3690 دلار آمریکا) در سال هزینه داشته باشد.
  • اخذ مدرک فوق لیسانس می‌تواند بین 240000 تا 260000 روبل (3746 الی 4058 دلار آمریکا) در سال هزینه داشته باشد. بسته به رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کنید، حتی ممکن است تا 450000 روبل (8082 دلار آمریکا) هزینه کنید.
  • اخذ مدرک دکترا نیز می‌تواند از 72000 روبل (1293 دلار آمریکا) تا 250000 روبل (4490 دلار آمریکا) در سال هزینه داشته باشد.

برخی از دانشگاه‌های روسیه ممکن است برای بهبود بخشیدن به مهارت‌های ارتباطی دانشجویان و تعامل بهتر آنها با محیط، برنامه‌های مقدماتی‌ آموزش زبان روسی را ارائه دهند. این آموزش‌ها علاوه بر پیشرفت در سطح زبان روسی، باعث آشنایی بیشتر دانشجویان بین‌المللی با سنت‌ها و سبک زندگی مردم روسیه می‌شود.

بورسیه تحصیلی در روسیه

در سال 2019، دولت روسیه 15000 مکان با بودجه دولتی برای دانشجویان بین‌المللی که در دانشگاه‌های روسیه تحصیل می‌کنند، فراهم کرد.

برای اینکه بورسیه تحصیلی روسیه را به دست آورید باید امتحانات پایانی‌ای را که همه‌ی دبیرستان‌های روسیه برگزار می‌کنند و امتحان دولتی سراسری‌ای که به کنکور خودمان بی‌شباهت نیست را با موفقیت پشت سر بگذارید. اگر واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی کشور روسیه باشید، موارد زیر شامل حال شما می‌شود:

  • شهریه رایگان برای کل دوره‌ی تحصیلی شما
  • کمک هزینه‌ی زندگی (گرچه مقدار آن زیاد نیست اما کمک کننده است.)
  • خوابگاه (در صورت اینکه دانشکده شما خوابگاه خالی داشته باشد.)

هزینه‌های زندگی و مسکن در روسیه

هزینه خوابگاه دانشجویی در روسیه بسته به محل اقامت، امکانات رفاهی و نوع اقامتگاهی که انتخاب می‌کنید، می‌تواند از 150 الی 35000 روبل (2.6 الی 612 دلار آمریکا) در یک ماه متغیر باشد. در میان شهرهای روسیه، مسکو و سن پترزبورگ که در بالا راجع به آنها صحبت شد، به عنوان گران‌ترین شهرها برای زندگی شناخته شده‌اند.

عوامل متعددی در هنگام در نظر گرفتن نوع محل اقامت مناسب شما نقش دارند، بنابراین توصیه می‌کنیم تحقیقات جامع و کاملی را در این زمینه انجام دهید تا انتخاب مناسب و معقولانه‌ای داشته باشید.

انواع اقامتگاه دانشجویی در روسیه:

  • اقامت در خانه: یک گزینه ابتدایی و متداول اسکان برای دانشجویان خارجی، اجاره‌ کردن خانه است. اگرچه این انتخاب ممکن است کمی بیشتر از خوابگاه‌های دانشجویی هزینه داشته باشد، اما این فرصت را برای شما فراهم می‌کند که تعامل بیشتری با محیط داشته باشید و بهتر و بیشتر با فرهنگ و زبان روسی خو بگیرید.
  • خوابگاه‌های دانشگاه: خوابگاه‌های دانشگاه بین 500 روبل (7 دلار آمریکا) تا 5000 روبل (780 دلار آمریکا) در ماه، هزینه دارند و اغلب از خوابگاه‌های دولتی ارزان‌تر هستند. این خوابگاه‌ها همیشه دارای آشپزخانه و حمام‌های مشترک هستند. همچنین تمامی آنها مبله هستند و معمولا در نزدیکی محوطه دانشگاه قرار دارند. در نزدیکی‌ هر خوابگاه کافه‌های متعدد و امکانات ورزشی مختلفی نیز تعبیه شده است. با توجه به اینکه اکثر دانشجویان خارجی خوابگاه را به عنوان محل اقامت خود برمی‌گزینند، انتخاب این گزینه می‌تواند فرصت بیشتری را برای معاشرت با دانشجویان دیگر به شما بدهد. به یاد داشته باشید تنها نهادی که می‌تواند تصمیم بگیرد آیا شما واجد شرایط زندگی در خوابگاه هستید یا خیر، فقط دفتر دانشگاه شماست. مراقب افراد سودجویی که ادعا می‌کنند به شما خوابگاه ارائه می‌دهند، باشید.
  • اقامتگاه خصوصی اجاره‌ای: بسیاری از دانشجویان توصیه می‌کنند حتما چند ماه را در خوابگاه بگذرانید و سپس به نقل مکان به یک اقامتگاه خصوصی فکر کنید. برای انتخاب اقامتگاه خصوصی می‌توانید از دانشگاه خود یا یک مشاور املاک امن و تایید شده، کمک بگیرید.

سایر هزینه‌های زندگی در روسیه

مانند همه‌ی کشورها، هزینه زندگی در روسیه تا حد زیادی به شهری که در آن زندگی می‌کنید و سبک زندگی شما بستگی دارد. به عنوان مثال، هزینه‌ی اقامت و سایر قیمت‌ها در مسکو و سن پترزبورگ در مقایسه با سایر شهرهای روسیه می‌تواند بسیار گران باشد. در لیست پایین چند میانگین کلی از برخی هزینه‌های رایج در دوران دانشجویی را برایتان آورده‌ایم:

  • گوشت

500 روبل (8 دلار آمریکا)

  • قهوه

120 روبل (2 دلار آمریکا)

  • آبجو

100 روبل (1.5 دلار آمریکا)

  • بلیط سینما

300 روبل (5 دلار آمریکا)

  • اجاره ماهانه

 15871  الی 22810 روبل (247 – 356 دلار آمریکا)

  • حمل و نقل ماهانه

1740 روبل (27 دلار آمریکا)

فرایند اپلای دانشگاه‌های روسیه

شرایط ورود به دانشگاه‌ها بسته به دانشگاه و رشته‌ی تحصیلی که برای آن درخواست می‌دهید، ریز نمرات تحصیلی قبلی و نتایج آزمون ورودی و مصاحبه شما می‌تواند متفاوت باشد.

5 مرحله‌ای که باید برای درخواست در دانشگاه‌های روسیه طی کنید:

  1. ابتدا دانشگاه و رشته دانشگاهی خود را انتخاب کنید.
  2. در مورد فرصت‌های مالی و بورسیه‌های تحصیلی در دسترس تحقیق کنید.
  3. آماده سازی مدارک خود و مرتب کردن آنها، با توجه به دانشگاه و دوره تحصیلی‌ای که برای آن درخواست می‌دهید.
  4. آزمون‌ها، مصاحبه‌ها و یا مسابقات گزینشی دانشگاهی را به نحو احسنت طی کنید.
  5. دعوتنامه خود را برای تحصیل در دانشگاه‌های روسیه از دانشگاه مورد نظر خود دریافت کنید و درخواست خود را برای ویزای تحصیلی روسیه ارائه دهید.

دوره‌های کارشناسی در روسیه

از آنجایی که بسیاری از دوره‌ها در دانشگاه‌های روسیه در مقطع کارشناسی به زبان روسی تدریس می‌شوند، حتما باید ابتدا زبان روسی را یاد بگیرید تا بتوانید در آزمون ورودی دولتی هماهنگ روسیه یا EGE شرکت کنید. اگر در زبان روسی ضعف دارید، از همین الان دست به کار شوید تا عیب‌های خود را برطرف کنید، زیرا لازمه‌ی با موفقیت گذراندن این آزمون داشتن مهارت زبان بالا است.

اگر از سطح زبان روسی خوبی برخوردار نیستید یا اصلا با آن آشنایی ندارید، نگران نباشید؛ برخی از دانشگاه‌های روسیه برنامه‌های مقدماتی یک ساله‌ای را ارائه می‌دهند که به تازه واردان اجازه می‌دهد تا از طریق این دوره‌ها با زبان، فرهنگ و سبک زندگی مردم روسیه آشنا شوند و بتوانند خود را به خوبی با جامعه روسیه ادغام کنند.

امتحانات ورودی در روسیه نقش مهمی را در اینکه آیا دانشجو در دانشگاه انتخابی خود پذیرفته می‌شود یا خیر، ایفا می‌کند. آزمون هماهنگ کشوری EGE ، مانند آزمون SAT در آمریکا، یک آزمون استاندارد و سراسری است که برای پذیرش داشنجوها دردانشگاه‌های سراسر کشور استفاده می‌شود. برای ورود به دانشگاه‌های برتر روسیه، باید بالاترین امتیازها را در این آزمون کسب کنید و ورود به این دانشگاه با توجه به سطح رقابت بالا بسیار سخت است.

همچنین، تمامی مدارکی را که برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه ارائه می‌دهید، اعم از دعوتنامه دانشگاه، شناسنامه، گواهی تحصیلات قبلی، گواهی پزشکی و عکس پاسپورت؛ همگی باید همراه با کپی رسمی ترجمه شده به زبان روسی ارائه شوند.

دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا در روسیه

اگر برای مدارک دکترا درخواست می‌دهید، باید مدرک یا مدارک قبلی خود را در زمینه رشته مورد نظرتان، یا رشته‌ای بسیار مشابه به آن، داشته باشید. برخلاف دوره‌های کارشناسی، تعداد بیشتری از این دوره‌ها در دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

به یاد داشته باشید که دانشگاه‌های روسیه در طول سال درخواست‌های زیادی را از سوی دانشجویان بین‌المللی دریافت می‌کنند، بنابراین انتخاب عاقلانه این است که مدارک و اسناد مورد نیاز و سوابق تحصیلی خود را قبل از اتمام مهلت ارسال کنید تا از تاخیرهای ناگوار جلوگیری کنید و جا نمانید.

مجوزها و ویزاهای دانشجویی روسیه

شما می‌توانید درخواست ویزای خود را پس از پذیرش در دانشگاه مورد نظرتان در روسیه، یعنی حداکثر 45 روز قبل از ورود به روسیه، انجام دهید. صادر شدن ویزا، معمولا دو الی سه هفته طول می‌کشد و در سفارت محلی روسیه یا مرکز ویزا انجام می‌شود. ویزای تحصیلی روسیه در ابتدا فقط 90 روز اعتبار دارد و امکان تمدید آن برای یک سال وجود دارد، و پس از آن می‌توانید به طور مداوم در طول مدت تحصیلی‌تان ویزای خود را تمدید کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه

  • دعوتنامه رسمی از سوی دانشگاه انتخابی مورد نظرتان یا اداره اصلی امور مهاجرت (GUVM)
  • گواهی پزشکی‌‌ای که تست ایدز شما را در بیش از 90 روز پیش منفی نشان دهد
  • یک فرم درخواست چاپ شده (این فرم را می‌توانید به صورت آنلاین دریافت و چاپ کنید) برای ارسال به سفارت یا مرکز ویزا
  • یک رضایت نامه رسمی از سمت والدین شما که توسط یک دفتر ساناد رسمی تایید شده باشد (در صورتی که زیر 18 سال سن دارید.)

به یاد داشته باشید که ورود خود به روسیه را در دفتر محلی GUVM، نهایتا تا هفت روز پس از ورود به کشور ثبت کنید. عدم انجام این کار می‌تواند منجر به جریمه نقدی یا گاها حتی اخراج شما از روسیه شود. زمانی که زمان تمدید ویزای 90 روزه خود به ویزای یک ساله فرا می رسد، با دفتر بین المللی دانشگاه خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که تمام ابزارها، اطلاعات و مدارک لازم برای تکمیل فرآیند را با موفقیت در اختیار دارید.

کار کردن هنگام تحصیل در روسیه

ویزای تحصیلی روسیه به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد تا در کنار تحصیلات خود به کار کردن مشغول شوند. برای شاغل شدن، شما باید مجوز کار را از دفتر خدمات مهاجرت روسیه (FMS) دریافت کنید، مگر اینکه بخواهید در روزهای تعطیلات یا در موسسه دانشگاهی‌ای که در آن درس می‌خوانید، مشغول به کار شوید.

این مجوز مستلزم تحصیل تمام وقت در یک دانشگاه متعبر دولتی و حداقل 18 سال سن است. دریافت این مجوز 3500 روبل (36 دلار آمریکا) هزینه دارد، برای یک  سال معتبر است و معمولا 10 روز طول می‌کشد تا از دفتر خدمات مهاجرت روسیه به شما اعطا شود.

موسسه مهاجرتی مهاجر دانش

روسیه، کشوری که بهترین دانشگاه‌ها و جذاب‌ترین بورسیه‌های تحصیلی را برای دانشجویان بین‌المللی از جمله ایرانی‌ها فراهم کرده است، طبیعتا خواهان زیادی نیز دارد و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آن کار ساده‌ای نیست. از آنجا که با توجه به تفاوت‌ها در نرخ ارز، هزینه‌ی تحصیل در روسیه نیز می‌تواند گران و بالا باشد، ما به شما توصیه می‌کنیم که بورسیه‌ی تحصیلی خود را به کمک یک دفتر مهاجرتی معتبر، اخذ نمایید. ما، شرکت مهاجرتی مهاجردانش برای ارائه‌ی انواع کمک‌ها در زمینه‌ی مهاجرت تحصیلی به روسیه در کنار شما خواهیم بود.

موسسه‌ی ما متشکل از بهترین دانش‌آموختگان و متخصصان دانشگاه‌های ایران، ترکیه و روسیه است. این متخصصان، با تمام دانش و مهارت خود در مهاجرت تحصیلی، به متقاضیان مختلف که تمایل به مهاجرت تحصیلی در روسیه دارند کمک می‌کند تا به هدف خود، یعنی اخذ پذیرش و اقامت دائم این کشور دست پیدا کنند.

5/5 - (1 امتیاز)