کشور روسیه از جمله کشورهای است که در طی سالیان اخیر افراد بسیاری برای مهاجرت و سکونت یافتن در آن اقدام کرده‌اند. تلاش دولت این کشور همواره بر آن بوده که با وجود اختلافات سیاسی، ارزش واحد پولی از دست نرود تا شاهد افزایش هزینه زندگی در پی رشد تورم نباشیم. آیا می‌دانید که هزینه زندگی در روسیه به چه صورت است و شامل چه مواردی می‌شود؟ هزینه تحصیل در روسیه چقدر است؟ برای داشتن مسکن حداقل چقدر باید هزینه کرد؟ دستمزد و حقوق در روسیه به چه صورت محاسبه می‌شود؟

هزینه های عمومی برای داشتن استانداردهای یک زندگی

طبق معیار زندگی بهتر OECD، فدراسیون روسیه پیشرفت چشمگیری در زمینه بالا بردن کیفیت زندگی افراد داشته است. براساس گفته دولت، کمترین میزان از هزینه زندگی را می‌توان 11653 روبل دانست که این مبلغ اشاره به مسکن، غذا و دیگر خدمات دارد. در مسکو شاهد افزایش این مبلغ به ۲۰۱۹۵ هستیم. به بیانی دیگر، زندگی در مسکو نیازمند داشتن بودجه بیشتری است. براساس آمار رسمی، ۱۲.۳ درصد از جمعیت روسیه در زیر خط فقر روسیه به سر می‌برند. همچنین براساس نظرسنجی مرسر در سال ۲۰۱۹، دو شهر روسیه یعنی مسکو و سنت پترزبورگ به‌ترتیب رتبه ۱۶۷ و ۱۷۴ را از نظر کیفیت زندگی به خود اختصاص داده‌اند.

هزینه های تحصیل در روسیه

در صورتی که قصد تحصیل در روسیه را دارید، بهتر است از پیش با هزینه‌های آن آشنا شوید. کشور روسیه تعدادی مدرسه بین‌المللی برای مهاجران خود در نظر گرفته تا افراد در آنجا مشغول به تحصیل شوند؛ با این وجود، بعضی از مهاجران ترجیح می‌دهند در مدارس محلی روسیه به تحصیل بپردازند. این مدارس استاندارد آموزشی بالایی دارند و تنها ایراد آن را می‌توان تدریس به زبان روسی دانست. مدارس دولتی در روسیه برای ساکنین روسیه حتی افراد خارجی رایگان محاسبه می‌شود. مدارس بین‌المللی بسیاری در دو شهر مسکو و سن پترزبورگ دیده می‌شود. برنامه درسی بیشتر این مدارس طبق سیستم آمریکایی یا بریتانیایی پیش می‌رود. البته مدارس فرانسوی و روسی نیز موجود است؛ برای نمونه، از نظر هزینه برای مدرسه بریتانیا در مسکو باید به‌صورت سالیانه ۱۷۰۰۰۰۰ تا ۳۳۰۰۰۰۰ بپردازید.

هزینه های مسکن در روسیه

محل‌هایی برای سکونت در روسیه در دو دسته آپارتمان‌های درون شهری یا خانه‌های بیرون شهری جای می‌گیرد. اجاره در روسیه خصوصاً در مسکو امکان دارد بسیار رقابتی و گران به‌نظر برسد. براساس اظهارات Numbeo، یک آپارتمان یک خوابه در مرکز مسکو در حدود پنجاه هزار تا صدهزار روبل تخمین زده می‌شود. همچنین در بیرون از مرکز شهر، هزینه‌ها به صورت میانگین چهل هزار روبل محاسبه می‌شود. حتی در صورتی که در خارج از شهر به‌صورت ارزان زندگی می‌کنید نیز می‌بایست حداقل یک ساعت را در رفت‌وآمد سپری کنید؛ بنابراین، در صورتی که مایل هستید ماشین خریداری کنید، بودجه مشخصی را نیز برای هزینه خودروی خود در نظر بگیرید. جدای از این مورد، مسکو ترافیک بدی داشته و حمل‌ونقل عمومی خصوصاً مترو به نسبت رانندگی در ساعات شلوغ گزینه ارزان‌تر و سریع‌تری به‌حساب می‌آید.

در صورتی که قصد مهاجرت به روسیه به صورت بلندمدت دارید، می‌توانید برای تهیه خانه اقدام نمایید. قیمت هر مترمربع از خانه در مرکز شهر و در خارج از شهر به‌ترتیب ۶۷۰ هزار و ۲۲۵ هزار محاسبه می‌شود. البته هزینه ها در سایر شهرها به صورت مشخصی ارزان‌تر به‌نظر می‌رسد؛ برای نمونه، امکان خرید یک آپارتمان در مرکز شهر به قیمت ۱۱۵ هزار روبل وجود دارد. به صورت کلی، با وام گرفتن تا هشتاد درصد از قیمت فروش ملک در روسیه شما می‌توانید برای تهیه خانه اقدام نمایید. توجه داشته باشید که وام مسکن شما نمی‌بایست از ۳۵ درصد حقوق شما فراتر برود. مقدار هزینه در واقع بستگی به این مسئله دارد که فرزند شما در چه کلاسی قرار بگیرد.

 دانشگاه‌های متنوعی در روسیه وجود داشته که هر یک استاندارد آموزشی بالایی دارند. در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال ۲۰۱۹، ۲۷ مؤسسه به‌چشم می‌خورند که ده دانشگاه موجود در این لیست، از جمله چهارصد دانشگاه برتر دنیا به‌شمار می‌رود. جدای از این مورد، روسیه از جمله اعضای پروسه بولونیا به‌حساب می‌آید که سیستم آن با دانشگاه‌های اروپایی در هماهنگی به‌سر می‌برد. هم‌اکنون، در بیشتر دانشگاه‌ها یک مدرک لیسانس چهارساله به همراه یک مدرک تخصصی پنج ساله ارائه می‌شود. هزینه تحصیل دانشگاهی در روسیه در واقع به مقطع تحصیلی و خود دانشگاه نیز بستگی دارد.

هزینه قبوض داخلی در روسیه

قیمت برق روسیه در لیست ارزان‌ترین‌ها در جهان جای دارد و قیمت آن ۴.۸۱ روبل محاسبه می‌شود. طبق Numbeo شما درازای هر کیلووات ساعت، هزینه آب و برقی در حدود ۸۵۰۰ روبل را می‌بایست بپردازید. از جمله این هزینه‌ها می‌توان به برق، آب، گرمایش و زباله اشاره کرد. اغلب گرمایش در روسیه به صورت متمرکز بوده؛ به این شکل که در فصل پاییز شاهد روشن شدن آن‌ها هستیم‌ و در فصل بهار روبه خاموشی می‌رود. غالباً هیچ مدل ترموستاتی موجود نبوده و به این صورت دیگر شما قادر نخواهید بود که دمای آپارتمان خود را تنظیم نمایید. با وجود این گرمایش، شاهد اضافه شدن هزینه اندکی به قبض آب و برق هستیم. تلویزیون در روسیه در واقع رایگان بوده؛ اما در صورتی که مایل هستید ال‌های بیشتری را تماشا کنید می‌بایست به سراغ تهیه یک بسته کابلی یا ماهواره‌ای بروید. هزینه بسته کابلی بین ۱۵۰۰ تا ۷۰۰۰ روبل تخمین زده می‌شود که با تهیه آن می‌توانید به تماشای سریال‌ها و فیلم‌های جهانی نیز مشغول شوید. ارائه‌دهندگان اینترنت زیادی نیز در روسیه وجود داشته که می‌توانید اینترنت خود را از آن‌ها تهیه کنید؛ برای نمونه، با MTS می‌توانید با پرداخت ۵۰۰ تا ۹۹۰ روبل به صورت ماهانه اینترنت خانگی خود را تهیه نمایید.

هزینه مراقبت های بهداشتی در روسیه

ساکنین روسیه می‌توانند به‌صورت رایگان از مراقبت‌های بهداشتی بهره‌مند شوند. خدمات بهداشتی روسیه به بی‌نظمی، کمبود بودجه و دشواری شهرت دارند. جدای از این مورد، بیمه درمانی اجباری موارد محدودی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد؛ از این رو، اغلب مهاجران بیمه درمانی خصوصی را انتخاب می‌کنند. در شرکت‌های بسیاری نیز شاهد ارائه بیمه درمانی هستیم. در صورتی که مایل هستید از بیمه درمانی خصوصی استفاده کنید، فراموش نکنید که برای آن باید چندین هزار یورو به‌صورت سالیانه بپردازید. جدای از این موارد، از سال ۲۰۲۱ بنا بر این شد که مهاجران به‌صورت منظم از نظر سلامتی بررسی شوند. چکاپ هر سه ماه تا یک سال انجام گرفته و ۴۲۰۰ تا ۶۶۰۰ روبل هزینه دارد. به هنگام دریافت ویزای تحصیلی روسیه، این موارد را نیز در نظر بگیرید.

هزینه های مراقبت از کودک در روسیه

کشور روسیه برای کودکان تا سن هفت سال نیز مهدکودک دولتی در نظر گرفته است. خانواده‌های مسکو گاها امکان دارد تنها قادر به جبران بیست درصد این هزینه‌ها باشند. از طرفی دیگر، در صورتی که مایل هستید فرزند خود را در یک مهدکودک خصوصی یا بین‌المللی ثبت‌نام نمایید، باید هزینه بیشتری بپردازید. در صورتی که می‌خواهید یک شخص از کودک شما در خانه مراقبت کند، می‌توانید به سراغ پرستار کودک بروید. برای استخدام پرستار کودک محلی به‌ازای هر ساعت می‌بایست ۲۰۰ تا ۴۰۰ روبل بپردازید. مراقبت از کودک در خانه امکان دارد هزینه بیشتری برای شما به‌دنبال داشته باشد. گران‌ترین گزینه برای مراقبت از کودک خود این است که یک پرستار کودک بین‌المللی را استخدام نمایید؛ چراکه این مسئله می‌تواند هزینه‌ای در حدود ۷۳۶۰۰ تا ۹۰۰۰۰ روبل را برای شما به دنبال داشته باشد.

هزینه مواد غذایی در روسیه

با وجود اینکه تعداد زیادی از سوپرمارکتهای اقتصادی در سرتاسر روسیه وجود دارد؛ اما از نظر کیفیتی امکان دارد بسیار متفاوت باشند. در طول فصل زمستان بخش سبزیجات سوپرمارکت بهصورت مشخصی خالی شده و اجناس وارداتی قیمت بالایی دارند. ساکنین روسیه غالباً برندهای آشنا را خریداری می‌نمایند. افراد برای خرید اجناس مختلف به مکانهای متفاوتی سر میزنند.  موارد زیر، اشاره به بعضی قیمتهای معمولی محصولات روسیه دارد. در شهرهای بزرگ روسیه، رستورانهای متنوعی برای تجربه یک غذای لذیذ پیش‌روی شما قرار دارد.

در این رستوران‌ها امکان تجربه غذاهای معمول روسی، غذاهای اوکراینی یا قفقازی به همراه غذاهای آسیای مرکزی و کره وجود دارد. برای نمونه هزینه یک وعده غذایی در یک رستوران ساده روسی چیزی در حدود ۸۰۰ روبل تخمین زده میشود. این در حالی است که سه وعده غذا برای دو نفر در یک رستوران معمولی چیزی در حدود ۳۰۰۰ روبل هزینه دارد. از دیگر هزینهها در روسیه میتوان به خرید قهوه اشاره کرد. در کشور روسیه قهوه‌های زنجیره‌ای به‌وفور دیده می‌شود. قیمت یک کاپوچینو در مسکو ۱۸۰ روبل محاسبه می‌شود که به نسبت اروپای غربی هزینه کمتری دارد. البته قیمت آن به نسبت پایتخت‌های همسایه همچون اوکراین، بلاروس و گرجستان گران‌تر به‌نظر می‌رسد.

  • یک لیتر شیر معادل ۱۷۵ روبل
  • یک عدد قرص نان سفید تازه معادل ۴۸ روبل
  • یک کیلوگرم برنج معادل ۹۶ روبل
  • یک کیلوگرم سیب معادل ۱۰۹ روبل

هزینه حمل و نقل عمومی و خصوصی در روسیه

بیشتر شهرهای روسیه دارای سیستم حمل‌ونقل عمومی بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به تراموا، ترالی‌بوس، مارشوتکی و اتوبوس اشاره کرد. در شهرهای بزرگ نیز سیستم مترو به‌چشم می‌خورند. برای اینکه از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید، دو گزینه پیش‌روی شما قرار دارد که یکی از آن‌ها بلیط همه‌کاره و دیگری کارت ترویکا است. شما با تهیه بلیط همه‌کاره می‌توانید از آن برای همه حالت‌های حمل‌ونقل استفاده کنید. همچنین در شرایط استفاده منظم از وسایل حمل‌ونقل عمومی، امکان تهیه بلیط ماهیانه وجود دارد.

هزینه پوشاک و تفریحی در روسیه

از دیگر هزینه‌های ساکنین روسیه می‌توان به هزینه پوشاک اشاره کرد. برعکس بیشتر هزینه‌های زندگی، هزینه لباس در روسیه با دیگر نقاط اروپا شباهت دارد؛ به عنوان مثال، برای تهیه یک شلوار جین به صورت میانگین می‌بایست ۶۵۰۰ روبل بپردازید. این در حالی است که یک لباس از فروشگاه زنجیرهای قیمتی نزدیک به ۳۵۰۰ روبل دارد. این هزینهها در بیشتر شهرهای بزرگ روسیه تاحدودی یکسان بهنظر میرسد. برای تهیه یک جفت کفش اداری نیز می‌بایست مبلغی در حدود ۷۰۰۰ روبل بپردازید. همچنین یک‌کفش ورزشی مناسب دویدن در مسکو مبلغی در حدود ۶۵۰۰ روبل هزینه دارد. زمانی که هوا روبه سردی می‌رود، امکان دارد مایل باشید به جای فعالیت در فضای آزاد، عضویت یک باشگاه را به‌دست آورید. برای دریافت عضویت باشگاه می‌بایست بین ۱۵۰۰ تا ۵۵۰۰ روبل هزینه کنید. طرفداران فیلم مبلغی در حدود ۴۵۰ روبل را برای تهیه بلیط سینما برای تماشای یک فیلم بین‌المللی می‌پردازند. این مبلغ در روشیه به‌نسبت اروپای غربی ارزان‌تر به‌نظر می‌رسد.

مالیات و تامین اجتماعی در روسیه

در کشور روسیه، همه اشخاص حتی افراد خوداشتغال نیز ملزم به پرداخت مالیات هستند. ساکنان روسیه، مبلغی در حدود ۱۳ تا ۱۵ درصد از حقوق خود را به‌عنوان مالیات بر درآمد شخصی نمی‌پردارند. منظور از اقامت داشتن در واقع افرادی بوده که حداقل به مدت ۱۸۳ روز به زندگی در روسیه پرداخته‌اند. اشخاص غیرمقیم می‌بایست در یک سال مالیاتی ۳۰ درصد حقوق خود را به عنوان مالیات یپردازند. در صورتی که درآمد شما از منبعی خارج از روسیه است، همچنان شما ملزم به پرداخت مالیات هستید. با این وجود، اشخاص غیرمقیم تنها مالیات درآمدی را می‌پردازند که در کشور روسیه دریافت کرده‌اند. در حالی که برای ساکنان روسیه اینگونه نبوده و به ازای درآمد خارج از کشور نیز از آن‌ها مالیات دریافت می‌شود.

طبق قانون روسیه، شرکت‌های محلی وظیفه دارند که مالیات کارمندان را از حقوق آن‌ها کسر نمایند؛ البته سازمان‌های بین‌المللی از این نظر معاف بوده و ارائه اظهارنامه مالیاتی در واقع شاهدی مبنی بر درستی این ادعا است. اشخاص خوداشتغال می‌بایست چندین دفعه نسبت به پرداخت مالیات اقدام نمایند. نرخ ثابت مالیات شرکتی مبلغی در حدود ۲۰ درصد است. سیستم تامین اجتماعی روسیه در دو دسته بازنشستگی پایه و بیمه جای می‌گیرد. اینکه سهم بازنشستگی چقدر باشد، در واقع به مقدار سن شخص بستگی دارد.

هزینه های کمکی زندگی جهت تجربه رفاه بیشتر

سیستم رفاه اجتماعی در روسبه این فرصت را در اختیار ساکنین روسیه قرار می‌دهد که تحت شرایط خاصی موفق به دریافت کمک مالی بشوند. یکی از این موارد، مزیت‌های زایمان است که وابسته به مدت زمان کار و مقدار درآمد شخص متفاوت بوده و تنظیم آن برعهده کارفرمای شما است. در زمان تولد فرزندتان امکان دریافت مبلغی به عنوان کمک هزینه به‌صورت یکجا وجود دارد و شما می‌توانید از مزیت‌های ماهانه نیز بهره‌مند شوید. همونین مزایای بیکاری نیز وجود داشته که درخواست آن به شکل آنلاین صورت می‌گیرد. براساس اینکه در چه شرایطی قرار دارید، امکان بهره‌مندی از مزایای بیکاری از سه تا دوازده ماه وجود دارد.

دستمزد و حقوق در روسیه

حداقل دستمزد در روسیه در واقع معادل ۴۲ درصد از حقوق میانگین در آن است. به این صورت می‌توان گفت که حداقل دستمزد فعلی در حدود ۱۲۷۹۲ تخمین زده می‌شود. جدای از این مورد، کمترین میزان دستمزد نباید نسبت به حداقل هزینه زندگی پایین‌تر باشد. عدد بالاتری را باید به عنوان دستمزد در مناطقی در نظر گرفت که از هزینه زندگی ۵ف۵ برخوردار هستند. برای نمونه در مسکو و سن پترزبورگ به‌ترتیب کمترین میزان دستمزد به صورت ماهانه ۲۰۵۸۹ و ۱۹۱۹۰ روبل تخمین زده می‌شود.

متوسط درآمد در روسیه به صورت ۵۵۰۰۰ روبل محاسبه شده؛ اما متوسط درآمد برای یک مهاجر، عدد بالاتری به نظر می‌رسد. (براساس یک برآورد، این مبلغ تا دو برابر عدد بالاتری است.) جدای از این مورد، متوسط دستمزد مسکو و سن پترزبورگ به نسبت دیگر نقاط کشور بالاتر محاسبه می‌شود.

سوالات متداول

کشور روسیه تا چه حد گران به حساب می‌ آید؟

میانگین هزینه زندگی در روسبه برای یک خانواده بدون در نظر گرفته هزینه آب و برق، بین ۳۰۰۰۰ روبل تا ۳۵۰۰۰ روبل محاسبه می‌شود. مسکو و سن پترزبورگ از جمله شهرهای گران روسیه به‌شمار می‌روند.

در روسیه برای اجاره ماهیانه مسکن چقدر باید هزینه کرد؟

اجاره در روسیه بسته به اینکه کدام شهر را انتخاب کنید، متغیر بوده و به صورت کلی، برای سکونت یافتن درون استان ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار و برای شهرهایی همچون مسکو ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلار به‌صورت ماهیانه می‌بایست پرداخت. آپارتمان تهیه شده با این مقدار بودجه، چندان خوب به‌نظر نمی‌رسد و برای تهیه یک آپارتمان متوسط می‌بایست هزینه بیشتری بپردازید.

آیا می توان در روسیه به صورت رایگان تحصیل کرد؟

روسیه مجهز به یک سیستم آموزشی رایگان بوده که توسط قانون اساسی تعیین گردیده و تمامی شهروندان می‌توانند از آموزش رایگان آن بهره‌مند شوند. دانشگاه های روسیه از نظر کیفیت آموزشی عالی محسوب می‌شوند. برای  بتوانید به آموزش عالی راه یابید، می‌بایست به رقابت بپردازید.

سخن پایانی

روسیه از جمله کشورهای پرطرفدار برای مهاجرت است که افراد زیادی برنامه مهاجرت به آن را در سر دارند. پیش از مهاجرت به هر کشوری از جمله روسیه، بهتر است که هزینه زندگی در آنجا را در نظر بگیرید. هزینه زندگی در روسیه به‌نوعی به مکان و چگونگی زندگی فرد بستگی دارد. از جمله هزینه‌های رایج زندگی می‌توان به خوراک،  پوشاک، مسکن و.‌.‌. اشاره کرد. با توجه به میزان دستمزد و حقوق در روسیه، هرینه زندگی در این کشور بسیار مناسب بوده و شما می‌توانید با همکاری  شرکت مهاجرتی مهاجردانش برنامه مهاجرت به روسیه را بچینید.

5/5 - (1 امتیاز)