مبحث پیش نیاز تحصیل در ترکیه به گونه‌ای ست که افراد علاقه‌مند در آن همیشه دوست دارند اطلاعات کامل و جامعی داشته باشند تا بتوانند برنامه ریزی کنند. ترکیه یکی از گزینه‌های روی میز مهاجرت است که دانشجو می‌پذیرند و به نحو عالی از آن‌ها حمایت می‌کنند. در اینجا هم روی صحبت ما با دوستانی است که تمایل دارند به ترکیه برای تحصیل مهاجرت کنند. پیش از هر چیزی لازم است بدانید مقدمات تحصیل در ترکیه چیست؟ دانستن مقدمات اولین قدم برای پیشرفت و دستیابی به هدف است. به همین علت ما هم در این مقاله می‌خواهیم کمی پیرامون پیش نیازهای تحصیل در ترکیه و مقدمات تحصیل در کشور ترکیه صحبت کنیم و راه را برایتان هموار سازیم.

چرا تحصیل در ترکیه را انتخاب کنید؟

شاید از همین حالا دلهره‌ای در دلتان جای بگیرد و احساس کنید حتما مراحل پیچیده‌ای را باید طی کنید. اصلا نترسید! در هر جای دنیا که باشید برای تحصیل باید مراحلی را طی کنید که با نگاه اول خیلی بزرگ به نظر می‌رسند ولی در عمل این‌گونه نیست.
در واقع با اقداماتی که آموزش عالی ترکیه برای تحصیل در دانشگاه‌ها انجام داده باعث شده افراد زیادی به سمت تحصیل در آن جذب شوند. یکی از مزیت‌های بارز آن کیفیت و قیمت مناسبی است که برای تحصیل در نظر گرفته می‌شود و جالب‌تر اینکه این کشور مهاجران و افراد از کشورهای دیگر را خیلی راحت می‌پذیرد.

در حال حاضر بیش از ۱۷۰ دانشگاه معتبر و باکیفیت در ترکیه دانشجو از هر جای دنیا می‌پذیرند که برخی از آن‌ها دولتی و برخی نیز خصوصی هستند. تمامی این دانشگاه‌ها در موقعیت جهانی بالایی قرار گرفته و تحصیل در آن‌ها به منزله دریافت یک مدرک معتبر جهانی ست که در هر جای دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد. این موضوع تا جایی پیشروی کرده که می‌گویند پس از اتمام تحصیل به راحتی می‌توانید به کشورهای اروپایی و آمریکایی مهاجرت کرده و در آنجا مشغول به کار شوید.

حتما بخوانید:

حال نوبت به آن رسیده که پیش نیاز تحصیل در ترکیه را بررسی کنیم:

۱- تسلط به زبان ترکیه و زبان انگلیسی

اولین موردی که باید به آن توجه داشته باشید تسلط به زبان است. حال اگر تسلط هم ندارید در درجه اول باید در حد مبتدی برای رفع نیاز خود و درک موضوع مواردی را بدانید. در طی مراحل ثبت‌نام نیاز است تا گلیم خود را از آب بکشید، پس اگر تصمیم شما برای مهاجرت و تحصیل جدی ست حتما زبان خود را قوی کنید.
از طرفی شما باید برای اخذ تمامی مدارک حضور در دانشگاه، آزمون زبان شرکت کرده و نمره قابل قبولی را دریافت کنید تا امکان حضور و ثبت‌نام در دانشگاه به شما داده شود.

۲- ثبت‌نام و تکمیل فرم پذیرش دانشجو در ترکیه

فرم پذیرش و ثبت‌نام که برای هر دانشگاهی حتی دانشگاه‌های ایران نیز تعریف شده و مسلما شما برای اینکه بتوانید در آن پذیرفته شوید حتما باید ثبت‌نام کنید. مطمئنا هر دانشگاهی فرم ثبت‌نام مخصوص به خود را دارد و شما با انتخاب دانشگاهی که تمایل به تحصیل در آن را دارید باید فرم ثبت‌نام آن را برای پذیرش تکمیل کنید. به عنوان نمونه تصویر زیر یکی از انواع فرم‌های ثبت‌نام است:

فرم پذیرش دانشجو در ترکیه
فرم پذیرش دانشجو در ترکیه

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید باید برای پر کردن این فرم حتما زبان ترکی را بدانید. البته دانشگاهها برای متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی، فرمهای به زبان انگلیسی ارائه می کنند.

۳- ریز نمرات و مدرک آخرین دوره تحصیل

شما در ایران برای اینکه به مقطع بالاتر بروید نیازمند آخرین مدرک تحصیلی خود هستید. اگر می‌خواهید در مقطع کارشناسی در ترکیه تحصیل کنید باید حتما ریز نمرات و مدرک دیپلم خود را به زبان ترکی ترجمه کرده و بعد از اخذ تاییدات دادگستری و وزارت امور خارجه، به دانشگاه ارسال کنید. مدرک و ریز نمرات شما باید توسط سفارت ترکیه حتما تایید شود تا از این مرحله نیز عبور کنید.

۴- تمکن مالی

یکی دیگر از مواردی که حتما باید حواستان باشد تمکن مالی شماست. باید بررسی کنید که آیا شما توان پرداخت هزینه‌های تحصیل و اقامت در ترکیه را دارید یا خیر. مخصوصا اگر قصد تحصیل در دانشگاههای خصوصی را داشته باشید. دانشگاههای خصوصی در ترکیه شهریه بالاتری از دانشگاههای دولتی ترکیه دارند.

۵- پرداخت هزینه ثبت‌نام در دانشگاه

طبیعتا وقتی در دانشگاه‌های غیردولتی ثبت‌نام می‌کنید باید پس از اخذ تمامی گواهی‌های بالا، اقدام به پرداخت شهریه دانشگاه کنید. البته به همان‌طور که در بند اول نیز گفته شد شما باید بسته به زبان تحصیل که در آن قبول شده اید مدرک زبان خود را نیز در اینجا داشته باشید و اگر مسلط نباشید به مدت یک سال باید این دوره را گذرانده و نمره مورد نظر را در آن اخذ کنید.

۶- شرکت در امتحان ورودی دانشگاه مربوطه

طبیعتا برای ورود به دانشگاههای دولتی ترکیه باید آزمون بدهید. یکی از مراحل اولیه نیز شرکت در آزمون‌های یوس و یا SAT در دانشگاه‌های ترکیه است. این مورد نیز جزء الزامات است و حتما باید نمره مورد نظر را در آن کسب کنید تا بتوانید در دانشگاه مربوطه پذیرفته شوید. پس باید به دنبال دروسی که قرار است از شما آزمون گرفته شود باشید و آن را در یک بازه مشخص مطالعه کرده و آمادگی لازم را داشته باشید.

۷- دریافت ویزای دانشجویی

حال که در دانشگاه موردنظر خود پذیرفته شدید، نوبت به گرفتن ویزای دانشجویی ست. این ویزا بعد از ثبت نام قطعی شما در دانشگاه و شروع دروس، و بعد از مکاتبه دانشگاه با اداره اقامت ترکیه صادر می‌شود.

8- بیمه سلامت

دانشجویانی که در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل می‌کنند، باید بیمه سلامت دریافت کرده و در طول دوره تحصیل خود، برای درمان بصورت  رایگان در ترکیه اقدام کنند.

همان‌طور که در این مقاله خواندید در طی 8 مرحله شما باید مقدماتی را انجام دهید تا بتوانید مجوز حضور در دانشگاه‌های ترکیه را کسب کنید. پیش نیاز تحصیل در ترکیه چندان پیچیده‌ نیستند و با کمی دقت و تحقیق درست می‌توان به آن‌ها دست یافت. اما این را به یاد داشته باشید که تمامی مراحل بالا در مقدمات تحصیل در ترکیه الزامی و به هم وابسته بوده و حتما باید اجرا شود.

همکاران موسسه آباد مهاجر دانش در تمامی مراحل در کنار شما عزیزان خواهد بود.

5/5 - (5 امتیاز)