اگر قصد تحصیل در رشته‌های پزشکی را دارید اما نتوانسته‌اید در دانشگاه‌های ایران قبول شوید، اصلاً جای نگرانی نیست، زیرا به راحتی می‌توانید در یکی از دانشگاه‌های ترکیه پذیرش شده وتحصیل نمایید. دندانپزشکی در بین رشته‌‌های پزشکی بسیار محبوب و پرطرفردار است اما هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه چقدر است؟ آیا می‌توان بعد از اتمام تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور ترکیه به کار مشغول شد؟ مزایای تحصیل در رشتۀ دندانپزشکی در ترکیه چیست؟ اگر قصد دارید با شرایط تحصیل در این رشته در ترکیه آشنا شوید، بهتر است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

شرح کاملی از هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

سالانه تعداد بسیار زیادی ویزای تحصیلی ترکیه صادر می‌شود و این کشور میزبان تعداد بسیار زیادی دانشجوی بین‌المللی است، زیرا این کشورمزایای فراوانی برای تحصیل و زندگی دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. شما باید بدانید که دانشگاه‌های دندانپزشکی این کشور در بین 2000 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته‌اند اما با این حال هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بسیار مقرون به صرفه است.

باتوجه به آمارهای به دست آمده 20 دانشگاه در ترکیه برنامه‌های درسی مربوط به رشتۀ دندانپزشکی را ارائه می‌دهند. جالب است بدانید که تعداد بی‌شماری از این دانشگاه برنامه‌های درسی خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند تا دانشجویان بین‌المللی بتوانند به راحتی به تحصیل بپردازند.

دورۀ تحصیل دندانپزشکی در کشور ترکیه 5 سال است که در ادامه به تعدادی از دانشگاه‌های معتبر دندانپزشکی این کشور اشاره خواهیم کرد:

شهریه سالیانه دانشگاه‌های دندانپزشکی ترکیه چیزی حدود ۳۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ دلار است که این موضوع به معنای پایین بودن هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه است. اما شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که این تفاوت فاحش  به چه دلیل به وجود آمده است؟ در پاسخ به این سؤال باید این گونه بیان کنیم که دانشگاه‌های دولتی ترکیه در مقایسه با دانشگاه‌های خصوصی این کشور شهریه‌های بسیار مقرون به صرفه ‌ترو پایینی‌تری را از دانشجویان بین‌المللی خود دریافت می‌کنند که همین موضوع سبب به وجود آمدن همین تفاوت فاحش در بین شهریه‌های دانشگاه‌ها شده است.

مزایای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

وقتی صحبت از مهاجرت تحصیلی و تحصیل در خارج از کشور می‌شود، باید تمام شرایط و مزایای تحصیل در آن کشور را در نظر گرفته و سپس تصمیم نهایی در مورد انتخاب کشور مقصد را بگیریم. در این قسمت مزایای تحصیل در کشور ترکیه را باهم بررسی خواهیم کرد.

نزدیکی به ایران نسبت به سایر کشورهای اروپایی

اگر شما قصد دارید در یک دانشگاه معتبر اروپایی تحصیل کنید که فاصلۀ کمی با ایران داشته باشد، کشور ترکیه مناسب‌ترین انتخاب است. در واقع کشور ترکیه به علت نزدیکی به ایران به عنوان محبوب‌ترین مقصد دانشجویان ایرانی به حساب می‌آید.

مقرون به صرفه بودن شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی

تحصیل در ترکیه نسبت به تحصیل در دانشگاه‌های معتبر کشورهای نظیری آمریکا و انگلستان بسیار مقرون به صرفه‌تر است. البته باید در نظر داشت که رشته‌های پزشکی در هر کشوری جزء گران‌ترین رشته‌های تحصیلی به حساب می‌آیند.  هزینه‌های زندگی در این کشور نیز  بسیار پایین‌تر از سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی است. برای مثال اگر شما قصد داشته باشید در خوابگاه اقامت کنید و از تخفیفات ویژۀ محصولات مختلف در این کشور استفاده کنید، مطمئناً به شکل قابل توجهی در مخارج زندگی شما صرفه جویی خواهد شد.

لازم به ذکر است که بدانید کشور ترکیه یک کشور توریستی به حساب می‌آید، به همین دلیل در بیشتر ایام سال تخفیفات بسیار خوبی برروی محصولات مختلف به گردشگران ارائه می‌دهد که افراد ساکن در این کشور نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

وجود دانشگاه هایی با امکانات پیشرفته

قبل از آن که برای دریافت پذیرش از یک دانشگاه مدارک خود را ارسال کنید، بهتر است در مورد معتبر بودن و نحوۀ آموزش آن‌ها تحقیق کنید.  با وجود این که هزینه تحصیل دندانپزشکی درترکیه بسیار مقرون به صرفه است اما دانشگاه‌های کشور ترکیه براساس آخرین متدهای آموزشی کشورهای اروپایی اداره می‌شوند.

رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه‌های ترکیه با کیفیت بسیار بالا و با استفاده از فناوری‌های پیشرفته تدریس می‌شود تا دانشجویان به بهترین شکل آموزش داده شوند.

ارائه برنامه هایی درسی رشته دندانپزشکی به زبان انگلیسی

در کنار پایین بودن هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه یکی از مهم‌ترین موضوعات برای دانشجویان بین‌المللی ارائه برنامه‌های درسی به زبان انگلیسی است، زیرا در صورت وجود این دوره‌ها دانشجو می‌تواند به راحتی تحصیل خود را شروع نماید. البته باید توجه داشته باشید که بیشتر دانشگاه‌های دولتی ترکیه برنامه‌های درسی خود را به زبان ترکی ارائه می‌دهند.

برگزاری دوره های زبان انگلیسی

معمولاً ارائه مدرک زبان انگلیسی بین‌المللی مانند تافل یا آیلتس برای پذیرش در دانشگاه‌های کشور ترکیه اجباری نیست اما در صورت پذیرش در دوره‌های درسی که به زبان انگلیسی برگزار می‌شود، تسلط به این زبان برای دانشگاه اهمیت فراوانی دارد. به همین منظور دانشگاه‌ها دو راه حل پیشروی دانشجویان قرار داده‌اند. یکی از این راه‌ها شرکت در آزمون سطح سنجی زبانی انگلیسی است که توسط دانشگاه برگزار می‌شود، در صورت کسب نمرۀ قابل قبول دانشجو می‌تواند ترم تحصیلی خود را شروع کند اما در صورتی که دانشجو موفق به کسب حداقل نمرۀ مورد نیاز نشود، باید در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی دانشگاه شرکت کرده تا سطح زبان انگلیسی خود را ارتقاء ببخشد، برای این موضوع معمولاً دانشجو یک سال فرصت داشته و می‌تواند در این مدت زمان به تقویت زبان خود مشغول شود. این مدت زمان جزء سال‌های تحصیلی دانشجو به حساب نمی‌آید.

ارائه انواع کمک های مالی تحصیلی

کشور ترکیه از نظر هزینۀ زندگی و تحصیل دومین کشور ارزان قیمت اروپایی به حساب می‌آید؛ بنابراین هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه نیز بسیار مقرون به صرفه‌تر از سایر کشورهای اروپایی است اما با این وجود دولت این کشور برای رفاه حال دانشجویان بورسیه های تحصیلی را در نظر گرفته است تا به دانشجویان در امور مالی کمک کند.

دانش آموزان برای آن که بتوانند بورسیه‌ تحصیلی ترکیه را دریافت کنند باید با بالاترین نمرات، دورۀ دبیرستان خود را به پایان رسانده باشند. این کمک هزینه‌های مالی هزینه‌هایی نظیر هزینه تحصیل، محل اقامت، بیمه درمانی، هزینه‌های آموزش زبان ترکی و غیره را پوشش می‌دهد.

نکته مهم دربارۀ این کمک‌های مالی تحصیلی این است که اگر دانشجو موفق به کسب بورسیه تحصیلی با بودجۀ کامل شوند، می‌توانند به صورت کاملاً رایگان در این کشور به تحصیل بپردازند. این بورسیه کامل علاوه بر این که شامل هزینه‌های تحصیل می‌شود، بخشی از هزینه‌ها زندگی اعم از مسکن و حمل و نقل را متحمل می‌شود. همچنین هزینه بیمه درمانی افراد دارای این بورسیه تحصیلی کاملاً رایگان بوده و نیاز به پرداخت وجه از طرف دانشجو و جود ندارد.

ارائه مدرک تحصیلی معتبر

مدارک تحصیلی دانشگاه‌های کشورهای اروپایی معمولاً در تمام کشورهای اروپایی و آمریکایی قابل ارائه و استناد است؛ بنابراین اگر شما در دانشگاه‌های کشور ترکیه تحصیل کنید، می‌توانید به راحتی در سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی شغلی مناسب و مرتبط پیدا کنید. نکته‌ای که در این مورد باید به آن توجه کنید این است که وزارت بهداشت ایران مدرک بعضی از این دانشگاه‌ها را معتبر ندانسته و اجازۀ کار به افراد دارای این مدارک نمی‌دهد؛ بنابراین اگر قصد دارید بعد از اتمام تحصیلات خود به ایران بازگردید، حتماً قبل از دریافت پذیرش از دانشگاه، اعتبار مدرک دانشگاه مورد نظرتان را از طریق مراجع قانونی کشور ایران مورد بررسی قرار دهید تا از اعتبار مدرک ارائه شده به شما خیالتان راحت باشد.

فرصت های شغلی فراوان

همان طور که می‌دانید ترکیه در بین قارۀ اروپا و آسیا واقع شده است و به نوعی این دو قاره را به یکدیگر متصل کرده است. همین موقعیت مکانی باعث شده است که ترکیه به یک قطب گردشگری فوق‌العاده تبدیل شود. تبدیل شدن به یک قطب گردشگری باعث به وجود آمدن موقعیت‌های شغلی فراوان در این کشور گشته است. دانشجویان بین‌المللی بعد از اتمام تحصیلات خود به راحتی می‌توانند در این کشور کار پیدا کرده و برای دریافت ویزای کاری خود اقدام نمایند.

شرایط دریافت پذیرش برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

برای آن که بتوانید برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه از دانشگاه‌های این کشور پذیرش دریافت کنید و از هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه مطلع شوید، بهتر است با کارشناسان مجرب و باتجربۀ ما در دفتر مهاجرتی مهاجردانش مشورت نمایید تا شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کنیم. در ادامه مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش از این دانشگاه‌ها را باهم بررسی می‌کنیم تا شما کمی با این موضوع آشنا شوید:

مدرک شناسایی معتبر

برای آن که بتوانید از یک دانشگاه معتبر پذیرش دریافت کنید باید حتماً مدارک هویتی معتبری از خود ارائه دهید تا آن‌ها بتوانند به بهترین شکل و کامل‌ترین حالت ممکن سوابق شما را بررسی نمایند. پاسپورت یک مدرک شناسایی بسیار معتبر است که باید در پروندۀ تقاضای پذیرش دانشجو وجود داشته باشد اما نکته مورد توجه در این باره این است که اعتبار پاسپورت شما باید حداقل شش ماه باشد تا پروندۀ شما صلاحیت بررسی پیدا کند.

مدارک تحصیلی

برای آن که بتوانید در رشتۀ دندانپزشکی پذیرش شوید، باید مدرکی برای اثبات گذراندن تحصیلات 12 ساله داشته باشید. مدرک دیپلم بهترین مدرک برای اثبات این موضوع است. البته باید در نظر داشته باشید که تمامی مدارک  تحصیلی توسط دولت ترکیه بررسی می‌شود تا معادل سازی شود.

کسب نمرۀ قبولی در آزمون

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه در دانشگاه‌های ترکیه بسیار پایین است، به همین دلیل دانشگاه‌های دولتی آزمون‌هایی برگزار می‌کنند تا براساس نمرات کسب شده در این آزمون دانشجویان خود را پذیرش کنند، اگر شما قصد دریافت پذیرش از این گونه دانشگاه‌ها را دارید، حتماً باید در آزمون ورودی این دانشگاه‌ها شرکت کرده و مدرک قبولی خود در این آزمون را در پروندۀ تحصیلی خود قرار دهید.

نمره آزمون مهارت زبان

درست است که دانشگاه های ترکیه برای پذیرش دانشجو مدرک بین‌المللی زبان نمی‌خواهند اما تمام دانشگاه‌ها آزمونی برگزار می‌کنند تا سطح زبان انگلیسی یا ترکی دانشجویان را بسنجند. کسب نمرۀ حداقلی در این آزمون برای کسب نامۀ پذیرش از دانشگاه‌‌ها مورد نیاز است.

ریز نمرات و سوابق تحصیلی

دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجویان برای رشته‌های پزشکی کمی سخت‌گیرانه‌تر عمل می‌کنند و معمولاً سوابق تحصیلی و ریز نمرات دبیرستان فرد را نیز بررسی می‌نمایند.

هدف نامه یا انگیزه نامه

این مورد جزء موارد اجباری برای دریافت پذیرش نیست اما در صورت وجود یکی از این دو مورد در پروندۀ تحصیلی شما، احتمال قبولی شما در دانشگاه افزایش خواهد یافت.

سوالات متداول

آیا ممکن است هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه برای دانشجو رایگان شود؟

بله، اگر دانشجو با نمرات بالای 90 دبیرستان را به پایان برساند، می‌تواند از بورسیه تحصیلی کامل استفاده کند که به معنای رایگان بودن تحصیل است.

آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های ترکیه فراهم است؟

بله، بعضی از دانشگاه‌های این کشور برنامه‌های تحصیلی خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

آیا مدرک ارائه شده توسط دانشگاه‌های کشور ترکیه  در کشور ما قابل استناد است؟

مدرک‌های دانشگاه‌های کشور ترکیه در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکایی قابل استناد است اما اگر قصد بازگشت به کشور ایران را دارید، حتماً قبل از دریافت پذیرش، اعتبار مدرک دانشگاه مورد نظرتان را در ایران مورد بررسی  قرار دهید.

آیا برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه باید مدرک زبان بین‌المللی ارائه دهیم؟

خیر، تسلط به زبان انگلیسی برای دانشگاه مورد اهمیت است که آن را با آزمونی که توسط خود دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، مورد سنجش قرار می‌دهند.

کلام پایانی

در درجۀ اول شاید هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه زیاد به نظر برسد اما راه‌های فراوانی وجود دارد که شما می‌توانید از طریق آن‌ها هزینه‌های تحصیل دندانپزشکی در ترکیه  را کاهش بدهید، برای مثال دریافت بورسیه تحصیلی می‌تواند کمک فراوانی در کاهش هزینه‌های تحصیل و زندگی شما بکند. البته نباید از این موضوع گذشت که هزینۀ تحصیل دندانپزشکی در ترکیه نسبت به شایر کشورهای اروپایی بسیار پایین و مقرون به صرفه است. به طور کلی می‌توان گفت تحصیل در کشور ترکیه مزایای فراوانی دارد، مقرون به صرفه بودن، نزدیکی به ایران، استفاده از بهترین متدهای آموزشی اروپایی و غیره از جمله مزایای تحصیل در این کشور به حساب می‌آیند. مدارک ارائه شده توسط دانشگاه‌های کشور ترکیه معمولاً در تمام کشورهای اروپایی و آمریکایی قابل استناد است و همین موضوع دانشگاه‌های دندانپزشکی این کشور را متمامیز کرده است.

5/5 - (1 امتیاز)