استانبول، پایتخت ترکیه و یکی از شهرهای زیبا جهان، مقصدی محبوب برای تحصیل در ترکیه و زندگی برای دانشجویان و مهاجران در سراسر جهان است. به لطف جاذبه‌های گردشگری فراوان، فرهنگ پویا و زندگی مدرن، استانبول برای دانشجویانی که می‌خواهند در این شهر تحصیل و زندگی کنند یک مقصد بسیار جذاب است. اما هنگام برنامه ‌ریزی برای زندگی در استانبول، یکی از مسائل مهمی که باید در نظر گرفته شود، هزینه‌های زندگی است. در این مطلب، به بررسی هزینه‌های اساسی زندگی در استانبول و نکاتی که برای کاهش هزینه‌ها می‌توان انجام داد، می‌پردازیم.

هزینه زندگی در استانبول

هزینه زندگی در استانبول با توجه به روند هزینه‌ها و شرایط اجتماعی-اقتصادی متفاوت است. بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط آژانس برنامه ریزی استانبول، هزینه زندگی در استانبول نسبت به سال قبل 86.14 درصد افزایش یافته است. در حال حاضر متوسط ​​هزینه زندگی در استانبول 31788 لیر و متوسط ​​هزینه زندگی یک خانواده چهار نفره در استانبول 38 هزار و 828 لیر محاسبه شده است.

هزینه حمل و نقل

استانبول یک شهر بزرگ است و به همین دلیل یکی از شهررهایی است که بیشترین استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را دارد و به دلیل جمعیت متراکمی که دارد در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در رتبه اول قرار دارد. به خصوص از سال 2022، نرخ بالای هزینه بر حمل و نقل عمومی تأثیر گذاشته است.

تعرفه‌های جدید تاکسی، مینی بوس و سرویس رفت و برگشت به شرح زیر تعیین شده است:

هزینه بلیط کامل الکترونیکی9.90 لیر تا 15 لیر
هزینه بلیط الکترونیک دانشجویی4.83 لیر تا 7.32 لیر
هزینه بلیط الکترونیک معلمان7.09 لیر تا 10.74 لیر
هزینه اشتراک دانشجویی140 لیر تا 212 لیر
هزینه تاکسی متر12.65 لیر تا 19.17 لیر
هزینه مسافت تاکسی8.51 لیره تا 13.75 لیر در هر کیلومتر
هزینه جدول زمانی تاکسی100.80 لیر تا 152.73 لیر در ساعت
کرایه مسافت کوتاه تاکسی40 لیره تا 70 لیر
مینی بوس هاپ آن هاپ آف7 لیره تا 12 لیر
هزینه اتوبوس مدرسه792 لیره تا 1300 لیر
هزینه سرویس پرسنل 10-17 صندلی (مینی بوس)422.40 لیر تا 640.02 لیر

برنامه کرایه متروبوس با توجه به تعداد توقف و کارت کامل، دانشجویی، اجتماعی و کارت آبی متفاوت است. همچنین هزینه خرید کارت تخفیف مورد استفاده دانش‌آموزان، معلمان و افراد بالای 60 سال در حمل‌ونقل عمومی، کارت رایگان و کارت آبی استفاده‌ شده توسط شهروندان بالای 65 سال، مادران، معلولان، کارکنان خدمات، اعضای سازمان مطبوعات، ورزشکاران ملی و کارکنان بهداشت نیز تغییر کرده است. در حال حاضر هزینه کارت آبی استانبول به شرح زیر است:

           کارت آبی کامل (ماهانه)1177 لیر
           کارت آبی دانشجویی (ماهانه)212 لیر
   هزینه اشتراک دانشجویی (اکبیل ماهانه)140 لیر به 212 لیر

هزینه اجاره مسکن

هزینه آپارتمان‌ها به منطقه‌ای که می‌خواهید در آن اقامت کنید، تعداد اتاق یا نوع خانه بستگی دارد. اکثر دانشجویان برای کاهش هزیه اجاره مسکن، آپارتمان‌هایی را ترجیح می‌دهند که بتوانند با سایر دانشجویان به صورت مشارکتی استفاده کنند.

در حال حاضر قیمت یک آپارتمان استودیویی از 3550 لیر و یک آپارتمان با اتاق‌های بیشتر، از 10 هزار لیر شروع می‌شود. در استانبول اتاق‌های بسیار متنوعی برای اجاره وجود دارد و به همین دلیل می‌توانید به راحتی آپارتمانی را که دارای مهمترین ویژگی‌ها برای شما هستند را پیدا کنید.

قیمت اجاره خانه به شکل مشترک در استانبول با توجه به ویژگی‌ها و موقعیت مکانی آن‌ها بسیار متفاوت است. حداقل مبلغ برای یک اتاق مشترک معمولاً حدود 2500 لیر در ماه است و حداکثر برای اتاق یک نفره با حمام خصوصی حدود 20 هزار لیر در ماه است. به خاطر داشته باشید که برای صرفه جویی در وقت و بلیط حمل و نقل معمولا بهتر است محل اقامتی نزدیک به محوطه دانشگاه خود پیدا کنید.

آپارتمان اجاره‌ای در کادیکوی

یکی از محبوب‌ترین مناطق برای زندگی در استانبول، منطقه کادیکوی است، زیرا به چندین دانشگاه نزدیک است و دسترسی آسان به بخش اروپایی استانبول دارد. هزینه یک آپارتمان استودیویی از 8500 لیر در ماه شروع می‌شود و میانگین قیمت ماهانه یک آپارتمان با اتاق‌های بیشتر 19 هزار لیر است.

آپارتمان برای اجاره در بی اوغلو

یکی دیگر از مناطق پرطرفدار برای اقامت، منطقه بی اوغلو است که بیشتر قسمت‌های اروپایی استانبول از جمله محله‌های گالاتا را پوشش می‌دهد. در بی اوغلو، مکان‌های تفریحی، فرهنگی و هنری زیادی خواهید یافت. اجاره یک آپارتمان استودیویی در این منطقه از 7600 لیر در ماه شروع می‌شود و اتاق یک نفره و سایر آپارتمان‌های مشترک بین 5000 تا 7000 لیر در ماه است.

هزینه خورد و خوراک

هزینه خورد و خوراک یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین هزینه‌ها در استانبول است که در حال حاضر قیمت مواد غذایی در سوپرمارکت‌های ترکیه بالا است. به عنوان مثال هزینه برخی اقلام روزانه و یک وعده غذا در رستوران در استانبول به شرح زیر است:

          یک بطری شیر (1 لیتر)                      23  لیر
          پنیر صبحانه (1 کیلوگرم)                      151 لیر
     بطری آبجو از یک مارک شناخته شده                      50 لیر
     سوسیس یا گوشت سرد (1 کیلوگرم)                      190 لیر
              رستوران آسیایی                      1100 لیر
              رستوران فرانسوی                      1200 لیر
              رستوران ایتالیایی                      1000 لیر
              رستوران ژاپنی                      1700 لیر
              رستوران مکزیکی                       676 لیر
           غذای فست فود معمولی                      105 لیر
                قهوه کاپوچینو                        44 لیر

هزینه بهداشت و درمان در استانبول

استانبول با موقعیت جغرافیایی مناسب و نیروی انسانی تحصیل کرده، یکی از شهرهای مهم ترکیه در گردشگری سلامت است. این شهر با تجربه و سطح تحصیلات بالا پزشکان، زیرساخت‌های جهانی برخی از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و هزینه‌های مناسب نسبت به سایر کشورها در زمینه گردشگری سلامت برجسته است.

استانبول به عنوان یکی از مراکز پزشکی و بهداشتی برجسته در منطقه خاورمیانه شناخته می‌شود و به دلیل وجود بیش از صد بیمارستان، مراکز پزشکی و کلینیک‌های خصوصی، انتخاب بین انواع درمان‌ها و خدمات پزشکی مختلف بسیار زیاد است. هزینه‌های درمان می‌توانند بسته به نوع درمان، بیمه و مراکز خدمات بهداشتی متفاوت باشند. با این حال، در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکا، قیمت‌ها به طور کلی در استانبول قابل قبول و مناسب‌تر هستند. همچنین، اکثر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در این شهر به پذیرش بیمه اجتماعی و خصوصی می‌پردازند که می‌تواند هزینه‌های بیمه سلامت را بسیار کاهش دهد.

سوالات متداول

هزینه زندگی در استانبول چقدر است؟

طبق تحقیقات انجام شده، متوسط ​​هزینه زندگی یک خانواده چهار نفره در استانبول در سال جاری حدود 38 هزار و 828 لیر است.

آیا استانبول شهر گرانی است؟

بر اساس گزارش مقایسه شهرهای ترکیه، استانبول با نرخ 14.75 درصد گران‌ترین شهر است. پس از استانبول، ازمیر با 9.04 درصد و آنکارا با 6.62 درصد در رتبه‌های دیگر قرار دارند.

چرا شهر استانبول مهم است؟

استانبول شهری پویا و سرزنده است، به همین دلیل فرصت‌های اقتصادی جدید و همچنین جذابیت فرهنگی بسیاری دارد. از طرفی این شهر با داشتن پل بین قاره‌ای که اروپا و آسیا را به هم متصل می‌کند، نقش مهمی در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دارد.

سخن پایانی

در آخر باید توجه داشت که هزینه‌های زندگی در استانبول به نسبت شهرهای دیگر اروپایی کمتر است. با این حال هرچه بیشتر به شیوه‌های درست، هزینه‌های خود را مدیریت کنید، می‌توانید هزینه‌ زندگی در این شهر زیبا را کاهش دهید. تمرکز بر کاهش هزینه‌های روزانه‌ مانند خوراک، حمل و نقل و هزینه‌های بهداشتی و تقویت روابط با جامعه محلی، می‌تواند به شما در صرفه‌جویی هزینه‌های بالا زندگی کمک کند.

اگر تصمیم دارید برای ادامه تحصیل در ترکیه یا کار و زندگی به استانبول مهاجرت کنید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان و مشاوران ما در موسسه مهاجرتی مهاجردانش در ارتباط باشید تا با رعایت نکات و آشنایی با زندگی در استانبول بتوانید در یکی از مناسب‌ترین شهرهای جهان به زندگی، تحصیل و کار بپردازید.

5/5 - (1 امتیاز)